Klacht 4/12 uur in de trein geen controle

• 9 juni 2019
  • 46 reacties
  • 1661 Bekeken

Reputatie 4
Vandaag van Antwerpen via Roermond (outlet) naar Beverwijk gereisd.

Weekendje Antwerpen gedaan en aangezien ik nog wat overhemden nodig had met mijn weekendvrij met upgrade 1e klas via Roermond naar Beverwijk gereisd.

Mijn ervaringen:

Traject Antwerpen-Roosendaal: controle tussen Antwerpen en Kapellen (BE). Hierna kwam de conducteur nog een keer langs tussen Kapellen en Roosendaal, hij herkende mij derhalve geen controle.

In Roosendaal overgestapt op de trein naar 's-Hertogenbosch => geen controle
's-Hertogenbosch-Eindhoven => geen controle
Eindhoven=> Roermond => geen controle
Roermond => Amsterdam Sloterdijk (intercity 1 treinstel reisduur + 2uur => geen controle)
Sloterdijk-Beverwijk (sprinter wel controle)

Het valt mij vooral op dat in de weekenden bijna niet wordt gecontroleerd in de intercity's. (Nu deze reis gedaan, 2 weken geleden Beverwijk-Groningen ook geen controle).

Er zijn natuurlijk al zat topics over maar toch: Ik vraag mij nog steeds af wat die conducteurs toch allemaal te doen hebben in Nederland, zodat ze niet één of twee keer door de trein kunnen lopen en controleren. Vraag mij ook af waarom dat 10 jaar geleden voor de invoer van de OV-...kaart dit wel konden.

46 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Het valt mij vooral op dat in de weekenden bijna niet wordt gecontroleerd in de intercity's.
Ik heb eenzelfde beeld door de week in de spits. Nu reis ik dan wel geen ruim 4 uur, maar ik reis het wel dagelijks (De Vink - Delft met overstap op Laan van NOI waarbij ik zowel in de sprinter als in de IC zo'n 11 a 12 minuten zit).

Ik heb sinds eind november 2017 de keren dat ik gecontroleerd ben op m ijn reizen van en naar werk bijgehouden. In die tijd 1 keer controle in een 2400 IC, 1 keer in een 1100 IC (die ik eerlijk gezegd niet eens zo vaak neem), 1 keer in een 5000 sprinter (neem ik maar weinig), 14 keer in een 4600 sprinter en 19 keer in een 6300 sprinter.
Daarvan was 9 keer in de ochtend en 27 keer in de middag/begin avond. Op 4 keer na allemaal ochtend/middagspits.
Score 2018 is 19 keer controle en 2019 tot nu toe 11 keer.

In de IC zie ik wel eens een HC voorbij lopen, maar controle is er dus niet bij, op die 2 uitzonderingen na.

Overigens is mijn ervaring met een lange reis in het weekend of een doordeweekse dag in juli wel dat er meerdere keren gecontroleerd werd. Bv een reis op een zaterdag in juli van De Vink naar Oldenzaal met overstap op Leiden Centraal en Woerden (vanwege werkzaamheden) en terug van Oldenzaal naar Apeldoorn, fietsen naar Arnhem en vanaf Arnhem via Schiphol en Leiden weer naar De Vink werd ik iets van 5 of 6 keer gecontroleerd.
En De Vink naar Putten via Den Haag C en Amersfoort en terug van Wolfheze naar De Vink ik meen 4 keer controle.
Reputatie 4
Ik denk zelf dat het aan de conducteur van dienst ligt en de instructies vanuit NS, er zijn conducteurs die je altijd ziet en altijd controleren en er zijn conducteurs die je nooit ziet en als de laatste een meerderheid zijn bepaalt dit voor een groot deel de frequentie
Badge +3
Ongeacht het tijdstip en de drukte zien we allemaal hetzelfde dus. Weinig tot geen controle.

Rond Gouda/Woerden wat extra aandacht soms, want dat is een bekend traject waar 'zwartrijders' de overhand hebben. En met name Gouda - Alphen a/d Rijn zonder conducteurs (af en toe V&S inzet)..

