Klacht 4/12 uur in de trein geen controle

• 9 juni 2019
  • 46 reacties
  • 1661 Bekeken

Toon eerste bericht

46 reacties

Mijn reactie is dus weer weggeploeft Pffff.Opnieuw dus maar weerl

Wil absoluut niet iedereen op 1 hoop gooien en dat heb ik bewust ook niet gedaan. Dit omdat ik ook zeker conducteurs tegenkom, die naar mijn maatstaven, uitstekend hun werk doen. Bovendien realiseer ik mij heel goed dat de conducteur in heel vervelende situaties terecht kan komen en dat de functie, vandaag de dag, hoge eisen stelt aan de sociale en communicatieve vaardigheden.

Maar voor zover de controle aan de randen niet afdoende is, zal meer controle (sowieso in de 1e klas) zeer op prijs worden gesteld. Denk dat men daarvoor graag zou afzien van het gastheer/- gastvrouwschap.

Het wringt zo te zien daar waar NS/vakbonden/conducteurs prioriteit verlenen aan zichtbaarheid (dat, zoals eerder aangegeven, soms ook nog tegenvalt) en de betalende klanten graag bovenal controle wensen.
Reputatie 1

Ik snap dat een conducteur ook even wil zitten, maar ik snap niet dat een conducteur 3 kwartier lang alleen de 1e klas van een sprinter uit komt voor de aankomst/vertrekprocedure en de rest van de tijd een krantje/tijdschrift leest of met een collega zit te kletsen.Tsja, je zal er helaas wel een aantal collega's bij hebben die dit doen, maar laten we aub niet iedereen op 1 hoop schuiven en doen alsof iedereen het doet. Dan doe je de honderden collega's tekort die elke dag met veel passie en hart voor de zaak weer zoveel mogelijk mensen helpen. :)

Ik vind dat we nu wel weer heel veel met de mantel der liefde bedekken. Het aantal topics op dit forum over de collega's zoals MoDe beschrijft zijn legio en het betreft hier dus niet een aantal collega's. Zoals ik als TS al aangaf reis ik frequent al meer dan 30 jaar(bijna dagelijks met de trein).

Ik heb het aantal controles de afgelopen jaren zeer zien afnemen en koppel zoals andere forumleden dit 1 op 1 naar de invoer van de ov-chipkaart.

Heb je ook de reactie van je collega Loes gelezen???

Ik werk dagelijks met vele collega's samen en ik vind dat verreweg het overgrote deel hun werkzaamheden, zoals dat omschreven staat in het HC handboek, uitermate correct doet. Ik denk dat dit vooral een kwestie is van als mensen hun werk goed doen, dan valt het niet op. Doen ze het slecht dan valt het wel op. En als het slecht is dan mag er inderdaad gewoon melding van gemaakt worden. Maar dat betekend niet dat gelijk alle HC's hun werk slecht doen.

Ik ontken overigens ook niet dat het aantal controles is afgenomen (dat heb ik nergens gedaan), dit kan namelijk ook niet anders. Zoals ik hierboven al zei komt dat volgens mij vanwege andere prioriteiten NS (zichtbaarheid>controle). Daarnaast zijn de laatste 15 jaar de hoeveelheid reizigers explosief gestegen terwijl we ook nog eens gemiddeld met minder HC's op een trein zitten (VIRM6/DDZ6=1hc ipv2). Tsja, dan lijkt het me logisch dat je minder vaak gecontroleerd wordt.

Ik heb inderdaad Loes' reacties gelezen, snap alleen niet zo waar je op doelt? Daarnaast vind ik het niet zo fijn dat zij erbij betrokken wordt als ik enkel mijn eigen mening geef.
Reputatie 2
Waarom wil iedereen toch per se zo graag die controle? Vooral nu overal steeds meer poortjes komen zou je denken dat het belang van de controle wel minder wordt. Zichtbaarheid (bijv. even door de trein lopen) van een conducteur lijkt mij dan ook belangrijker dan per se die controle uit te moeten voeren.

Kan mij ook voorstellen dat er een kostenafweging gemaakt wordt. Extra conducteurs inzetten om een handje vol extra zwartrijders te pakken zal simpelweg niet uit kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Was het maar een handjevol. Een beetje zwartrijder trekt zich niks aan van poortjes, en omdat er door de poortjes minder gecontroleerd wordt, lopen ze ook minder risico.
Daarnaast wordt er erg veel geklaagd over mensen in de 1e klas met een (vermeend) 2e klas kaartje.

Regelmatig gewoon door de trein lopen zou overigens ook wel helpen. Maar ook dat zie ik niet heel vaak.

