Kaartcontrole door onbevoegden


Op foto-deel-kanaal Instagram is een steeds groter wordende groep NS personeel actief. Een van die accounts, beheerd door twee HC's uit het oosten, plaatst al een tijdje berichten waarop te zien is dat spoorhobbyisten een 'dagje meelopen'. Deze (vaak jonge) mensen krijgen een geel veiligheidshesje aan en worden daarna op Instagram geplaatst terwijl ze werkzaamheden van de HC verrichten, zoals omroepen.

Nu wil ik niet de mopperkont zijn die hier direct moeilijk over gaat doen, maar vanavond viel mij op dat er tegenwoordig ook foto's worden gedeeld waarop te zien is dat deze jongens met veiligheidshesje aan zelfstandig kaartcontroles uitvoeren, terwijl de begeleidende HC aan de andere kant van de coupe de foto's aan het maken is.

Daarover wil ik graag, voor de vorm via deze officiële weg, het volgende vragen:
1. Heeft NS deze hoofdconducteurs toestemming gegeven hiervoor?
2. Is NS het met mij eens dat het onwenselijk is dat wildvreemde, vaak jonge, onbevoegde personen zelfstandig handelingen uitvoeren die horen bij de taken van een toezichthouder in de zin van Awb 5:11 cq. Wp2000 art. 87 lid 3, zoals het doen van kaartcontroles?
3. Is NS het met mij eens dat het onwenselijk is dat deze onbevoegde personen inzage krijgen in de reisgegevens (incheck en kaartinformatie) van reizigers tijdens het uitvoeren van deze handelingen?
4. Mocht NS het hierin met mij eens zijn, welke maatregelen gaat NS nemen om dit soort acties in de toekomst te voorkomen?

Van de foto's heb ik een aantal screenshots genomen voor de beeldvorming. Ik zal ze niet publiekelijk hier op het forum plaatsen, maar mocht een moderator ze willen zien of doorsturen, dan ontvang ik in een privebericht graag het e-mailadres waar ik ze heen mag zenden.

Alvast dank,
Henk

This topic has been closed for comments

209 reacties

Reputatie 5

Dit is koeien vergelijken met olifanten. Ga ik niet naar luisteren sorry.

Lekker goedkoop. Als je zonder argumenten zit, dan haak je weer af.
Vergeet niet dat een hoofdconducteur een door Justitie beëdigd buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) is en dan delegeer je geen werkzaamheden, net zo min als een politie-agent ...
Reputatie 7
Badge
Negeren is vooruitzien.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor de waarschuwing!
@Erryt,
Dus als een conducteur vreemd gedrag vertoont moet ik je via het forum op de hoogte brengen???
Als hij zich niet wil identificeren ga jij het oplossen??? Als ik mij verdacht in de trein gedraag, gaat dat dan ook via het forum???
Reputatie 7
Badge
Indien je een HC treft met een stagiaire dien je exact hetzelfde te doen als wat je normaliter hoort te doen. Je vervoerbewijs tonen.
Nop. Mijn ouders hebben me geleerd een vreemde aan de deur altijd om zijn ID te vragen vóór je de ketting van de deur haalt, met name als het een (meter)controleur zou zijn.
Het eerste dat je "exact hetzelfde doet als wat je normaliter hoort te doen" is de controleur (of ie nou 14 of 64 is) ID en toezichthouderpas vragen te tonen. Pas als dat getoond is, komt mijn vervoersbewijs uit de binnenzak, Ik ga niet aan elke malloot met een NS-carnavals-pet en geel hesje mijn vervoersbewijs tonen.
Ik vind het doen van veiligheids handelingen door een onbevoegde en niet opgeleide persoon zeer ernstig.
Immers de conducteur staat op het perron. De "stagiair" hoeft maar iets fout te doen, en de gevolgen zijn groot.
Met het (laten) uitvoeren van veiligheidsprocedures door onbevoegden kan je in (juridisch) zeer lastige situaties terecht komen als conducteur !
Een aspirant Hoofdconducteur wordt voor aanvang van zijn opleiding voorzien van een uniform. Als dit niet goed loopt, zal men vanuit de betreffende standplaats zorg dragen dat de aspirant iig een herkenbaar kledingstuk draagt wat bij de functie van Hoofdconducteur past. Dan blijft de mentor ook in de buurt van zijn aspirant om juist deze onduidelijkheid weg te nemen.

