beantwoord

Kinder aanhangfiets in de trein?

• 1 februari 2016
  • 10 reacties
  • 363 Bekeken

Wij - een familie met jonge kinderen - willen op pad, graag eerst met de trein en daarna met de fiets. Onze oudste zoon gebruikt een aanhang fiets. Is dit nou een fiets (en moeten we dan nog een kaart voor zijn fiets kopen, wat eigenlijk geen probleem is) of een aanhanger wat niet in de trein mag?

De aanhangfiets is niet groter dan een gewone kinderfiets.
icon

Beste antwoord door Loes 1 februari 2016, 18:38

Ik kan ook moeilijk de garantie geven, maar ik heb vaker reizigers meegehad met een aanhangfiets. Ik had er nooit problemen mee in rustige treinen. Ik vraag daar ook nooit een fietskaartje voor, maar collega's die twijfelen zien bij een tweede fietskaartje wel dat u uw best heeft gedaan.
Ik heb veel meer moeite met die verboden aanhangwagens en dat reizigers hun kinderen inzetten om toch mee te mogen gaan.
Bij twijfel kunt u de betreffende hoofdconducteur vragen of die het goed vindt, door vooraf te vragen is het meestal goed.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Aardige vraag ;-)

Een aanhangfiets in combinatie met een gewone fiets is wel een grote lengte en onhandig in de trein te vervoeren. Het ding is te lang om zelfs in één keer mee te kunnen. Ik denk dat u hem het beste kunt loskoppelen en dan twee kaartjes moet kopen. Het aanhangfietsje kan zeker niet mee als vouwfiets. In de voorwaarden wordt uw combinatie bij mijn weten ook niet genoemd. Het is een beetje redeneren naar analogie.

Let er op dat u zich met een fiets niet in de trein mag bevinden gedurende de spits.
Loskoppelen is geen probleem, en twee kaartjes kopen vind ik ook prima. En wij proberen altijd om met de Sprinters te reizen, buiten spitsuren natuurlijk.

Wat ik niet wil is gedoe van de conducteur die ons uit de trein zet omdat hij denkt dat het een aanhanger is (en dus niet toegestaan). Wij zien het meer als een fiets voor onze zoon maar is de NS daar mee eens? Dat is mijn vraag.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan niet voor de individuele conducteur spreken maar ik ben er van overtuigd dat hij het aanhangfietsje van uw kind ziet als een fiets en niet als aanhanger.

Een aanhanger heeft een heel ander doel en een veel onhandiger maatgeving. Ik denk dat NS het met u eens is. Dit soort gevallen worden door de conducteur beoordeelt. U vervoert twee fietsen en als u twee fietskaartjes heeft, bent u gedekt.

In theorie mag een conducteur de fiets weigeren als dat naar zijn oordeel nodig is maar dat zal niet het geval zijn. Er is geen verschil met het meenemen van twee fietsen. Het lijkt me uitgesloten dat hij het met een aanhangwagentje verwart.
Ik hoop het maar we waren bijna uit een trein gezet afgelopen zondag (ochtend, trein was niet druk) door een conducteur die boos was omdat ons opvouwbaar kinderwagen de mogelijkheid heeft om een fietskar zijn. Hij zei dat het niet toegestaan was, hoewel we het als kinderwagen gebruikten. Daarom wil ik graag van een NS medewerker horen voor dat ik probeer met een kinder aanhangfiets te reizen!
Een reactie van een NS-medewerker is van weinig nut, omdat het weigeren van fietsen en andere bagage iets is dat iedere conducteur volgens de algemene voorwaarden naar eigen inzicht mag doen.

Overigens zou je een aanhangfiets ook nog als een halve vouwfiets kunnen zien, dus er kunnen ook best conducteurs zijn die vinden dat hij zonder fietskaartje mee mag.
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk wil een moderator het even bevestigen. Een opvouwbare kinderwagen die ook als fietskar te gebruiken is, lijkt me ook iets anders. Wandelwagentjes met een kind vormen in de praktijk geen probleem. Een dergelijk iets kun je wel als aanhangwagen zien, de conducteur, nogmaals het oordeel is aan hem, zie reactie 3, had in die zin wel een punt.
Reputatie 7
Badge +4
Wel grappig. Een vouwfiets mag gratis mee omdat hij inklapbaar is en dan als handbagage mee kan. Een aanhangfietsje is dat niet. Als ik als oud-vakantiefietser de laatste keer goed heb opgelet op de fietsvakantiebeurs dan meende ik wel een aanhangsfietscombinatie gezien te hebben waarbij het aanhangfietsje tegen de grote fiets geklapt kon worden. Ik kan me niet herinneren of dit een apart verkrijgbaar klapmechanisme was.
Het is dan maar net hoe een conducteur er tegen aan kijkt. Smile, be nice 😉 Met twee kaartjes zult u geen probleem hebben. Een voorschot nemen op de genade is niet altijd wijs.

Vast wel leuk:

http://www.fietsenwandelbeurs.nl/index.php/nl/
Niet in de RAI maar op de Jaarbeurs(!)
Al stel ik de vervanging van mijn oude Koga-randonneur nog maar even uit, gezien de prijs van een nieuwe 😉
Welkom op het forum Friedel! Een aanhangwagen die achter een fiets bevestigd kan worden, is in de trein in ieder geval niet toegestaan. Ook niet d.m.v. een dagkaart fiets. Een aanhangfiets wordt niet specifiek uitgesloten, maar desondanks kan de conducteur het vervoer weigeren als de aanhangfiets de doorgang blokkeert of de veiligheid in het geding brengt. De conducteur heeft hier het laatste woord en ik kan daarom spijtig genoeg geen garantie geven dat je de aanhangfiets zonder problemen kunt vervoeren d.m.v. een dagkaart fiets. Het oordeel zal o.a. afhankelijk zijn van afmetingen e.d.
Reputatie 7
Badge +4
Een fiets met een aanhanger is een gewone fiets en de aanhangfiets is kleiner.....Dat dit gedemonteerd niet zou kunnen met twee kaartjes, is niet uit te leggen. Op grond waarvan zou een conducteur dit in normale omstandigheden kunnen weigeren? Het zijn gewoon twee fietsen waarbij bij de kleinste het voorwiel ontbreekt.
Ik kan ook moeilijk de garantie geven, maar ik heb vaker reizigers meegehad met een aanhangfiets. Ik had er nooit problemen mee in rustige treinen. Ik vraag daar ook nooit een fietskaartje voor, maar collega's die twijfelen zien bij een tweede fietskaartje wel dat u uw best heeft gedaan.
Ik heb veel meer moeite met die verboden aanhangwagens en dat reizigers hun kinderen inzetten om toch mee te mogen gaan.
Bij twijfel kunt u de betreffende hoofdconducteur vragen of die het goed vindt, door vooraf te vragen is het meestal goed.

Reageer