Klacht

• 18 September 2016
  • 64 reacties
  • 1726 Bekeken

Mijn man en ik reizen vrij regelmatig op onze OVjaarkaart 1 e klas
Zo òòk 13 en 17 sept. J.l
Op allebei de dagen zitten er mensen 1e klas die er niet voor hebben betaald! Hoe ik dat weet? Ze roepen het keihard rond, en spottend dat ze de regels aan hun laars lappen.
Tijdens de reis van 17 sept. Was helemaal het toppunt, twee conducteurs kwamen de pasjes controleren, twee dames met enkele opgroeiende kinderen werden door de jongste conducteur gewezen op de verkeerde coupe, waarop deze dames zeiden:" och , dan gaan we naar de 2e klas coupe! Totdat de oudere conducteur zich ermee ging bemoeien, hij keek naar de kaarten en zei toen" weet u wat? ik maak van deze kaarten 1e klas voor jullie!!??? En ze mochten van hem gewoon blijven zitten met een kaarten voor de 2e klas
Wat een krom beleid! En krijgen wij een restitutie van onze 1e klas kaart!!!?? Want dit sloeg voor ons alles! Wat een willekeur!
Daar moet iets aan veranderen! Maak de 1e klas coupes wat kleiner en snel, want de mentaliteit , merken wij gaande weg, steeds onverschilliger aangaande regels van wat dan òòk!
Hopelijk neemt u deze klacht ter harte
Mw. M. Van der Salm

64 reacties

LauraR, heeft het zin om hierover een formele klacht in te dienen bij de NS denk je, of leidt dat tot hetzelfde resultaat als de gesprekken op dit forum?

Dat kan natuurlijk altijd. Je signaal zal dan intern worden doorgegeven op dezelfde manier als dat Miriam dat heeft gedaan.
Overigens moet je de geringe bereidheid tot handhaven bij de een deel van de conducteurs als factor ook niet onderschatten.

Wat is daar de reden dan voor? Geen zin in de administratie of zo? Bang voor de confrontatie? Ik kan dat allemaal nog wel begrijpen eerlijk gezegd; als ik conducteur zou zijn zou ik dit ook lastig vinden. Juist daarom zouden volgens mij ook de conducteurs zelf erbij gebaat zijn wanneer de handhaving van de regels niet meer afhankelijk is van hun eigen (onvermijdelijk subjectieve) oordeel, maar gewoon geldt als de standaard gang van zaken.
Dat kan natuurlijk altijd. Je signaal zal dan intern worden doorgegeven op dezelfde manier als dat Miriam dat heeft gedaan.

Ik begrijp dat het *kan*; mijn vraag was of jij, vanuit jouw expertise, denkt dat het *zin* heeft. Maar die vraag is volgens mij tussen de regels door wel beantwoord, helaas.

Ik begrijp dat het *kan*; mijn vraag was of jij, vanuit jouw expertise, denkt dat het *zin* heeft. Maar die vraag is volgens mij tussen de regels door wel beantwoord, helaas.

Het beleid zal niet direct aangepast worden nee. Des te meer signalen we hierover ontvangen, des te groter de kans dat dit in de toekomst wel gebeurt.
Reputatie 3
Maar deze klacht telt maar mee als 1 klacht, omdat het dezelfde persoon is die de dezelfde klacht indient (pardon lees signaal ipv klacht)

Dat heb ik begrepen, dat is o.m. een van de redenen dat je je NAW gegevens moet geven.
Reputatie 4
dat bedoel ik dus, aso volk van de 2e klas zoals ik in een vorige topic ook al had gemeld. Ik baal ontzettend als 1e klas business card houder van NS.

Wat mij betreft mag de boete naar 250 euro per zwart rijder. aanpakken die zooi. Ik vind het zo jammer dat de 1e klas gedeelte voor iedereen toegankelijk is. het zou mooier zijn geweest dat deze ruimte allen toegankelijk is voor de 1e klas reizigers.

Misschien een idee als je in de 1e klas ruimte wilt, dan betaalt de 2e klas automatisch bij de schuifdeuren een toeslag van 25 euro ongeacht je wel of niet wilt plaats wilt nemen in de 1e klas. Eens kijken of die pauper 2e klas reizigers nog door de 1e klas ruimte langslopen...

