beantwoord

Kans op controle in de trein zeer gering

• 15 juni 2019
  • 22 reacties
  • 849 Bekeken

Reputatie 3
Goedendag,
ik heb bij gehouden hoe vaak ik de afgelopen maanden gecontroleerd ben door een conducteur. Vanaf 1 januari 2019 tot vandaag 3 keer.
ik reis gemiddeld 5 a 6 dagen per week.
inmiddels is wijdverbreid bekent dat de kans op controle zeer gering is. Dat is ook te merken aan reizigers die daarom 1e klas gaan zitten zonder 1e klas kaartje. Dat wordt ook gewoon met elkaar gedeeld, want de kans dat een conducteur langs komt is zeer gering. En mocht een conducteur wel komen, dan speel je de onnozele.
ik reis en betaal fors voor 1e klas en vraag me af waarom eigenlijk?
Daarbij is de taakomschrijving van conducteur blijkbaar aangepast, en hoeft men alleen deuren te openen en sluiten.
icon

Beste antwoord door Iris NS 16 juni 2019, 17:20

Hoi mokum,

Een conducteur heeft inderdaad meerdere taken, maar dit is echt heel weinig inderdaad. Ik merk uit de reacties vanuit de Community dat het erg verschilt per tijdstip en traject. Ik reis bijvoorbeeld minder vaak met de trein (het liefst in de daluren), maar ik word 80% van de ritten één of meerdere keren gecontroleerd. Ook bij korte afstanden. Ik durf het bijna niet op te biechten, maar ik heb laatst zelfs een uitstel van betaling gekregen omdat ik nog half slapend vergat om in te checken 😯.
Zou je me willen vertellen op welke tijdstippen en op welk traject je reist? Dit mag evt. ook via een privébericht als je dit liever niet openbaar deelt. Als je je NAW-gegevens en geboortedatum meestuurt dan kan ik je opmerking koppelen aan je klantenbestand.

Voor de anderen die hierboven hebben gereageerd en hetzelfde meemaken geldt dit overigens ook!
Bekijk origineel

22 reacties

Controle komt op dit forum in 4800 topics voor. In het merendeel van deze topics komt het ongenoegen mbt het gebrek aan controle tot uiting.
Desondanks wordt de mate van controle blijkbaar overgelaten aan de persoonlijke taakopvatting van de conducteur. Helaas.

zie bijvoorbeeld:
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/klacht-4-12-uur-in-de-trein-geen-controle-58288
Reputatie 7
De laatste tijd is er echt bar weinig controle. Ik ben al weken niet meer gecontroleerd. 😌
Reputatie 7
Badge +3
Het verschilt. Ik hou het al bij sinds november 2017, in 2019 ben ik 11 keer gecontroleerd en in heel 2018 19 keer. Op een enkele uitzondering na alleen in sprinters.
Ik had een tijdje de indruk dat de controles intensiveerden, maar de laatste controle die ik heb meegemaakt dateert alweer uit midden-april. Sindsdien heb ik nog 2 of 3 keer een conducteur gezien die met een forse tred voorbij liep; te snel om, mocht ik dat willen, een vraag te stellen en zeker te snel om een zwartrijder ook maar zenuwachtig te laten worden.
Reputatie 6
Het valt mij inderdaad ook op dat het aantal controles gevoelsmatig de laatste jaren is gekelderd. Ik snap best dat een conducteur andere werkzaamheden heeft en dat er trajecten bij liggen die niet prettig zijn om staand te controleren, maar dan nog…

Ik zat te denken: ideetje om met een grotere groep gebruikers van dit forum een maand lang bij te houden hoe vaak wij worden gecontroleerd? Dan lijkt het mij logisch de controlekans even uit te splitsen in kortere en langere ritten, eventueel ook onderverdeeld in weekenden en weekdagen.
Gisteren zowaar 2 keer gecontroleerd, waarbij zelfs 1 keer in de intercity van Amsterdam naar Nijmegen.

Na een reis Beverwijk-Groningen v.v. en de reis: 4 1/2 uur in de trein zonder controle (zie topic) was ik in ieder geval blij verrast.
Het valt mij inderdaad ook op dat het aantal controles gevoelsmatig de laatste jaren is gekelderd. Ik snap best dat een conducteur andere werkzaamheden heeft en dat er trajecten bij liggen die niet prettig zijn om staand te controleren, maar dan nog…

Ik zat te denken: ideetje om met een grotere groep gebruikers van dit forum een maand lang bij te houden hoe vaak wij worden gecontroleerd? Dan lijkt het mij logisch de controlekans even uit te splitsen in kortere en langere ritten, eventueel ook onderverdeeld in weekenden en weekdagen.

