Klacht 4/12 uur in de trein geen controle


  • Anonymous
  • 0 reacties
Vandaag van Antwerpen via Roermond (outlet) naar Beverwijk gereisd.

Weekendje Antwerpen gedaan en aangezien ik nog wat overhemden nodig had met mijn weekendvrij met upgrade 1e klas via Roermond naar Beverwijk gereisd.

Mijn ervaringen:

Traject Antwerpen-Roosendaal: controle tussen Antwerpen en Kapellen (BE). Hierna kwam de conducteur nog een keer langs tussen Kapellen en Roosendaal, hij herkende mij derhalve geen controle.

In Roosendaal overgestapt op de trein naar 's-Hertogenbosch => geen controle
's-Hertogenbosch-Eindhoven => geen controle
Eindhoven=> Roermond => geen controle
Roermond => Amsterdam Sloterdijk (intercity 1 treinstel reisduur + 2uur => geen controle)
Sloterdijk-Beverwijk (sprinter wel controle)

Het valt mij vooral op dat in de weekenden bijna niet wordt gecontroleerd in de intercity's. (Nu deze reis gedaan, 2 weken geleden Beverwijk-Groningen ook geen controle).

Er zijn natuurlijk al zat topics over maar toch: Ik vraag mij nog steeds af wat die conducteurs toch allemaal te doen hebben in Nederland, zodat ze niet één of twee keer door de trein kunnen lopen en controleren. Vraag mij ook af waarom dat 10 jaar geleden voor de invoer van de OV-...kaart dit wel konden.

46 reacties

Reputatie 6
Ik denk zelf dat het aan de conducteur van dienst ligt en de instructies vanuit NS, er zijn conducteurs die je altijd ziet en altijd controleren en er zijn conducteurs die je nooit ziet en als de laatste een meerderheid zijn bepaalt dit voor een groot deel de frequentie
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie opeens heel andere mogelijkheden voor de kniptang van @Loes 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Was het maar een handjevol. Een beetje zwartrijder trekt zich niks aan van poortjes, en omdat er door de poortjes minder gecontroleerd wordt, lopen ze ook minder risico.
Daarnaast wordt er erg veel geklaagd over mensen in de 1e klas met een (vermeend) 2e klas kaartje.

Regelmatig gewoon door de trein lopen zou overigens ook wel helpen. Maar ook dat zie ik niet heel vaak.

. Als mensen graag zien dat de HC méér controleert dan moet dat als opmerking aan de klantenservice meegegeven worden. Als genoeg mensen dit doen, wie weet veranderen de werkinstructies dan...


Dit is een opmerking om off topic even bij stil te staan.

Dit forum wordt door NS aan de klant als eerste mogelijkheid gepresenteerd om service te ontvangen.
Een groot aantal reizigers vervullen die functie met plezier, geheel vrijwillig en volgens mij op een waardevolle en integere wijze.
Maar op het moment dat het er op aankomt dat de informatiestroom in de omgekeerde richting gaat lopen wordt de "vrijwillige klantenservice" verwezen naar de klantenservice. Vreemd !

Zou het toch niet veel beter zijn als er tussen dit forum en NS een directe wisselwerking zou bestaan. Al was het maar om al die vrijwilligers te blijven motiveren.
Het verbaast mij niet dat de functie van conducteur een zwaar en belastend beroep kan zijn. Dit met de nadruk op kan.
Maar mijn grootste ergernis is dat sommige conducteurs zich, voor zover door mij waarneembaar, slechts met de vertrekprocedure bezighouden om zich vervolgens met haastige spoed te verschansen in een of ander hok. Dit tot het volgende station weer bereikt wordt.
Ondertussen schreeuwen de meeste van ons om meer controle.
Reputatie 7
Badge +3
Het valt mij vooral op dat in de weekenden bijna niet wordt gecontroleerd in de intercity's.
Ik heb eenzelfde beeld door de week in de spits. Nu reis ik dan wel geen ruim 4 uur, maar ik reis het wel dagelijks (De Vink - Delft met overstap op Laan van NOI waarbij ik zowel in de sprinter als in de IC zo'n 11 a 12 minuten zit).

Ik heb sinds eind november 2017 de keren dat ik gecontroleerd ben op m ijn reizen van en naar werk bijgehouden. In die tijd 1 keer controle in een 2400 IC, 1 keer in een 1100 IC (die ik eerlijk gezegd niet eens zo vaak neem), 1 keer in een 5000 sprinter (neem ik maar weinig), 14 keer in een 4600 sprinter en 19 keer in een 6300 sprinter.
Daarvan was 9 keer in de ochtend en 27 keer in de middag/begin avond. Op 4 keer na allemaal ochtend/middagspits.
Score 2018 is 19 keer controle en 2019 tot nu toe 11 keer.

In de IC zie ik wel eens een HC voorbij lopen, maar controle is er dus niet bij, op die 2 uitzonderingen na.


