Kaartcontrole door onbevoegden


Op foto-deel-kanaal Instagram is een steeds groter wordende groep NS personeel actief. Een van die accounts, beheerd door twee HC's uit het oosten, plaatst al een tijdje berichten waarop te zien is dat spoorhobbyisten een 'dagje meelopen'. Deze (vaak jonge) mensen krijgen een geel veiligheidshesje aan en worden daarna op Instagram geplaatst terwijl ze werkzaamheden van de HC verrichten, zoals omroepen.

Nu wil ik niet de mopperkont zijn die hier direct moeilijk over gaat doen, maar vanavond viel mij op dat er tegenwoordig ook foto's worden gedeeld waarop te zien is dat deze jongens met veiligheidshesje aan zelfstandig kaartcontroles uitvoeren, terwijl de begeleidende HC aan de andere kant van de coupe de foto's aan het maken is.

Daarover wil ik graag, voor de vorm via deze officiële weg, het volgende vragen:
1. Heeft NS deze hoofdconducteurs toestemming gegeven hiervoor?
2. Is NS het met mij eens dat het onwenselijk is dat wildvreemde, vaak jonge, onbevoegde personen zelfstandig handelingen uitvoeren die horen bij de taken van een toezichthouder in de zin van Awb 5:11 cq. Wp2000 art. 87 lid 3, zoals het doen van kaartcontroles?
3. Is NS het met mij eens dat het onwenselijk is dat deze onbevoegde personen inzage krijgen in de reisgegevens (incheck en kaartinformatie) van reizigers tijdens het uitvoeren van deze handelingen?
4. Mocht NS het hierin met mij eens zijn, welke maatregelen gaat NS nemen om dit soort acties in de toekomst te voorkomen?

Van de foto's heb ik een aantal screenshots genomen voor de beeldvorming. Ik zal ze niet publiekelijk hier op het forum plaatsen, maar mocht een moderator ze willen zien of doorsturen, dan ontvang ik in een privebericht graag het e-mailadres waar ik ze heen mag zenden.

Alvast dank,
Henk

This topic has been closed for comments

209 reacties

Goedemorgen allemaal. Bedankt voor alle feedback op dit onderwerp. Goed om te zien dat zowel reizigers als NS medewerkers betrokken zijn bij dit onderwerp.

Laat ik vooropstellen dat mijn collega’s en ik het juist heel gaaf vinden dat zoveel mensen, jong en oud, interesse hebben in het vakmanschap van onze conducteurs en machinisten, en dat er collega’s zijn die met zoveel enthousiasme daar gehoor willen geven. Ook ik geniet ervan wanneer collega’s trots zijn op hun vak en dit met reizigers willen delen.

Ik denk dat het belangrijk is onderscheid te maken tussen het proces van kaartcontrole en het veiligheidsproces dat van pas komt tijdens het werk van de conducteur. De kaartcontrole is absoluut een vak, maar betreft geen veiligheidsproces. Dat betekent dat wanneer iemand een dagje meeloopt en begeleid wordt, dat wat ons betreft prima is zolang het de werkzaamheden van de conducteur niet verstoort. Natuurlijk gaan wij met dit soort meeloopdagen heel secuur om. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan dat een onbevoegd persoon in de cabine van de machinist plaatsneemt. Het sluiten van de deuren is wel onderdeel van het vertrekproces en mag alleen door een derde worden uitgevoerd wanneer hij onder direct toezicht staat van en geïnstrueerd is door een daarvoor opgeleid en bevoegd persoon.

Wij gaan er vanuit dat onze collega’s juist handelen wanneer iemand meeloopt. Wel zullen wij de filmpjes en de opmerkingen die hier zijn genoemd doorzetten ter bespreking. Mocht het nodig zijn, dan zullen wij ook de veiligheidsinstructies verder aanscherpen.

Voor nu sluit ik dit topic. Henk_NL kan mij via een privébericht benaderen bij verdere vragen over dit onderwerp.
Kreeg toevallig net van Sivan PM dat ze ook het een en ander wilde weten, ik wacht het nog even af. Had niet helemaal begrepen dat zij er ook mee bezig was.

Heren, laten we voor nu de onderlinge discussie staken. Zoals Henk aangeeft ben ik deze casus aan het uitzoeken. Ik kom erop terug.