. Als mensen graag zien dat de HC méér controleert dan moet dat als opmerking aan de klantenservice meegegeven worden. Als genoeg mensen dit doen, wie weet veranderen de werkinstructies dan...

Dit is een opmerking om off topic even bij stil te staan.

Dit forum wordt door NS aan de klant als eerste mogelijkheid gepresenteerd om service te ontvangen.
Een groot aantal reizigers vervullen die functie met plezier, geheel vrijwillig en volgens mij op een waardevolle en integere wijze.
Maar op het moment dat het er op aankomt dat de informatiestroom in de omgekeerde richting gaat lopen wordt de "vrijwillige klantenservice" verwezen naar de klantenservice. Vreemd !

Zou het toch niet veel beter zijn als er tussen dit forum en NS een directe wisselwerking zou bestaan. Al was het maar om al die vrijwilligers te blijven motiveren.
Reputatie 7
Badge +2

NS geeft prioriteit aan zichtbaarheid boven controleren. Het is belangrijker om mensen op een juiste manier te kunnen informeren, vragen of opmerkingen te kunnen beantwoorden, de reis te veraangenamen door attent te zijn op zaken als reinheid, klimaatsysteem, etc. Je moet dus zichtbaar zijn, controleren is dan ook geen verplichting.

Dan heb ik even een vraag in een hele andere categorie dan controleren. De reisinformatieschermen en automatische omroep in de SNG's doen het regelmatig niet, vaker dan in andere treinen. In de trein staat een blinde reiziger op het balkon, dit is toevallig ook het balkon waar de HC de deuren sluit. Deze HC, een uiterst vriendelijke jongedame meldt aan deze blinde reiziger dat de automatische omroep het niet doet en vraagt of hij hulp nodig heeft om te weten bij welk station hij moet uitstappen. Die hulp had deze man niet nodig, hij moest er al over 2 stations uit. Het is netjes en heel behulpzaam dat de HC deze blinde man wilde informeren, maar wanneer ze handmatig was gaan omroepen (er even vanuit gaand dat die het wel deed) dan waren andere mensen die misschien wel deze informatie wilden hebben ook geinformeerd.
Deze HC ging ook verder niet de trein door maar ging in de 1e klas of cabine zitten (welke van de 2 kon ik even niet zien).

In al de keren dat ik in een SNG zat zonder reisinfo op de schermen en omroep was het aantal keer dat er handmatig omgeroepen werd op één hand te tellen.
Wat is in zulk soort gevallen de prioriterit @Wes C. Addle ?
Reputatie 1

. Als mensen graag zien dat de HC méér controleert dan moet dat als opmerking aan de klantenservice meegegeven worden. Als genoeg mensen dit doen, wie weet veranderen de werkinstructies dan...
Dit is een opmerking om off topic even bij stil te staan.

Dit forum wordt door NS aan de klant als eerste mogelijkheid gepresenteerd om service te ontvangen.
Een groot aantal reizigers vervullen die functie met plezier, geheel vrijwillig en volgens mij op een waardevolle en integere wijze.
Maar op het moment dat het er op aankomt dat de informatiestroom in de omgekeerde richting gaat lopen wordt de "vrijwillige klantenservice" verwezen naar de klantenservice. Vreemd !

Zou het toch niet veel beter zijn als er tussen dit forum en NS een directe wisselwerking zou bestaan. Al was het maar om al die vrijwilligers te blijven motiveren.

Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde mijn opmerking in het algemeen. Niet specifiek naar de mensen die toch al op dit forum posten. Als iets op dit forum wordt gepost wordt het sowieso gelezen. Het ging mij meer om mensen met een opmerking of klacht die dit (nog) niet op, bijvoorbeeld, dit forum kenbaar hebben gemaakt. Sowieso lijkt het me goed als mensen een opmerking of klacht hebben dat dit kenbaar gemaakt wordt, of dat nou via telefoon, twitter, e-mail, via een servicemedewerker of op dit forum gebeurd.
Reputatie 1

NS geeft prioriteit aan zichtbaarheid boven controleren. Het is belangrijker om mensen op een juiste manier te kunnen informeren, vragen of opmerkingen te kunnen beantwoorden, de reis te veraangenamen door attent te zijn op zaken als reinheid, klimaatsysteem, etc. Je moet dus zichtbaar zijn, controleren is dan ook geen verplichting.Dan heb ik even een vraag in een hele andere categorie dan controleren. De reisinformatieschermen en automatische omroep in de SNG's doen het regelmatig niet, vaker dan in andere treinen. In de trein staat een blinde reiziger op het balkon, dit is toevallig ook het balkon waar de HC de deuren sluit. Deze HC, een uiterst vriendelijke jongedame meldt aan deze blinde reiziger dat de automatische omroep het niet doet en vraagt of hij hulp nodig heeft om te weten bij welk station hij moet uitstappen. Die hulp had deze man niet nodig, hij moest er al over 2 stations uit. Het is netjes en heel behulpzaam dat de HC deze blinde man wilde informeren, maar wanneer ze handmatig was gaan omroepen (er even vanuit gaand dat die het wel deed) dan waren andere mensen die misschien wel deze informatie wilden hebben ook geinformeerd.
Deze HC ging ook verder niet de trein door maar ging in de 1e klas of cabine zitten (welke van de 2 kon ik even niet zien).

