Kaartcontrole door onbevoegden

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

209 reacties

Maar, op basis van welke bevoegdheid mag die stagiair je vervoerbewijs vragen? Kan de HC zijn taak als toezichthouder volgens NS delegeren naar een stagiair die verder niet in dienst is van NS?

In de filmpjes was duidelijk te zien dat de HC aan de andere kant van de coupe stond, dat is geen begeleiding van een stagiair natuurlijk.

Op Instagram spreken de HC's zelf van 'een dagje meelopen', dat klinkt niet als een stagiair maar als een zelf-georganiseerde pretmiddag.

Een zelfstandig werkende stagiair van een jaar of 14 zou voor mij nog steeds reden zijn om de veiligheidscentrale te gaan bellen overigens.
@Erryt,
Dus als een conducteur vreemd gedrag vertoont moet ik je via het forum op de hoogte brengen???
Als hij zich niet wil identificeren ga jij het oplossen??? Als ik mij verdacht in de trein gedraag, gaat dat dan ook via het forum???
Jij bent per definitie verdacht. 😃
Reputatie 7
Badge
Indien je een HC treft met een stagiaire dien je exact hetzelfde te doen als wat je normaliter hoort te doen. Je vervoerbewijs tonen.
Nop. Mijn ouders hebben me geleerd een vreemde aan de deur altijd om zijn ID te vragen vóór je de ketting van de deur haalt, met name als het een (meter)controleur zou zijn.
Het eerste dat je "exact hetzelfde doet als wat je normaliter hoort te doen" is de controleur (of ie nou 14 of 64 is) ID en toezichthouderpas vragen te tonen. Pas als dat getoond is, komt mijn vervoersbewijs uit de binnenzak, Ik ga niet aan elke malloot met een NS-carnavals-pet en geel hesje mijn vervoersbewijs tonen.
Op zoek naar dit filmpje, https://www.youtube.com/watch?v=8RrTgWzrALg, kwam ik toevallig een filmpje tegen van de jongen die in de Instagram-filmpjes te zien is. Heb het zelf nog niet gekeken, ben mobiel: https://www.youtube.com/watch?v=mwEtu2QmWXo
Reputatie 7
Badge
Op zoek naar dit filmpje, https://www.youtube.com/watch?v=8RrTgWzrALg, kwam ik toevallig een filmpje tegen van de jongen die in de Instagram-filmpjes te zien is. Heb het zelf nog niet gekeken, ben mobiel: https://www.youtube.com/watch?v=mwEtu2QmWXo

Dat is #1 op een VIRM van A-Amstel, met bijschrift "In deze ''serie'' ga ik meelopen met Conducteur's! Conducteurs in deze Aflevering zijn: - Hoofdconducteur Onur (Instagram: @selfieconducteurs) - Hoofdconducteur Mustafa (Instagram: @selfieconducteurs)
Nr 2: https://www.youtube.com/watch?v=sPdqsZqVT48

Leuk, die stageairs van de brugklas 😉 die volgens NS toezichthouder zouden zijn
Het eerste filmpje ken ik inderdaad, die heb ik ooit eens eerder gezien en wilde ik naar iemand sturen. Per ongeluk kwam ik de tweede tegen, maar dat is dus inderdaad het jongetje wat we zien in de Instagram stories. Leuk, de andere kant van het verhaal :D

Wel gaaf hoor, op die leeftijd al stagiair en toezichthouder zijn. Wat zou de inspectie daarvan vinden? 😃
Reputatie 7
Als hij zich niet wil identificeren ga jij het oplossen???
ID en toezichthouderpas vragen te tonen

Je bent nooit verplicht je identiteitsbewijs te laten zien. Wel je legitimatiebewijs, voor zover jij met een persoon te maken hebt die zijn taak uitoefent.

Een stagiair kan inderdaad meelopen, dat is geen probleem. Je bent echter niet verplicht om met deze stagiair mee te werken, omdat deze geen toezichthouder is. Kaartcontrole is mogelijk, maar alleen op basis van vrijwilligheid. Zie het als een "controle" van IPSOS. Alleen bij de conducteur ben je verplicht mee te werken aan de controle.
Erryt is het in dat opzicht dus niet met je eens, volgens hem moet je gewoon meewerken. Dat impliceert dat de stagiair toezichthouder is.
We zien in het filmpje helaas nog meer opvallende zaken:

De "stagiair" doet veiligheidshandelingen, namelijk het zgn. sleutelen van de deuren, en door het terugdraaien en verwijderen van de sleutel en sluiten laatste deur geeft hij ook nog daadwerkelijk het vertrekbevel aan de machinist.

Hier klopt echt helemaal niets van !
Reputatie 7
@Henk Ik val niet graag (klantenservice) collega's af, maar in dit geval heeft hij geen gelijk helaas.
Ik denk er zelf ook anders over inderdaad, maar zou graag van Erryt dan een correctie zien. Als moderator plaatst hij officiele antwoorden waarvan wij mogen verwachten dat ze kloppen 🙂
@Slidestops,
Legitimeren met zijn toezichthouderspas moet hij wel. Als je je dan vreemd gaat gedragen is er volgens mij iets niet in de haak.
Reputatie 7
Badge +3
We zien in het filmpje helaas nog meer opvallende zaken:

De "stagiair" doet veiligheidshandelingen, namelijk het zgn. sleutelen van de deuren, en door het terugdraaien en verwijderen van de sleutel en sluiten laatste deur geeft hij ook nog daadwerkelijk het vertrekbevel aan de machinist.

