klacht: 1e klas coupe

Gezien t feit dat treinen regelmatig overval zijn, en de 1e klas vrijwel leeg is. kan de 1e klas niet gewoon afgeschaft worden, klanten betalen zich al scheel aan die kaartjes. de trein moet gewoon voor iedereen gelijk zijn, geen klasses meer! of een kaartje maken voor een staanplaats en dan 75% goedkoper maken.

28 reacties

Reputatie 6
Badge
Nee, want als een groep mensen niet 70% extra betaalt, zal de groep mensen die niets extra wil betalen (2e klas) fors extra moeten betalen voor hun standaard reis omdat NS de kosten alsnog moet doorrekenen. De inkomsten uit 1e klas reizigers zijn dus ook voordelig voor 2e klas reizigers, maar dat vergeten velen.
belachelijk zoiets, dat dit daar uit voort moet vloeien, laten ze de kosten maar eens uit eigen zak halen ipv de reizigers daarvoor te laten betalen. afschaffen die 1e klas!
Reputatie 6
Badge
Ik wil je er graag aan herinneren dat NS een bedrijf is en geen stichting.
Reputatie 7
Badge +4
Het is beleid en vaak herhaald, dat de eerste klas niet wordt afgeschaft. Dat zou NS trouwens een vermogen kosten en dat zou dan door de tweedeklasreizigers moeten worden goedgemaakt en betaald. Zo dom is NS echt niet. Het tweedeklaskaartje wordt dan fors duurder. Dan zal er weinig steun bij de tweedeklas reiziger voor `zijn, met de trein wordt doorgaans toch al niet als goedkoop ervaren. NS moet zichzelf bedruipen, de overheid betaalt niet meer mee.

De eerste klas is ook niet de oorzaak van het probleem maar het zit hem in te weinig capaciteit.
Ik kan me aansluiten bij de woorden van o.a. landrsthrn en Thom. Dat neemt niet weg dat Tinus een capaciteitsprobleem aansnijdt. Ik zou je willen adviseren om altijd de druktemelder in te vullen en als het echt te vol is mag je dat ook in dit topic melden. Dan zal ik er een extra melding van maken in ons interne systeem. Het kan echter op sommige trajecten, met name in en rond de spits erg druk zijn en staan hoort er daar soms bij.
jammer van t beleid, wekt veel ergenissen op, en de trein zou voor iedereen t zelfde moeten zijn. voor intercity (lange afstanden) kan ik me het wel voorstellen, maar kom op in sprinters is dit echt overbodig!
Reputatie 7
jammer van t beleid, wekt veel ergenissen op, en de trein zou voor iedereen t zelfde moeten zijn. voor intercity (lange afstanden) kan ik me het wel voorstellen, maar kom op in sprinters is dit echt overbodig! Dat is jouw mening en die mag je hebben. Er is misschien weinig verschil kwa comfort, maar ik hoor toch dat mensen graag 1e klas zitten, vanwege de vele male grotere kans op een zitplek en op werkruimte. Dat jij het niet waard vind, is een afweging in de keuze of je 2e of 1e klas wil reizen, maar dat wil niet zeggen dat andere mensen een andere afweging maken. Zolang de 1e klas rendabel is en de kosten van de 2e klas kan drukken, lijkt me het positief voor alle reizigers. En nogmaals, het capaciteitsprobleem is er, er moet ook meer zitplaats in de 2e klas zijn.

Ik heb ook een klacht over de 1e klas. Ik betaal hier ruim extra voor, maar het valt mij op dat iedereen zomaar plaats neemt en  herrie maakt. Dan kan ik net zo goed 2e klas gaan zitten. Extra comfort  is namelijk ook geen gegeven hier.

Doe hier wat aan NS, het moet wel het geld waard zijn. Dat is nu ruim niet zo :(

Deze reizigers lopen hierdoor het risico een boete te ontvangen. Deze zijn behoorlijk prijzig en mede hierdoor hopen wij dit tegen te gaan.

