beantwoord

Klacht

• 11 oktober 2016
  • 7 reacties
  • 383 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hierbij wil ik een klacht indienen tegen de conducteur In de trein van 17.31 uur van Schiphol naar Hoofddorp.
Ik stond met mijn fiets in het gangpad bij de deuren, waar ik niemand in de weg stond. Bij de fietsruimte met de klapstoelen zaten een aantal mensen, allemaal zonder fiets. Er was nog genoeg plek op de gewone stoelen, maar ze zaten op de klapstoelen bij de fietsruimte. De conducteur heeft daar niets van gezegd. Wel werd ik door de conducteur benaderd met een hele nare vernederende houding en toon. ‘je gaat mij toch niet vertellen dat ik je moet vragen om je fiets in te klappen’. ik zei, geen probleem vind om mijn fiets in te klappen. ‘Nee’ zei deze conducteur, moet je even goed luisteren. Je hebt deze fiets speciaal aangeschaft zodat je gratis je fiets kan meenemen. Ik vertelde dat ik er meteen in Hoofddorp weer weer uit ga. Daar had hij niets mee te maken. Andere mensen moeten ook voor dat ene ritje Schiphol - Hoofddorp 7,50 voor hun fiets betalen. Bovendien mocht ik rond deze tijd helemaal niet met een fiets in de trein komen. Ik vertelde hem weer dat het voor mij geen probleem is om die fiets in te klappen. Toen zei hij op een bedreigende toon; ‘’ Zorg dat je dat voortaan ook doet. Vervolgens wees hij met zijn vinger naar mij ‘Als ik je een volgende keer weer tegen kom reken ik 7,50 voor je fiets.’
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een conducteur zo tegen mij tekeer is gegaan. Ik heb het één keer meegemaakt dat een conducteur zei dat als het druk wordt ik mijn fiets moet inklappen, maar dat lijkt mij ook niet meer dan logisch. Verder heb ik hier nog nooit wat over gehoord dat ik voor één halte mijn fiets moest inklappen. Het gaat mij vooral om de toon en de manier waarop deze conducteur tegen mij uitviel waar iedereen bij stond te kijken. Ik vond dit een hele nare en vernederende ervaring en ik voelde me bedreigd met zijn vinger wijzend ‘als ik je weer tegen kom’ Om die reden dien ik een klacht in tegen deze conducteur.
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 oktober 2016, 20:44

Misschien is de manier op niet correct. Maar de essentie van het verhaal is wel correct. Voor het betreden van de trein MOET de fiets opgevouwen zijn. Deze vouw je pas uit NA het verlaten van een trein. Doe je dat niet, riskeer je een kaartje van 6.10 en een wettelijke verhoging van 50 euro.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Misschien is de manier op niet correct. Maar de essentie van het verhaal is wel correct. Voor het betreden van de trein MOET de fiets opgevouwen zijn. Deze vouw je pas uit NA het verlaten van een trein. Doe je dat niet, riskeer je een kaartje van 6.10 en een wettelijke verhoging van 50 euro.
Reputatie 4
Badge
Hetzelfde is ook al in het volgende topic beschreven:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/vouwfiets-uit-en-inklappen-de-trein-27452
Dit is dus de reden waarom ik geen conducteur kan zijn. Je krijgt te maken met mensen die zich weigeren aan de regels te houden, je besluit geen boete uit te schrijven maar een waarschuwing te geven en vervolgens proberen ze tegen jou een klacht in te dienen. Waar gaat het heen met deze wereld? Je wordt hier toch moedeloos van als conducteur?
Reputatie 6
Badge
Er zitten 3 fouten in dit verhaal:

-Je betrad de trein zonder eerst je fiets in te klappen.
-Door punt 1 bevond je je dus tijdens de spits met een fiets in de trein, wat sowieso al niet mag.

-De conducteur zei dat men 7.50 betaalt om de fiets mee te mogen nemen. Maar dit bedrag hoor 6.10 te zijn.

Het enige waar je over zou kunnen klagen is dus de valse informatie die de conducteur je gaf. Hij stond in zijn recht wat betreft de andere 2 punten, en men wordt dan automatisch een beetje boos/uitdagend. Echter moet dit niet teveel worden.
Ik ben het met Slidestops eens. Het had wel iets vriendelijker gemogen. Toch is er ook de andere kant. Een conducteur kan tijdens de spits met een volle trein te maken krijgen en dat levert best veel stress op. Zijn de balkons niet te vol? Zijn de deuren vrij? Kan iedereen veilig in- en uitstappen? Als een conducteur dan geconfronteerd wordt met iemand die zich niet aan de voorschriften houdt dan kan er wat irritatie ontstaan. Vriendelijk verzoek dus om je een volgende keer aan de voorwaarden te houden.
Reputatie 2
Het is inderdaad niet prettig als iemand het als bedreigend ervaart hoe een conducteur optreed, maar ik heb het idee dat veel vouwfiets klanten wel degelijk weten wat de regels zijn maar gewoon laks zijn. Dikwijls komen ze op hoge snelheid langs de trein aangesjeesd om vervolgens de fiets in de trein zelf in te klappen. Lees: 1x dubbel klappen in het midden, waardoor het naar mijn idee nog steeds gewoon een fiets is... Zo'n fiets neemt dan nog heel veel ruimte in beslag. Vaak worden ze tegen een klapstoel die omhoog staat aangezet, en gaan de eigenaren ergens anders zitten. Vervolgens raakt de trein vol, en voel ik me toch enigszins bezwaard om aan andermans spullen te zitten als ik wil zitten op de enige nog over gebleven klapstoel waar de vouwfiets voor staat... Soms zetten eigenaren hun fietsjes dus half ingeklapt gewoon los op het balkon en ik heb wel eens een fiets de trap zien afstuiteren in een dubbeldekker bij hard remmen. Of een fiets naar buiten zien vallen (bij een stop op een station) die tegen de deur gestald stond. Tot slot een keer mijn benen open gehaald in de zomer (korte broek) door een mede reiziger die op een vol balkon alvast de fiets ging openklappen. Als je zo een hoop van dit soort ervaringen meemaakt, dan kijk ik toch vaak net even anders naar berichten als hierboven.
Reputatie 7
Badge +3
Wat mij betreft mag de uitzondering voor vouwfietsen vervallen. Gewoon betalen net als voor iedere andere fiets.

Reageer