Goed te lezen Sivan en absoluut: laten we hopen dat dit niet meer gebeurt. 😉
Heren, laten we voor nu de onderlinge discussie staken. Zoals Henk aangeeft ben ik deze casus aan het uitzoeken. Ik kom erop terug.
IMark, ik wilde slechts het verschil aangeven, niets meer of minder.
Regelgeving heb je niet genoemd, dus daarnaar had je (inderdaad) niet verwezen.
Slechts de regelgeving is leidend.
Reputatie 7
Badge +3
@Spoor 2
Ik heb nergens beweerd naar regelgeving verwezen te hebben. Ik heb verwezen naar een artikel over het telefoneren van machinisten tijdens de rit. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen.
Bedankt voor de link iMark. Echter dat is geen regelgeving maar een (deskundig) geschreven artikel. Daar zit een verschil tussen.

Zeer veel van die filmopnames worden gemaakt met vast geplaatste apparatuur, bv met zuignappen of zelfs op het hoofd gemonteerd ! Doe je dit als machinist, werk dan echt precies volgens de regelgeving of laat alleen het beeld naar buiten zien, zonder tekst of eigen handelingen.
Dat filmen met vaste apparatuur is een maas in de wet omdat ze dus niet bedient worden maar continue in bedrijf zijn.
Een machinist met hoorn in zijn hand in 40 km gebied kan maar twee dingen betekenen: of een GSM-R alarmmelding of omroep station (lees halte).
Mijn persoonlijke mening: het openbaar plaatsen van zulk soort films is niet goed voor het imago van een vervoerder ( goed voorbeeld: de filmpjes van de Selfieconducteurs) en kan de veiligheid schaden.
Een aantal plaatsen een Go Pro aan de buitenkant, een aantal aan de binnenkant, een aantal op het voorhoofd:

https://www.youtube.com/channel/UCOb1NsCFMQtk01tGQ96cPzQ

Blijkbaar hebben sommigen een extra camera om de "snelheidsmeter" op te nemen, soms demonstreren ze onderweg even hoe een noodrem werkt. Je kunt het zo gek niet bedenken.

https://www.youtube.com/watch?v=EwsKDOmECmA
Reputatie 7
Badge +3
Dat van die Go-Pro zal best kloppen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het is toegestaan volgens de voorschriften.
Reputatie 7
Badge +3
De cabineritten die ik wel eens heb gezien waren opgenomen met een Go-Pro die tegen de voorruit geplakt was. Dat is dan alleen een kwestie van aanzetten aan het begin van de rit en weer uitzetten aan het eind van de rit.
Reputatie 7
Badge +3
Machinisten mogen geen privégesprekken voeren tijdens de rit. Het lijkt me dat ze dan ook geen video's mogen maken met hun privé telefoon (die tijdens de rit uitgeschakeld dient te zijn).
In bijgevoegd artikel staan behartigenswaardige aanwijzigingen over wat wel en niet mag.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2013/07/31/bellen-toegestaan-voor-treinmachinist-tijdens-rijden/

Wanneer ik een machinist met een telefoonhoorn in de weer zie wil ik er toch wel zeker van zijn dat het gesprek met de dienstuitvoering te maken heeft en niet met wat anders.
Ook zgn "cabineritten" op YouTube zitten vol met werk- en veiligheiddfouten als je zo'n rit eens aandachtig bekijkt met de voorschriften ernaast.
Cabineritten e.d. interesseren mij allemaal niet zoveel, na werktijd probeer ik die knop om te zetten en niet ook nog met treintjes bezig te zijn, het is geen hobby. Zie er heel soms stukken uit voorbij komen. In principe voel ik mij niet geroepen om personeel te gaan beoordelen, daar is (lokaal) management wat mij betreft voor. Maar soms zitten er inderdaad dingen tussen die echt niet kunnen. Tijd geleden een filmpje gezien bij Tilburg aansluiting waar uitgebreid werd gefilmd hoe een vrouw in de sporen stond, HC eruit ging, politie kwam, et cetera. Die was gelukkig ook rap weer verdwenen, zal intern ook wel het nodige over gezegd zijn.
Kreeg toevallig net van Sivan PM dat ze ook het een en ander wilde weten, ik wacht het nog even af. Had niet helemaal begrepen dat zij er ook mee bezig was.
Reputatie 7
Badge +3
NS lijkt weinig te ondernemen. Waarschijnlijk is een rol weggelegd voor ILT om met doorzettingsmacht in te grijpen tegen deze overtredingen van de veiligheidsvoorschriften.
Geheel met je eens Henk_NL