Badge +3

Dan moet er toch echt meer gehandhaafd worden, want er zijn al mensen die hun 1e klas abonnement omgezet hebben “omdat er toch bijna nooit controle is, en je bij een incidentele controle toch ‘altijd’ gewoon naar de 2e klas gestuurd wordt”.

Kan nooit de bedoeling zijn, de ‘calculerende’ grijsrijders die het (financieel) winnen van de betalende 1e klas reizigers.

Reputatie 7
Badge

Dan moet er toch echt meer gehandhaafd worden, want er zijn al mensen die hun 1e klas abonnement omgezet hebben “omdat er toch bijna nooit controle is, en je bij een incidentele controle vrijwel altijd gewoon naar de 2e klas gestuurd wordt”.

Kan nooit de bedoeling zijn, tegenover de betalende 1e klas reizigers.

Wat is je bron @Robert B en over hoeveel reizigers hebben we het dan, afgezet tegen het aantal 1ste klasse abbo's in procenten ?

Dat is natuurlijk interresante info.

Badge +3

In ieder geval een bekende van me die erg veel reist, dus niet iemand met Weekend Vrij die denkt op die manier 6 euro per maand te besparen.

Badge

@Robert B  dan mag je hopen dat je niet mijn collega’s van de standplaats treft want de meeste daarvan sturen je niet meer naar de 2e klas maar beboeten meteen.

Badge +3

Ik hoop het oprecht en van harte. Ben zelf geen vaste 1e klas reiziger maar als ik het allemaal zo lees is het totale anarchie bijna.

Dan maar (een tijdlang) echt focussen op de 1e klas (terugveroveren) want als het UvB’s regent verspreidt dat zich natuurlijk net zo hard als ‘je wordt alleen maar naar de 2e gestuurd’, of 'als de 2e vol is ga je toch (gewoon) 1e zitten’.

Reputatie 6

Deze reizigers lopen hierdoor het risico een boete te ontvangen. Deze zijn behoorlijk prijzig en mede hierdoor hopen wij dit tegen te gaan.

Dat is wel een minimaal risico en een zeldzaamheid. Vriendelijk verzocht worden naar de 2e klas te gaan is de praktijk als ik af moet gaan op wat ik als bijna dagelijkse reiziger ervaar.  Als NS het goed wil tegengaan moet je veel vaker minimaal de 1e klas controleren en indien iemand geen 1e klasvervoerbewijs heeft, standaard een boete geven. Waarom gebeurt dit dan niet? Waarom zou je die boete niet geven? Er wordt gewoon vaak calculerend misbruik van gemaakt.....

Reputatie 7
Badge

In ieder geval een bekende van me die erg veel reist, dus niet iemand met Weekend Vrij die denkt op die manier 6 euro per maand te besparen.

Eén (1) dus op duizenden en duizenden 1ste klasse Abbo  reizigers. Nou daar ligt niemand wakker van denk ik.

Reputatie 3

@Robert B  dan mag je hopen dat je niet mijn collega’s van de standplaats treft want de meeste daarvan sturen je niet meer naar de 2e klas maar beboeten meteen.

Die collega's van de standplaats weten zich goed te verstoppen, want de Community-leden komen ze blijkbaar niet tegen . Ik heb zelf ook in vier jaar weekend en dal vrij nog nooit iemand met een 2e klas vervoerbewijs beboet zien worden in de 1e klas .

Komop Jeroen, Abbey en Erryt, jullie lopen hier al veel te lang mee om het gebrek aan controle en handhaving te ontkennen, dit forum staat vol met klachten.

On topic: afhankelijk van het tijdstip dat je reist is de eerste klas een vloek of een zegen, en dat geld ook voor de tweede klas. 

Reputatie 7
Badge +4

Je hoeft de boete niet te verhogen. De pakkans moet omhoog en daarbij daadwerkelijk beboeten. Zoals meisje coach al zei, al parafraseer ik: Negen van de tien zwartrijders zijn tevreden.

