beantwoord

Kan de flirt niet tegen kou?

• 21 januari 2019
  • 14 reacties
  • 393 Bekeken

Veel problemen met de flirt vandaag is mijn indruk. Komt niet op gang bij de stations. Is deze trein wel bestand tegen koud(er) weer? Wordt dit een nieuw Fyra debacel?
icon

Beste antwoord door Julian 21 januari 2019, 12:34

Dat heeft niks met de FLIRT of met zogenaamde aanpassingen aan de software (waar haal je dat in 's hemelsnaam vandaan?) te maken.
De reden was heel eenvoudig: het was vanmorgen gewoon heel erg glad.
Ik kwam zelf ook lastig op gang met meerdere treinen, maar ik had nog gelukkig zandstrooiers die ik kon gebruiken.
Bij gladheid heeft elk materieel er last van, niet alleen de FLIRT. Daarnaast was er sprake van veel rijp/ijsafzettingen op de bovenleiding. Hierdoor is de stroomtoevoer minder stabiel. Bij diverse treintypen kan dit mogelijk problemen geven, en zie je als reiziger bijvoorbeeld de verlichting telkens aan en uit gaan (Bijv. DDZ heeft daar veel last van).
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er rijden ongeveer 2500 Flirts in Europa vooral in Duitsland, de Alpenlanden en Oost-Europa. Het enige land waar er veel klachten zijn over uitval is Nederland. Die klachten hebben overigens vooral met de speciaal voor Nederland aangepaste software te maken.
Dat heeft niks met de FLIRT of met zogenaamde aanpassingen aan de software (waar haal je dat in 's hemelsnaam vandaan?) te maken.
De reden was heel eenvoudig: het was vanmorgen gewoon heel erg glad.
Ik kwam zelf ook lastig op gang met meerdere treinen, maar ik had nog gelukkig zandstrooiers die ik kon gebruiken.
Bij gladheid heeft elk materieel er last van, niet alleen de FLIRT. Daarnaast was er sprake van veel rijp/ijsafzettingen op de bovenleiding. Hierdoor is de stroomtoevoer minder stabiel. Bij diverse treintypen kan dit mogelijk problemen geven, en zie je als reiziger bijvoorbeeld de verlichting telkens aan en uit gaan (Bijv. DDZ heeft daar veel last van).
Reputatie 7
Badge +3
@Julian
Los van gladheidsproblemen waar inderdaad veel materieel last van heeft blijft het gegeven dat het aantal storingen aan de Flirts de laatste tijd weer bedenkelijk hoog is. Zaterdag bijv. een urenlange stremming door een defecte Flirt tussen Den Bosch en Boxtel en vandaag weer tussen Eindhoven en Deurne. En dat zeker als je bedenkt dat de omvang van de serie Flirts nou ook weer niet zo heel groot is.
Treinen worden gebruikt en gaan soms stuk. Als je geluk hebt op een handige locatie, als je pech hebt midden tussen twee stations in.
Op basis van incidenten kan je niet aantonen dat het aantal storingen aan de FLIRT 'bedenkelijk hoog' is. Zo zijn er een tijdje terug meerdere malen VIRMs gestrand en moesten weggesleept worden. Zijn dan VIRMs opeens onbetrouwbaar?
Ik kwam op de site voor beter OV wel tegen dat er vandaag wel veel storingen waren.

KAPOTTE TREINEN ONTWRICHTEN TREINVERKEER IN RANDSTAD EN ZUIDEN

Treinen van NS en NS-dochter Abellio gaven deze maandagochtendspits massaal de geest. Op onderstaande waslijst van trajecten raakte het treinverkeer gestremd of ernstig ontregeld wegens onderweg defect geraakte treinen. Voor veel reizigers maakt dat van deze beruchte dag inderdaad een 'Blue Monday'.

