beantwoord

Kans op controle in de trein zeer gering


Reputatie 3
Goedendag,
ik heb bij gehouden hoe vaak ik de afgelopen maanden gecontroleerd ben door een conducteur. Vanaf 1 januari 2019 tot vandaag 3 keer.
ik reis gemiddeld 5 a 6 dagen per week.
inmiddels is wijdverbreid bekent dat de kans op controle zeer gering is. Dat is ook te merken aan reizigers die daarom 1e klas gaan zitten zonder 1e klas kaartje. Dat wordt ook gewoon met elkaar gedeeld, want de kans dat een conducteur langs komt is zeer gering. En mocht een conducteur wel komen, dan speel je de onnozele.
ik reis en betaal fors voor 1e klas en vraag me af waarom eigenlijk?
Daarbij is de taakomschrijving van conducteur blijkbaar aangepast, en hoeft men alleen deuren te openen en sluiten.
icon

Beste antwoord door Iris NS 16 juni 2019, 17:20

Hoi mokum,



Een conducteur heeft inderdaad meerdere taken, maar dit is echt heel weinig inderdaad. Ik merk uit de reacties vanuit de Community dat het erg verschilt per tijdstip en traject. Ik reis bijvoorbeeld minder vaak met de trein (het liefst in de daluren), maar ik word 80% van de ritten één of meerdere keren gecontroleerd. Ook bij korte afstanden. Ik durf het bijna niet op te biechten, maar ik heb laatst zelfs een uitstel van betaling gekregen omdat ik nog half slapend vergat om in te checken 😯.

Zou je me willen vertellen op welke tijdstippen en op welk traject je reist? Dit mag evt. ook via een privébericht als je dit liever niet openbaar deelt. Als je je NAW-gegevens en geboortedatum meestuurt dan kan ik je opmerking koppelen aan je klantenbestand.



Voor de anderen die hierboven hebben gereageerd en hetzelfde meemaken geldt dit overigens ook!

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 1

Herkenbaar. Ik maak het ook vaak mee. Er zijn hier al veel topics over dit onderwerp geweest. Het lijkt onoplosbaar. Controle is echter geen 1e prioriteit meer zoals vroeger. Het spoor is drukker dan ooit. Er zijn meer reizigers dan ooit. Personeel is duur. Speelt allemaal mee natuurlijk. En als de kat van huis is dansen de muizen nog altijd op tafel.

 

Hier m'n eigen mening, dit is dus niet per sé de mening van de NS:

 

Er zijn inderdaad minder conducteurs op de trein dan vroeger (VIRM6/DDZ6 is nu bijvoorbeeld één HC i.p.v twee) terwijl de treinen wel steeds drukker worden (3-5% per jaar en in de Randstad ligt dat aantal nog hoger). Vooral in Intercity's is het op sommige trajecten vaak bijna onmogelijk om in z'n geheel te controleren (probeer het zelf vaak wel), sprinters wil vaak nog wel lukken. Daarnaast heeft de NS zelf het beleid aangepast, het is belangrijker dat wij zichtbaar aanwezig zijn, d.w.z. het servicedeel: dat we er zijn voor vragen, opmerkingen, de algehele sfeer in de trein in de gaten houden, het aan de slag gaan met verloren voorwerpen / algehele reinheid / kleine defecten aan het materieel, etc. Pas hierna komt het controleren. Denk ook dat je de controle steeds meer als een soort van steekproef moet gaan zien. Waar je vroeger misschien 100 man op een traject in je trein had zitten heb je er nu op datzelfde traject een veelvoud van aan boord.

 

Hou er daarnaast ook rekening mee dat vanwege achterstallig onderhoud het spoor er op steeds meer plaatsen slecht bij ligt, vooral bij dubbeldekker IC's is dit pittig (zwaartepunt ligt hier hoger); veel collega's hebben hierdoor fysieke klachten en ik kan me goed voorstellen dat je in dat geval je controleronde op dit soort trajecten aanpast. Tel daarnaast ook mee dat de maatschappij flink is verhard de laatste jaren, je krijgt meer en meer te maken met agressie en frustratie, vaak ook vanwege het rijden zonder geldig vervoerbewijs.

 

Ik ben zelf redelijk fanatiek als HC en probeer tijdens de serviceronde in ieder geval zo veel mogelijk de 1e klasse te knippen, hele treinen lukt vaak niet meer. Ik vind het werk heel uitdagend en leuk om te doen maar sta er regelmatig wel verbaasd van als ik zie hoe bot en neerbuigend sommige mensen in de trein op ons reageren.


