beantwoord

Kaartje

• 29 september 2016
  • 14 reacties
  • 331 Bekeken

Ik heb een kaartje gekocht die pas vanaf 09:00 geldig is. Maar ik wil graag de trein nemen van 08:46. Mag dat of niet ?
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 oktober 2016, 11:10

Je kunt inderdaad om 08:55 inchecken en mag ook een trein pakken die in de 5 minuten voordat de klok 09:00 slaat vertrekt. Ik zal dit nog even aankaarten bij Janou. In het geval van een vertraagde trein blijft het check-in moment leidend. Mocht de vertraging oplopen tot minstens 30 minuten, dan kom je wel in aanmerking voor geld terug bij vertraging. Is daar geen sprake van dan kan je altijd contact met de klantenservice opnemen om na te gaan of er wellicht coulance mogelijk is.
Bekijk origineel

14 reacties

Nee, het is geldig vanaf 9.00
Beste sophie1234,

Welkom op het NS Serviceforum. Het kaartje is inderdaad echt pas geldig dan na 09.00. Mocht je die trein willen nemen zou je eerst nog een ander ticket moeten aanschaffen tot aan het eerste station dat je na 09.00 passeert.
08.55 toch
Reputatie 4
Ja, inchecken op/na 8:55. Je mag b.v. de trein van 8:57 nemen, niet die van 8:54.
@markjan witte, klopt als je trein bijvoorbeeld om 09:01 gaat, mag je je 08:55 inchecken want dan krijg je alsnog korting. Maar de trein moet natuurlijk wel na 09:00 vertrekken 🙂
Reputatie 3
Nee hoor, de trein mag ook voor 9 uur vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe zit dat nou eigenlijk precies? Een paar jaar geleden werd er nog wel eens in een trein die om 8.58 uur vertrok omgeroepen dat je er níet met een kortingskaart mocht zitten. Maar ik heb inmiddels ook regelmatig gelezen dat dat niet meer uitmaakt, maar nu zeg je toch weer het eerste.
En hoe zit het met een trein die om 8.45 uur hoort te vertrekken, op het bord staat 15 minuten vertraging, maar hij vertrekt met 13 minuten vertraging?
Reputatie 3
Nu telt het moment van inchecken, dat mag vanaf 8.55. Dan mag je gelijk reizen.

Nog niet heel lang geleden werd deze regel ook voor e-tickets en andere vervoersbewijzen stilzwijgend ingevoerd waarbij je niet hoeft in te checken.

Dat is bevestigd door moderator Klaas Jan, die expliciet ook zei dat het voor alle vervoersbewijzen gold.

Hoe dat zit met een vertraagde trein weet ik niet zeker, maar ik neem aan dat je daar ook gewoon mee kan reizen in dit geval, maar dat zou een moderator moeten bevestigen. Hopelijk geeft die ook gelijk aan dat de reactie van Janou NS niet klopt.
Je kunt inderdaad om 08:55 inchecken en mag ook een trein pakken die in de 5 minuten voordat de klok 09:00 slaat vertrekt. Ik zal dit nog even aankaarten bij Janou. In het geval van een vertraagde trein blijft het check-in moment leidend. Mocht de vertraging oplopen tot minstens 30 minuten, dan kom je wel in aanmerking voor geld terug bij vertraging. Is daar geen sprake van dan kan je altijd contact met de klantenservice opnemen om na te gaan of er wellicht coulance mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +2
In het geval van een vertraagde trein blijft het check-in moment leidend.
Als je bijvoorbeeld om 8:45 hebt ingecheckt en de trein is er om 8:55 nog niet kan je uit- en weer inchecken, de laatste check-in op het vertrekstation is leidend. Afhankelijk van de situering van paaltjes of poortjes ten opzichte van het perron, en van de drukte, loop je dan wel het risico dat je de vertraagde trein mist. bijdragevandennis 201609
Reputatie 4
Als je bijvoorbeeld om 8:45 hebt ingecheckt en de trein is er om 8:55 nog niet kan je uit- en weer inchecken, de laatste check-in op het vertrekstation is leidend. Afhankelijk van de situering van paaltjes of poortjes ten opzichte van het perron, en van de drukte, loop je dan wel het risico dat je de vertraagde trein mist. bijdragevandennis 201609

Hier staat dat er 35 minuten tussen een check-out/in moet zitten, bizar en ik snap het nut niet: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/reis-start-voor-9-uur-na-overstap-toch-korting-reizen-27949/index1.html#post173346

Kan de reiziger om 8:55 wel uit en weer inchecken?
Reputatie 6
Badge +2
Als je bijvoorbeeld om 8:45 hebt ingecheckt en de trein is er om 8:55 nog niet kan je uit- en weer inchecken, de laatste check-in op het vertrekstation is leidend. Afhankelijk van de situering van paaltjes of poortjes ten opzichte van het perron, en van de drukte, loop je dan wel het risico dat je de vertraagde trein mist.bijdragevandennis 201609

Hier staat dat er 35 minuten tussen een check-out/in moet zitten, bizar en ik snap het nut niet: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/reis-start-voor-9-uur-na-overstap-toch-korting-reizen-27949/index1.html#post173346

Kan de reiziger om 8:55 wel uit en weer inchecken?

Op het vertrekstation wel.
Reputatie 3
Als je na 8.55 incheck en je neemt de trein van 8.45 die een vertraging heeft van 13 minuten en die vertraging loopt op tot 30 min, kan je geen GTBV claimen zoals Inge NS beweert.

Immers je checkt pas 10 minuten in na oorspronkelijke vertrektijd van die trein en dan heb je geen 30 minuten vertraging.
Reputatie 6
Badge +2

Als je bijvoorbeeld om 8:45 hebt ingecheckt en de trein is er om 8:55 nog niet kan je uit- en weer inchecken, de laatste check-in op het vertrekstation is leidend.

Bij het aanvragen van GTBV via Mijn NS kan je de optie ''Ik wil mijn vertrek- en/of aankomststation wijzigen'' (!) gebruiken om de eerdere check-in op te geven; die wordt dan waarschijnlijk gebruikt voor het beantwoorden van de vraag of je de trein had kunnen nemen als hij op tijd was geweest. Vereist is daarbij waarschijnlijk slechts dat deze check-in niet later is dan de vertrektijd volgens dienstregeling. bijdragevandennis 201609

Reageer