beantwoord

Kids onder de 4 jaar mogen gratis mee maar mogen geen zitplaats innemen?

Badge +3
Leuke discussie tussen een klant en webcare dakjes ^RW (die moeten op schoot) en ^RV en ^CD
https://twitter.com/MarritVelt/status/1068594548895637504

Uiteindelijk kwamen we uit op https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner

Daar staat: Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis. Duidelijk! Maar dan staat er:
  • Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis, als zij geen eigen zitplaats gebruiken
Dus ^RW had gelijk, en voor een kind onder de 4 die wél een zitplaats wil moet je toch een RailRunner kopen. Uit de automaat, want online lukt dat niet (vanwege de geboortedatum). Net zoiets dus als een dagkaartje hond, wanneer een kleine hond niet op schoot of in een mandje past... :P

Maar hoeveel peuters mag je meenemen dan? Mét een RailRunner zijn dat dat er drie, zie:

Kinderen van 4 tot en met 11 jaar reizen in de 2e klas zelfstandig met een Railrunner
Kinderen reizen in de 1e klas met een volwassen begeleider van 18 jaar of ouder. Elke begeleider mag 3 kinderen meenemen met een eigen Railrunner

Probleem was dat die persoon (de moeder) 1e klas reist, meerdere peuters heeft, 30 kilo op schoot geen optie is, en of er dan dus toch RailRunners nodig zijn?

Maar onder de 4 jaar zijn die dus niet te koop online en ze had geen zin om met die peuters bij een automaat langs te moeten... afgezien van het feit dat er helemaal geen kaartje nodig is onder de 4 jaar.

Moet ze dan:
  • Alle dreumesen op schoot nemen?
  • Toch maar 2 klas reizen?
  • RailRunners kopen (ondanks nog geen 4 jaar)?
De verwarring gaat hier verder: https://twitter.com/MarritVelt/status/1068598987580760065

Mijn vraag is dus of treinpersoneel er iets zinnigs over kan zeggen? Hoe gaat dat in de praktijk?
icon

Beste antwoord door Loes 30 november 2018, 22:07

Kan ik kort over zijn. Ik heb nog niet in mijn loopbaan een peuter van een stoel laten afhalen. Als er genoeg plaats is, geen probleem. Innovatief is men ook, 1 stoel gebruiken voor 2 peuters. Ik heb hier ook met collega's nog nooit een gesprek over gehad.
Bekijk origineel

9 reacties

Kan ik kort over zijn. Ik heb nog niet in mijn loopbaan een peuter van een stoel laten afhalen. Als er genoeg plaats is, geen probleem. Innovatief is men ook, 1 stoel gebruiken voor 2 peuters. Ik heb hier ook met collega's nog nooit een gesprek over gehad.
Badge +3
Dank @Loes

Ik wist dat ik op je kon rekenen en meteen je snelle antwoord maar als beste gemerkt ;)

Ook namens de vragenstelster.

Ik verwacht geen grote drukte zaterdagochtend 8.41 uur van Weesp naar Leeuwarden haha, maar fijn!
Ik heb de discussie ook gevolgd en ondanks dat het een huisregel is zijn we gelukkig allemaal mens en kunnen mijn collega's die de dienst draaien in de trein dit perfect inschatten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kind onder de 4 hier een boete voor heeft ontvangen.
Reputatie 7
Badge +4
Formeel is er een regel maar in de praktijk is het nooit een probleem. Mensen die zich er druk over maken, willen mogelijk een zitplaats voor de kinderen en daar argumenten voor hebben. Dan koop je drie keer een Railrunner als je er van af wilt zijn, maar in de praktijk is dat nergens voor nodig en gaat het altijd goed. Wat een onzin om dat te doen. Krijgen we dat soort domme en luidruchtige discussies ook nog waar iedereen natuurlijk onvrijwillig getuige moet zijn.

Ik heb op dit punt nog nooit een probleem gezien in veertig jaar eerste klas en mensen moeten er ook geen probleem van maken.

