beantwoord

Kan mijn boete worden kwijtgeschonden?

• 11 april 2018
  • 48 reacties
  • 3528 Bekeken

Ik heb vanavond een boete gekregen van de NS op Amsterdam Centraal station. Het is voor mij heel lang geleden dat ik voor het laatst een trein heb gepakt op Amsterdam Centraal. (Uberhaupt al heel lang geen trein gepakt) Voorheen kon je zonder inchecken doorlopen naar peron 1 om naar de Burger King te gaan. Sinds kort? Blijkbaar niet meer. Ik ben achter een vriendin aangelopen door de incheck poortjes omdat mijn saldo te laag is om in te checken. Ik zag het kwaad er niet van in, gezien mijn vervolgreis met de bus zou zijn. En daarvoor hoef ik geen €20 op mijn ov te hebben. Er liepen 2 controleurs achter mij aan en vroegen naar mijn vervoersbewijs, waarop ik antwoordde die heb ik niet, ik wil alleen naar de Burger King gaan. De best meneer geeft aan dit niet te kunnen controlen. Ik vroeg vervolgens of ik hiervoor geen waarschuwing kon krijgen omdat ik al heel lang niet op Amsterdam Centraal ben geweest, niet genoeg saldo heb om door de poortjes heen te lopen en alleen een burger wil halen. Ik mocht ook niet alsnog inchecken en terug naar de Burger King gaan. Waarop mijn vraag hoe kan ik dan wel naar de Burger King lopen? Waarop hij antwoorde niet, je moet gewoon inchecken. Ik krijg binnenkort dus een boete van €50 thuis gestuurd. Kan deze worden kwijt geschonden? Ik vind het echt heel klant onvriendelijk, dat ik geen waarschuwing krijg of alsnog mijn ov opladen en inchecken...
icon

Beste antwoord door Thom 11 april 2018, 23:22

Het is geheel volgens de regels, u had ook zonder inchecken in de trein kunnen stappen. Een eerste boete wordt nog wel eens kwijtgescholden, zie het als een waarschuwing. U krijgt een acceptgiro thuis, daarop staat een boetekenmerk, een cijfer met zes letters. Als u die heeft, neem dan contact op met Klantenservice.

U bent niet ongelukkig, want tailgaten is nog een keer vijfennegentig euro. Uw argumenten tellen niet zo, als u zich achter de poortjes bevindt zonder geldige incheck of zonder een ander geldig vervoersbewijs, zit u altijd fout. Met ik wilde alleen een hamburger kopen, hoeft u echt niet aan te komen. U heeft een geldig kaartje of niet en als u die niet heeft, krijgt u een boete. Zo simpel is het. Het waarom doet niet zoveel ter zake. U loopt zelf door de poortjes zonder voldoende saldo om in te kunnen checken en achter iemand aan, het moet u toch duidelijk zijn dat dat niet mag.

Als het een eerste boete is, is de kans op kwijtschelding, gelukkig voor u, vrij groot. De volgende keer komt u er niet onderuit. Kwijtschelding is niet iets waar u recht op heeft, maar coulance.
Bekijk origineel

48 reacties

Ik heb trouwens ook bewijs dat ik na de boete een burger heb gehaald bij Burger King. En een vervoerbewijs voor de bus.
Reputatie 7
Badge +4
Het is geheel volgens de regels, u had ook zonder inchecken in de trein kunnen stappen. Een eerste boete wordt nog wel eens kwijtgescholden, zie het als een waarschuwing. U krijgt een acceptgiro thuis, daarop staat een boetekenmerk, een cijfer met zes letters. Als u die heeft, neem dan contact op met Klantenservice.

U bent niet ongelukkig, want tailgaten is nog een keer vijfennegentig euro. Uw argumenten tellen niet zo, als u zich achter de poortjes bevindt zonder geldige incheck of zonder een ander geldig vervoersbewijs, zit u altijd fout. Met ik wilde alleen een hamburger kopen, hoeft u echt niet aan te komen. U heeft een geldig kaartje of niet en als u die niet heeft, krijgt u een boete. Zo simpel is het. Het waarom doet niet zoveel ter zake. U loopt zelf door de poortjes zonder voldoende saldo om in te kunnen checken en achter iemand aan, het moet u toch duidelijk zijn dat dat niet mag.

Als het een eerste boete is, is de kans op kwijtschelding, gelukkig voor u, vrij groot. De volgende keer komt u er niet onderuit. Kwijtschelding is niet iets waar u recht op heeft, maar coulance.
Als ik je verhaal lees dan was je er dus wel bewust van dat je eigenlijk voldoende saldo nodig had op je OV kaart om door de poortjes te gaan maar ondanks dat je dit wist ben je toch illegaal door de poortjes achter iemand aangelopen.

