beantwoord

Kan de NS wat actiever handhaven in de 1e klas?

  • 11 November 2021
  • 69 reacties
  • 3238 Bekeken

Reputatie 1

Ik reis graag met de trein, omdat het me in staat stelt om lekker te werken in mijn reistijd. Om mezelf te verzekeren van een rustige nette werkplek reis ik eerste klas.

Helaas is er zelden een conducteur te zien, en allerlei volk dat zich niet weet te gedragen heeft dat door en ploft bepaald niet geruisloos neer in de eerste klas. 

Zelden zien we een conducteur in de eerste klas, laat staan dat deze mensen worden aangesproken en beboet. Als je zonder eerste klas kaartje in de eerste klas ploft dan krijg je het verzoek je te verplaatsen, maar er zijn geen consequenties. Dus langzamerhand is het minder beleefde deel van onze medereizigers er allang achter dat je dat rustig kunt doen.

Daarom de vraag of de conducteurs voortaan in ieder geval in de eerste klas regelmatig kunnen controleren en beboeten. Ik wil voor het extra geld dat ik graag betaal, verzekerd zijn van een rustige en prettige reis en een fijne geel blauwe werkplek…

 

icon

Beste antwoord door Rizana NS 12 November 2021, 19:31

Bekijk origineel

69 reacties

het verhaal van Sebastiaan L bevestigd wel het gelijk van TS en vele anderen hier dat NS blijft verzuimen om op te treden en daarmee deze gedachtengang in stand houd.

 

Er is geregeld controle op mijn traject dus vaak ga ik zeker niet in de 1e klas zitten misschien een enkele keer ofzo maar goed dat komt misschien anders over blijkt dus want er word een heel verhaal van gemaakt alsof ik elke dag zwartrijd in de 1e klas met 2e klas vervoersbewijs. Heb het maar 1 of 2 keer gedaan dus wat hier verder bereikt mee wil worden? Heb het niet alleen over u maar zeker ook andere in deze topic. Zo kan je het forum nog maanden actief houden maar dat maakt mij niet uit hoor dan krijg ik wel een hogere rang als ik mijzelf zo vaak herhaal..

Reputatie 5

In de eerste klas gaan zitten met een tweede klas vervoersbewijs is gewoon diefstal!

 

Reputatie 7

Ik haal je reacties aan als voorbeeld voor de NS en val je niet persoonlijk aan. Wat ik er verder van vindt daar heb ik wel een mening maar zal ik hier niet uiten. 

In de eerste klas gaan zitten met een tweede klas vervoersbewijs is gewoon diefstal!

 

Oooohhh wat erg zeg nou wat wil je dat ik doe mezelf opgeven bij de politie? Het is 12 uur s'nachts en je hebt niks beters te doen, ga slapen ofzo.

Reputatie 7
Badge +3

...maar goed dat komt misschien anders over blijkt dus want er word een heel verhaal van gemaakt alsof ik elke dag zwartrijd in de 1e klas met 2e klas vervoersbewijs. 

Nee, het gaat over je opmerking “Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij“.  Dat is gewoon niet zo.  Daarnaast geef je aan het (in de 1e klas gaan zitten) te blijven doen omdat de conducteur toch niet controleert als het vol zit, ook al is er net gezegd dat je met een 2e klas vervoerbewijs niet zomaar in de 1e klas mag gaan zitten, ook niet als het vol is in de 2e klas. 

Echt, ik verbaas me nog steeds over dat mensen denken en goedpraten dat ze 1e klas mogen gaan zitten als de trein vol is. Nu wordt Corona en de kans op besmetting erbij gehaald, maar ook voor Corona wat dit regelamtig het geval. Bij zitten in de 1e klas maak je gebruik van een duurder product en daar behoor je voor te betalen, zoals met alles in het leven. Uitzondering is als een conducteur er toestemming voor geeft. 