Getroffen trajecten:
Alphen a/d Rijn - Gouda
Haarlem - Leiden
Roermond - Sittard
Eindhoven - Venlo
Haarlem - Uitgeest
Nijmegen - Wijchen
Leiden - Den Haag Centraal
Amsterdam Sloterdijk - Haarlem
Dordrecht - Breda
Den Haag - Rotterdam
Rotterdam - Breda (HSL)

Aangezien de heer Spithorst wel erg activistisch jegens NS is, ook nog even verder gekeken maar als ik kijk naar rijdendetreinen maak ik mij toch wel zorgen. Het is nu nog geeneens winterweer.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen
Voor treinen boeit sneeuw niet zoveel. Het gaat bij sneeuw meer om de infra (wissels die geblokkeerd raken, wisselverwarming, et cetera).
Vanochtend had het enorm geijzeld, en dat is dan wél weer funest voor de treinen. Door de ijsafzetting op de bovenleiding kan de stroomafnemer van de trein geen goed contact maken met de bovenleiding, waardoor de stroomtoevoer erg slecht is. Daardoor kan het dus gebeuren dat treinen inderdaad stil komen te staan.
In bovenstaand lijstje is overigens ook een defecte goederentreinen opgenomen (tussen Dordrecht en Breda) en staat er ook een HSL trein bij met een storing die niet gerelateerd was aan het weer.
In hoeverre je die lijst dus serieus moet nemen...
Reputatie 6
@Julian: ah, dat verklaart waarom ik vanochtend in een DiscoDZ stond. 😃
Reputatie 7
Badge +3
En het lijstje geeft de getroffen trajecten aan, wat niet noodzakelijk evenveel treinen hoeft te betreffen.
Zo was er bv op Leiden - Den Haag Centraal geen defecte trein maar reden een aantal sprinters niet vanwege de defecte trein tussen Haarlem en Leiden.
En op Rijdendetrein staat iets van 4 keer een melding van een defecte trein tussen Haarlem en Leiden wat als ik andere berichten combineer iedere keer dezelfde was, die weer was gaan rijden en dan weer defect raakte. Is natuurlijk heel vervelend, zeker omdat er daardoor zo bijna de hele ochtend geen sprinters reden tussen Haarlem en Leiden en tussen Leiden en Den Haag meerdere sprinters uitvielen.
Reputatie 6
Goede ochtendgymnastiek voor Tuffy'' stembanden in ieder geval. Heeft iemand haar een keelsnoepje gebracht? 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik stond zelf vanmorgen op De Vink te wachten op de sprinter van 7.22 naar Den Haag. Tuffy kwam eerst melden dat die over 10 minuten zou rijden en vervolgens dat de beperkingen voorbij waren en de vertraging zou afnemen. Dit werd gevolgd door een omroep dat de sprinter niet zou rijden, maar dit was een mannenstem, niet Tuffy, die kon het blijkbaar niet meer aan.
Badge
Zolang de aankondigen niet door een vrouwenstem gesproken wordt en de rest door een man valt het nog mee 😃 😃 Want zo'n overgang verwacht je niet 😃 😃
Reputatie 7
Badge +3
Het was wel de man die omriep dat de trein helemaal niet meer ging. Die vond ik dus niet zo aardig.
Tuffy was nog positief dat die alleen maar 10 minuten vertraging had.

Maar heeft men vandaag met de verwachte sneeuw geen vertrouwen in de SNG? Vanmorgen veel SLT in de 6300 en zelfs nog een enkele SGM van stal gehaald.
Zelf zat (sorry, stond) ik in een losse SLT6 die behoorlijk vol was, gangpaden en balkons.
Er hebben gisteren enkele SNGs stilgestaan met problemen door de rijp. Ik verwacht dat men het zekere voor het onzekere heeft genomen en tegelijkertijd nu rustig de tijd heeft om te onderzoeken wat er nu precies mis is gegaan gisteren.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, daar was ik zelf dus ook soort van slachtoffer van, mijn 6327 reed gister niet.

Ik zie dat er nu toch in ieder geval 1 setje SNG gaat rijden.

Reageer