beantwoord

Kan de NS wat actiever handhaven in de 1e klas?

  • 11 November 2021
  • 69 reacties
  • 3235 Bekeken

Reputatie 1

Ik reis graag met de trein, omdat het me in staat stelt om lekker te werken in mijn reistijd. Om mezelf te verzekeren van een rustige nette werkplek reis ik eerste klas.

Helaas is er zelden een conducteur te zien, en allerlei volk dat zich niet weet te gedragen heeft dat door en ploft bepaald niet geruisloos neer in de eerste klas. 

Zelden zien we een conducteur in de eerste klas, laat staan dat deze mensen worden aangesproken en beboet. Als je zonder eerste klas kaartje in de eerste klas ploft dan krijg je het verzoek je te verplaatsen, maar er zijn geen consequenties. Dus langzamerhand is het minder beleefde deel van onze medereizigers er allang achter dat je dat rustig kunt doen.

Daarom de vraag of de conducteurs voortaan in ieder geval in de eerste klas regelmatig kunnen controleren en beboeten. Ik wil voor het extra geld dat ik graag betaal, verzekerd zijn van een rustige en prettige reis en een fijne geel blauwe werkplek…

 

icon

Beste antwoord door Rizana NS 12 November 2021, 19:31

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren weer een fantastische terugreis meegemaakt met de NS. Wederom traject Utrecht-Enschede. De trein had wel drie treinstellen. Omdat het zo'n 'drukke' trein was (maar het was gewoon een veel te korte trein natuurlijk) werd omgeroepen dat mensen die slecht ter been waren en mensen die kleine kinderen hadden 1e klas mochten gaan zitten. Nou die zag je niet in de 1e klas maar wel héél veel jongeren zonder mondkapje en een dronken stel jongeren in de stiltecoupe 1e klas. Gecontroleerd werd er natuurlijk weer niet.

Met kleine kinderen in de 1e klas? Daar gaat de rust voor juist die mensen die een 1e klas vervoersbewijs hebben om rustig te kunnen reizen. Die kleine kinderen tot 4 jaar hebben geen recht op eigen zitplaats dus waarom die dan in de 1e klas mogen zitten?

Het is tegenwoordig wel zo dat niemand meer opstaat voor een oudere, een hoogzwangere of iemand die slecht te been is. En ouders nemen hun kleine kinderen niet op schoot in drukke treinen.

Reputatie 7

 

Gehele afschaffing van de 1e klas zou iedereen meer rust geven en een beter functionerend openbaar vervoer opleveren.

Reputatie 7
Badge +3

Het afschaffen van de 1e klas door NS heeft geen enkel effect op ander openbaar vervoer.

Reputatie 7

Een beter functionerend vervoer per trein betekent een beter openbaar vervoer.

Of en In hoeverre overig ov daarvan zou profiteren weet ik niet. Dat het geen enkel effect zou hebben, zou ik, in ieder geval, niet durven beweren.

 

Ik zie dat er al regelmatig melding us gemaakt van...…

Traject vrijdag 11 augustus Den Bosch-Groningen, overvolle trein. Alles zit en staat 1ste klas. Dat ik betaald heb voor 1ste klas is blijkbaar niet van belang. Vandaag 13 augustus traject Utrecht-Sittard, treinstel 9566. Geen enkele controle. Ook nu mensen in de 1ste klas zonder ticket voor de 1ste klas. 

Als het toch niet uitmaakt, schaf de 1ste klas af. Voel me een ongelofelijke idioot om voor de ste klas te bepalen.

Reputatie 7
Badge +4

 

Gehele afschaffing van de 1e klas zou iedereen meer rust geven en een beter functionerend openbaar vervoer opleveren.