...maar goed dat komt misschien anders over blijkt dus want er word een heel verhaal van gemaakt alsof ik elke dag zwartrijd in de 1e klas met 2e klas vervoersbewijs. 

Nee, het gaat over je opmerking “Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij“.  Dat is gewoon niet zo.  Daarnaast geef je aan het (in de 1e klas gaan zitten) te blijven doen omdat de conducteur toch niet controleert als het vol zit, ook al is er net gezegd dat je met een 2e klas vervoerbewijs niet zomaar in de 1e klas mag gaan zitten, ook niet als het vol is in de 2e klas. 

Echt, ik verbaas me nog steeds over dat mensen denken en goedpraten dat ze 1e klas mogen gaan zitten als de trein vol is. Nu wordt Corona en de kans op besmetting erbij gehaald, maar ook voor Corona wat dit regelamtig het geval. Bij zitten in de 1e klas maak je gebruik van een duurder product en daar behoor je voor te betalen, zoals met alles in het leven. Uitzondering is als een conducteur er toestemming voor geeft. 

Ik ben al meerdere keren verbeterd, dus er valt niks aan toe te voegen in principe.

Reputatie 7

Ik heb niets van je verbeterd maar het lijkt mij verstandiger zelf de raad die je gaf aan een ander om te gaan slapen op te volgen en even niet te reageren op iedereen waar je denkt te worden aangevallen.

Voor iemand die nu nog denkt wat te posten over mij: bekijk de vorige pagina's. Daar staat tig keer uitgelegd wat ik allemaal fout heb gezegd en gedaan en dat weet ik nu maar ja mening mag ik dus niet uiten helaas kan ik dat bericht ook niet verwijderen dus het is wat het is.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mis in wat je allemaal heb gezegd is iets al: “ik wist niet dat je niet je niet in de 1e klas mag zitten met een 2e klas kaartje als de de 2e klas vol is, maar nu ik het wel weet zal ik niet meer doen”. 

Als je NS Flex hebt kun je tot 15 minuten na inchecken je reisklasse aanpassen naar 1e klas en dan mag je wel in de 1e klas plaatsnemen. 

Reputatie 5

…...en even niet te reageren op iedereen waar je denkt te worden aangevallen.

Ik viel je niet persoonlijk aan,maar iedereen die dit doet.

Reputatie 7

Satneef het was ook geen reactie op jouw maar op Sebastians reactie naar mij net voor jouw reactie.

Jij reageerde ook op Sebastian niet op mij.

Reputatie 7
Badge +1

Voor iemand die nu nog denkt wat te posten over mij: bekijk de vorige pagina's. Daar staat tig keer uitgelegd wat ik allemaal fout heb gezegd en gedaan en dat weet ik nu maar ja mening mag ik dus niet uiten helaas kan ik dat bericht ook niet verwijderen dus het is wat het is.

Het gaat hier niet om verbeteren, of het niet mogen uiten van je mening. Iedereen is hier vrij om zijn of haar mening met betrekking tot het onderwerp van het topic te delen. Dat wil niet zeggen dat iedereen het met elkaar eens is, en zo ontstaan soms discussies. Dat is niet meer dan normaal.

Daarnaast vind ik dat je best wat respectvoller mag reageren. Een uiting als “ga slapen ofzo”, getuigt van weinig respect naar andere leden. Het komt de sfeer van de community zeker niet ten goede als iedereen zo op elkaar zou reageren. In de huisregels van de NS community wordt gevraagd om respectvol op elkaar te reageren.

dm (?)

TM, Team Manager. Direct leidinggevende in dit geval.

Reputatie 3

dm (?)

TM, Team Manager. Direct leidinggevende in dit geval.

Ah, dank u. Wel hogerhand dus. Echt té bizar, als managers bevelen minder boetes te schrijven. Maar dus wel een eventuele verklaring voor de afwezigheid van conducteurs. Waarom zou je nog je werk doen als je daardoor bij je manager moet komen en een uitbrander krijgt? 

