beantwoord

kan ik, bij uitval van iedere trein wegens sneeuwval, de kosten van mijn taxirit declareren?

• 11 januari 2015
  • 8 reacties
  • 402 Bekeken

Ik moest op 27-12-14 van leiden centraal naar Geldrop reizen. Tot en met Utrecht centraal verliep de reis vlekkeloos en vanaf Utrecht Centraal had ik de intercity naar Eindhoven gepakt. Vanaf daar ging het mis. De trein stopte halverwege de reis in Geldermalsen met de oproep dat het niet mogelijk was om verder te rijden wegens de sneeuw en dat de trein weer terug naar Utrecht ging. De treinmachinist gaf ons de keuze om in Geldermalsen uit te stappen of weer terug te rijden naar Utrecht. Ik stapte uit en wachtte op een volgende trein. Meermaals werd omgeroepen dat er geen treinverkeer meer mogelijk was richting Eindhoven. Daarom besloot ik, (met meer gestrande mensen), om een taxi te bestellen richting Eindhoven. Ik heb de bon van de taxi-chauffeur gevraagd, en nu is mijn vraag of ik deze kosten kan declareren?

Met vriendelijke groet,

Joep Paddenburg
icon

Beste antwoord door Pe_pe 11 januari 2015, 16:42

Als u niet met NS hebt overlegd (bijvoorbeeld via een praatpaal op het station) en op eigen initiatief een taxi hebt gebeld, is dat in beginsel niet mogelijk. Als u Geldermalsen met meer dan een half uur vertraging hebt bereikt ten opzichte van de onverstoorde dienstregeling, komt u in aanmerking voor Geld Terug Bij Vertraging. Daarnaast komt u in aanmerking voor een volledige vergoeding van uw vervoerbewijs als u redelijkerwijs mocht aannemen dat de vertraging tot uw bedoelde eindbestemming meer dan een uur zou bedragen, op basis van artikel 6 van de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).
Bekijk origineel

8 reacties

Als u niet met NS hebt overlegd (bijvoorbeeld via een praatpaal op het station) en op eigen initiatief een taxi hebt gebeld, is dat in beginsel niet mogelijk. Als u Geldermalsen met meer dan een half uur vertraging hebt bereikt ten opzichte van de onverstoorde dienstregeling, komt u in aanmerking voor Geld Terug Bij Vertraging. Daarnaast komt u in aanmerking voor een volledige vergoeding van uw vervoerbewijs als u redelijkerwijs mocht aannemen dat de vertraging tot uw bedoelde eindbestemming meer dan een uur zou bedragen, op basis van artikel 6 van de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).
Badge
Beste Joep, welkom op het forum.

Wat Pe_pe aangeeft, klopt. Als je op die dag een geldig vervoerbewijs had, dan kom je gewoon in aanmerking voor 'Geld terug bij vertraging'. Dat is wat er bedoeld wordt in de AVR-NS. Maar de taxikosten vergoeden wij niet. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'.
Ook niet als er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk was die dag ?
Badge
Ook niet als er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk was die dag ?

Niet als je op eigen initiatief een taxi hebt gebeld. Als er wegens sneeuwval op een bepaald traject een trein is uitgevallen, wordt er altijd gekeken naar alternatief reisadvies om toch op plaats van bestemming te komen. En je dient altijd eerst het NS personeel aan te spreken en overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Maar dat initiatief nemen jullie zelden zo te lezen hier. Wel omroepen dat er geen treinverkeer mogelijk is maar verder zoek je het maar uit.

Lekker klantvriendelijk allemaal.
Reputatie 6
Hoezo? Als klant dien je je aan NS aan te passen.
In dit geval was er uiteindelijk wel alternatief vervoer: na ettelijke uren konden er, ondanks de zeer extreme weersomstandigheden, toch weer treinen rijden.
Als de TS dus gewoon netjes gewacht had (zoals het hoort volgens NS), was hij gewoon op de plaats van bestemming gekomen, zonder taxikosten, maar met GTBV!
Ja daar heb je helemaal gelijk in, gewoon een paar uur op een koud perron wachten op wat er gaat gebeuren.

Dat is de filosofie van NS. Zelf initiatief tonen is ws geen pro bij een sollicitatie bij NS.
Als je op die dag een geldig vervoerbewijs had, dan kom je gewoon in aanmerking voor 'Geld terug bij vertraging'. Dat is wat er bedoeld wordt in de AVR-NS.

Het gaat toch expliciet om verschillende situaties:

Artikel 6 van de AVR gaat over de situatie waarin "redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt". Het is daarvoor dus niet noodzakelijk de reis af te maken.

GTBV is volgens de bijbehorende voorwaarden expliciet alleen van toepassing op een reis die is afgemaakt: "Indien een check­in of een check­uit ontbreekt, wordt geen restitutie verleend."

Ook de compensatie verschilt: Bij GTBV is alleen sprake van restitutie van (een deel van) de ritprijs. Bij artikel 6 van de AVR kan de reiziger kiezen tussen 1) indien mogelijk de reis voortzetten via een alternatieve route (daarna komt eventueel GTBV in beeld), 2) het vervoerbewijs omwisselen voor een vergelijkbaar vervoerbewijs voor een ander moment of 3) terugbetaling van het vervoerbewijs zonder de reis af te maken, waarbij NS bovendien vervoer biedt terug naar het vertrekstation. Hoewel deze voorwaarden het niet expliciet vermelden, is dat laatste kosteloos volgens artikel 16, (lid a) van de Europese verordening 1371/2007 waarop dit artikel in de AVR is gebaseerd.

Dus nee, in artikel 6 van de AVR wordt niet gedoeld op GTBV.

Reageer