Een beter openbaar vervoer kost ook geld, en de eerste klas brengt, in tegenstelling tot wat nogal wat mensen denken, nogal veel op. De laatst bekende cijfers spreken over twintig procent van de inkomsten met dertien procent van de reizigers. Dat vijfde deel van de inkomsten moet wel op een of andere manier worden opgebracht. De eerste klas betaalt dermate flink mee dat een tweedeklaskaartje duurder wordt bij afschaffing. Het verlies moet ergens vandaan komen. Een reiziger in de tweede klas mag blij zijn dat de eersteklasreiziger zo veel betaalt. De eerste klas is niet het probleem maar de te korte en minder frequente treinen  

Onzalige ideeën als een spitstoeslag treffen mensen die noodgedwongen tijdens de spits moeten reizen. Ik denk dat we ons als samenleving moeten afvragen of de privatisering niet is doorgeslagen. De Duitse overheid subsidieert de spoorwegen weer enorm met het Deutschlandticket, dus zo in den boze is het niet meer om als Nederlandse overheid het initiatief weer te nemen.

@Thom 

Misschien zitten er wel 13% van de reizigers in de eerste klas maar als het gaat om betalen zal het eerder 5% zijn.

Reputatie 7
Badge +4

U weet volgens mij nog wel dat dit de cijfers waren voor Corona toen je dit parasitaire gedoe niet had. Toen was er nog ruim plaats in de eerste klas en geloofden veel mensen dat ook al niet. De plaatsen die overgenomen zijn door de parasieten leveren natuurlijk niks op maar de normale eersteklasreizigers betalen als bedrag nog evenveel. De tweede klas kent ook te weinig controle dus daar zal het aantal zwartreizigers net zo groot zijn, met dit verschil dat die trein vaak gevuld worden met de studentenabonnementen hele goedkope kaartjes zijn die weinig opbrengen per reiziger. Het is een bekend gegeven dat eersteklasreizigers gemiddeld langere afstanden maken. Geen wonder, want dan is eerste klas reizen juist aantrekkelijker. Het percentage zou nog wel eens hoger geworden kunnen zijn ook. De parasieten in de eerste klas betalen niet en zeker met een tweedeklas scholierenkaart veel te weinig

Een Trajectvrijkaart voor Gouda-Den Haag eerste klas, een reis van twintig minuten, kost €273,40. De meeste scholieren maar ook veel reizigers in de tweede klas, krijgen een rolberoerte als ze dit soort bedragen lezen.

Maar veelbetalers in de eerste klas: maakt u zich geen zorgen. NS heeft vele malen aangegeven dat ze de eerste klas niet gaan afschaffen. NS is nog niet helemaal gek,

Badge +3

Misschien zitten er wel 13% van de reizigers in de eerste klas maar als het gaat om betalen zal het eerder 5% zijn.

Misschien heeft de helft van de 1e klas reizigers wel geen geen geldig vervoerbewijs, dat neemt niet weg dat de 1e klas abonnementhouders (en dan met name de spitsreizigers) een relatief groot deel van de inkomsten opleveren.

Als (blijkbaar) 13% van die reizigers een 1e klas abonnement heeft, dan is 20% van de stoelen in een trein als 1e klas bestempelen rendabel (en wel zo prettig om rustig te kunnen reizen/werken, je betaalt daar immers fors meer voor).

Er zijn (oude) VIRM stellen waar het aantal 1e klas zitplaatsen de 25% aantikt, en dan moet je je inderdaad afvragen of dat wel nodig is want met alleen de vaste 1e klas reizigers krijg je die dus maar half vol (gemiddeld uiteraard).

Wat met name speelt (snap de frustratie) is dat er regelmatig 2e klas reizigers moeten staan/op de trap zitten, terwijl er nog genoeg (maar zelden meer dan genoeg!) 1e klas zitplaatsen zijn.

Zelf wel eens meegemaakt op een vrijdagmiddag met een 1e klas upgrade van Eindhoven naar Utrecht rond 16:00, de 2e klas was ‘vol’ en ik had een hele 1e klas verdieping voor mijzelf en nog iemand. Voelde me bijna schuldig… 🤣

Reputatie 7

 

Maar veelbetalers in de eerste klas: maakt u zich geen zorgen. NS heeft vele malen aangegeven dat ze de eerste klas niet gaan afschaffen. NS is nog niet helemaal gek,

Of juist wel door zo vast te houden aan de archaïsche ‘eerste klasse’. 
 