Reputatie 7

dm (?)

TM, Team Manager. Direct leidinggevende in dit geval.

Ah, dank u. Wel hogerhand dus. Echt té bizar, als managers bevelen minder boetes te schrijven. Maar dus wel een eventuele verklaring voor de afwezigheid van conducteurs. Waarom zou je nog je werk doen als je daardoor bij je manager moet komen en een uitbrander krijgt? 

Het punt is: veel reizigers zien vervoersbewijscontrole als hoofdtaak van dit beroep. Dát behoort een conducteur standaard  te doen. Mensen hebben dit verwachtingspatroon nog altijd. Echter NS ziet het niet meer als hoofdtaak. Veel boetes schrijven zou veel teveel (kostbare) tijd kosten, heb ik weleens gehoord van een conducteur zelf. Ja ik snap het ook niet. Maar blijkbaar is er nog steeds een groot verschil tussen hoe NS de invulling van de functie ziet en wat een groot deel van het publiek nog altijd verwacht. 

Reputatie 3

Dat zou helemaal prima zijn als ze dan ook daadwerkelijk iets anders zouden doen, maar het merendeel van de tijd die vrijgekomen is door het niet controleren en geen boetes schrijven, wordt besteed aan kletsen of internetten, liefst in de eerste klas of in de achterste machinistencabine. Niet aan andere nuttige dingen die ten goede komen aan de reiziger of het bedrijf. 

Reputatie 1

Goedenavond Fedor van Eldijk, en welkom bij de community. 

Goed om te lezen dat je graag in onze treinen werkt of Een normaal boek leest. :wink:

Jammer dat er op jouw traject weinig wordt gecontroleerd. Ik kan jouw suggestie doorzetten dat er op dat traject meer controle is gewenst, ik kan niet beloven dat er ook daadwerkelijk meer wordt gecontroleerd. Op welk traject reis je en wat zijn de tijden dat je overlast ervaart? 

Leuk dat je me herkent, en dank voor je antwoord.

Ik rij op veel trajecten en nergens wordt afdoende gehandhaafd. 

Reputatie 4

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Inderdaad, je betaalt gewoon voor een 1e klas en anders heb je hier niks te zoeken!!

Reputatie 4

Vandaag de trein van Schiphol naar zwolle genomen van 19:04 uur. Er zitten meer 2e klas reizigers in de eerste klas. Geen conducteur te bekennen. Wat heeft de conducteur een luizeleven naar mijn idee. Gewoon mee met de trein en verder niks uitvoeren. Als we nou mensen bekeuren dan heeft ns geen miljardenverlies maar misschien miljoenenwinst door mensen te bekeuren.

Reputatie 7

Vandaag de trein van Schiphol naar zwolle genomen van 19:04 uur. Er zitten meer 2e klas reizigers in de eerste klas. Geen conducteur te bekennen. 

Dit is normaal. Vandaag van Breda naar Arnhem gereisd en retour, wederom geen conducteur gezien. In 1e klas zowel op heen-als terugreis op delen van het traject enkele scholieren van een jaar of 13 en ook iemand die gewoon aangaf hier maar te gaan zitten, 2e klas vond hij veel te druk, hij zou wel weggaan als er controle kwam. Ik had geen last van deze mensen hoor, maar het is gewoon niet terecht. Maar NS doet hier niks mee. Zie de talloze topics hierover.

Reputatie 2

Ik snap je reactie, Robert B. Het enige dat ik kan doen is een situatie als deze melden. Hopelijk wordt het intern besproken en gaat er iets veranderen.

Wat beter werkt is een interne vergadering binnen NS en bespreken hoe dit probleem op te lossen. Wat in de rest van Europa kan, moet hier ook kunnen. Het is scheer en inslag en de argumenten om maar doodleuk op kosten van de 1e klas reiziger mee te kunnen liften (semi-proletarisch reizen om maar even een term te bedenken) liegen er ook niet om: om effe in een ICMm de telefoon op te laden is eentje dat vask de revue passeert.

