Klacht

• 18 september 2016
  • 64 reacties
  • 1714 Bekeken

Mijn man en ik reizen vrij regelmatig op onze OVjaarkaart 1 e klas
Zo òòk 13 en 17 sept. J.l
Op allebei de dagen zitten er mensen 1e klas die er niet voor hebben betaald! Hoe ik dat weet? Ze roepen het keihard rond, en spottend dat ze de regels aan hun laars lappen.
Tijdens de reis van 17 sept. Was helemaal het toppunt, twee conducteurs kwamen de pasjes controleren, twee dames met enkele opgroeiende kinderen werden door de jongste conducteur gewezen op de verkeerde coupe, waarop deze dames zeiden:" och , dan gaan we naar de 2e klas coupe! Totdat de oudere conducteur zich ermee ging bemoeien, hij keek naar de kaarten en zei toen" weet u wat? ik maak van deze kaarten 1e klas voor jullie!!??? En ze mochten van hem gewoon blijven zitten met een kaarten voor de 2e klas
Wat een krom beleid! En krijgen wij een restitutie van onze 1e klas kaart!!!?? Want dit sloeg voor ons alles! Wat een willekeur!
Daar moet iets aan veranderen! Maak de 1e klas coupes wat kleiner en snel, want de mentaliteit , merken wij gaande weg, steeds onverschilliger aangaande regels van wat dan òòk!
Hopelijk neemt u deze klacht ter harte
Mw. M. Van der Salm

64 reacties

Reputatie 7
U zegt dat de conducteur heeft gezegd: ik maak van deze kaarten 1e klas. Heeft hij daarna wat schrijfwerk gedaan? Dan hebben ze en bekeuring gehad. Bij een blauwe BC card kunnen we ook direct op de chipkaart de klasse corrigeren voor een tarief van 35 euro.
Kunt u de situatie nog wat verhelderen?
U zegt dat de conducteur heeft gezegd: ik maak van deze kaarten 1e klas. Heeft hij daarna wat schrijfwerk gedaan? Dan hebben ze en bekeuring gehad. Bij een blauwe BC card kunnen we ook direct op de chipkaart de klasse corrigeren voor een tarief van 35 euro.
Kunt u de situatie nog wat verhelderen?

ik heb zelf onlangs meegemaakt dat voor mij iemand in de 1e klas zat met een 2e klas kaartje, deze reiziger kreeg van de conducteur een gratis upgrade en zeker geen boete
Reputatie 7
Hmm vreemd, kan natuurlijk aan de situatie liggen waardoor een HC het wel goedkeurt(denk aan net van trap gevallen oid , benauwdheid door drukte) maar ik doe het in ieder geval zo goed als nooit
Hallo m. van der Salm-Kroon, allereerst welkom op het Serviceforum.
Ik begrijp dat dit erg frustrerend is, maar het is lastig voor mij om deze situatie in te schatten. Zoals Slidestops ook aangeeft kan er iets anders voorgevallen zijn, al maak ik dat in eerste instantie niet op uit je verhaal.

Het klopt dat de conducteur kan afwegen om geen Uitstel van Betaling uit te schrijven als hij/zij denkt dat de reiziger oprecht een vergissing heeft gemaakt. Voornamelijk bij toeristen komt het nog wel eens voor dat men echt per ongeluk in de 1e klas plaatsneemt, terwijl men een 2e klas ticket heeft. Het is dus niet volledig zwart-wit, er is ook een heel groot grijs gebied. Wanneer er natuurlijk bewust misbruik wordt gemaakt van deze 'coulance' gaat er natuurlijk wel iets mis. Ik zal dit punt in ieder geval aankaarten, zodat dit in de gaten kan worden gehouden. En mocht het weer voorkomen dan horen we het graag.
Reputatie 7
Badge +3
Als je zelf gewoon een plek had, snap ik het probleem niet zo. Dat is net zoiets als klagen dat je zelf 130 rijdt en anderen die 140 rijden geen boete krijgen. Jaloezie noemt men dat ook wel. Conducteurs kunnen nou eenmaal niet iedereen elke rit controleren, net zoals de politie niet iedereen kan staande houden. En als de conducteur besluit ze te laten zitten, is dat zijn goed recht, net als de politie kan besluiten het bij een waarschuwing te houden. Zo werkt de wereld nou eenmaal 🙂
Jaloezie noemt men dat ook wel.
Wat een misselijke opmerking, en wat een slechte vergelijking. Het gaat er hier om dat mensen flink betalen voor hun 1e klas kaartje, op de snelweg betaal je niet naar gelang hoe hard je wilt rijden, maar in de trein moet je flink dokken wil je 1e klas zitten. Dan is het natuurlijk absurd als anderen er mee weg komen om illegaal 1e klas te zitten.
Reputatie 7
Badge +3
Dan is het nog steeds jaloezie. Jij hebt gewoon gekregen waar je voor betaald hebt, dus eigenlijk niks te klagen. Dat anderen een 'betere deal' hebben gesloten of meer geluk hebben dat ze geen boete krijgen is niet relevant.
Als je zelf geen zitplek hebt, omdat die bezet is door mensen die daar niet voor betaald hebben, wordt het een ander verhaal.
Dan is het nog steeds jaloezie. Jij hebt gewoon gekregen waar je voor betaald hebt, dus eigenlijk niks te klagen.

