beantwoord

Kan mijn vriendin tot halverwege het traject meereizen met samenreiskorting?

• 9 October 2014
  • 5 reacties
  • 1212 Bekeken

As vrijdag ga ik terug naar leiden vanuit groningen. Mijn vriendinnetje uit het buitenland moet naar Rotterdam en kan sowieso met mij meereizen tot Zwolle. En omdat ik een studentenkaatt heb krijgt zij 40%korting echter hoe moet ze de samenrriskorting weer uitzetten na Zwolle? Zonder uit de trein te hoeven want het is voor haar een rechtstreekse trein
icon

Beste antwoord door Hertog 9 October 2014, 10:35

Zij zal toch in Zwolle de trein uit moeten om uit te checken, bij de automaat de samenreiskorting van haar OV-chipkaart te verwijderen en opnieuw in te checken. Bovendien zal ze dan ook moeten zorgen dat er minstens €20 op haar kaart staat om zelfstandig verder te kunnen reizen.

Waarom reis je niet via Rotterdam naar Leiden. Kost jou misschien een half uurtje extra en hebben jullie beiden plezier; zij van die 40% korting over de hele reis en hij vanwege haar gezellige aanwezigheid 🆒
Bekijk origineel

5 reacties

Zij zal toch in Zwolle de trein uit moeten om uit te checken, bij de automaat de samenreiskorting van haar OV-chipkaart te verwijderen en opnieuw in te checken. Bovendien zal ze dan ook moeten zorgen dat er minstens €20 op haar kaart staat om zelfstandig verder te kunnen reizen.

Waarom reis je niet via Rotterdam naar Leiden. Kost jou misschien een half uurtje extra en hebben jullie beiden plezier; zij van die 40% korting over de hele reis en hij vanwege haar gezellige aanwezigheid 🆒
Reputatie 4
Badge
hij vanwege haar gezellige aanwezigheid 🆒

Ik heb het vermoeden dat Heleen ook een vrouw is.

Maar omdat Heleen wel de trein uit gaat in Zwolle zou zij de chipkaart van het vriendinnetje mee kunnen nemen om uit te checken op station Zwolle. Het vriendinnnetje kan dan door naar Rotterdam met een voltarief e-ticket dat niet ingecheckt hoeft te worden.

Overigens is het zeer onverstandig om een dergelijk lange reis op te knippen in een (relatief) kort deel met koriting en een lang deel zonder korting omdat er sprake is van afstandsdegressie en een enkele reis zodoende maximaal 25,40 kost.
  • Groningen - Rotterdam voltarief = 25,40
  • Groningen - Zwolle Korting + Zwolle - Rotterdam voltarief = 10,30 + 20,60 = 30,90

En omdat je het over samenreiskorting hebt neem ik aan dat je na 9.00 reist en dan kan je vriendin gewoon een e-ticket met korting kopen op www.spoordeelwinkel.nl/campagnes/telegraaf. Daar koop je een dagretour waarvan je dan alleen de heenreis benut voor slechts 18 euro.
Dag Heleen, ik sluit mij aan bjj de reactie van Hertog. De Samenreiskorting vervalt na een uitcheck. Om de samenreiskorting vanaf Zwolle te laten vervallen zal ze zodoende dienen uit te checken in Zwolle. Na het inchecken zal er inderdaad minimaal €20 op de Ov-chipkaart moeten staan om opnieuw in te kunnen checken. Groet Ramon
Reputatie 4
Badge
Dag Heleen, ik sluit mij aan bjj de reactie van Hertog. De Samenreiskorting vervalt na een uitcheck. Om de samenreiskorting vanaf Zwolle te laten vervallen zal ze zodoende dienen uit te checken in Zwolle. Na het inchecken zal er inderdaad minimaal €20 op de Ov-chipkaart moeten staan om opnieuw in te kunnen checken. Groet Ramon

Maar ze moet helemaal niet van Groningen naar Zwolle met korting reizen en dan alleen verder. Dat bespaart haar namelijk niets maar kost zelfs €5,50 extra.

Daarnaast klopt je antwoord niet. Samenreiskorting vervalt niet direct na uitchecken. Dat duurt 35 minuten. Wanneer een medereiziger een andere route gaat volgen met de eerstvolgende trein moet voor het opnieuw inchecken de samenreiskorting bij de automaat verwijderd worden.
Reputatie 2
Heeft zij een RailPlus-kaart? Dan kan ze bij DB een enkeltje Groningen-Leiden Den Haag Centraal-Herzogenrath kopen (BahnCard 50 en RailPlus-korting als kortingsopties invoeren). Kost EUR 19,35, omdat ze op het hele traject 25% korting krijgt. Korting geldt 24 uur per dag, 7 dagen per week). Ze hoeft dan niet helemaal mee naar Leiden. Als ze later nog vanuit Rotterdam naar bijv. Eindhoven of Heerlen reist, kan dat op hetzelfde kaartje. Internationale kaartjes, gekocht bij DB zijn (in tegenstelling tot die bij NSI gekocht) 2 weken geldig, waarbij de reis onbeperkt en zonder enige formaliteit onderbroken mag worden. Onlineticket kopen, op naar naam zetten en uitprinten. Omdat de poortjes nog niet gesloten zijn, heeft ze ook geen gedoe met in- en uitchecken. Effe slim zijn!

Reageer