NS kan doodleuk het prijsverschil tussen 2e klas en 1e klas verhogen (en de 50% van NS Flex in de weekenden met de rest gelijktrekken), maar daartegenover mag op z’n minst een betere handhaving staan. Als er zo vaak wordt geklaagd, moet NS dat zeker opgevallen staan. Een bedrijf dat naar eer en geweten handelt, moet de meest-betalende klant ook serieus nemen.

 

Nog een argument vanuit het personeel waarvoor je beslist geen schaker hoeft te zijn om daar gehakt van te maken: “het is soms te gevaarlijk om te controleren!”. Dat is misschien wel zo, maar dat is ook een kwestie van zorgen voor goede back-up, want waarom zie ik bijna nooit S&V mensen bij de poortjes staan om een tailgatende zwartrijder ertussenuit te pakken en hem voor € 154 aan boetes op te leggen (tailgaten en zwartrijden). (In Nijmegen bijv. kun je bijna elk uur 2-3 drugsrunners ertussenuit pakken die zonder kaartje in Dukenburg of Goffert de trein pakken om hun handeltje in het centrum te verpatsen, heb je hun daden ook tegelijk weten te verstoren). Blauwnet laat overlastplegers € 313 extra betalen (om de kosten gefinancierd te krijgen), waarom mis ik zulke bordjes bij NS?). ARRIVA waarschuwt voor geweldpleging tegen personeel en zegt erbij dat treinverboden volgen als je niet van het personeel kunt afblijven, waarom waarschuwt NS daar niet voor? Het is gewoon een stuk naïeviteit dat uit het denkpatroon dient te verwijderen. Bovendien, je kiest voor dit vak. En over het zich bijna nooit in de trein laten zien: kijk, als je bang bent om in je vingers te snijden, ga je toch ook geen slager worden?! Kortom, werk aan de winkel, hoe langer NS ermee wacht, hoe moeilijker het op te lossen wordt, succes!

Reputatie 5

Gisteren weer een fantastische terugreis meegemaakt met de NS. Wederom traject Utrecht-Enschede. De trein had wel drie treinstellen. Omdat het zo'n 'drukke' trein was (maar het was gewoon een veel te korte trein natuurlijk) werd omgeroepen dat mensen die slecht ter been waren en mensen die kleine kinderen hadden 1e klas mochten gaan zitten. Nou die zag je niet in de 1e klas maar wel héél veel jongeren zonder mondkapje en een dronken stel jongeren in de stiltecoupe 1e klas. Gecontroleerd werd er natuurlijk weer niet.

Reputatie 7

Gisteren weer een fantastische terugreis meegemaakt met de NS. Wederom traject Utrecht-Enschede. De trein had wel drie treinstellen. 

Bekend verhaal. Dit IC-traject blinkt uit in korte treinen. Afgelopen zaterdag idem; twee gekoppelde treindelen (flink vol) werden in Deventer gesplitst; waarna 1 treinstel achterbleef. Vervolgens moesten er mensen staan omdat alle 2e klasstoelen bezet waren. Het 1e klas treindeel was grotendeels leeg en hier kwamen dus mensen staan en sommige zitten.

In de IC Venlo- Schiphol is de 1e klas met name in het weekend in de ochtend helemaal vol. Deze trein is ook vaak erg kort, terwijl er op zaterdagmorgen ontzettend veel mensen van het zuiden naar Utrecht en Amsterdam reizen. Ook veel mensen met 1e klas weekendabonnementen zo bleek. 

Badge +3
Ja dat past wel…

 

Reputatie 7
Badge +1

Het helpt niet onmiddellijk maar meld te volle treinen via volletreinen.nl.

Reageer