Maar ja, de poortjes houden ze wel tegen toch? 🤔
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb wel 2 of 3 keer gezien in de trein die ik 's morgens op De Vink neem dat er in het voorste stel een aantal V&S heren bezig waren met controle, maar waar ik sta te wachten kom ik altijd in het 2e stel uit (en dan hopelijk op Laan dicht bij de trappen uitsappen als de SNG machinist tenminste niet weer veel te ver doorrijdt, donderdagdagochtend stond de achterste cabine al niet eens meer onder de overkapping, fijn met je SNG7 bij de 8 stoppen).
En blijkbaar hadden de heren het achterste stel al gehad, dus geen controle meer.
Reputatie 4
Is toch niks nieuws dat er in treinen in Nederland amper gecontroleerd wordt?
@Cornelis van den Berg

Ik vrees dat het inderdaad zo gaat, zoals je omschrijft 😞.
Reputatie 4
@Cornelis van den Berg

Ik vrees dat het inderdaad zo gaat, zoals je omschrijft 😞.

Dat is wel een hele trieste constatering.
@egeerling

Dat is het zeker, ik behoor gelukkig toch nog steeds bij de actievelingen.
Reputatie 7
Badge +2
Het is inderdaad heel wisselend hoe HC's te werk gaan.

Al weer enkele weken, of misschien zelfs wel 2 of maanden geleden stapte ik op Laan van NOI in de sprinter richting De Vink. Een wat oudere mannelijke HC (ik schat 50 of iets ouder) stond buiten voor de vertrekprocedure. Ik ging zitten in het eerste 4-zitje vanaf de deur waar ik binnen kwam. Daar zat niemand al stond er wel koffiebeker op het tafeltje en lagen er 2 tasjes op één van de stoelen. Na sluiten van de deuren en vertrek van de trein kwam de HC tegenover mij zitten, naast die tasjes. Eén ervan was van hem en de anders was blijkbaar door een reiziger achtergelaten en die ging hij doorbellen met omschrijving en naam van degene wiens bankpasje er in zat. Daar was hij nog mee bezig toen we op Mariahoeve aankwamen en met zijn telefoon nog aan zijn oor en verdergaand met de gevonden melding deed hij daar de vertrekprocedure. Vlak na vertrek van Mariahoeve was hij ermee klaar, hij zou het gevonden tasje afgeven in Haarlem, eindpunt van de sprinter. Vervolgens ging hij op zijn gemak zijn koffie opdrinken. Enkele minuten later, net na vertrek vanaf Voorschoten, komt een 2e en jongere vrouwelijke HC van hooguit 25 of 30 van voor uit de trein naar de mannelijk HC gelopen en vraagt hoe het ermee staat. De man geeft aan dat hij een tasje gevonden had en dat hij dit heeft doorgebeld. De jongere vrouw had het voorste gedeelte van de trein gecontroleerd en vraagt verder wat er nog gedaan moet worden. De man zeft "Niets, we gaan naar Haarlem" waarop de vrouwelijke HC weer vraagt of en waar er nog gecontroleerd moet worden. Hij had dus niet gecontroleerd en zijn collega ging verder met de controle verder naar achter in de trein en begon daarmee met het 2e 4-zitje waardoor ik en iemand in het 1e 4-zitje aan de andere kant van het gangpad als enigen niet gecontroleerd werden. De mannelijke HC bleef zitten waar hij zat.
Betrof een SNG met 3 stellen, ik neem aan daarom met 2 HC's, waarvan 1 dus ook een actieveling.
Reputatie 2
@egeerling

Dat is het zeker, ik behoor gelukkig toch nog steeds bij de actievelingen.