Hier klopt echt helemaal niets van !

Vind dit nog niet zo heel erg eigenlijk. Weet niet of het officieel mag, maar hier is de conducteur duidelijk 'in charge'. Dat jochie (sorry, stagiair *proest*) staat niet zomaar wat te doen.

Het controleren van vervoersbewijzen vind ik een ander verhaal. Dan kun je in lastige situaties komen.
Ik vind het doen van veiligheids handelingen door een onbevoegde en niet opgeleide persoon zeer ernstig.
Immers de conducteur staat op het perron. De "stagiair" hoeft maar iets fout te doen, en de gevolgen zijn groot.
Met het (laten) uitvoeren van veiligheidsprocedures door onbevoegden kan je in (juridisch) zeer lastige situaties terecht komen als conducteur !
Nog even verder zitten kijken naar de Selfieconducteurs. Ook opvallend te noemen: Vertrekprocedure "buitenom sleutelen"

"Meester we zijn binnen" over de porto en hup de trein gaat rijden. Hoe weet deze machinist nu dat dit bericht voor hem bestemd is ?
Instappen na het fluitsignaal... .. https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen
https://youtu.be/sPdqsZqVT48 😢
Cool Nooduitgang, We zijn het echt helemaal eens met elkaar ! !

Neem je zulk soort filmpjes op, doe het dan in ieder geval volgens de regels.
Badge +3
Ik was vergeten in te checken en spong (weet je nog 23 december?) dus maar tijdens het fluiten even de trein UIT om alsnog even in te checken op het perron (er gingen helemaal nog geen deuren dicht tijdens het fluitsignaal en zo).. :P

Tip: Fluiten eerste keer "all aboard" op de klok kijken en perron kijken (mensen die rennen vanaf de overkant) en dan drie keer fluiten "Ja, nu is het genoeg met je rollator en we gaan ongeveer"

Vaak enkele minuten later (haal je met gemak in) maar oh zo lief voor de ~beste reizigers~
Ach, ik stap ook wel eens in na het fluitsignaal. Voornamelijk als de HC naast me staat en we in gesprek waren :D

Maar inderdaad Spoor 2, hoe meer je rondkijkt, hoe meer je op begint te vallen. Ik verbaas mij ook al langer over wat er allemaal online komt de laatste jaren
Geheel met je eens Henk_NL

Ik verbaas mij er ook over. Dit soort zelf gemaakte filmpjes komt de professionaliteit van de maker (en indirect NS als bedrijf) vaak niet ten goede.
Ook zgn "cabineritten" op YouTube zitten vol met werk- en veiligheiddfouten als je zo'n rit eens aandachtig bekijkt met de voorschriften ernaast.
Volgens mij is daar toch een rol in weggelegd voor NS of ILenT.
Reputatie 7
Badge +3
NS lijkt weinig te ondernemen. Waarschijnlijk is een rol weggelegd voor ILT om met doorzettingsmacht in te grijpen tegen deze overtredingen van de veiligheidsvoorschriften.
Kreeg toevallig net van Sivan PM dat ze ook het een en ander wilde weten, ik wacht het nog even af. Had niet helemaal begrepen dat zij er ook mee bezig was.
Ook zgn "cabineritten" op YouTube zitten vol met werk- en veiligheiddfouten als je zo'n rit eens aandachtig bekijkt met de voorschriften ernaast.
Cabineritten e.d. interesseren mij allemaal niet zoveel, na werktijd probeer ik die knop om te zetten en niet ook nog met treintjes bezig te zijn, het is geen hobby. Zie er heel soms stukken uit voorbij komen. In principe voel ik mij niet geroepen om personeel te gaan beoordelen, daar is (lokaal) management wat mij betreft voor. Maar soms zitten er inderdaad dingen tussen die echt niet kunnen. Tijd geleden een filmpje gezien bij Tilburg aansluiting waar uitgebreid werd gefilmd hoe een vrouw in de sporen stond, HC eruit ging, politie kwam, et cetera. Die was gelukkig ook rap weer verdwenen, zal intern ook wel het nodige over gezegd zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Machinisten mogen geen privégesprekken voeren tijdens de rit. Het lijkt me dat ze dan ook geen video's mogen maken met hun privé telefoon (die tijdens de rit uitgeschakeld dient te zijn).
In bijgevoegd artikel staan behartigenswaardige aanwijzigingen over wat wel en niet mag.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2013/07/31/bellen-toegestaan-voor-treinmachinist-tijdens-rijden/

Wanneer ik een machinist met een telefoonhoorn in de weer zie wil ik er toch wel zeker van zijn dat het gesprek met de dienstuitvoering te maken heeft en niet met wat anders.