beantwoord

Kan de airco aan in treinstel 16239, staan al 1 uur stil, reizigers branden eg hier

• 10 september 2019
  • 23 reacties
  • 597 Bekeken

We staan al meer dan 1 uur stil treinstel 16239 breda - den haag. We schrompelen lsngzaam weg hier. Zet svp die Airco aan!!!
icon

Beste antwoord door Rueben NS 10 september 2019, 18:06

@eriksl De klimaat systemen in vele treinen kennen niet een specifieke bediening, maar kunnen alleen maar aan gereset worden. Het systeem reguleert namelijk zichzelf aan de hand van de binnen- en buitentemperatuur en de luchtvochtigheid in de trein. En een reset zorgt er dus voor dat al die waarden opnieuw bepaalt worden en dat er aan de hand daarvan dus wel de airconditioning aangaat i.p.v niet.
Bekijk origineel

23 reacties

Dag Airco1 en welkom op onze Community!

En dat klinkt inderdaad pittig! Helaas kan er geen reset uitgevoerd worden voor het Klimaat systeem. Dus het enige wat ik je kan verzoeken is om het nog even vol te houden. Het spijt mij!
Reputatie 3
> Helaas kan er geen rest uitgevoerd worden voor het Klimaat systeem

Wat betekent dat?
@eriksl De klimaat systemen in vele treinen kennen niet een specifieke bediening, maar kunnen alleen maar aan gereset worden. Het systeem reguleert namelijk zichzelf aan de hand van de binnen- en buitentemperatuur en de luchtvochtigheid in de trein. En een reset zorgt er dus voor dat al die waarden opnieuw bepaalt worden en dat er aan de hand daarvan dus wel de airconditioning aangaat i.p.v niet.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is de reden dat de trein al zo lang stil staat? Is dit de defecte trein die gemeld is?
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/29389-10-september-2019-gestrande-trein-rotterdam-breda-hsl

Wellicht werkt ook daardoor de airco niet.
@Momo Ik vermoed dat het inderdaad om die trein gaat. Helemaal zeker durf ik het helaas niet te zeggen.
Reputatie 3
Aha, dus "rest" = "reset". Daardoor was ik 'm even helemaal kwijt.
Oh nee! Ik zie de fout nu pas, shame on me! Ik heb het meteen aangepast.
Reputatie 7
Een trein die gestrand is (welke reden dan ook) en geen bovenleidingspanning kan of mag gebruiken, komt dus zonder stroom te staan. Er zitten wel accu's in de trein, die voeden de verlichting en omroep zo lang mogelijk totdat ook die uitvalt. De airco vraagt dusdanig veel stroom dat die niet wordt opgevangen door de accu's. Het is in dat geval bij een langere stilstand wel handig dat alle raampjes die open kunnen worden open gezet. Geef dit vooral aan bij de conducteur als je die voorbij ziet komen.

Wel een goed aandachtspuntje voor de afhandeling van een stranding overigens. Misschien kan @Rueben NS die nog intern doorzetten 🙂
@Slidestops En bij deze dan ook meteen intern doorgezet! ☺
Reputatie 7
Badge +3
Op Twitter gaf iemand om 18.20 een berichtje dat de raampjes open gezet waren.
Maar op dat moment stond die trein er al meer dan uur, misschien wel 2 uur. In een eerder bericht toen de raampjes nog niet open waren meldt die persoon dat de zon aan het ondergaan was en recht de trein in scheen waardoor de temperatuur opliep.

Wat is het moment dat treinpersoneel in dit soort gevallen de ramen opent?
Badge
.....

Wat is het moment dat treinpersoneel in dit soort gevallen de ramen opent?

Totaal afhankelijk van het moment en wat er allemaal gaande is natuurlijk, maar als bekend is dat de airco/ventilatie niet meer werkt is het wel de bedoeling om natuurlijk zo snel mogelijk te zorgen voor ventilatie door ramen te openen of indien het veilig kan zelfs een deur te openen.

Het is altijd lastig oordelen van afstand omdat je geen inzage hebt in wat er allemaal speelde.
Reputatie 7
Badge +3
Zelfs het nieuws gehaald:

https://www.nu.nl/binnenland/5990781/reizigers-drie-uur-vast-in-gestrande-trein-tussen-rotterdam-en-breda.html

En dan die reacties bij NuJij, zoals:

Ook moeten passagiers hierbij snel opgevangen worden door militairen, met noodrantsoenen, koelwater, en enkele tenten, stretchers, en andere EHBO-voorzieningen.

Die militairen kunnen daarbij zo nodig gebruik maken van legertrucks of luchtmachthelicopters. Dat is tevens een prima oefening voor die militairen, in snelle, onverwachte rampenhulp. En die oefening hebben ze nodig.