Ga alleen niet met drie kleine kinderen in de stiltecoupé zitten. Je kunt niet van peuters vragen dat ze zich stil houden en niet bewegen. Persoonlijk zit ik liever in de stiltecoupé, maar als ik mijn kleinkinderen meeneem, doe ik ze dat en ook mijn medepassagiers niet aan.

Wat noordelijke nuchterheid kan in deze geen kwaad. Ik vraag me werkelijk af waarom mensen hier een discussiepunt van maken. En om kwart voor negen op zaterdagochtend tussen Weesp en Leeuwarden, nou...Ik heb het voorgevoel dat het wel lukt.
Reputatie 6
Badge +1
Interessante discussie! Dus bij drukte in de trein kan men vragen of op eigen zitplaats zittende peuter een kaartje heeft en zo niet of de plaats vrijgemaakt kan worden.
Formeel is er een regel maar in de praktijk is het nooit een probleem. Mensen die zich er druk over maken, willen mogelijk een zitplaats voor de kinderen en daar argumenten voor hebben. Dan koop je drie keer een Railrunner als je er van af wilt zijn, maar in de praktijk is dat nergens voor nodig en gaat het altijd goed.

Een railrunner voor een kind jonger dan 4 wordt niet geaccepteerd. Dan moet je dus met het geboortejaar sjoemelen.... 😉 kinderen onder de 4 moeten reizen met een regulier ticket. 🤷🏾‍♀️
Reputatie 7
Badge +4
Kinderen onder de vier hoeven helemaal geen ticket, maar met een Railrunner mag je zitten. Dat is de gedragsregel, in de zin van wie zit mag blijven zitten, meer ook niet. Het is allemaal puur theoretisch. Kinderen onder de vier reizen gratis, maar hebben geen recht op een eigen zitplaats. Dat is ook helemaal geen probleem in de praktijk. Wat zou u ervan vinden als de eerste klas vol zit met kinderen met een Railrunner, begeleid door hun ouders en u de hele reis met uw drie peuters moest staan?

Er is geen recht op een zitplaats voor deze groep, maar in wezen is dat er voor niemand, omdat u een vervoersbewijs koopt, geen recht op een zitplaats. Met een regulier ticket in de eerste klas voor een kind onder de vier ook niet. Absurde gedachte dit te kopen. Als er in de eerste klas geen zitplaats is, mag u eersteklas staan. In de eerste klas heb je dus ook geen recht op een zitplaats.

Dat kopen van een Railrunner noemde ik al als absurde mogelijkheid omdat een kind van vier, eigenlijk de ouder, er dan tot op zeker hoogte niet op aangesproken kan worden dat het zit, maar dat is ook het enige. Ik geef direct toe dat het ironie is in de zin van het is belachelijk. De gedragsregel is dan niet eens op zijn plaats.

U spreekt over sjoemelen met een Railrunner uit de automaat als ze nog geen vier zijn. Sjoemelen is eerder het kind toch te willen laten zitten als anderen moeten staan imho. De regels schrijven anders voor. Ik zou voor het geld van de railrunners trouwens een ijsje voor ze kopen of zo.

Er is geen manier te vinden om een recht op een zitplaats te kopen, noch voor moeder, noch voor het kind onder de vier.

We moeten dus kijken naar hoe het in de praktijk werkt en wat fatsoensregels zijn. Ik neem toch niet aan dat u uw kind van vier laat zitten terwijl bejaarden moeten staan.

Loes is al jaren conducteur, heeft het meeste al eens meegemaakt en die geeft al aan dat het probleem niet bestaat.

Ik reis doorgaans eerste klas en ik heb nog maar een keer mijn kleinkind op schoot genomen en de ander tussen de benen laten spelen en dat was voor een gewone passagier te kunnen laten zitten. Het is met fatsoen en normaal respect voor mensen onderling altijd oplosbaar en doorgaans hebben mensen wel oog voor de situatie van anderen, zeker voor een moeder met drie kleine kinderen.