Dan heb je bewust een overtreding begaan en dan zul je nu moeten accepteren dat dit je Euro 50,- kost.

En nu weet je voor de volgende keer dat je voldoende saldo op je OV moet hebben om Amsterdam CS te betreden als je wat wilt eten binnen de poortjes van het station omdat je anders een boete kunt krijgen.

Misschien heb je geluk als je de boete hebt ontvangen en dan contact opneemt met de klantenservice.
Als u niet betrapt was en de trein had genomen had u (bij controle) een uvb gekregen plus de betaling van een kaartje tegen vol tarief. ?

Tailgaiten kost 90 euro? ?
Reputatie 7
Badge +4
Ik maak er 95 van, conform Slidestops.:D
Ik maak er 95 van, conform Sidestops.:D

Dan ga ik het schip in. ?
Als het een boete voor tailgaten is, dan komt die vanuit het CJIB in Leeuwarden en zal bezwaar via de CVOM moeten lopen. Even uit mijn hoofd binnen 14 dagen in verzet (S) of het (T)ransactievoorstel niet betalen. De corresponderende letter staat rechts bovenaan de brief.

Mocht het wel een uitstel van betaling van NS betreffen, dan komt er inderdaad een brief van NS bureau nabetalingen met een zes cijferig K-kenmerk.
Reputatie 7
Badge +4
Ze geeft zelf aan dat het om vijftig euro gaat, dan kan het niet voor tailgaten zijn. De boete is dan hoger, in dat geval loopt het via het CJIB en dan is kwijtschelding door NS niet mogelijk. Strikt genomen is het een verhoging van vijftig euro en geen boete, die NS kwijtscheldt. De totale kosten komen samen zelfs op €154,-- inclusief administratiekosten als het tailgaten wordt meegenomen.
Dat was ook mijn vermoeden, maar een 'kaal' UVB van enkel 50 euro vond ik ook wat vreemd. Vandaar dat ik het maar even in het midden liet verders.
Aan het bedrag te zien is het een UVB. Controle achter de poort is de wettelijke verhoging van 50 euro.
Reputatie 7
Alleen verblijf of poortpassage kost inderdaad €50,-. Je betaald dan alleen de wettelijke verhoging. Dit omdat je niet in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs in het poortjesgebied.
Reputatie 6
Dat was wel een heel dure hamburger. Zonde want in de omgeving van het station zitten zat hamburgertenten. Ik hoop dat die hamburger wel gesmaakt heeft!
Helder, akkoord. Het klinkt wat creatief maar schijnbaar heeft NS er dan toch succes mee. Zou het dan wel weer een mop vinden als klantenservice ze zonder gedoe op nul zet, dat is een leuk administratief circus zonder enig resultaat.
Reputatie 7
Mwa zonder resultaat is het nooit. Noem het een goede waarschuwing. Als iemand het nogmaals doet, krijgt ie hem wel gegarandeerd.
Leuk voor op verjaardagsfeestjes, krijg je de stoere verhalen "want ik hep de ns gebeldtd en die zeiden dat ik niet hoef te betalen"........ 😃
Reputatie 4
Staat er eigenlijk een uitcheckpaal in de buurt van de burgerking op Centraal? Verblijf langer dan een uur kost namelijk het instaptarief.
Ik heb vanavond een boete gekregen van de NS op Amsterdam Centraal station. Het is voor mij heel lang geleden dat ik voor het laatst een trein heb gepakt op Amsterdam Centraal. (Uberhaupt al heel lang geen trein gepakt) Voorheen kon je zonder inchecken doorlopen naar peron 1 om naar de Burger King te gaan. Sinds kort? Blijkbaar niet meer. Ik ben achter een vriendin aangelopen door de incheck poortjes omdat mijn saldo te laag is om in te checken. Ik zag het kwaad er niet van in, gezien mijn vervolgreis met de bus zou zijn. En daarvoor hoef ik geen €20 op mijn ov te hebben. Er liepen 2 controleurs achter mij aan en vroegen naar mijn vervoersbewijs, waarop ik antwoordde die heb ik niet, ik wil alleen naar de Burger King gaan. De best meneer geeft aan dit niet te kunnen controlen. Ik vroeg vervolgens of ik hiervoor geen waarschuwing kon krijgen omdat ik al heel lang niet op Amsterdam Centraal ben geweest, niet genoeg saldo heb om door de poortjes heen te lopen en alleen een burger wil halen. Ik mocht ook niet alsnog inchecken en terug naar de Burger King gaan. Waarop mijn vraag hoe kan ik dan wel naar de Burger King lopen? Waarop hij antwoorde niet, je moet gewoon inchecken. Ik krijg binnenkort dus een boete van €50 thuis gestuurd. Kan deze worden kwijt geschonden? Ik vind het echt heel klant onvriendelijk, dat ik geen waarschuwing krijg of alsnog mijn ov opladen en inchecken...