Misschien zitten er wel 13% van de reizigers in de eerste klas maar als het gaat om betalen zal het eerder 5% zijn.

Als (blijkbaar) 13% van die reizigers een 1e klas abonnement heeft, dan is 20% van de stoelen in een trein als 1e klas bestempelen rendabel (en wel zo prettig om rustig te kunnen reizen/werken, je betaalt daar immers fors meer voor).

Die 13% weiger ik te geloven. De NMBS publiceert daar wel cijfers over (NS niet meer) en bij hun is het 5%. 

Overigens klopt het rekensommetje over de stoelen niet omdat een eerste klas stoel in de meeste treinen meer ruimte in beslag neemt als een tweede klas stoel.

Reputatie 7
Badge +4

 

Maar veelbetalers in de eerste klas: maakt u zich geen zorgen. NS heeft vele malen aangegeven dat ze de eerste klas niet gaan afschaffen. NS is nog niet helemaal gek,

Of juist wel door zo vast te houden aan de archaïsche ‘eerste klasse’. 
 

Er is niks archaïsch aan keuzevrijheid, de eerste klas is populair en sluit aan bij de wensen van een grote groep reizigers. Mensen hebben niet hetzelfde reisgedrag en wensen. Het maakt uit of iemand een kort reisje maakt als forens of een langere met onderweg de mogelijkheid van rustig werken of lezen. Niet iedereen is jong en gezond en in staat lang te staan.

Vroeger in een klassenmaatschappij was het nog archaïsch te noemen, nu is het een kwestie van het zelf kiezen van de mate van comfort. De term klasse zou moeten worden afgeschaft en ook bij NS vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat is ook de juiste aanduiding want van een klassenmaatschappij als in de 19e eeuw is al lang geen sprake meer. Gelukkig maar overigens.

 

 

Er is niks archaïsch aan keuzevrijheid, de eerste klas is populair en sluit aan bij de wensen van een grote groep reizigers. Mensen hebben niet hetzelfde reisgedrag en wensen. Het maakt uit of iemand een kort reisje maakt als forens of een langere met onderweg de mogelijkheid van rustig werken of lezen. Niet iedereen is jong en gezond en in staat lang te staan.

Op zich klopt dat misschien wel maar nu de capaciteit bij NS door het massaal schrappen en inkorten van treinen fors is ingekrompen en er daardoor in de spits een noodsituatie is ontstaan komt de vraag of het maatschappelijk nog wel te verantwoorden is om een ruimte verslindend product als de eerste klas te handhaven. Als er gekozen moet worden tussen mensen die zo meteen door de spitsheffing de trein niet meer kunnen betalen om naar hun werk gaan en mensen die luxe willen zitten in de eerste klas denk ik dat de belangen van de eerste groep voorrang moet krijgen en dat het dan jammer is voor de eerste klas reizigers.

Badge +3

Vroeger in een klassenmaatschappij was het nog archaïsch te noemen, nu is het een kwestie van het zelf kiezen van de mate van comfort. De term klasse zou moeten worden afgeschaft en ook bij NS vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat is ook de juiste aanduiding want van een klassenmaatschappij als in de 19e eeuw is al lang geen sprake meer. Gelukkig maar overigens.

Mee eens, en met het extra comfort (de stoelen en wel/niet een tafeltje voor je laptop in de sprinters) valt het ook tegen.

Bij (goedkoop) vliegen is er vaak ook al geen Business of (nog luxer) First Class meer, dat is bijna allemaal Economy+ of zo (voor wat extra beenruimte bijvoorbeeld).

Reputatie 7

De opbrengsten van de 1e klas wegen niet meer op tegen de kosten die met de instandhouding gemoeid zijn. Zie de erbarmelijke toestand waarin de 1e klas zich bevindt: op sterven na dood en eigenlijk al afgeschaft.

Reputatie 7
Badge +4

Het klinkt zelfverzekerd maar ieder argument ter onderbouwing ontbreekt. Waar kennen we dat ook alweer van?

 

Kosten van de instandhouding? Erbarmelijk? Op sterven na dood? Eigenlijk al afgeschaft? Nou nou, toe maar.

