beantwoord

Kinderen in de Spits

• 3 november 2020
  • 14 reacties
  • 387 Bekeken

Reputatie 2

Hallo lezers,

NS blijft t moeilijk vinden de corana regels na te leven of te begrijpen

Ik zat vandaag in de trein van Utrecht CS naar Utrecht Lunetten om 8:11 en werkelijk niet te geloven maar hij zat vol met 50 tot 100 kinderen in de spits!!! Op Lunetten stapte ze allemaal uit.

Dit hadden we niet afgesproken met ome Mark, kinderen buiten de spits, is inmiddels contact opgenomen met de school of de school gemeld bij het ministerie?

Zo niet graag snel doen voordat we weer zoveel extra doden hebben

icon

Beste antwoord door Tamzin 3 november 2020, 19:26

Het is iedereen toegestaan om in de spits te reizen mits voorzien van een vervoerbewijs dat in de spits geldig is en mits voorzien van een mondkapje. Er is dus geen verbod voor kinderen om in de spits te reizen.  

Leerlingen van middelbare scholen hebben bijv. geen aangepaste schooltijden en moeten dus gewoon rond 8.30 uur op school zijn. MBO/HBO/WO plannen hun fysieke lessen "zoveel mogelijk" buiten de spits maar ook dat lukt niet voor 100%.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is iedereen toegestaan om in de spits te reizen mits voorzien van een vervoerbewijs dat in de spits geldig is en mits voorzien van een mondkapje. Er is dus geen verbod voor kinderen om in de spits te reizen.  

Leerlingen van middelbare scholen hebben bijv. geen aangepaste schooltijden en moeten dus gewoon rond 8.30 uur op school zijn. MBO/HBO/WO plannen hun fysieke lessen "zoveel mogelijk" buiten de spits maar ook dat lukt niet voor 100%.

Er is voor niemand een verbod om in de spits te reizen mits voorzien van een vervoerbewijs dat in de spits geldig is en mits voorzien van een mondkapje. 

Als de kinderen jonger dan 13 waren hoefden ze ook geen mondkapje op. Ik denk dus dat TS hier op doelde. Lijkt toch een beetje op een uitje of TS moet schromelijk overdreven hebben met de aantallen. 

Zullen we wel nooit achter komen. 

Reputatie 7
Badge +3

Beetje flauw om NS hier direct de schuld van te geven. Het is eerder aan de scholen zelf om te zorgen voor spreiding.

Ben inderdaad wel benieuwd of het basis- of middelbare school-leerlingen waren. Er staat bij Lunetten wel een zeer christelijke middelbare school, waar leerlingen uit de hele regio naartoe komen, en een ROC, maar dat kun je nauwelijks nog kinderen noemen.

Reputatie 2

De NS is de enige die het dagelijks ziet gebeuren dus lijken me aangewezenen om school of overheid in te lichten. Het is niet verboden maar Rutte zei dat scholen de tijden moesten aanpassen

Overigens heeft inderdaad 20% geen mondkapje op en is de trein erg vol met mensen dicht op elkaar,erg eng

Als NS niet ingrijpt wie dan wel?

Er gaan mensen dood he dus ogen dicht doen is erg raar, het is niet verboden dus wat kan ons t schelen lijkt me niet de goede aanpak

Reputatie 7
Badge +3

De NS is de enige die het dagelijks ziet gebeuren dus lijken me aangewezenen om school of overheid in te lichten. Het is niet verboden maar Rutte zei dat scholen de tijden moesten aanpassen

Dat geldt niet voor het middelbaar onderwijs. Met name reformatorische en vrije scholen hebben vaak leerlingen die over enorme afstanden pendelen en die kun je op bepaalde trajecten dus in de spits tegenkomen. In dit geval waarschijnlijk leerlingen van De Passie. 

Badge

Ik denk dat u wel even goed moet nalezen wat Rutte gezegt heeft want het ging om de MBO scholen en Universiteiten en niet voor voortgezet onderwijs en lager onderwijs en daar reizen ook aardig wat kinderen voor met de trein.

Maar als u zich niet veilig voelt in die trein dan staat het u vrij om een trein eerder of later te nemen.

In de treinen mag elke zitplek gebruikt worden mits er een mondkapje wordt gedragen, voor het mondkapje geldt weer een uitzondering voor kinderen jonger dan 13 jaar.

Het OV is open voor iedere gebruiker op dit moment dus iedereen mag mee ongeacht leeftijd, geslacht, ras, soort, kleur, hoedanigheid, kleding, …..

Reputatie 7
Badge +3

Hallo lezers,

Ik zat vandaag in de trein van Utrecht CS naar Utrecht Lunetten om 8:11 en werkelijk niet te geloven maar hij zat vol met 50 tot 100 kinderen in de spits!!! Op Lunetten stapte ze allemaal uit.

Dit hadden we niet afgesproken met ome Mark, kinderen buiten de spits, is inmiddels contact opgenomen met de school of de school gemeld bij het ministerie?