De gedachte er rechten bij te halen om een kind al dan niet te kunnen laten zitten is toch volledig van de pot gerukt. Dat is not done en doe je dus niet. Het is volledig doorgeschoten hier een discussie over te willen.

Wie maakt er nu een punt van een zitplaats voor een peuter? De doornsnee peuter zit niet eens graag lang stil. Mijn kleinkinderen redden dat niet van Weesp naar Leeuwarden en de meeste kinderen ook niet.

En in de praktijk heb je in de voornoemde trein echt wel plaats. Neem een vierzit. De regel is simpel: U hoeft er geen kaartje voor te kopen en als de trein vol is maakt de peuter plaats. Daar heeft u zich aan te houden. Kinderen onder de vier reizen gratis, zonder recht op een eigen zitplaats maar ze hebben het in de praktijk altijd wel. Met elementair fatsoen los je het altijd op. Wees wijs en reis op een rustig tijdstip, dat bevalt mij ook het beste met de smurfen.

Dat in delen van Nederland elementair sociaal gedrag wel eens ontbreekt, is eerder het probleem. Voor iets als dit is regelgeving helemaal niet noodzakelijk, met enige beschaving en zicht op elkaars situatie, lost dit zichzelf op.

U gaat naar Friesland en daar is dat zelfs normaal - en ver daarbuiten gelukkig ook.

Er is geen recht op een zitplaats voor deze groep, maar in wezen is dat er voor niemand, omdat u een vervoersbewijs koopt, geen recht op een zitplaats. Als er in de eerste klas geen zitplaats is, mag u eersteklas staan. In de eerste klas heb je dus ook geen recht op een zitplaats

Klopt helemaal!

Dat kopen van een Railrunner noemde ik al als absurde mogelijkheid omdat een kind van vier, eigenlijk de ouder, er dan tot op zeker hoogte niet op aangesproken kan worden dat het zit, maar dat is ook het enige. Ik geef direct toe dat het ironie is in de zin van het is belachelijk.

U spreekt over sjoemelen met een Railrunner uit de automaat als ze nog geen vier zijn. Sjoemelen is eerder het kind toch te willen laten zitten als anderen moeten staan imho. De regels schrijven anders voor. Ik zou voor het geld van de railrunners trouwens een ijsje voor ze kopen of zo. .

Ik bedoel dat het ‘sjoemelen’ is als je een RR online koopt. Dan dien je namelijk een geboortedatum in te vullen. Vul je 01.01.2016 in, dan geeft het systeem het aan als ongeldige datum. Dus als reiziger met een kind jonger dan 4, ben je geneigd de geboortedatum te veranderen zodat het systeem het wel accepteert. En je dus je railrunner hebt. En ja, een ijsje is beter idd.

Er is geen manier te vinden om een recht op een zitplaats te kopen, noch voor moeder, noch voor het kind onder de vier.

We moeten dus kijken naar hoe het in de praktijk werkt en wat fatsoensregels zijn. Ik neem toch niet aan dat u uw kind van vier laat zitten terwijl bejaarden moeten staan.

Nee, gelukkig gaat het in de praktijk anders! :)
Wie maakt er nu een punt van een zitplaats voor een peuter? De doornsnee peuter zit niet eens graag lang stil. Mijn kleinkinderen redden dat niet van Weesp naar Leeuwarden en de meeste kinderen niet.
True!!
Reputatie 5
Sterker nog: als er een papa of (meestal) een mama met zo'n kleintje op reis is, dan sta ik mijn zitplaats af, zodat de volwassene kan gaan zitten met de kleine op schoot. Ze zijn niet zo stabiel, die kleintjes.

Daarentegen stond ik onlangs in een tram van de HTM met mijn driejarige peutermeisje. Zij kreeg geen plaatsje. Wel een vuile blik toen ze wankelde en per ongeluk op de tenen van een dik wicht stond.

Reageer