Schelden is niet de bedoeling op dit forum Johnny2014, zou je hier in de toekomst op kunnen letten? Het lijkt me ook niet nodig om te gaan generaliseren. Een reiziger met een vervoerbewijs voor de tweede klas is niet minder dan iemand met een vervoerbewijs voor de eerste klas (al horen ze inderdaad niet in de eerste klas) en betaalt ook gewoon voor zijn of haar reis.

Laura NS, ik ben gedeeltelijk met je eens voor wat betreft de vervoersbewijs. een klant heeft de keuze of hij of zij 2e klas of 1e klas wilt reizen, maar ik denk dat Johnny2014 zich dood aan ergert dat de conducteur nagenoeg niets doet wanneer een 2e klas reiziger 1e klas gaat reizen.

Laatst zat ik van rotterdam centraal naar utrecht centraal in de avonduren, 1e klas, en er zaten 3 marrokanen of turken in de 1e klas om hun mobieltjes op te laden, maar die maakte erg veel kabaal in de coupe. Geen enkele conducteur te bekennen. Ik voelde me tevens ook niet veilig en zeker niet wanneer ik iets zou zeggen dat zij niet in de 1e klas mogen reizen. Ik verwacht ook niet dat zij een 1e klas kaart hebben gekocht.

Laura NS, u als NS medewerker weet toch dat een 1e klas reiziger enorm veel betaald voor zijn/haar reis. Het kan toch niet zo zijn dat zulke mensen zich niet veilig voelen op zon moment...Ik snap Johnny2014 dus ook wel.
Reputatie 1
dat bedoel ik dus, aso volk van de 2e klas zoals ik in een vorige topic ook al had gemeld. Ik baal ontzettend als 1e klas business card houder van NS.

Wat mij betreft mag de boete naar 250 euro per zwart rijder. aanpakken die zooi. Ik vind het zo jammer dat de 1e klas gedeelte voor iedereen toegankelijk is. het zou mooier zijn geweest dat deze ruimte allen toegankelijk is voor de 1e klas reizigers.

Misschien een idee als je in de 1e klas ruimte wilt, dan betaalt de 2e klas automatisch bij de schuifdeuren een toeslag van 25 euro ongeacht je wel of niet wilt plaats wilt nemen in de 1e klas. Eens kijken of die pauper 2e klas reizigers nog door de 1e klas ruimte langslopen...

Schelden is niet de bedoeling op dit forum Johnny2014, zou je hier in de toekomst op kunnen letten? Het lijkt me ook niet nodig om te gaan generaliseren. Een reiziger met een vervoerbewijs voor de tweede klas is niet minder dan iemand met een vervoerbewijs voor de eerste klas (al horen ze inderdaad niet in de eerste klas) en betaalt ook gewoon voor zijn of haar reis.

Dag Laura NS, doe er alstublieft er wat aan met die zwart rijders in de 1e klas.
dan hoef ik mijn frustraties hier op het forum ook niet meer te uiten. Ik ben nu eigenlijk wel zo spuugzat van.
600 euro neertikken terwijl ik bijna niet kan zitten..

Dag Laura NS, doe er alstublieft er wat aan met die zwart rijders in de 1e klas.
dan hoef ik mijn frustraties hier op het forum ook niet meer te uiten. Ik ben nu eigenlijk wel zo spuugzat van.
600 euro neertikken terwijl ik bijna niet kan zitten..

Ik kan werkelijk geen schelden ontdekken in het initïele bericht van Johnny, tenzij pauper of aso gedrag onder schelden valt tegenwoordig.

Wel stelt Johnny in felle bewoordingen zijn frustratie aan de kaak en voila.... die deel ik met hem volkomen. Te structureel worden korte treinen ingezet, waardoor reizigers 2e klas niet (of niet naast elkaar) kunnen zitten en ongeoorloofd in de 1e klas plaatsnemen, conducteurs vinden de te korte trein een reden om er niet doorheen te gaan en puntje bij paaltje moet de 1e klas reiziger staan zonder dat er gehandhaafd wordt.

Dit is niet incidenteel, dit is aan de orde van de dag. En 90% van de HC's wil wel controleren maar bij een te drukke trein met veel staanplaatsen heb ik nog nooit meegemaakt dat dit daadwerkelijk gebeurt, in tegenstelling tot in bijvoorbeeld België waar een treinbegeleider zich door een volle trein heenwurmt.