Het is wanbeleid om bijna nooit te handhaven. Er zijn te veel calculerende burgers. De eerste klas kent geen studententarief en weinig actiekaartjes. Mensen hebben het hogere tarief ook over voor meer kans op een zitplaats.

Ik werd vroeger tussen Den Haag en Groningen standaard drie keer gecontroleerd. Voer dat desnoods weer in voor alleen de eerste klas en schrik parasitair gedrag af met een nagenoeg zekere pakkans en een boete. Het probleem is zo opgelost, al is dan niet iedere zwartrijder meer tevreden.

Maak een einde aan de werkelijkheid dat je gewoon eerste klas kunt gaan zitten, zich niets aantrekt van het lees- en werkpubliek, er niet of weinig wordt gecontroleerd, en dat je bij overtreding gewoon alleen wordt weggestuurd. De agressie tegen de conducteurs wordt wel minder, maar de opgekropte woede bij de grootste betalers groter. 

Na een paar maanden is het probleem sterk verminderd. Een beetje bedrijf bewaakt zijn inkomsten. Dat lijkt me een goed economisch argument naast een inspanningsverplichting aan deze grofheid een einde te maken. Zorg ervoor dat mensen niet voor niks die stevige meerprijs boven de toch al forse tarieven  betalen.

Reputatie 6

1e klas gaat niet afgeschaft worden. NS ziet daar het nut niet van in, en andere vervoerders ook niet. En logisch.

Badge +3

Mocht er een discussie optreden bij controle…

Beste HC, ik heb Flex (vergelijk het gerust een iemand met een NS Business Card maar dan voor consumenten).

Tijdens de controle wordt er wat gerommeld met een Gameboy maar dat doet er toch niet toe en is administratief geneuzel, bij BC houders (op rekening)  niets van zeggen, alleen registreren is de instructie! (info van @Loes)

Hoezo dan bij Flex een UvB of naar de 2e klas verhuizen?  Dat zie ik vanzelf wel op mijn factuur, en waar ik heen wil gaat je ook niets aan, dus UvB is overbodig van A naar B (plus €50) want je weet alleen A (ingecheckt 2e klasse) en B is onbekend (bestemming) toch?

Bij een klassiek (2e klas) incheck krijg je dan de meerprijs 1e klas (plus die €50 ‘toeslag/boete’ maar bij Flex kunnen ze toch echt weinig anders dan alleen maar naar 2e klas te verwijzen… om dat te voorkomen.

Of (als je toch echt 1e klas wenst blijven te zitten) die €50 op je factuur als ‘correctie’ op de MCLC registreren. Een handgeschreven geel bonnetje zul je met Flex niet krijgen in ieder geval.

Reputatie 7
Badge +3

1e klas gaat niet afgeschaft worden. NS ziet daar het nut niet van in, en andere vervoerders ook niet. En logisch.

Bij de andere treinvervoerders is op een aantal trajecten de eersteklas al lang afgeschaft. 

Reputatie 7
Badge +3

Of als je toch echt 1e klas wilt blijven zitten €50 op je factuur als ‘correctie’ op de Gameboy registreren.

En vervolgens thuis snel een 1e klas Flex-abonnement afsluiten, dat met terugwerkende kracht voor de hele dag geldt :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Bij een onderzoek van het NS Panel onlangs was wel een vraag opgenomen of je de 1e klas coupes wilde behouden of niet, gevolgd door een vraag of je vond dat er betere controle moet komen op het reizen in de 1e klas. Verder ging het over de inrichting van (nieuwe) treinen, bv de in de 1e klas de mogelijkheid voor een hoge tafel om aan te werken en plaatjes waarin in de 1e klas van een IC 4 ipv 3 stoelen per rij stonden.

Badge +3

En vervolgens thuis snel een 1e klas Flex-abonnement afsluiten, dat met terugwerkende kracht voor de hele dag geldt 

Ssst.. maar als het goed is werkt dat niet meer, meneer :sweat_smile: en als dat wél werkt (Flex) betaal je daar ook netjes voor toch (vanaf €37 voor 5 weekenden onbeperkt 1e klas en zo).

Reageer