Ik verbaas mij er ook over. Dit soort zelf gemaakte filmpjes komt de professionaliteit van de maker (en indirect NS als bedrijf) vaak niet ten goede.
Ook zgn "cabineritten" op YouTube zitten vol met werk- en veiligheiddfouten als je zo'n rit eens aandachtig bekijkt met de voorschriften ernaast.
Volgens mij is daar toch een rol in weggelegd voor NS of ILenT.
Ach, ik stap ook wel eens in na het fluitsignaal. Voornamelijk als de HC naast me staat en we in gesprek waren :D

Maar inderdaad Spoor 2, hoe meer je rondkijkt, hoe meer je op begint te vallen. Ik verbaas mij ook al langer over wat er allemaal online komt de laatste jaren
Badge +3
Ik was vergeten in te checken en spong (weet je nog 23 december?) dus maar tijdens het fluiten even de trein UIT om alsnog even in te checken op het perron (er gingen helemaal nog geen deuren dicht tijdens het fluitsignaal en zo).. :P

Tip: Fluiten eerste keer "all aboard" op de klok kijken en perron kijken (mensen die rennen vanaf de overkant) en dan drie keer fluiten "Ja, nu is het genoeg met je rollator en we gaan ongeveer"

Vaak enkele minuten later (haal je met gemak in) maar oh zo lief voor de ~beste reizigers~
Cool Nooduitgang, We zijn het echt helemaal eens met elkaar ! !

Neem je zulk soort filmpjes op, doe het dan in ieder geval volgens de regels.
Instappen na het fluitsignaal... .. https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen
https://youtu.be/sPdqsZqVT48 😢
Nog even verder zitten kijken naar de Selfieconducteurs. Ook opvallend te noemen: Vertrekprocedure "buitenom sleutelen"

"Meester we zijn binnen" over de porto en hup de trein gaat rijden. Hoe weet deze machinist nu dat dit bericht voor hem bestemd is ?
Ik vind het doen van veiligheids handelingen door een onbevoegde en niet opgeleide persoon zeer ernstig.
Immers de conducteur staat op het perron. De "stagiair" hoeft maar iets fout te doen, en de gevolgen zijn groot.
Met het (laten) uitvoeren van veiligheidsprocedures door onbevoegden kan je in (juridisch) zeer lastige situaties terecht komen als conducteur !
Reputatie 7
Badge +3
We zien in het filmpje helaas nog meer opvallende zaken:

De "stagiair" doet veiligheidshandelingen, namelijk het zgn. sleutelen van de deuren, en door het terugdraaien en verwijderen van de sleutel en sluiten laatste deur geeft hij ook nog daadwerkelijk het vertrekbevel aan de machinist.

Hier klopt echt helemaal niets van !

Vind dit nog niet zo heel erg eigenlijk. Weet niet of het officieel mag, maar hier is de conducteur duidelijk 'in charge'. Dat jochie (sorry, stagiair *proest*) staat niet zomaar wat te doen.

Het controleren van vervoersbewijzen vind ik een ander verhaal. Dan kun je in lastige situaties komen.
@Slidestops,
Legitimeren met zijn toezichthouderspas moet hij wel. Als je je dan vreemd gaat gedragen is er volgens mij iets niet in de haak.
Ik denk er zelf ook anders over inderdaad, maar zou graag van Erryt dan een correctie zien. Als moderator plaatst hij officiele antwoorden waarvan wij mogen verwachten dat ze kloppen 🙂
Reputatie 7
@Henk Ik val niet graag (klantenservice) collega's af, maar in dit geval heeft hij geen gelijk helaas.
We zien in het filmpje helaas nog meer opvallende zaken:

De "stagiair" doet veiligheidshandelingen, namelijk het zgn. sleutelen van de deuren, en door het terugdraaien en verwijderen van de sleutel en sluiten laatste deur geeft hij ook nog daadwerkelijk het vertrekbevel aan de machinist.

Hier klopt echt helemaal niets van !