Beetje simpel om het probleem bij de klager te leggen. Overigens, niemand betaalt ervoor om structureel een coupe te delen met mensen die zwartrijden omdat ze hun eigen klasse niet goed genoeg vinden. Over jaloezie gesproken...
Het is dus niet volledig zwart-wit, er is ook een heel groot grijs gebied.

Beste Miriam, ben jij van mening dat conducteurs in het algemeen goed in staat zijn dat "grijze" gebied goed en zonder vooroordeel te beoordelen? Of zou het ook kunnen zijn dat eerste indrukken en gunfactoren een rol spelen? Het lijken namelijk altijd dezelfde mensen te zijn die met dit soort overtredingen wegkomen (keurige gezinnen, blanke jongedames) terwijl anderen direct in de kraag worden gegrepen (zwarte jongens, getatoeëerde tieners). Ik ga even kort door de bocht hier, maar baseer dit wel op wat ik vaak waarneem in de trein. Dat grijze gebied is volgens mij letterlijk een stuk zwart/witter dan zou moeten. Zou graag hier eens een reactie op krijgen, en dan zonder verwijzing naar die hordes toeristen graag 😉
Reputatie 7
Mijn keuzes, zeker als ik twijfel, zijn vaak gebaseerd op de reactie van een reiziger. Als ik een net antwoord krijg en de persoon ook keurig tegen mij reageert, zal ik vaker in het voordeel van de persoon oordelen.
Reageert de persoon gelijk met een attitude, of blijft niet netjes, dan gaat mijn keuze meer de kant op van direct beboeten. Dit geld trouwens ook als ze direct zeggen: oh ik ga wel in de 2e klas zitten, dan verraad je jezelf.

Het maakt me verder niet uit of iemand bruin zwart groen geel of paars is, wat die aanheeft, wat ie gelooft, hoe oud dat ie is, iedereen behandel ik gelijk. Maar, niet als je mij niet hetzelfde behandelt.

Wat Miriam zegt, ben ik het volledig mee eens, er is een grijs gebied. Wij als HC maken keuzes op een moment, maar weten niet wat die persoon voor verleden heeft en of deze het vaker doet. Wij maken helaas ook wel eens fouten.
Ik persoonlijk vertrouw erop dat een conducteur oordeelt over de situatie zonder vooroordelen. Het is spijtig om te lezen dat dit niet altijd gebeurd echter kan er ook sprake zijn van, zoals Slidestops aangeeft, actie-reactie. Aangezien wij er op dat moment niet bij zijn kunnen we daar natuurlijk moeilijk over oordelen. Wat dat betreft ligt de uiteindelijk ondernomen actie bij de dienstdoende conducteur. Hij/zij is op dat moment de enige die zijn/haar afweging kan beargumenteren. Je kan je beklag natuurlijk ook altijd doen bij de betreffende conducteur. Wellicht dat hij/zij dan ook wat meer duidelijkheid kan scheppen over waarom hij/zij de betreffende reizigers wel 1e klas laat zitten.
Nu, het was weer raak vandaag. Intercity van Maastricht naar Utrecht, vroeg in de avondspits. Het is druk in de trein, maar niet te druk. Er zitten drie personen met een tweedeklas kaartje in de eerste klas coupe, zo blijkt bij de controle. De eerste is een allochtone meneer die net nog in het Nederlands aan het bellen was maar nu ineens geen Nederlands meer spreekt. De conductrice stuurt hem resoluut en beleefd weg naar de tweede klasse. Deelt geen boete uit (of uitstel van betaling, of hoe het ook heet). Dan twee "keurige" blonde meisjes. Die vertellen dat ze 5 uur vertraging achter de rug hebben, en heel graag hier willen zitten om te kunnen werken. Conductrice twijfelt lang of ze mogen blijven zitten of niet, maar stuurt ze na een blik op de andere reizigers toch weg (zonder boete) met de mededeling dat het "niet prettig is voor de betalende passagiers". De verantwoordelijkheid voor hun verwijdering wordt daarmee in feite bij ons gelegd en niet in het feit dat zij zwartrijden. (In de tweede klasse waren overigens genoeg zitplaatsen, ook toen de dames instapten; ze konden alleen niet naast elkaar zitten). Conductrice loopt door naar de volgende coupe, en de meisjes vertrekken de andere kant uit.