Ik zou dat best willen doen, als de NS dan wel vooraf aangeeft er iets serieus mee gaat doen.
Zoals het nu gaat wordt ieder signaal over weinig controle afgedaan met dat de conducteur ook andere wwrkzaamheden heeft.

Bij de NS is het geen beleidspunt om meer te controleren. Dat is ook logisch, want als ze niet minder waren gaan controleren dan was het aantal beboete zwartrijders niet lager geworden en zou het speerpunt van de poortjes (minder zwartrijders) niet waar blijken te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf nu zal ik niet meer iedere dag met de trein naar werk gaan, met dank aan mijn (per 1 juli voormalige) werkgever, dus is er niets meer bij te houden. Maar mijn overzichtje vanaf eind 2017 tot juni 2019 is hiervoor al beschikbaar, hierin is aangegeven de datum, tijd, ritnummer en het dichtstbijzijnde station.
Reputatie 5
Zojuist nam ik de trein van Antwerpen Berchem naar Brussel Nationaal Luchthaven. Dat is maar een klein stukje.

Maar natuurlijk... wel controle ! We zijn hier immers in België.

Het was overigens de internationale trein uit Amsterdam, dit maal met Belgisch personeel.

Commentaren van de Nederlanders:

"Kijk nou... controle ! Alweer ! "
"Dat doen ze hier nog... controle."
"Ik heb mijn kaartje al getoond !"

Enfin, spectaculair... een kaartjesknipper die ook daadwerkelijk kaartjes geknipt.

Overigens heeft de beste man ook zijn rol als gastheer uitstekend gespeeld. Alle stations in 4 talen omgeroepen, mensen geadviseerd, mensen erop gewezen, dat je je kaartje voor Bxl Nationaal Luchthaven moet bewaren.

Prima sluit- en fluitprocedure ook. Geen mensen opgejaagd, geen koffers tussen de deuren.

De man had het er maar druk mee.
Hoi mokum,

Een conducteur heeft inderdaad meerdere taken, maar dit is echt heel weinig inderdaad. Ik merk uit de reacties vanuit de Community dat het erg verschilt per tijdstip en traject. Ik reis bijvoorbeeld minder vaak met de trein (het liefst in de daluren), maar ik word 80% van de ritten één of meerdere keren gecontroleerd. Ook bij korte afstanden. Ik durf het bijna niet op te biechten, maar ik heb laatst zelfs een uitstel van betaling gekregen omdat ik nog half slapend vergat om in te checken 😯.
Zou je me willen vertellen op welke tijdstippen en op welk traject je reist? Dit mag evt. ook via een privébericht als je dit liever niet openbaar deelt. Als je je NAW-gegevens en geboortedatum meestuurt dan kan ik je opmerking koppelen aan je klantenbestand.

Voor de anderen die hierboven hebben gereageerd en hetzelfde meemaken geldt dit overigens ook!
Ik merk inderdaad dat in de daluren meer gecontroleerd wordt, dat weten de zwartrijders ook natuurlijk.

Mijn traject is dagelijks 07:39 van Hilversum naar Amsterdam. En om 17:30/18:00 van Amsterdam naar Hilversum.
Buiten de schoolvakantie (als het rustig is in de trein) heb ik nooit controle.
Alleen als ik een keer laat van mijn werk ga (19:00 of later) heb ik wel eens controle.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook het idee dat er in de daluren meer controle is. Mijn traject is dagelijks 7.22 De Vink - Delft en terug heel vaak 17.24 vanuit Delft naar De Vink maar de afgelopen paar weken ook tot een half uur eerder. Hierbij misschien eens in de 3 weken controle in de sprinters op het stuk De Vink - Laan van NOI en dan voornamelijk in de middag.
Maar de keren dat ik in de daluren reisde ('s morgens vanwege bv eerst een vroege tandartsafspraak of halverwege de middag vanwege een monteur die eind van dag langskwam of iets wat bezorgd zou worden) was er naar verhouding vaker controle, vooral in de middag.