Tenten en helicopters. Zie je het voor je? 🤣🤣🤣
Reputatie 6
Laten we het zo stellen, bij een zeer volle trein zonder luchtverversing moeten zsm deuren/ noodramen geopend worden aan de veilige kant van de trein. Een uur of meer is echt te lang !
Reputatie 7
Badge +3
Het was wel echt een pechrit. Iemand die erin zat zegt dit:

Na eerst 1,5 uur op Station Breda te hebben gewacht (stroomstoring) was dit de eerste trein in 1,5 uur die richting Rotterdam ging. Wat natuurlijk zorgde dat de trein overvol was.
Nadat de trein was vertrokken kwam het na 5-6 minuten tot stilstand door personen om het spoor. Na een ruim uur de weg vervolg en weer na enkele minuten tot stilstand door een defect. Helaas hierdoor ook de airco uit en gezien de drukte en de zon werd het al snel vrij warm. Nadat enkele mensen onwel waren geworden kwam pro rail met enkel six-packs water voor kinderen en ouderen. Na 193 minuten vertraging aangekomen op Rotterdam CS.
Badge
Als ik bovenstaand verhaal lees dan kom ik 'maar' op een stilstand door een defect van 38 minuten waarbij vast niet gedurende de volle 38 minuten de airco/ventilatie uit geweest zal zijn, gelukkig dan dus niet meer dan 1 uur.

Maar dan kan het aan de zonkant van de trein achter de ramen wel erg warm worden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik er uithaal is, na vertrek uit Breda stil komen te staan vanwege personen op het spoor. Daardoor uur (dus al 60 minuten) stilgestaan. Weer verder gereden (personen van spoor verdwenen) en toen stil komen te staan vanwege een defect.
Het gaat volgens mij om trein 1152, die +3H16M27S aangeeft bij aankomst Rotterdam. Zou dan wegens defect nog eens 2 uur hebben stilgestaan.

Tijdens die 2e stilstand zag ik die op https://treinenradar.nl/ inderdaad lang stilstaan bij Zevenbergschen Hoek.

Ook RTL Nieuws heeft het bericht
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4844271/trein-uren-stil-rotterdam-breda
Reputatie 5
Het was wel echt een pechrit. Iemand die erin zat zegt dit:

Na eerst 1,5 uur op Station Breda te hebben gewacht (stroomstoring) was dit de eerste trein in 1,5 uur die richting Rotterdam ging. Wat natuurlijk zorgde dat de trein overvol was.
Nadat de trein was vertrokken kwam het na 5-6 minuten tot stilstand door personen om het spoor. Na een ruim uur de weg vervolg en weer na enkele minuten tot stilstand door een defect. Helaas hierdoor ook de airco uit en gezien de drukte en de zon werd het al snel vrij warm. Nadat enkele mensen onwel waren geworden kwam pro rail met enkel six-packs water voor kinderen en ouderen. Na 193 minuten vertraging aangekomen op Rotterdam CS.

Mensen die onwel waren geworden?
Raar, bij NS gaat veiligheid voor alles.
Is dit fake news? Of was hier stiekem de veiligheid toch niet zo goed gegarandeerd?
Reputatie 5
Laten we het zo stellen, bij een zeer volle trein zonder luchtverversing moeten zsm deuren/ noodramen geopend worden aan de veilige kant van de trein. Een uur of meer is echt te lang !
Ik ben het niet vaak met je eens AbbeyRoad maar in dit geval: 100% eens.
Reputatie 7
Badge +3
Mensen die onwel waren geworden?
Is dit fake news? Of was hier stiekem de veiligheid toch niet zo goed gegarandeerd?

Die persoon heeft het mogelijk iets overdreven, iemand anders zegt in het RTL nieuws artikel:
"Het personeel op de trein deed wat ze konden, maar het was gewoon super warm. De airco viel uit en er was geen water aanwezig. Je moet toch gewoon standaard water aan boord hebben voor dit soort situaties? Een wat oudere vrouw in onze trein viel bijna flauw."
Reputatie 5
Mogelijk heeft de persoon in het RTL nieuws iets onderdreven, ik ga er niet vanuit dat een persoon de situatie in de hele trein kan overzien?

Zeer merkwaardig allemaal.

Gaat NS zelf melding maken bij ILT of moeten de reizigers dat doen?
Reputatie 6
Gaat NS zelf melding maken bij ILT of moeten de reizigers dat doen?

Doe het voor de mensheid, en meldt het zelf @wsm
Reputatie 7
Badge +3

Ironisch, want die eerste keer een uur stil staan was zoals eerder aangegeven vanwege persoon op het spoor. Dus ja, veiligheid van die persoon.

https://twitter.com/OvDRail_Joost/status/1171512797487718400
#Trein voorkomt aanrijding persoon door bij verward persoon te stoppen.
Nadat #politie persoon 60 minuten later heeft meegenomen komt trein een paar honderd meter verder tot stilstand vanwege problemen.
Reputatie 2
De airco in de trein werkt automatisch. Het maakt niet uit of de trein rijdt of stilstaat. Werkt de airco niet dan is deze kapot of is er een storing. Brand de verlichting in de trein ook niet dan kan het ook zijn dat de hoogspanning is uitgevallen door bijvoorbeeld een kapotte locomotief (Omdat de trein ook stil stond waar het niet hoort) kan dit ook de reden zijn.

Reageer