Wat de conductrice niet weet is dat die meisjes dit verhaal samen hebben verzonnen toen ze plaatsnamen en op luide toon met elkaar afspraken elkaar bij te vallen zodat ze niet "gepakt" zouden worden. Wat de conductrice ook niet weet is dat er ook nog twee andere dames in het complot zaten die een station eerder zijn uitgestapt. En wat de conductrice niet hoort is dat de meisjes haar achter haar rug om keihard uitlachen wanneer ze weglopen.

Wat moet je in zo'n situatie als "betalende passagier" nu doen? Die meisjes verklikken? Dat ligt niet in mijn aard. De conductrice uitleggen hoe ze haar werk moet doen? Ook daar heb ik niet zoveel zin in. Bovendien vind ik het sneu voor haar, zoals haar werk belachelijk wordt gemaakt. Heb haar later op het perron nog wel gezocht, maar ze was niet meer te vinden.

Ik bedoel maar: dat mensen je keurig en beleefd benaderen zegt niets over hun intenties. En mensen die geen Nederlands lijken te spreken zijn niet altijd toeristen. Echt, de meesten mensen die met een verkeerd kaartje in de eerste klasse zitten weten dondersgoed wat ze doen. Dat "grijze gebied", met andere woorden, is een stuk minder groot dan jullie lijken te denken, en het is een dooddoener om daar steeds op terug te blijven komen.

Als de NS en haar conducteurs geen eenduidig en lik-op-stuk beleid willen of kunnen voeren op dit soort overtredingen, hef dan gewoon de eerste klasse op.
Zo'n situatie is natuurlijk uiterst vervelend lhnl, vooral als jij als medereiziger weet dat reizigers liegen en ons treinpersoneel niet. Ik snap dat je liever niet klikt, maar deze collega maakt een afweging met de informatie die zij op dat moment heeft. Met de informatie die jij hebt, was de beslissing vast anders geweest.

Het blijft gewoon erg lastig. Direct overgaan op het geven van een uitstel van betaling betekent dat een toerist die echt geen Nederlands spreekt, ook een fikse boete ontvangt terwijl hij of zij zich echt niet bewust is van een fout. Dat lijkt me ook geen wenselijke situatie.
Reputatie 3
Niet weten is geen excuus heb ik altijd geleerd.

Ik krijg op de snelweg ook gewoon een boete als ik te hard reed, NS moet ook gewoon boetes uitdelen bij het constateren van zwartrijden. Mensen kunnen altijd terecht bij de Klantenservice als het niet terecht is.

Nu krijg je dus dat mensen allerlei smoesjes verzinnen en daarmee wegkomen.

(De conductrice had moeten zeggen, kijk daar ligt 100 euro op de grond, zijn die van jou, kijken of die allochtoon Nederlands verstaat !! Werkt altijd)
Het is helemaal niet lastig; het aantal eerlijke vergissingen ligt aanzienlijk lager dan het aantal moedwillige overtredingen, dus iedereen die de regels overtreedt beboeten is redelijker dan (vrijwel) iedereen het voordeel van de twijfel geven. Het is gewoon niet logisch om in de 1e klasse anders met de regels om te gaan dan in de 2e klasse.

En waarom toch steeds die verwijzingen naar toeristen? Toeristen weten meestal heus wel hoe treinen werken, zoals iedereen weet die zelf weleens op vakantie gaat. En als er echt sprake is van een vergissing dan kan men een gegrond bezwaar indienen en wellicht restitutie krijgen. En nogmaals, het is een dooddoener om steeds over onwetende toeristen te beginnen: die zijn het probleem helemaal niet.
Reputatie 1
dat bedoel ik dus, aso volk van de 2e klas zoals ik in een vorige topic ook al had gemeld. Ik baal ontzettend als 1e klas business card houder van NS.

Wat mij betreft mag de boete naar 250 euro per zwart rijder. aanpakken die zooi. Ik vind het zo jammer dat de 1e klas gedeelte voor iedereen toegankelijk is. het zou mooier zijn geweest dat deze ruimte allen toegankelijk is voor de 1e klas reizigers.