Je bedoelt vast, je doet gewoon je werk.
Niets mis mee, maar ook niet heel bijzonder.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ja, de poortjes houden ze wel tegen toch? 🤔
Vorige week toevallig twee voorvallen vlak achter elkaar.
In de sprinter van Amersfoort naar Utrecht zat een jongen beneden bij de trap. Opeens liep-ie naar boven, terwijl we er nog lang niet waren. Even later liep de conducteur langs. Toevallig liep ik op Utrecht Centraal bij dezelfde poortjes naar buiten. Hij liep een beetje heen en weer en liep vervolgens zo achter iemand aan door een poortje, niks aan de hand.
Een dag later op Helmond. Jongen loopt rustig naar het poortje aan het eind van het perron, waar ik stond te roken, geeft er een flinke trap tegen - waar ik gewoon bij sta - en loopt zo naar buiten.

Ja, die poortjes houden ze wel tegen 🙂
Badge +3
Denk dat de goedwillenden meer last/hinder hebben van poortjes dan de kwaadwillenden.

Vandaag weer op Twitter... Ingecheckt (eerst voldoende saldo laden), uurtje koffie en lunch met vriendin die op doorreis was.. bij uitchecken €10 kwijt!

Tja, bij langer dan 60 minuten is dat natuurlijk zo. En bij inchecken en meteen weer uitchecken (gratis) zit je 'opgesloten' binnen de poortjes, en bovendien zonder geldig vervoerbewijs...

Of ze dan bij de SOS/Info zuil je verhaal geloven (en je naar buiten laten) is dan ook maar de vraag. Zoek het maar uit, extra werk dus voor jezelf én voor de klantenservice!
Reputatie 7
Badge +2
Meelopen, opentrappen, ik heb eens iemand er overheen zien gaan a la Epke Zonderland, handjes op de zijkanten en hup de beentjes er over heen.
En dan nog, niet alle stations hebben (gesloten) poortjes.
Reputatie 6
Badge +1
Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst de afgelopen 10 jaar tussen Eindhoven en Utrecht ben gecontroleerd.
Zelfs de 2x dat groepen zwartreizigers in de 1e klas behoorlijk overlast veroorzaakten vond men bij twitter het niet nodig er een conducteur op af te sturen zolang ik niet fysiek bedreigd werd.
Reputatie 7
Badge +3
Meelopen, opentrappen, ik heb eens iemand er overheen zien gaan a la Epke Zonderland, handjes op de zijkanten en hup de beentjes er over heen.
En dan nog, niet alle stations hebben (gesloten) poortjes.

't Zal best een enkele, incidentele, niet-te-stoere zwartrijder tegenhouden. Zoals mij lang geleden 😉 Stoptrein van Houten naar Utrecht, degene die niet stopt in Lunetten, en dan in het andere treinstel stappen dan de conducteur. Ach, je bent 14. Maar ik weet nog dat ik de hele rit alleen maar bang om me heen zat te kijken :)
Ja, als er toen poortjes waren zou ik er niet aan denken om ze open te trappen o.i.d.

Maar dat zijn niet dezelfde types die ook de agressie tegen personeel vertonen. En dat zijn bij uitstek natuurlijk de mensen die je buiten de trein wil houden. Enige oplossing blijft gewoon zorgen dat de pakkans zo groot is, dat het het niet meer waard is. Controleren dus. En als dat teveel tijd kost, gewoon door de trein lopen en iedereen groeten. Je pikt ze er zo tussenuit.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst de afgelopen 10 jaar tussen Eindhoven en Utrecht ben gecontroleerd.
Toevallig afgelopen zaterdag tussen Eindhoven en Utrecht twee(!) keer gecontroleerd. Het kán dus wel :)
En wegens de werkzaamheden bij Schiphol werd er erg netjes omgeroepen hoe je er toch kon komen, dat dat zowel via Amsterdam Centraal/Sloterdijk kon en dan met de metro of de NS-bussen, of dat je met R-Net ging, maar dat dan wel extra kosten met zich meebracht.
Dat laatste zag ik trouwens ook netjes op de werkzaamheden-pagina vermeld staan. In sommige opzichten heeft NS dus wel geleerd van eerdere ervaringen 🙂
Reputatie 1
Er zijn natuurlijk al zat topics over maar toch: Ik vraag mij nog steeds af wat die conducteurs toch allemaal te doen hebben in Nederland, zodat ze niet één of twee keer door de trein kunnen lopen en controleren. Vraag mij ook af waarom dat 10 jaar geleden voor de invoer van de OV-...kaart dit wel konden.

