Kaartcontrole door onbevoegden

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

209 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De cabineritten die ik wel eens heb gezien waren opgenomen met een Go-Pro die tegen de voorruit geplakt was. Dat is dan alleen een kwestie van aanzetten aan het begin van de rit en weer uitzetten aan het eind van de rit.
Reputatie 7
Badge +3
Dat van die Go-Pro zal best kloppen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het is toegestaan volgens de voorschriften.
Een aantal plaatsen een Go Pro aan de buitenkant, een aantal aan de binnenkant, een aantal op het voorhoofd:

https://www.youtube.com/channel/UCOb1NsCFMQtk01tGQ96cPzQ

Blijkbaar hebben sommigen een extra camera om de "snelheidsmeter" op te nemen, soms demonstreren ze onderweg even hoe een noodrem werkt. Je kunt het zo gek niet bedenken.

https://www.youtube.com/watch?v=EwsKDOmECmA
Bedankt voor de link iMark. Echter dat is geen regelgeving maar een (deskundig) geschreven artikel. Daar zit een verschil tussen.

Zeer veel van die filmopnames worden gemaakt met vast geplaatste apparatuur, bv met zuignappen of zelfs op het hoofd gemonteerd ! Doe je dit als machinist, werk dan echt precies volgens de regelgeving of laat alleen het beeld naar buiten zien, zonder tekst of eigen handelingen.
Dat filmen met vaste apparatuur is een maas in de wet omdat ze dus niet bedient worden maar continue in bedrijf zijn.
Een machinist met hoorn in zijn hand in 40 km gebied kan maar twee dingen betekenen: of een GSM-R alarmmelding of omroep station (lees halte).
Mijn persoonlijke mening: het openbaar plaatsen van zulk soort films is niet goed voor het imago van een vervoerder ( goed voorbeeld: de filmpjes van de Selfieconducteurs) en kan de veiligheid schaden.
Reputatie 7
Badge +3
@Spoor 2
Ik heb nergens beweerd naar regelgeving verwezen te hebben. Ik heb verwezen naar een artikel over het telefoneren van machinisten tijdens de rit. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen.
IMark, ik wilde slechts het verschil aangeven, niets meer of minder.
Regelgeving heb je niet genoemd, dus daarnaar had je (inderdaad) niet verwezen.
Slechts de regelgeving is leidend.
Heren, laten we voor nu de onderlinge discussie staken. Zoals Henk aangeeft ben ik deze casus aan het uitzoeken. Ik kom erop terug.
Kreeg toevallig net van Sivan PM dat ze ook het een en ander wilde weten, ik wacht het nog even af. Had niet helemaal begrepen dat zij er ook mee bezig was.

Heren, laten we voor nu de onderlinge discussie staken. Zoals Henk aangeeft ben ik deze casus aan het uitzoeken. Ik kom erop terug.

Goed te lezen Sivan en absoluut: laten we hopen dat dit niet meer gebeurt. 😉
Goedemorgen allemaal. Bedankt voor alle feedback op dit onderwerp. Goed om te zien dat zowel reizigers als NS medewerkers betrokken zijn bij dit onderwerp.

Laat ik vooropstellen dat mijn collega’s en ik het juist heel gaaf vinden dat zoveel mensen, jong en oud, interesse hebben in het vakmanschap van onze conducteurs en machinisten, en dat er collega’s zijn die met zoveel enthousiasme daar gehoor willen geven. Ook ik geniet ervan wanneer collega’s trots zijn op hun vak en dit met reizigers willen delen.

Ik denk dat het belangrijk is onderscheid te maken tussen het proces van kaartcontrole en het veiligheidsproces dat van pas komt tijdens het werk van de conducteur. De kaartcontrole is absoluut een vak, maar betreft geen veiligheidsproces. Dat betekent dat wanneer iemand een dagje meeloopt en begeleid wordt, dat wat ons betreft prima is zolang het de werkzaamheden van de conducteur niet verstoort. Natuurlijk gaan wij met dit soort meeloopdagen heel secuur om. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan dat een onbevoegd persoon in de cabine van de machinist plaatsneemt. Het sluiten van de deuren is wel onderdeel van het vertrekproces en mag alleen door een derde worden uitgevoerd wanneer hij onder direct toezicht staat van en geïnstrueerd is door een daarvoor opgeleid en bevoegd persoon.

Wij gaan er vanuit dat onze collega’s juist handelen wanneer iemand meeloopt. Wel zullen wij de filmpjes en de opmerkingen die hier zijn genoemd doorzetten ter bespreking. Mocht het nodig zijn, dan zullen wij ook de veiligheidsinstructies verder aanscherpen.

Voor nu sluit ik dit topic. Henk_NL kan mij via een privébericht benaderen bij verdere vragen over dit onderwerp.