Misschien een idee als je in de 1e klas ruimte wilt, dan betaalt de 2e klas automatisch bij de schuifdeuren een toeslag van 25 euro ongeacht je wel of niet wilt plaats wilt nemen in de 1e klas. Eens kijken of die pauper 2e klas reizigers nog door de 1e klas ruimte langslopen...
Reputatie 7
Badge +4
De boete hoeft niet hoger, de pakkans wel en flink ook, gekoppeld aan consequente handhaving.

Indertijd is gesteld dat de conducteur iedereen in de trein van een geldig plaatsbewijs moet voorzien. Het is de regel, doe dat dan ook. Binnen de taak van de conducteur vindt een verschuiving plaats naar meer handhaven. Wel, dat is dan zo.

Het is geen kwestie van tijd maar van van prioriteit.Meer controlepersoneel verdient zichzelf terug en niet alleen in geld. Ik heb overigens moeite met je typeringen. Maatschappelijke normen zijn net zo belangrijk.

Handhaven en beboeten is niet onrechtvaardig. Het tegendeel is het geval. Mensen weten echt wel dat je in de eerste klas een geldig kaartje moet hebben. En als mevrouw van tachtig het allemaal niet zo goed meer overziet, ben je menselijk en knijp je de ogen dicht.
Reputatie 3
dat bedoel ik dus, aso volk van de 2e klas zoals ik in een vorige topic ook al had gemeld. Ik baal ontzettend als 1e klas business card houder van NS.

Wat mij betreft mag de boete naar 250 euro per zwart rijder. aanpakken die zooi. Ik vind het zo jammer dat de 1e klas gedeelte voor iedereen toegankelijk is. het zou mooier zijn geweest dat deze ruimte allen toegankelijk is voor de 1e klas reizigers.

Misschien een idee als je in de 1e klas ruimte wilt, dan betaalt de 2e klas automatisch bij de schuifdeuren een toeslag van 25 euro ongeacht je wel of niet wilt plaats wilt nemen in de 1e klas. Eens kijken of die pauper 2e klas reizigers nog door de 1e klas ruimte langslopen...

Goed idee Johnny 2014. Stel dit maar bij NS! mijn steun krijg je..

Schelden is niet de bedoeling op dit forum Johnny2014, zou je hier in de toekomst op kunnen letten? Het lijkt me ook niet nodig om te gaan generaliseren. Een reiziger met een vervoerbewijs voor de tweede klas is niet minder dan iemand met een vervoerbewijs voor de eerste klas (al horen ze inderdaad niet in de eerste klas) en betaalt ook gewoon voor zijn of haar reis.
Reputatie 7
Badge +3
Eens kijken of die pauper 2e klas reizigers nog door de 1e klas ruimte langslopen...
Door dit soort opmerkingen krijg ik alleen maar meer zin om onbetaald jouw dure plekje te bezetten 🙂

Ik vind deze reactie net zo asociaal als het gedrag van de zwartrijders. Overigens, de meeste mensen die in de eerste klasse zwartrijden zijn geen tandeloze drugsgebruikers uit tokkiebuurten maar doodnormale treinreizigers met een geldig vervoerbewijs voor de tweede klasse. Juist omdat ze zo doodnormaal zijn komen ze er mee weg.

Ik baal ook, maar ik baal niet zozeer van de zwartrijders zelf als wel van het totaal inconsequente en naïeve beleid van de NS hierop.
LauraR, heeft het zin om hierover een formele klacht in te dienen bij de NS denk je, of leidt dat tot hetzelfde resultaat als de gesprekken op dit forum?
Reputatie 3
Dan krijg je een brief van NS met ws dezelfde strekking als het antwoord van Miriam NS
Dan krijg je een brief van NS met ws dezelfde strekking als het antwoord van Miriam NS

Tja, dat dacht ik al. Die mythische toeristen, het enorme grijze gebied, en het *net* niet reageren op de kern van de klacht. Dat alles hoef ik niet ook nog eens per brief te horen...
Reputatie 7
Badge +4

Ik vind deze reactie net zo asociaal als het gedrag van de zwartrijders. Overigens, de meeste mensen die in de eerste klasse zwartrijden zijn geen tandeloze drugsgebruikers uit tokkiebuurten maar doodnormale treinreizigers met een geldig vervoerbewijs voor de tweede klasse. Juist omdat ze zo doodnormaal zijn komen ze er mee weg.

Ik baal ook, maar ik baal niet zozeer van de zwartrijders zelf als wel van het totaal inconsequente en naïeve beleid van de NS hierop.

NS verwart klantvriendelijk met fraudevriendelijk. Overigens moet je de geringe bereidheid tot handhaven bij de een deel van de conducteurs als factor ook niet onderschatten.

Reageer