Het zal je verbazen...

In tegenstelling tot wat veel mensen denken kan conducteur een zwaar en belastend beroep zijn. Wij draaien bijvoorbeeld 'dubbel onregelmatigheid', is het spoor dermate verslechterd dat het constant lopen door de trein fysiek heel belastend is, krijgen we regelmatig te maken met frustratie en agressie en ligt er altijd een calamiteit op de loer.

Ik zorg dat ik altijd zichtbaar ben in de trein: ik loop er altijd minimaal een keer doorheen (als ik er langer op zit uiteraard meerdere malen), controleer daarbij hoe de trein er bij staat (afgesloten deuren, werkende toiletten/klimaatsysteem/andere mankementen, reinheid, vragen/opmerkingen van reizigers, gevonden goed, etc.) Verder ben ik o.a. bezig met de vertrekprocedure, de omroep en ben ik de aangewezen EHBO-er. Als ik al deze taken (en meer) heb uitgevoerd dan ga ik met m'n controleronde aan de slag.

De treinen worden zijn de laatste 10 jaar steeds voller geworden en er zit ook minder personeel op (VIRM6 en DDZ6 behoeft nu één HC i.p.v. twee). Soms heb je wel eens een hele rustige trein, maar heel vaak heb je op jouw trein, waar jij de enige HC op bent, honderden mensen bij je. De treinen zijn zelfs vaak zo druk dat je het qua tijd niet haalt om ze 100% te controleren, dus doe ik het vaak deels. Soms alleen onder, soms alleen boven, soms alleen de coupé's waar een 1e klasse in zit, etc. Dan is het wel eens mogelijk dat je in een deel zit wat niet gecontroleerd wordt, maar als HC zorg ik wel dat ik ook in de delen die ik niet controleer in ieder geval wél zo veel mogelijk zichtbaar ben. Ik ga er vanuit dat de meeste collega's het op deze manier doen.

Als je overigens een zittende collega treft in de trein hoeft het ook niet meteen te betekenen dat dit de dienst doenende conducteur is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan collega's die van thuis naar de standplaats rijden (en omgekeerd), aspiranten onderweg naar de cursus, collega's die moeten passagieren, etc. Soms heb je ook wel eens een collega die net wat ernstigs heeft meegemaakt of te maken heeft met fysieke ongemakken vanwege het werk.
Het verbaast mij niet dat de functie van conducteur een zwaar en belastend beroep kan zijn. Dit met de nadruk op kan.
Maar mijn grootste ergernis is dat sommige conducteurs zich, voor zover door mij waarneembaar, slechts met de vertrekprocedure bezighouden om zich vervolgens met haastige spoed te verschansen in een of ander hok. Dit tot het volgende station weer bereikt wordt.
Ondertussen schreeuwen de meeste van ons om meer controle.
Reputatie 1

"Voor zover door mij waarneembaar". Kijk, dit is het hele probleem. Wellicht heb je gelijk en voert de collega, naast de vertrekprocedure, helemaal niets uit. Anderzijds is hij/zij wellicht wel bezig met andere zaken zoals gevonden goed, uitstellen invoeren, etc. Misschien heeft hij/zij wel iets vervelends meegemaakt of heeft hij/zij last van fysieke ongemakken. Allemaal redenen waarom je wellicht een tijdje even afgezonderd gaat zitten. Nogmaals, ik wil niets goed praten, maar we kunnen gewoon niet met 100% vaststellen dat die collega helemaal niets heeft gedaan. Zelf ga ik er overigens ook wel eens zitten zodra ik m'n servicetaken gedaan heb. Je moét ook wel zo nu en dan rust pakken, want anders heb je na een aantal jaren geen knieën meer over dankzij de erbarmelijke staat van het nederlandse spoor.

