beantwoord

Kan NS in de trein aankondigen aan welke kant je uit moet stappen?

• 5 september 2014
  • 22 reacties
  • 1027 Bekeken

Zeker als je zware bagage, een fiets of een rolstoel hebt, of je hebt een krappe overstap, is het erg prettig om van tevoren te weten aan welke kant je eruit moet. Op de infoborden in de trein zou bij "Volgende halte" naast/onder de tijd kunnen staan
> Rechts uitstappen > of < Links uitstappen< . Als het perron verandert moet dat liefst wel meeveranderen. Die aktuele info is volgens mij bekend in de systemen, want in de NS app zie je gewijzigde tijden en perrons ook staan. Ook in de app zou het met een pijltje of in tekst aangegeven kunnen worden.

En bij het omroepen door de conducteur zou die het gewoon ff kunnen zeggen. "Dames en heren, de volgende halte is Station Breukelen. Rechts uitstappen, denk aan uw bagage en vergeet niet uit te checken!"
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 5 september 2014, 15:34

Hallo Schoenmaker1! Ik vind het een goeie suggestie die je geeft. Ik begrijp ook dat dit inderdaad wel heel handig kan zijn voor reizigers. Je suggestie zal ik intern doorzetten naar de desbetreffende afdeling. Wellicht is het iets voor de toekomst! 🙂
Bekijk origineel

22 reacties

In de app is het niet zo handig om er een pijl in te zetten, aangezien de reiziger geen vaste positie heeft.
@Niek Dat is waar. Maar als je zegt/schrijft "Rechts uitstappen" snapt iedereen direkt dat het t.o.v. de rijrichting is. Andere vervoerders doen het al en dat wordt erg gewaardeerd!
Hallo Schoenmaker1! Ik vind het een goeie suggestie die je geeft. Ik begrijp ook dat dit inderdaad wel heel handig kan zijn voor reizigers. Je suggestie zal ik intern doorzetten naar de desbetreffende afdeling. Wellicht is het iets voor de toekomst! 🙂
In Duitsland gebeurd het ook en erg prettig moet ik zeggen, kan je op voorbereiden welke uitgang je moet zijn.
Het kan aan mij liggen, maar het scheelt amper 2 meter lopen en dat alleen voor de zenuwpezen die al minuten voor het station genaderd is opstaan. Voor ieder ander maakt het geen bal uit.
Als je koffers/ bagage en nog eens kleine kinderen bij je hebt dan is het wel handig om eerder op te staan. Het heeft niets met zenuwpezen te maken.
Meestal zijn het bejaarden die al 5 minuten van tevoren bij de deur gaan staan, voordat de hele trein nog over tig wissels moet waarbij ze bijna omflikkeren. Het aankondigen aan welke kant het perron komt, levert voor de meeste reizigers exact 0,0 voordeel op. Er wordt al veel te veel onzin vertelt in de omroepberichten en mensen die perse willen weten aan welke kant het perron komt, kunnen ook gewoon even uit het raampje kijken.
Het is gewoon een service als reizigers geïnformeerd worden en ik vind helemaal niet dat er teveel word omgeroepen. Laatst werd er in een warme trein omgeroepen dat er ijs werd verkocht in de trein. Daar waren we heel erg blij. Dat maakt het trein reizen juist leuk. Als een trein stil staat en er word omgeroepen waarom dat het is vind ik juist fijn om te horen en heb je juist begrip voor de situatie.
Als je het niet horen ga je toch in het stilte coupé zitten, maar dan moet de NS daar wel het omroepsysteem uitschakelen. 😃
Bij de grotere stations draaien de conducteurs een belachelijk lang verhaal af, waarvan de meeste informatie voor het gros van de reizigers irrelevant is. Zoals dat de trein volgens dienstregeling zal arriveren, welke overstapmogelijkheden er zijn, inclusief het spoor en de vertrektijd (dat doen ze zelfs voor Utrecht Centraal), dat mensen moeten uitchecken en eventueel opnieuw inchecken als ze met een andere vervoerder verder reizen, naar welke stations de trein allemaal verder rijdt, dat mensen die de trein verlaten hun bagage mee moeten nemen etc. etc... Het is allemaal oeverloos dom gelul... En als er Railcatering aanwezig is, mogen die figuren na vertrek ook nog even hun zegje doen en vertellen wat ze allemaal in hun assortiment hebben... Rot op met die onzin!
Het aankondigen aan welke kant het perron komt, levert voor de meeste reizigers exact 0,0 voordeel op.

