Kaartcontrole zelf OV-pas vasthouden ivm veiligheid

• 24 februari 2020
  • 8 reacties
  • 424 Bekeken

Reputatie 2

Mensen het lijkt mij voor de gezondheid van de conducteurs en de mede reizigers verstandig dat de conducteur de OV chip kaart niet meer aanpakt van de reizigers. Het is een contactloze kaart, ga dan geen besmettingen mogelijk maken door al die kaarten aan te nemen.

Dus reiziger houd je kaart omhoog, laat de controleur zijn scanner ervoor houden. Klaar...

8 reacties

Reputatie 4

Hierover loopt toevallig al een ander topic.

Kort samengevat: gaat niet gebeuren. Druppel op een gloeiende plaat. Heeft geen effect. Als u bang bent voor virussen, pakt u maar de auto.

Reputatie 2

Ja JerVoo en jouw reactie heb ik daar ook gezien.

Dat ik de auto moet pakken slaat natuurlijk nergens op. Ik betaal goed voor mijn jaarkaart.
Maar ik verwacht wel dat de NS zich maximaal inzet voor de veiligheid van personeel en reizigers.

Dat gebeurt duidelijk niet als men daar dezelfde houding aan zou nemen als dat jij doet.
Natuurlijk loop je overal risico. Maar ga dat aub wel beperken. Dat ik op een stoel zit of
een deur open doe is heel wat anders dan dat iemand van een paar honderd mensen
spullen in handen gaat nemen.

Maar goed, vanmorgen ben ik er al mee begonnen. Ik houd mijn pas vast. De conducteur
mag hem scannen en bekijken. Klaar. Dus kort samen gevat: Gaat wél gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

@Roelof Klaas 

Zoals in het andere topic al gezegd, dit soort hysterisch gedrag heeft weinig zin.

@Tamzin bij tram in R’dam doen ze vaak zo. Aparatje dichtbij en contactlos kaart laten controleren. Er is geen contact tussen conducteur en passagier. Misschien helpt niet 100% maar zoals gezegd kan wel een bijdrage toevoegen om wat te beschermen aan mensen met laage inmuunsistem. Het is een kleine moeite. Daarnast kan die passagier de rest van de trein spullen niet aanraken als hij niet wilt. Maar graag de kans om te kiezen. 

Badge +3

Denk dat de reiziger dan zelf beter handschoentjes aan kan doen, en de kaart nadat iemand anders hem aangeraakt heeft even kan ontsmetten (voordat je er aan gaat likken of zo) :joy:

50 ‘natte’ wegwerp brillenpoetsdoekjes (met citroentjesgeur) bij de Action voor nog geen euro! Stop er 20 in een (formaat) leeg sigarettenpakje en je komt de dag wel door.

Voor de rest, zie het andere topic inderdaad. Een mondkapje lijkt me veel zinniger dan onnodige smetvrees, ook al zijn ze in China al zo ver dat ze bankbiljetten vernietigen en/of ontsmetten las ik?

Het Corona virus verspreidt zich namelijk (halen we SARS of MERS er gerust even bij) niet via directe aanraking maar door inademing. Dus iemand die hoest of niest kan het tot wel 20 meter verspreiden (à la SARS, op druppeltjes speeksel in de lucht) en MERS (dat zelfstandig in de lucht kan hangen).

Van een handdruk of je kaart even aan iemand geven zal je niet besmet raken dus. Handen regelmatig wassen natuurlijk wel een goed idee.

Reputatie 5

Volgens de echte deskundige zijn mondkapjes in handen van amateurs gevaarlijker dan zonder mondkapje lopen wegens ondeskundig gebruik. Laat dit gebruik over aan de mensen die in zorg en ziekenhuizen werken.

Gewoon kalm blijven de raad van de deskundigen volgen en zich niet laten leiden door openbare hysterie en paniekzaaierij.

Wat komt dat komt en is uiteindelijk weinig beïnvloedbaar, als je leeft is er altijd een risico en daar moeten we mee leven.

Reputatie 7
Badge +4

Zodra u de controle niet belemmert, is er niets aan de hand.

Historisch gezien leven we in een zeer onbedreigde en medisch veilige tijd. Ik ben benieuwd wat de terugkerende wintersporters meenemen. Niemand valt te verwijten dat je besmet geraakt bent, maar verspreiding moet zoveel mogelijk worden tegengegaan.

Iedereen kan particuliere maatregelen nemen, maar het moet de controle niet belemmeren.

Het heeft bij lange nog niet de impact als die van de Spaanse griep rond 1918

Ik herken me goed in de benadering van Cornelis.

Het is hier natuurlijk geen medisch forum.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de echte deskundige zijn mondkapjes in handen van amateurs gevaarlijker dan zonder mondkapje lopen wegens ondeskundig gebruik. Laat dit gebruik over aan de mensen die in zorg en ziekenhuizen werken.

Ik ben zeker geen deskundige maar heb wel vele jaren gewerkt bij een bedrijf wat o.a. veiligheidsmaskers produceerde en verkocht, zowel aan de medische markt als de industriele markt. In die tijd heb ik wel enkele dingen opgestoken over maskers en het gebruik ervan.

Er zijn ten eerste verschillende soorten maskers. De meest simpele zijn van die chirurgische mondmaskers die bv tijdens operaties worden gebruikt maar ook bv door tandartsen. Die zijn vaak van dunne stof of papier en houden wel korte tijd druppels tegen. Die sluiten niet goed aan op het gezicht en zijn bedoeld om te zorgen dat er geen speeksel van de arts op de patiënt komt of om de een arts te beschermen tegen spatten afkomstig van de patiënt., Wanneer je zoiets draagt, gedraag je je vaakwel  bewuster omdat je dan bv niet pulkt niet in je neus of niet zomaar even je een vinger naar je mond brengt.

De echt beschermende maskers hebben een FFP klasse (1,2 of 3) waarbij je tenminste een FFP2 masker moet gebruiken om virussen tegen te houden. Dit soort maskers sluit goed aan op het gezicht en zijn dmv een neusbeugel verstelbaar bij de neus om ze goed aan te laten sluiten. Maar je moet geen baard hebben aangezien gezichtsbeharing ervoor zorgt dat het masker niet goed aansluit. Deze maskers zijn verkrijgbaar met of zonder uitademventiel. Die met uitademventiel zijn comfortabeler omdat de opgebouwde warme lucht afgvoerd wordt waardoor je deze langer achter elkaar kunt dragen.  Ook moet je opletten met het afzetten dat je niet de voorkant van het masker aanraakt met je handen en vervolgens met je handen aan je gezicht zit of iets aanraakt wat vervolgens door iemand anders aangeraakt wordt. En je moet ook regelmatig, in ieder geval iedere dag, een nieuw masker gebruiken. En dat laatste kan nog wel een probleem worden want ze zijn of raken overal uitverkocht. De voorraad die er nog is zal hard nodig zijn in de ziekenhuizen en voor andere medische hulpverleners.

Reageer