Het aantal keer dat ik in dit jaar ben gecontroleerd is al wel meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen was er een periode zo rond april/mei/juni dat ik echt wel iets van 2 maanden achter elkaar geen enkele controle had.
Reputatie 1
Hoezo conducteur ander werk? Welnee zitten alleen naar te ouwehoeren in de cabine of in de eerste klas. En waar ik me ook aan erger is het omroepen in de trein. Vaak niet te verstaan. Goed dat er niet Nederlandstaligen hier werken maar leer wel Nederlands als je gaat omroepen.
Reputatie 3
Meerdere keren per week reis ik 't Harde - Amsterdam Centraal, vrijwel altijd 2x controle, in beide treinen dus. Op de een of andere manier zijn sommige trajecten altijd het slachtoffer en andere nooit.
Reputatie 1
Almere Amsterdam en Almere Delft haast geen controle. Ook niet buiten de spits
Badge +3
Het zijn vooral de trajecten waar bijna alle stations poortjes hebben waar nauwelijks wordt gecontroleerd in de treinen. Het is jammer dat NS-ers niet op het idee komen om op die trajecten juist de 1e klas te controleren. Dat zal wel niet in het opleidingspakket gezeten hebben.

Het traject waarop ik het meeste reis is tussen Hilversum en Duivendrecht of Amsterdam Zuid. Allemaal stations met poortjes. Als ik op één van de twintig ritten gecontroleerd wordt is het veel. Ik zie af en toe een Hc voorbijkomen op weg van het sleutelen naar de achterste cabine.
Reputatie 6
Badge
Ik stel voor de pensioenleeftijd te koppelen aan het aantal geregistreerde controles. Veel gecontroleerd = bijvoorbeeld 3 jaar eerder met pensioen. Ik zie mogelijkheden... De wisseldiensten zullen daadwerkelijk zwaar zijn, maar ik krijg niet de indruk dat de werkzaamheden erg belastend zijn.

Zelf word ik de laatste tijd ook (nog) minder gecontroleerd. Ongeveer 1x per week ofwel 1x per 600 kilometer. Zonder kaartje is dus voordeliger dan 'Altijd vrij'. (Overigens hoorde ik gisteren een conductrice tegen haar collega vertellen dat ze de trein 2x gecontroleerd had; het gebeurt dus nog wel.)
Badge +3
Het staand verrichten van de controlewerkzaamheden in een rijdende trein is wel degelijk erg belastend voor het bewegingsapparaat. Maar dat is natuurlijk geen excuus om die werkzaamheden dan maar niet meer uit te voeren.
Het zijn vooral de trajecten waar bijna alle stations poortjes hebben waar nauwelijks wordt gecontroleerd in de treinen. Het is jammer dat NS-ers niet op het idee komen om op die trajecten juist de 1e klas te controleren. Dat zal wel niet in het opleidingspakket gezeten hebben.

Ik reis wekelijks van Maastricht naar Amsterdam maar de controles op dat traject zijn echt zeldzaam, en Maastricht heeft geen poortjes. Gisteren weer eens een controle meegemaakt, dat was de eerste in anderhalve maand tijd ofzo. Vandaag wel weer een conducteur langs zien lopen maar geen controle op het traject Schiphol - Utrecht, ook weer zonder poortjes op Schiphol
Reis regelmatig tussen Maastricht en Eindhoven en word zelden gecontroleerd. Maastricht heeft inderdaad geen poortjes net als Roermond en Weert. Enkel de stations van Sittard en Eindhoven zijn op dat traject voorzien van poortjes.
Ga toch maar eens precies bijhouden hoe vaak er gecontroleerd wordt.
Reputatie 5
Vandaag weer terug, van Brussel Nationaal Luchthaven naar Berchem.

Wat denkt u ? Weer controle ?

Neen, dit keer was het een Nederlandse conductrice...
Reputatie 5
Ik reis in het algemeen in dal tijden, ik constateer daarbij dat in sprinters zeer regelmatig gecontroleerd wordt.
In intercity's is het een heel ander verhaal daar is heel weinig controle en zo ja dan zijn het altijd de hc's die altijd controleren.
Dat in dal tijden meer gecontroleerd wordt zie ik dus wel in sprinters maar weinig in intercity's
Vaak is het zo dat ik van het ene eind naar het andere eind van het land geen hc zie.
Ik heb de hoop opgegeven dat de NS het beleid aanpast, mijn enige hoop is dat meer hc's het werk oppakken zoals een aantal kanjers dat doen.

Reageer