Als je na vijf minuten wachten tot het aankomstspoor in Utrecht eindelijk vrij is (zo veel sporen, maar ze slagen er elke keer in om net op datgene spoor te willen stoppen dat al bezet is) vooraan staat bij de juiste deur kunnen die paar seconden tijdwinst net het verschil maken tussen je aansluiting halen of 15 tot 30 minuten wachten.
Bij de grotere stations draaien de conducteurs een belachelijk lang verhaal af, waarvan de meeste informatie voor het gros van de reizigers irrelevant is. Zoals dat de trein volgens dienstregeling zal arriveren, welke overstapmogelijkheden er zijn, inclusief het spoor en de vertrektijd (dat doen ze zelfs voor Utrecht Centraal), dat mensen moeten uitchecken en eventueel opnieuw inchecken als ze met een andere vervoerder verder reizen, naar welke stations de trein allemaal verder rijdt, dat mensen die de trein verlaten hun bagage mee moeten nemen etc. etc... Het is allemaal oeverloos dom gelul... En als er Railcatering aanwezig is, mogen die figuren na vertrek ook nog even hun zegje doen en vertellen wat ze allemaal in hun assortiment hebben... Rot op met die onzin!

Ik vind het allemaal relevante mededelingen en ik denk ook aan mensen die slecht kunnen zien. Voor een slecht ziende is het juist belangrijk om te weten aan welke kant het perron is als er niemand anders bij de deur staat.
Ik zat laatst in de trein van Enschede naar Glanerbrug (Duitse trein) en het werd netjes aangegeven, ik vond het fijn dus zeker iets voor de NS
In de trein van Veolia op het traject Nijmegen-Roermond wordt het wel gezegd 😃 Hoe het in de andere Veolia-lijnen zijn, weet ik niet.
Het zal door een machinist of HC wel omgeroepen kunnen worden alleen de automatische omroepsystemen (die men in de nieuwe & oude sprinter heeft) zal lastig worden omdat treinen vaak op grotere stations op een ander spoor aankomen
Blijkbaar een oude discussie, maar nog steeds de vraag/suggestie om om te roepen of het links of rechts uitstappen wordt. Ook handig ' s avonds bij donkerte. Metro en andere lokale treinbedrijven doen het ook.
Hoi Dafmv en welkom op onze NS Community!

Dit zou dan eerder een geautomatiseerd proces worden, zoals bij metro's, maar dat is, denk ik, niet haalbaar, omdat het vaak voorkomt dat treinen op een ander perron stoppen dan gepland, en dus aan de andere kant uitgestapt moet worden. Dit zou dan een handmatige omroep moeten worden en ik weet helaas niet of dit haalbaar is. Natuurlijk zet ik wel graag de suggestie weer voor je door.
Reputatie 7
Badge +3
dat is simpelweg niet haalbaar, omdat het vaak voorkomt dat treinen op een ander perron stoppen dan gepland, en dus aan de andere kant uitgestapt moet worden.
Toch wordt het in veel treinen wél aangegeven. Maar dat is dus onmogelijk?
Toch wordt het in veel treinen wél aangegeven. Maar dat is dus onmogelijk?
Niet onmogelijk! 😉 Anders stuurde ik de suggestie zeker niet door! 😃 Ik zie dat het als een aanname klonk, zoals ik het schreef, dat zal ik even aanpassen. Het is namelijk zo dat ik niet thuis genoeg ben in dit soort processen om hierover te kunnen oordelen.
Reputatie 7
Badge +4
In Duitsland is het gebruikelijk dat het wordt aangegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Het zal zeker niet onmogelijk zijn, de informatie is gewoon bekend en de reisplanner geeft het ook gewoon aan.
Badge +3
Vanwege de wijzigingen op korte termijn moet je dit proces bij NS juist niet automatiseren. De machinist zou dat mooi kunnen doen, Die kan zien naar welk spoor de trein geleid wordt.

In feite zou je in de cabine niet meer nodig hebben dan twee knoppen: links en rechts. De machinist zou dan met een druk op de knop de automatische omroep moeten kunnen activeren die dan doorgeeft of de uitstopzijde links of rechts is. En als dat technisch te ingewikkeld is de uitstapzijde zelf omroepen.
Reputatie 7
Badge
Het is niet onmogelijk, maar de prioriteit ligt niet bij dit soort aanvullende informatie. Dat blijkt wel omdat het al 5 jaar "wordt doorgezet" en er niets veranderd. NS gaat ook nog uit van enige zelfredzaamheid van de reiziger.
In Duitsland roept de machinist dit vaak op het laatste moment om, dat is qua regelgeving in Nederland eigenlijk al niet toegestaan, maar dat terzijde.

Reageer