Zo niet graag snel doen voordat we weer zoveel extra doden hebben

Kinderen die uitstappen op Utrecht Lunetten zullen leerlingen zijn van de middelbare school De Passie. Dit is een school.op een bepaalde christelijke grondslag en trekt leerlingen uit de wijde omgeving. Scholieren zijn 12+ en zouden een mondkapje moeten dragen. 

Bij Utrecht Vaartscherijn zit een middelbare school en mbo.

Reputatie 7
Badge +3

Dat geldt niet voor het middelbaar onderwijs.

Ik denk dat u wel even goed moet nalezen wat Rutte gezegt heeft want het ging om de MBO scholen en Universiteiten en niet voor voortgezet onderwijs en lager onderwijs en daar reizen ook aardig wat kinderen voor met de trein.

Toch staat er op de site van de Rijksoverheid wel het volgende:

Hoe moeten de leerlingen in het voortgezet onderwijs naar school komen?

Leerlingen komen zoveel mogelijk met de fiets of lopend naar school. Als dat niet lukt kan er gebruik gemaakt worden van het openbaar vervoer.

Onderwijsinstellingen maken samen met vervoerders lokale of regionale afspraken om mogelijke knelpunten in het openbaar vervoer op te lossen.

Zie ook het afsprakenkader ‘veilig vervoer vo’ op de website van de VO-raad.

En in dat afsprakenkader staat vervolgens:

De partijen spreken af:

1           Basisprincipes

Stimulering van gebruik van de fiets en lopen

• Onderwijsinstellingen stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets en lopen.

Spreiding van leerlingen over de dag en het uur[1]

• Onderwijsinstellingen en vervoerders zien spreiding als het middel bij uitstek om leerlingen de mogelijkheid te bieden om indien nodig met het OV van/naar de onderwijsinstellingen te reizen.
  • In principe worden daarbij de klassieke spitsen ontzien[2].

[1] De aankomsttijd bij de instelling hoeft niet per se gelijk te staan aan het begin van de lessen en de vertrektijd bij de instelling hoeft niet per se gelijk te staan aan het einde van de lessen, als de onderwijsinstelling het aannemelijk maakt dat leerlingen daadwerkelijk gespreid vroeger naar school/later van school reizen, bijvoorbeeld vanwege een activiteit voor of na de lessen.

[2] Er zijn verschillende manieren om dit doel te bereiken. Scholen kunnen bijvoorbeeld het traditionele ‘eerste uur’ verplaatsen om de ochtendspits te ontzien.

Maar goed, 't zijn allemaal geen keiharde regels, dus er zullen ongetwijfeld plekken en momenten zijn waarop dit minder of niet (goed) gebeurt.

Reputatie 7
Badge +3

Er is voor niemand een verbod om in de spits te reizen mits voorzien van een vervoerbewijs dat in de spits geldig is en mits voorzien van een mondkapje. 

Als de kinderen jonger dan 13 waren hoefden ze ook geen mondkapje op. Ik denk dus dat TS hier op doelde. Lijkt toch een beetje op een uitje of TS moet schromelijk overdreven hebben met de aantallen. 

Zullen we wel nooit achter komen. 

Of het er tussen 50 en 100 zijn in de spits weet ik niet, maar 's middags is het op station Utrecht Lunetten vaak lastig om in te checken omdat er drommen scholieren bij de paaltjes staan.

De scholieren zijn over het algemeen 12+

Reputatie 7
Badge +3

@mfreeze

Het zijn sowieso allemaal doelstellingen en geen harde regels. Het MBO bij mij om de hoek heeft ook praktijklessen die om 8.30 uur beginnen omdat er voor de betrokken lessen anders te weinig uren overblijven. Je kunt nu eenmaal geen 6 klassen in hetzelfde praktijklokaal lesgeven in 4 uurtjes. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik snapte die ‘regel’/doelstelling sowieso al niet. In eerste instantie wilden ze leerlingen alleen tussen 11 en 15 uur laten reizen. Met een uur reistijd hou je dan nog twee lesuren over … 

Reputatie 7
Badge +3

Oja, de Spits is een basisschool in Lunetten...(zie titel).

Badge

Kinderen die uitstappen op Utrecht Lunetten zullen leerlingen zijn van de middelbare school De Passie. Dit is een school.op een bepaalde christelijke grondslag en trekt leerlingen uit de wijde omgeving. Scholieren zijn 12+ en zouden een mondkapje moeten dragen. 

Bij Utrecht Vaartscherijn zit een middelbare school en mbo.

Niet alle kinderen op het voortgezet onderwijs zijn al 13 jaar of ouder.

Badge +3

Tja, als die kids dat doen en jijzelf 1,5 meter afstand kan houden… let it be!

https://twitter.com/NatasjeNL/status/1323663974601207808

Deze dames zijn lekker zonder mondkapje aan het treinen @NS_online maar de mensen met mondkapje en die afstand willen houden die jaag je weg uit een ruimte waar niemand is.

Dat dan weer wel… en ik zie bij één dame toch echt een schim van een mondkapje. Dus wat is hier (op de foto die ik niet post hier) het probleem? :thinking:

Misschien zijn de dames nog geen 13, maar daarvoor zal toch echt een HC moeten komen opdraven, en handhaven.

Reageer