Samenvattend: bij het vragen van een maandbedrag van 599 € door NS mag de klant verwachten dat hiervoor een adequate en goede handhaving plaatsvindt. In alle andere gevallen moet er niet zo standvastig worden vastgehouden aan het beleid: niet goed, GEEN geld terug. Als ik een brood koop bij de bakker, betaal ik een heel brood en krijg ik ook geen half tenslotte.
Reputatie 3
De pauper 2e klas reiziger is schelden ja, er zitten heel normale mensen in de 2e klas en je wilt niet weten wat voor volk is ook erg neerbuigend naar de gemiddelde 2e klas reiziger..

Dat 1e klas reizigers dit niet weten is erg jammer.

Het materieeltekort is de schuld van NS.

Ik reis graag tweede klas Johnny2014. Ben je altijd zo vriendelijk :?
Reputatie 7
Badge +4
De pauper 2e klas reiziger is schelden ja, er zitten heel normale mensen in de 2e klas en je wilt niet weten wat voor volk is ook erg neerbuigend naar de gemiddelde 2e klas reiziger..

Dat 1e klas reizigers dit niet weten is erg jammer.

Het materieeltekort is de schuld van NS.

Ik distantieer me volledig van de opmerkingen van Johnny maar je generaliseert hier zelf nu ook wel heel erg grof, Paulus. Dit is evenzeer beeldvorming. Als je meent dit oordeel te kunnen hebben, dus 'dat eerste klas reizigers dit niet weten' moet het toch al op zijn minst zo zijn dat jij het, in tegenstelling tot de reizigers in de eerste klas, wel weet. Je matigt je nogal wat aan in dat geval. Ik zie geen aanleiding te denken dat het met de kennis van de reizigers in de eerste klas dermate droevig gesteld is. Een deel is zelfs hoog opgeleid 😉
Reputatie 3
Ik reageer niet op jou Thom maar op 2 onwetende 1e klas reizigers.

Dat die opmerking spottend bedoeld was om een spiegel voor te houden, leek me duidelijk.

Overigens zegt een goede opleiding niets over het niet beseffen wat schelden is. Ik zou haast stellen hoe hoger de opleiding, hoe asocialer mensen zijn gemiddeld, maar die discussie hoort hier niet thuis.

Overigens zijn een deel van de zwartrijders ook hoog opgeleid en van de 2e klas ook 😃
Reputatie 7
Badge +4
Ik neem beide van je aan. Dan is het ontbreken van moreel gehalte bij deze zwartrijders hen nog meer aan te rekenen.

Ik zal dan wel knap a-sociaal zijn in jouw ogen 😉 Niet alle hoogopgeleiden zijn advocaat hoor, lol.
Reputatie 7
Badge +4
Overigens moet je de geringe bereidheid tot handhaven bij de een deel van de conducteurs als factor ook niet onderschatten.

Wat is daar de reden dan voor? Geen zin in de administratie of zo? Bang voor de confrontatie? Ik kan dat allemaal nog wel begrijpen eerlijk gezegd; als ik conducteur zou zijn zou ik dit ook lastig vinden. Juist daarom zouden volgens mij ook de conducteurs zelf erbij gebaat zijn wanneer de handhaving van de regels niet meer afhankelijk is van hun eigen (onvermijdelijk subjectieve) oordeel, maar gewoon geldt als de standaard gang van zaken.

Het al dan niet hebben van een geldig kaartje is niet zo subjectief hoor, dat is eenvoudig vast te stellen. Subjectief is natuurlijk wel de vraag of er vervolgd wordt of niet. Ik vind dat er veel meer gehandhaafd moet worden - dat is inderdaad subjectief. Ik veronderstel als je niet of weinig handhaaft, dat daardoor het foute gedrag zal toenemen.

Handhaven moet veel eenvoudiger en met minder rompslomp mogelijk zijn. Een persoonlijke chipkaart zou er een bijdrage in kunnen leveren.
Reputatie 1

Ik reis graag tweede klas Johnny2014. Ben je altijd zo vriendelijk :?