In al de keren dat ik in een SNG zat zonder reisinfo op de schermen en omroep was het aantal keer dat er handmatig omgeroepen werd op één hand te tellen.
Wat is in zulk soort gevallen de prioriterit @Wes C. Addle ?

Laat ik beginnen te zeggen dat ik het heel netjes vind van die collega om persoonlijk naar de blinde reiziger toe te stappen en dat ze zich persoonlijk over deze reiziger ontfermt.

Dan het probleem met de schermen en de omroep. Problemen met de schermen kunnen we veelal op korte termijn niets aan doen behalve deze als storing doorgeven, de automatische omroep moet door het dienstdoende personeel worden overgenomen als deze het niet doet. De Hc neemt dan de grote knooppunten/overstapstations, de Mcn de overige stations. Eigenlijk hetzelfde als treinen zonder automatische omroep. Ik begrijp uit jouw reactie dat dit niet is gebeurd?

Dat de Hc verder niet door de trein ging lijkt me in eerste instantie niet goed. Je hoeft niet te controleren, maar je moet wél zichtbaar zijn door middel van o.a. de serviceronde. Over dit laatste wil ik overigens wel voorzichtig zijn met mijn oordeel. Ik weet namelijk niet wat de reden is waarom de collega niet door de trein is gelopen. Stel dat ze, bijvoorbeeld, nét met agressie te maken heeft gehad dan kan ik er wel begrip voor opbrengen dat ze zich terugtrekt. Maar normaliter moet je, uiteraard, altijd door die trein heen.

Even terugkomen nog op het overnemen van de omroep. Ik ben zelf niet bewust van een veel voorkomend probleem met SNG's, maar weet wel dat pas geleden de SGM problemen had met het RIS-systeem waar ook de de automatische omroep onder valt. Ook hier moest het dienstdoende personeel de omroep derhalve overnemen als deze het niet deed.

Sowieso lijkt het me goed als mensen een opmerking of klacht hebben dat dit kenbaar gemaakt wordt, of dat nou via telefoon, twitter, e-mail, via een servicemedewerker of op dit forum gebeurd.

De ervaring leert helaas dat het melden van meer algemene problemen via diverse kanalen bijzonder weinig zin heeft. De klachten stromen de organisatie binnen, raken de weg kwijt en komen er vervolgens nooit meer uit. Daar zijn op dit forum legio voorbeelden van te vinden.

Maar laten wij terug gaan naar de functie van de conducteur en dan vooral naar zijn controlerende taak. Wij zijn het eens over het feit dat menig conducteur op een uitstekende wijze zijn functie vervult. Anderzijds valt hier te constateren dat er een breed voorkomend ongenoegen bestaat over het gebrek aan controle en dan vooral in de 1e klas.

Hoe kun je nu als klant een effectieve bijdrage leveren, zodat de niet-controlerende conducteur weer aan het controleren raakt ?

Het zou vandaag de dag niet al te moeilijk zijn om statistieken bij te houden en te rapporteren, al dan niet voorzien van rugnummers. Hoewel het niet ongepast en ongewoon is om als klant geleverde prestaties te beoordelen, daar word je immers voortdurend om gevraagd, vind ik het toch niet een bijzonder sympathiek idee.

Maar wat dan wel ?

Sowieso lijkt het me goed als mensen een opmerking of klacht hebben dat dit kenbaar gemaakt wordt, of dat nou via telefoon, twitter, e-mail, via een servicemedewerker of op dit forum gebeurd.

De ervaring leert helaas dat het melden van meer algemene problemen via diverse kanalen bijzonder weinig zin heeft. De klachten stromen de organisatie binnen, raken de weg kwijt en komen er vervolgens nooit meer uit. Daar zijn op dit forum legio voorbeelden van te vinden.

Maar laten wij terug gaan naar de functie van de conducteur en dan vooral naar zijn controlerende taak. Wij zijn het eens over het feit dat menig conducteur op een uitstekende wijze zijn functie vervult. Anderzijds valt hier te constateren dat er een breed voorkomend ongenoegen bestaat over het gebrek aan controle en dan vooral in de 1e klas.

