beantwoord

Kan NS sportwagons inrichten?

• 22 september 2014
  • 7 reacties
  • 693 Bekeken

Het zou fantastisch zijn als je tijdens je treinreis kunt sporten/fitnessen. Volgens mij een gat in de markt voor al die forenzen die dagelijks uren in de trein zitten ( voor mij 5 uur per dag). Kan de NS daarvoor sportwagens inrichten? Ik zou graag een reactie van NS ontvangen!
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 september 2014, 14:27

Bedankt voor het delen van je idee Wilma. Zo kunnen reizigers het sporten en reizen van en naar het werk inderdaad goed combineren. Ik ben alleen bang dat er nogal wat (praktische) bezwaren zijn. Daarbij denk ik aan ruimtegebrek (een fitnessapparaat is groter dan een zitplek) en de veiligheid van reizigers. Treinen schudden bijvoorbeeld heen en weer tijdens het passeren van een wissel en ik denk dat dit niet prettig is wanneer je op een loopband staat. Desalniettemin enorm bedankt voor het delen van je idee in dit topic! Mocht je nog meer ideeën hebben dan ontvangen wij ze graag 🙂. Om je topic beter vindbaar te maken heb ik deze verplaatst naar 'in de trein'.
Bekijk origineel

7 reacties

Je kan natuurlijk best een hoop doen zonder die apparaten. Ga eens de hele reis staan ook al is er plek om te zitten, ga een wc zoeken (vooral een leuke opdracht in een sprinter) of neem een extra gewicht mee in je rugzak. Pak de fiets in plaats van de bus en de trap in plaats van de roltrap. Los daarvan verbrandt de gemiddelde forens al elke dag meer dan 300 caloriën; door staan, (trap)lopen, of een sprintje trekken om je trein te halen. Zie https://www.prorail.nl/omwonenden/nieuws/treinreis-de-ideale-workout 🙂
Het lijkt me totaal niet zinvol om zoiets te daadwerkelijk te onderzoeken.

- De boel neemt veel meer ruimte in dan noodzakelijk, terwijl er al te weinig (zit)plaatsen zijn.
- Het is gevaarlijk.
- Het is goor! Mensen zijn nu al niet in staat hun rotzooi op te ruimen.
- Het is haast onmogelijk douches in de trein aan te brengen. Lekker fris!
- Het is duur. Fitnessapparatuur is duurder dan een simpele zitplaats.
- Er zal permanent iemand aanwezig moeten zijn om toezicht te houden. Anders gaat de boel binnen no-time kapot of wordt het te vies.
- Het is geen taak van NS om mensen in beweging te houden.

Ik vind het werkelijk een volstrekt kansloos voorstel...
Ik zou al blij zijn als er een fatsoenlijke plek in de trein zou zijn, om te zitten, danwel om te staan. Of om je bagage neer te zetten. Als ik niet constant in de stress hoef te zitten ivm overstaptijden en vertragingen etc etc. Sport en fitness is wel het allerlaatste wat ik belangrijk zou vinden. Waren de meest elementaire dingen maar eens opgelost.
Reputatie 6
Badge
Misschien zou het wel een leuk idee zijn om een fitness-trein een dergelijke tour te laten maken, en op stations de deuren open te gooien zodat mensen juist daar kunnen fitnessen. En welke dan de volgende dag op een ander station zou staan.

Als er een dergelijke medische/sport--stimulerende instantie is, die daar in wat zou zien..... 😉.

Maar goed, dan kunnen ze ook net zo goed een pop-up-store-ruimte op een station huren, veel goedkoper 🙂.
Bedankt voor het delen van je idee Wilma. Zo kunnen reizigers het sporten en reizen van en naar het werk inderdaad goed combineren. Ik ben alleen bang dat er nogal wat (praktische) bezwaren zijn. Daarbij denk ik aan ruimtegebrek (een fitnessapparaat is groter dan een zitplek) en de veiligheid van reizigers. Treinen schudden bijvoorbeeld heen en weer tijdens het passeren van een wissel en ik denk dat dit niet prettig is wanneer je op een loopband staat. Desalniettemin enorm bedankt voor het delen van je idee in dit topic! Mocht je nog meer ideeën hebben dan ontvangen wij ze graag 🙂. Om je topic beter vindbaar te maken heb ik deze verplaatst naar 'in de trein'.

Bedankt voor je snelle reactie. Het is natuurlijk gemakkelijker om vanuit problemen te denken dan vanuit mogelijkheden. Heeft NS het al eens serieus onderzocht?

Het lijkt mij best gevaarlijk om in de trein te gaan sporten en te fitnessen. Een trein kan (onverwacht) hard gaan remmen en wat Femke NS al schreef vooral als de trein over de wissels moet gaan rijden kan de trein gaan schudden en als de trein ook op een station moet stoppen omdat de reizigers eruit moeten en erin moeten lijkt mij ook qua ruimtegebrek niet handig. Bovendien zitten de meeste treinen ook vol zeker in de spits! Fitness en Sporten in de trein kan levensgevaarlijk zijn. Ik zie kinderen in de treinen ook wel eens rennen, en kinderen beseffen ook niet wat ze doen als de trein plotseling moet gaan remmen.

Bedankt voor je snelle reactie. Het is natuurlijk gemakkelijker om vanuit problemen te denken dan vanuit mogelijkheden. Heeft NS het al eens serieus onderzocht?

Reageer