NS geeft prioriteit aan zichtbaarheid boven controleren. Het is belangrijker om mensen op een juiste manier te kunnen informeren, vragen of opmerkingen te kunnen beantwoorden, de reis te veraangenamen door attent te zijn op zaken als reinheid, klimaatsysteem, etc. Je moet dus zichtbaar zijn, controleren is dan ook geen verplichting. Ik ben qua controleren zelf overigens heel fanatiek, ik probeer al mijn treinen (in ieder geval deels) te knippen. Als mensen graag zien dat de HC méér controleert dan moet dat als opmerking aan de klantenservice meegegeven worden. Als genoeg mensen dit doen, wie weet veranderen de werkinstructies dan...
Reputatie 7
Badge +3
Als mensen graag zien dat de HC méér controleert dan moet dat als opmerking aan de klantenservice meegegeven worden. Als genoeg mensen dit doen, wie weet veranderen de werkinstructies dan...
We doen hier niet anders 🙂
Reputatie 4

Als mensen graag zien dat de HC méér controleert dan moet dat als opmerking aan de klantenservice meegegeven worden. Als genoeg mensen dit doen, wie weet veranderen de werkinstructies dan...We doen hier niet anders :)

je bent mij net voor
Reputatie 6
Badge +1
Ik snap dat een conducteur ook even wil zitten, maar ik snap niet dat een conducteur 3 kwartier lang alleen de 1e klas van een sprinter uit komt voor de aankomst/vertrekprocedure en de rest van de tijd een krantje/tijdschrift leest of met een collega zit te kletsen.
Reputatie 1
Ik snap dat een conducteur ook even wil zitten, maar ik snap niet dat een conducteur 3 kwartier lang alleen de 1e klas van een sprinter uit komt voor de aankomst/vertrekprocedure en de rest van de tijd een krantje/tijdschrift leest of met een collega zit te kletsen.

Tsja, je zal er helaas wel een aantal collega's bij hebben die dit doen, maar laten we aub niet iedereen op 1 hoop schuiven en doen alsof iedereen het doet. Dan doe je de honderden collega's tekort die elke dag met veel passie en hart voor de zaak weer zoveel mogelijk mensen helpen. 🙂
Reputatie 4

Ik snap dat een conducteur ook even wil zitten, maar ik snap niet dat een conducteur 3 kwartier lang alleen de 1e klas van een sprinter uit komt voor de aankomst/vertrekprocedure en de rest van de tijd een krantje/tijdschrift leest of met een collega zit te kletsen.Tsja, je zal er helaas wel een aantal collega's bij hebben die dit doen, maar laten we aub niet iedereen op 1 hoop schuiven en doen alsof iedereen het doet. Dan doe je de honderden collega's tekort die elke dag met veel passie en hart voor de zaak weer zoveel mogelijk mensen helpen. :)

Ik vind dat we nu wel weer heel veel met de mantel der liefde bedekken. Het aantal topics op dit forum over de collega's zoals MoDe beschrijft zijn legio en het betreft hier dus niet een aantal collega's. Zoals ik als TS al aangaf reis ik frequent al meer dan 30 jaar(bijna dagelijks met de trein).

Ik heb het aantal controles de afgelopen jaren zeer zien afnemen en koppel zoals andere forumleden dit 1 op 1 naar de invoer van de ov-chipkaart.

Heb je ook de reactie van je collega Loes gelezen???
Wil absoluut niet iedereen op een hoop schuiven en dat heb ik ook bewust niet gedaan omdat ik zeker ook conducteurs tegenkom die, naar mijn maatstaven, uitstekend hun werk doen. Bovendien ben ik er mij volstrekt van bewust dat de conducteur in heel vervelende situaties terecht kan komen en dat de functie, vandaag de dag, hoge eisen stelt aan de sociale en communicatieve vaardigheden.

Maar voor zover de controle aan de randen niet afdoende is, zal meer controle (sowieso in de 1e klas) zeer op prijs worden gesteld. Denk dat men daarvoor graag zou afzien van het gastheer/- vrouwschap.

Het wringt zo te zien daar waar NS/conducteurs/vakbonden de prioriteit leggen bij de zichtbaarheid ( zoals eerder opgemerkt valt dat soms ook nog tegen) terwijl de betalende klanten bovenal controle wensen.

Reageer