Even los of hier een openbare weg zonder onttrekkingsbesluit is afgesloten.
U geeft aan geen reis te maken met de trein. Conform art 47BP-20002d zou het saldo nodig voor de reis voldoende moeten zijn om legaal daar aanwezig te zijn. In uw geval zouden de poortjes zonder afboeken van saldo toegang tot de passage moeten geven. Dat het proces van NS niet werkt conform de wet valt u niet aan te rekenen. Daarnaast geeft u aan bij de controleur dat u niet wilde reizen maar naar de burgerking te willen.
Conform het subsidiariteitsbeginsel dient hij de waarheid op de voor u minst ingrijpende manier te achterhalen. Dat kon door mee te lopen naar de Burgerking. Dit nog los van het pas hebben van een vervoersovereenkomst als je pas in de trein bent. Genoeg redenen om de boete voor te laten komen bij een rechter.
Staat er eigenlijk een uitcheckpaal in de buurt van de burgerking op Centraal? Verblijf langer dan een uur kost namelijk het instaptarief.

Precies.... en het is niet aan NS om te bepalen hoe lang u zich ergens ophoudt.
Vrij reizen volgens het verdrag van Rome, maar van de NS mag je niet ergens verblijven.
Reputatie 5
Moraal van dit verhaal ; als je een broodje of zo wilt halen in een station, kies dan een station waar geen personeel is maar alleen camera-toezicht, daar gebeurt toch niks mee ... ik hoor elke dag het gepiep van tailgaters en intrappers die broodjes, sigaretten, red bull en weet ik wat gaan scoren, nog nooit een controleur gezien.

Vrij reizen volgens het verdrag van Rome, maar van de NS mag je niet ergens verblijven.

Ooh dus ik zou ook op Schiphol vrij mogen rondlopen in het tax free gedeelte zonder te gaan vliegen, dat is een interessante optie.

Verder is het verhaal een beetje raar want als je niet hoeft te reizen en niet voldoende saldo op je kaart hebt staan is er vlak bij Amsterdam CS nog een andere Burger King waar je zo naar toe kunt lopen.

Ooh dus ik zou ook op Schiphol vrij mogen rondlopen in het tax free gedeelte zonder te gaan vliegen, dat is een interessante optie.

Verder is het verhaal een beetje raar want als je niet hoeft te reizen en niet voldoende saldo op je kaart hebt staan is er vlak bij Amsterdam CS nog een andere Burger King waar je zo naar toe kunt lopen.

Als de taxfreezone nu ook al te benaderen is met de ovchipkaart en je krijgt de borg weer terug bij verlaten ( dus art 47BP2000 zou gelden) alleen dan klopt je claim. #isdusnietzo

Het is niet aan NS om te zeggen dat JIJ niet naar DIE Burgerking mag als deze aan een openbare weg ligt, danwel de toegang geblokkeerd wordt omdat hun apparatuur niet voldoet aan de wet.
Ik denk dat jij dit niet gaat hardmaken bij de rechter, de poortjes en afsluitingen voldoen echt wel aan de wetgeving.

Maar als je denkt van niet kun je toch altijd een proefproces gaan opstarten dan kun je je gelijk gaan halen als je daar zo van overtuigd bent.
Reputatie 6
Wat let Johan Koelman om hetzelfde te doen als topicstarter en zodoende zelf een proefproces uit te lokken? Zeker als hij overtuigd is van zijn gelijk.
Badge +3
Johan is in de veronderstelling dat (volgens BAG e.d.) het station openbare weg is, die niet zomaar door NS/ProRail aan het publiek onttrokken mag worden door het plaatsen van poortjes.

Ik betwijfel sterk of dat wel zo is, want anders hadden er al lang overal poortjes open gestaan.
Reputatie 7
Badge +3
@Johan Koelman
Een station is geen openbare weg maar prive-terrein. Ik weet dat de SP geen prive-eigendomsrecht erkent maar de wet dus wel.

Reageer