Hoe kun je nu als klant een effectieve bijdrage leveren, zodat de niet-controlerende conducteur weer aan het controleren raakt ?

Het zou vandaag de dag niet al te moeilijk zijn om statistieken bij te houden en te rapporteren, al dan niet voorzien van rugnummers. Hoewel het niet ongepast en ongewoon is om als klant geleverde prestaties te beoordelen, daar word je immers voortdurend om gevraagd, vind ik het toch niet een bijzonder sympathiek idee.

Maar wat dan wel ?
Reputatie 7
Badge +2

Hopelijk niet zoals in dit filmpje. Al toont dit wel aan dat het nodig is,

https://www.dumpert.nl/mediabase/7701023/f18a65ee
https://twitter.com/NS_online/status/1139465295838531584
@Momo gelukkig maar dat ik niet meer zuip. Bah, bah !
Reputatie 7
Badge +2
Dit smerig stuk vreten moet nooit meer kunnen reizen met de trein.
En als zijn naam bekend is, graag filmpje met naam verspreiden, leuk voor toekomstige werkgevers die gaan googelen.
Reputatie 1

Hopelijk niet zoals in dit filmpje. Al toont dit wel aan dat het nodig is,

https://www.dumpert.nl/mediabase/7701023/f18a65eehttps://twitter.com/NS_online/status/1139465295838531584

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik verbaasd was van dit filmpje... Draai zelf enkel vroege diensten en de eerste treinen op vrijdag, zaterdag en zondag zijn vaak 'feest'. Het 'geval' in het filmpje is wel heel extreem, maar ik kom dit soort dingen op die treinen helaas regelmatig tegen.
Reputatie 7
Badge +2
Als je dit tegenkomt, is het dan echt tijdens de actie of zie je dan alleen het resultaat?

Ik zou me nog wel kunnen voorstellen dat iemand zo misselijk is dat die moet overgeven en het toilet niet redt, maar gewoon heel bewust en voor de lol dit doen, dat vind ik wel extreem.
Misschien moet iemand dit eens bij hem thuis doen, kijken wat hij daarvan vindt.
Reputatie 1
Als je dit tegenkomt, is het dan echt tijdens de actie of zie je dan alleen het resultaat?

Ik zou me nog wel kunnen voorstellen dat iemand zo misselijk is dat die moet overgeven en het toilet niet redt, maar gewoon heel bewust en voor de lol dit doen, dat vind ik wel extreem.
Misschien moet iemand dit eens bij hem thuis doen, kijken wat hij daarvan vindt.

Meestal alleen het resultaat. Probleem is inderdaad dat je alleen kan handhaven als je iemand dan ook daadwerkelijk op heterdaad betrapt. En als je iemand op heterdaad betrapt moet je nog heel erg uitkijken met hoe je het aanpakt, zeker als mensen onder invloed zijn dan zijn ze onberekenbaar en kunnen ze ineens heel agressief reageren.
Reputatie 7
Badge +2
Ik zie opeens heel andere mogelijkheden voor de kniptang van @Loes 🤣
Badge +3
Goh!

Twitter onplofte er al over (inclusief de Directeur Communicatie NS die hem graag 200 uur taakstraf aan wilde smeren), en daarna veel dingen over privacywetgeving en portretrecht en zo.

Maar het heeft toch resultaat gehad...

De 'jongeheer' van het Dumpert-filmpje heeft zich inmiddels bij ons gemeld. Daarom hebben we voorgaande tweet hierover verwijderd. Dank voor het meezoeken.
Ik hoop dat degene die het filmde ook erbij gelapt wordt (en mee mag lappen)... 😆
Reputatie 7
Badge +2
Privacy en portretrecht? Dan moet je dit niet gaan filmen en online zetten terwijl de dader met zijn bakkes vol in beeld is. Geen medelijden met dit soort stumperds.
Badge
De publicatie van het filmpje zelf kwam niet van de NS maar filmpje stond al op Dumpert dankzij zijn vrienden, dus klachten omtrent privacy en portretrecht kan hij dan bij zijn vrienden neerleggen. :D

Van je vrienden moet je het maar hebben 😂🤣

Maar dit is ook echt te ranzig voor woorden. Net zoals iemand in een ICM horen overgeven en dan constateren dat deze persoon het in het gangpad naar de cabine heeft neergelegd en de cabine deur niet aan de perron kant zit. 🤢
Goh!

Twitter onplofte er al over😆

En in België mogen we ook mee"genieten".
https://www.hln.be/bizar/nederlandse-spoorwegen-zoeken-jongen-die-trein-onderplast-onbegrijpelijk-dat-je-dit-doet~a428d259c/#comments

Reageer