Reputatie 7
Badge +4

Bij (goedkoop) vliegen is er vaak ook al geen Business of (nog luxer) First Class meer, dat is bijna allemaal Economy+ of zo (voor wat extra beenruimte bijvoorbeeld).

 

In vergelijking met goedkoop vliegen lijkt mij de tweede klas in de trein een flink stuk comfortabeler, zeker voor iemand met een lengte van 1 m 90. Ik vlieg bijna nooit maar dit voorjaar ontkwam ik niet aan een vlucht van Krakow naar Amsterdam. met overstap in Stuttgart. Nou, dat wens je niemand toe. Met de benen in het gangpad ging het nog net, ;-) Maar inderdaad, wel heel goedkoop, ook nog met de extra toeslag van 70 euro voor de bagage die ik niet kon plaatsen, maar ja, ik wilde mee.

In 1977 met KLM naar Amerika was het een stuk aangenamer, ;-)

Goedkoop vliegen is een stuk minder aangenaam dan reizen in Comfort 2.

Reputatie 7

Het klinkt zelfverzekerd maar ieder argument ter onderbouwing ontbreekt. Waar kennen we dat ook alweer van ?

Zelfkennis ?

Uiteindelijk gaat niets boven het empirische bewijs. Vertrouw op je waarneming, pas de logica toe en laat je niet in de luren leggen door oncontroleerbare cijfers etc.

Zie in dit verband ook al het gemekker over de 1e klas zoals op dit forum continu gepost wordt.

Reputatie 7

Bij (goedkoop) vliegen is er vaak ook al geen Business of (nog luxer) First Class meer, dat is bijna allemaal Economy+ of zo (voor wat extra beenruimte bijvoorbeeld).

 

In vergelijking met goedkoop vliegen lijkt mij de tweede klas in de trein een flink stuk comfortabeler, zeker voor iemand met een lengte van 1 m 90. Ik vlieg bijna nooit maar dit voorjaar ontkwam ik niet aan een vlucht van Krakow naar Amsterdam. met overstap in Stuttgart. Nou, dat wens je niemand toe. Met de benen in het gangpad ging het nog net, ;-) Maar inderdaad, wel heel goedkoop, ook nog met de extra toeslag van 70 euro voor de bagage die ik niet kon plaatsen, maar ja, ik wilde mee.

In 1977 met KLM naar Amerika was het een stuk aangenamer, ;-)

Goedkoop vliegen is een stuk minder aangenaam dan reizen in Comfort 2.

Is natuurlijk heel subjectief.

In 2019/2020 ben ik in totaal 6 keer op en neer gevlogen van Amsterdam naar Kiev, telkens met overstap in Warschau. Met de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT, ook niet bepaald de duurste.

Alle keren prima stoelen waar ik voldoende beenruimte had, hapje en drankje aan boord en allervriendelijkste en attente stewardessen en stewards. 

Één keer miste ik op de terugweg de overstap in Warschau. Ik meldde me (met nog andere ‘gedupeerden’) bij de balie van LOT en werd meteen helemaal ‘ontzorgd’. Ik werd overgeboekt op een vlucht op de volgende ochtend, waarbij me de keuze werd gelaten tussen een vlucht om 06.30 of 10.30 uur. Er werd een uitstekend hotel geregeld, met vouchers voor een diner en ontbijt. Een colonne taxi’s naar het hotel stond klaar en de volgende ochtend werd ik keurig gewekt met de mededeling dat’ over drie kwartier uw taxi naar de airport komt voorrijden’ 

In het vliegtuig terug regelde een stewardess nog dat twee ‘overgeboekte’ koppels gedurende de vlucht naast elkaar konden zitten.

Het mooiste is nog, dat de ticket volledig wordt vergoed.

Al met al: een stuk aangenamer dan reizen met NS, zelfs met Comfort 1, want uit ervaring weet ik, dan wanneer je ‘s nachts op een verlaten station strand, de kans bestaat dat je aan je lot wordt overgelaten. En dat wens je niemand toe.

 

Reageer