Je mag ook 1e klas reizen hoor, als je maar betaald, dan heb ik geen enkele moeite.
En niet van die onnodige beslissing van de conducteur of van de waardeloze acties van NS uit de spoordeelteken om 2e klas reizigers te verleiden om 1e klas te gaan reizen. Hoe vaak hebben ze dat wel niet gedaan.
Je betaalt 1e klas of anders heb je niets te zoeken daar is mijn credo..
Reputatie 7
Badge +3
de waardeloze acties van NS uit de spoordeelteken om 2e klas reizigers te verleiden om 1e klas te gaan reizen. Hoe vaak hebben ze dat wel niet gedaan.
En daar komt de ware aard naar boven. Dus zelfs mensen die een geldig 1e klas-kaartje hebben, wil je er niet bij hebben. Omdat ze het zelf niet zouden kunnen betalen? Je wilt niet tussen het plebs zitten ofzo?
Reputatie 1
de waardeloze acties van NS uit de spoordeelteken om 2e klas reizigers te verleiden om 1e klas te gaan reizen. Hoe vaak hebben ze dat wel niet gedaan.
En daar komt de ware aard naar boven. Dus zelfs mensen die een geldig 1e klas-kaartje hebben, wil je er niet bij hebben. Omdat ze het zelf niet zouden kunnen betalen? Je wilt niet tussen het plebs zitten ofzo?

klopt, in augustus reisde ik een keer in het weekend. 9 van de 10 mensen hadden zo'n stom papieren kaartje bij zich. Dat was zo'n overgangskaartje van 2 naar 1. Ik was de enige die wel gewoon een 1e klas jaarkaart had. Ik had dus alleen in de 1e klas kunnen zitten als NS die waardeloze acties niet had ingevoerd.
Reputatie 7
Badge +3
klopt, in augustus reisde ik een keer in het weekend. 9 van de 10 mensen hadden zo'n stom papieren kaartje bij zich. Dat was zo'n overgangskaartje van 2 naar 1. Ik was de enige die wel gewoon een 1e klas jaarkaart had. Ik had dus alleen in de 1e klas kunnen zitten als NS die waardeloze acties niet had ingevoerd.
I rest my case. Dank je.
Reputatie 6
Badge
"Ik hadden dus alleen in de 1e klas kunnen zitten als de NS die waardeloze acties niet hadden ingevoerd."

Alleen zitten? Besef je je wel dat je met het OPENBAAR vervoer reist? Of vind je serieus dat je recht hebt om alleen te zitten? Helemaal gek geworden zeker.
Reputatie 1
"Ik hadden dus alleen in de 1e klas kunnen zitten als de NS die waardeloze acties niet hadden ingevoerd."

Alleen zitten? Besef je je wel dat je met het OPENBAAR vervoer reist? Of vind je serieus dat je recht hebt om alleen te zitten? Helemaal gek geworden zeker.

Zoals ik al zei, iedereen die in de 1e klas reisde op dat moment had allemaal een overgangsbewijs. Stel dat NS dat bewijs niet had uitgedeeld was ik de enige in de 1e klas gedeelte. Ik had graag met meerdere mensen in de trein willen reizen, maar betaal dan ook ervoor!!
Reputatie 3
Die mensen hadden ook betaald, alleen minder dan jij had betaald. 😃
Het is jammer dat de discussie zich hier verplaatst naar *wie* er in de 1e klasse zit met wat voor kaartje, terwijl het enige echte probleem is dat zwartrijders in de 1e klasse meestal niet bestraft worden terwijl dat in de 2e klasse meestal wel gebeurt.

Het heeft geen zin om hier valse tegenstellingen te creëren zoals snobs vs. paupers of hoogopgeleid vs. laagopgeleid, en al helemaal niet om te gaan generaliseren op basis van individuele opmerkingen op een internetforum. Asociaal gedrag komt overal voor, en uiteindelijk rijden we allemaal in dezelfde trein.
Reputatie 1
Die mensen hadden ook betaald, alleen minder dan jij had betaald. :D

klopt, maximaal voor de 2e klas en niet 1e klas. 1e klas betaal je ongeveer 70% van de 2e klas extra.
de keuze is aan de reiziger als hij of zij een kaartje koopt.
Kies je voor 2e klas dan reis je ook 2e klas. ik vlieg toch ook niet business class als ik een economy ticket heb, omdat de stoel te krap is of dat er huilende baby's aanwezig zijn?
Reputatie 4
Conclusie van dit topic:NS doe je plicht en ga gewoon boetes uitschrijven! (geldt trouwens ook voor de stiltecoupe)
@Johny2014:Ga fijn met de auto in de file staan!
Reputatie 1
@Satneef, ik heb geen auto van de zaak, ik heb een relaxte business card. Jaloers Satneef?

Reageer