Ik ben er niet bij geweest, maar ik weet dat het helaas wel gebeurd, hoe goed bedoeld ook, ik ben er geen voorstander van.
Ik ga hier mee met Henk. Helaas heb ik persoonlijke ervaring met lichamelijke agressie gehad en dat wil je niet met een buitenstaander meemaken. Denk dat het verzekeringstechnisch ook niet in orde is.
Het ongevraagd publiceren van foto's van reizigers door conducteurs lijkt mij onwenselijk en niet toegestaan. Ben niet op de hoogte van deze vreemde praktijken, maar mocht ik ooit een soortgelijke situatie meemaken, wordt het vast en zeker een bijzonder gesprek met de conducteur. ?
Verdorie, heb hem net op posterformaat af laten drukken 😞
Nee helemaal niet. En ik wil niet lullig zijn ofzo maar ik vind eigenlijk dat Henk een beetje loopt te ......ja zeuren eigenlijk.
Sorry Henk.


Je hoeft het zeker niet met mij eens te zijn, daarvoor is het een discussieforum. Ik zou het wel _erg_ op prijs stellen als die discussie kan verlopen zonder commentaar dat ik loop te zeuren maar inhoudelijk gevoerd kan worden.

Kusjes zijn niet nodig hoor 🙂
Reputatie 7
Badge
Heb ook even gekeken en helemaal eens met Henk, Slidestops, Loes etc.
Neem aan dat selfie-conducteur Mustafa wel even op het matje geroepen wordt, en zich twee keer bedenkt om van zijn werk nogmaals een kinder/puberfeestje te maken.

met promotie van hem naar Madurodam zijn we beter af
Op het moment dat de jongen inderdaad werkzaamheden van een toezichthouder aan het uitvoeren was, is de vraag naar een legitimatiebewijs niet meer dan normaal (Awb 5:12). Helemaal in deze opvallende situatie. Ik begrijp werkelijk niet waarom daar soms zo moeilijk over gedaan wordt. Wanneer je als HC in de veronderstelling bent dat je niks verkeerd doet, wat is dan het bezwaar?
De hc sprak de woorden dat iedereen onder zijn toezicht kaartjes mag controleren. Ik wist dat niet. Vraag me dan ook echt af of dat waar is.

Gelukkig gingen ze in de achterste cabine zitten, want anders had ik aan de noodrem getrokken.
Mocht je idd geen terugkoppeling willen geven, laat het even weten alsjeblieft. Dan ga ik andere wegen bewandelen 🙂
Reputatie 7
Badge
Liberté, égalité, fraternité... HC en reiziger ruilen hun legimatie 🙂 en anders gaat het over.
Ja, daar is in het verleden genoeg over gezegd. Overigens zou mijn persoonlijke aanpak anders zijn in zo'n geval.
https://youtu.be/HQW7I62TNOw
Reputatie 7
Badge +3
Henk, veel plezier daar.
En denk eraan, insmeren en op tijd omdraaien, geen bommetje in het zwembad, en niet van die jaloersmakende foto's twitteren,haha.
Neem nog maar een ?
Er lag een aangespoelde dolfijn op het strand. Dat heb ik hier in al die jaren nog niet eerder gezien. Beetje smerig gezicht.

Zal je de zonnige details besparen 😃
Er lag een aangespoelde dolfijn op het strand. Dat heb ik hier in al die jaren nog niet eerder gezien. Beetje smerig gezicht.

Zal je de zonnige details besparen :D


Leuk allemaal hoor deze vakantiepretpraat, maar we zitten hier niet op Facebook of zo maar op het NS Serviceforum.
Hou het svp een beetje on-topic. Staat wat proffesioneler richting de NS klant.
Reputatie 7
@Spoor 2 Het is het topic van Henk. Als hij zelf kiest in dit topic, wat meer te bespreken als alleen het onderwerp, dan staat hij vrij om dat te doen. Als je in een topic van een ander off-topic dingen gaat bespreken, dan kan ik het me voorstellen, maar het lijkt me nu niet echt een probleem 🙂
Prima dat dit "Het topic van Henk" is, maar volgens mij is dit het NS Serviceforum, opgezet en gefaciliteerd om klanten te helpen, niet om vakantiebelevenissen te delen.
Daar zijn andere media voor.

De klant verwacht hier een serieus bedrijfsforum, niet een slap aftreksel van Faceboek.
Reputatie 7
Badge
zit je al weer op je vertrouwde stekkie, Henk?

Je was in het nieuws: https://lisagawlas.files.wordpress.com/2015/03/dolphin-human-hybride.jpg?w=768&h=574 😉
Je kan beter nog maar even daar blijven Henk. Hier is het hardstikke koud. ❄️❄️❄️