Dat is prima, maar dan moet de NS gewoon toegeven dat ze het niet aan kunnen en eerste klas reizigers financieel compenseren. We betalen nu flink extra voor iets wat de NS eigenlijk niet meer kan garanderen.

Net (in de 1e klas) tussen Eindhoven en Weert gecontroleerd door twee BOA's in burger. Nooit eerder meegemaakt bij NS, of het moet lang geleden zijn. Kan het me niet herinneren in ieder geval.

Reputatie 1

Herkenbaar. Ik maak het ook vaak mee. Er zijn hier al veel topics over dit onderwerp geweest. Het lijkt onoplosbaar. Controle is echter geen 1e prioriteit meer zoals vroeger. Het spoor is drukker dan ooit. Er zijn meer reizigers dan ooit. Personeel is duur. Speelt allemaal mee natuurlijk. En als de kat van huis is dansen de muizen nog altijd op tafel.

 

Hier m'n eigen mening, dit is dus niet per sé de mening van de NS:

 

Er zijn inderdaad minder conducteurs op de trein dan vroeger (VIRM6/DDZ6 is nu bijvoorbeeld één HC i.p.v twee) terwijl de treinen wel steeds drukker worden (3-5% per jaar en in de Randstad ligt dat aantal nog hoger). Vooral in Intercity's is het op sommige trajecten vaak bijna onmogelijk om in z'n geheel te controleren (probeer het zelf vaak wel), sprinters wil vaak nog wel lukken. Daarnaast heeft de NS zelf het beleid aangepast, het is belangrijker dat wij zichtbaar aanwezig zijn, d.w.z. het servicedeel: dat we er zijn voor vragen, opmerkingen, de algehele sfeer in de trein in de gaten houden, het aan de slag gaan met verloren voorwerpen / algehele reinheid / kleine defecten aan het materieel, etc. Pas hierna komt het controleren. Denk ook dat je de controle steeds meer als een soort van steekproef moet gaan zien. Waar je vroeger misschien 100 man op een traject in je trein had zitten heb je er nu op datzelfde traject een veelvoud van aan boord.

 

Hou er daarnaast ook rekening mee dat vanwege achterstallig onderhoud het spoor er op steeds meer plaatsen slecht bij ligt, vooral bij dubbeldekker IC's is dit pittig (zwaartepunt ligt hier hoger); veel collega's hebben hierdoor fysieke klachten en ik kan me goed voorstellen dat je in dat geval je controleronde op dit soort trajecten aanpast. Tel daarnaast ook mee dat de maatschappij flink is verhard de laatste jaren, je krijgt meer en meer te maken met agressie en frustratie, vaak ook vanwege het rijden zonder geldig vervoerbewijs.

 

Ik ben zelf redelijk fanatiek als HC en probeer tijdens de serviceronde in ieder geval zo veel mogelijk de 1e klasse te knippen, hele treinen lukt vaak niet meer. Ik vind het werk heel uitdagend en leuk om te doen maar sta er regelmatig wel verbaasd van als ik zie hoe bot en neerbuigend sommige mensen in de trein op ons reageren.


Mijn kritiek is meer naar het management van de NS dan naar de conducteurs. Ik weet dat de meeste conducteurs wel hun best doen.

De NS boekt elk jaar meer dan 100 miljoen winst, dus volgens mij is er geld zat.

De NS laat mensen flink extra betalen voor 1ste klas maar investeert vervolgens niet om die service  goed te leveren. Gevolg is dat vaak mensen onterecht 1ste klas gaan zitten, en dat zijn niet altijd de rustigste en vriendelijkste types.

 

Dus NS: vergoedt ons voor wat we te veel hebben betaald voor 1ste klas ‘service’, en ga het beter regelen.

Reputatie 7
Badge +4

Besteed het geld maar aan het bestrijden van de overlastreizigers. Het hoeft niet eens geld te kosten, het gaat om een andere taakinvulling en -opvatting.

Reputatie 1

Besteed het geld maar aan het bestrijden van de overlastreizigers. Het hoeft niet eens geld te kosten, het gaat om een andere taakinvulling en -opvatting.


Weet ik niet. Met 1 of 2 conducteurs heb je waarschijnlijk weinig zin om agressie van reizigers te riskeren. Ze moeten veel vaker controleteams inzetten van een man of 4, dan kun je echt optreden. Dat kost meer geld.

Reputatie 2

Mijn ervaring is dat er nooit, maar dan ook nooit in de daluren gecontroleerd wordt in de intercity den haag - Eindhoven. Conducteur sluit zich op in de eerste klas. Daar is hij dan anderhalf uur zijn administratie aan het doen als ik het mag geloven? 

Reageer