Kan een 12 jarige trein reizen | NS Community
beantwoord

Kan een 12 jarige trein reizen

  • 6 July 2017
  • 9 reacties
  • 11749 Bekeken

Kan een 12 jarig kind alleen met de trein rijden?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 6 July 2017, 21:55

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja hoor, geen probleem. Strikt genomen mogen kinderen van 4 tot en met elf jaar dat al.
Met een Railrunner mogen kinderen van deze leeftijd dus alleen reizen.

Een kind van twaalf kan dat doorgaans ook wel. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders.

Dat ouders hele jonge kinderen alleen laten reizen, kan ik me niet zo goed voorstellen, maar dat is een persoonlijke opvatting. Een kleuter alleen in de trein? Deze opa zou er niet over peinzen. Formeel mag het echter.

Twaalf jaar is doorgaans wel verantwoord, het hangt sterk van het kind af.
Reputatie 7
Hallo Jasper12 en welkom op het NS Serviceforum.

Ookal raad ik het af, het is toegestaan. Voor NS zijn reizigers toegestaan om alleen te reizen met een volwassen vervoerbewijs vanaf hun 12de levensjaar. Technisch gezien mag iemand van 11 bijvoorbeeld met een Railrunner ook alleen reizen, maar zoals eerder vermeld: dit raad ik eigenlijk altijd af.
Gewoon die kaartjes uit die grote automaten
Reputatie 7
Badge +4
U moet voor een kind van twaalf een volwassenkaartje kopen uit het automaat. U betaalt dan een euro extra, er kan met dit kaartje worden ingecheckt. Met een ov-chipkaart reizen kan ook, maar hoeft dus niet.

Zie de opmerking van Loes hieronder.
Of als de reis wat langer is kan de spoordeelwinkel.nl ook een uitkomst zijn.
Reputatie 7
Badge
Als ik heel eerlijk mag zijn raad ik het eigenlijk af. Ik vind 12 jaar erg jong eigenlijk.

Ik zelf was 15 toen ik mijn eerste treinreis maakte, en dat vond ik zelfs op die leeftijd toen nog steeds erg eng.
Badge +3
Iemand van 12 geldt voor NS als 'volwassene' en die mag zelfstandig reizen, hoe spannend het ook lijkt.

Er staat (of stond, misschien is dat aangepast inmiddels) zelfs in de voorwaarden dat iemand die jonger is "mee mag reizen met een volwassene ouder dan 12 jaar".

En ja, Tienertoer (en vooral naar het buitenland) is spannend.. maar dat mag dus ook in je uppie als je 12 of ouder bent.

Detail, toen ik een jaar of 13 was reed ik ook op een brommer rond, dát was pas spannend (omdat het juist niet mocht). :P

Maar zoals Thomas NS al zei, zelfs een kind van 4 tot 11 mag gewoon zelfstandig met een RailRunner in de trein. Maar of dat verstandig is...
Reputatie 7
Badge +4
Ach een puber moet ook puber kunnen zijn, puber zijn is al erg genoeg ;-)

Ik vind daar niks mis mee hoor, Robert.

Ik vraag me wel eens af bij reacties op het forum of de puberteit bij sommigen niet wat erg lang duurt, maar dat is iets heel anders.
Reputatie 7
Badge +3
Het hangt natuurlijk ook van de reiservaring van het kind af. Mijn ouders hadden geen auto en wij reisden altijd met het OV. Mijn ouders lieten mij bewust reizen uitzoeken met dienstregelingen. Ik mocht dan ook al vrij jong zelfstandig op pad.
Een kind van 12 dat nog nooit met de trein gereisd heeft zou ik niet snel zelfstandig laten reizen. Aan de andere kant hebben kinderen vaak al smartphones en dan is het al een stuk minder gevaarlijk.

Reageer