Overigens is mijn ervaring met een lange reis in het weekend of een doordeweekse dag in juli wel dat er meerdere keren gecontroleerd werd. Bv een reis op een zaterdag in juli van De Vink naar Oldenzaal met overstap op Leiden Centraal en Woerden (vanwege werkzaamheden) en terug van Oldenzaal naar Apeldoorn, fietsen naar Arnhem en vanaf Arnhem via Schiphol en Leiden weer naar De Vink werd ik iets van 5 of 6 keer gecontroleerd.
En De Vink naar Putten via Den Haag C en Amersfoort en terug van Wolfheze naar De Vink ik meen 4 keer controle.
Reputatie 6
Is toch niks nieuws dat er in treinen in Nederland amper gecontroleerd wordt?
@egeerling

Dat is het zeker, ik behoor gelukkig toch nog steeds bij de actievelingen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad heel wisselend hoe HC's te werk gaan.

Al weer enkele weken, of misschien zelfs wel 2 of maanden geleden stapte ik op Laan van NOI in de sprinter richting De Vink. Een wat oudere mannelijke HC (ik schat 50 of iets ouder) stond buiten voor de vertrekprocedure. Ik ging zitten in het eerste 4-zitje vanaf de deur waar ik binnen kwam. Daar zat niemand al stond er wel koffiebeker op het tafeltje en lagen er 2 tasjes op één van de stoelen. Na sluiten van de deuren en vertrek van de trein kwam de HC tegenover mij zitten, naast die tasjes. Eén ervan was van hem en de anders was blijkbaar door een reiziger achtergelaten en die ging hij doorbellen met omschrijving en naam van degene wiens bankpasje er in zat. Daar was hij nog mee bezig toen we op Mariahoeve aankwamen en met zijn telefoon nog aan zijn oor en verdergaand met de gevonden melding deed hij daar de vertrekprocedure. Vlak na vertrek van Mariahoeve was hij ermee klaar, hij zou het gevonden tasje afgeven in Haarlem, eindpunt van de sprinter. Vervolgens ging hij op zijn gemak zijn koffie opdrinken. Enkele minuten later, net na vertrek vanaf Voorschoten, komt een 2e en jongere vrouwelijke HC van hooguit 25 of 30 van voor uit de trein naar de mannelijk HC gelopen en vraagt hoe het ermee staat. De man geeft aan dat hij een tasje gevonden had en dat hij dit heeft doorgebeld. De jongere vrouw had het voorste gedeelte van de trein gecontroleerd en vraagt verder wat er nog gedaan moet worden. De man zeft "Niets, we gaan naar Haarlem" waarop de vrouwelijke HC weer vraagt of en waar er nog gecontroleerd moet worden. Hij had dus niet gecontroleerd en zijn collega ging verder met de controle verder naar achter in de trein en begon daarmee met het 2e 4-zitje waardoor ik en iemand in het 1e 4-zitje aan de andere kant van het gangpad als enigen niet gecontroleerd werden. De mannelijke HC bleef zitten waar hij zat.
Betrof een SNG met 3 stellen, ik neem aan daarom met 2 HC's, waarvan 1 dus ook een actieveling.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ja, de poortjes houden ze wel tegen toch? 🤔
Vorige week toevallig twee voorvallen vlak achter elkaar.
In de sprinter van Amersfoort naar Utrecht zat een jongen beneden bij de trap. Opeens liep-ie naar boven, terwijl we er nog lang niet waren. Even later liep de conducteur langs. Toevallig liep ik op Utrecht Centraal bij dezelfde poortjes naar buiten. Hij liep een beetje heen en weer en liep vervolgens zo achter iemand aan door een poortje, niks aan de hand.
Een dag later op Helmond. Jongen loopt rustig naar het poortje aan het eind van het perron, waar ik stond te roken, geeft er een flinke trap tegen - waar ik gewoon bij sta - en loopt zo naar buiten.

Ja, die poortjes houden ze wel tegen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Meelopen, opentrappen, ik heb eens iemand er overheen zien gaan a la Epke Zonderland, handjes op de zijkanten en hup de beentjes er over heen.
En dan nog, niet alle stations hebben (gesloten) poortjes.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst de afgelopen 10 jaar tussen Eindhoven en Utrecht ben gecontroleerd.
Zelfs de 2x dat groepen zwartreizigers in de 1e klas behoorlijk overlast veroorzaakten vond men bij twitter het niet nodig er een conducteur op af te sturen zolang ik niet fysiek bedreigd werd.
Reputatie 7
Badge +3
Als mensen graag zien dat de HC méér controleert dan moet dat als opmerking aan de klantenservice meegegeven worden. Als genoeg mensen dit doen, wie weet veranderen de werkinstructies dan...
We doen hier niet anders 🙂
Reputatie 3
Ik snap dat een conducteur ook even wil zitten, maar ik snap niet dat een conducteur 3 kwartier lang alleen de 1e klas van een sprinter uit komt voor de aankomst/vertrekprocedure en de rest van de tijd een krantje/tijdschrift leest of met een collega zit te kletsen.

Tsja, je zal er helaas wel een aantal collega's bij hebben die dit doen, maar laten we aub niet iedereen op 1 hoop schuiven en doen alsof iedereen het doet. Dan doe je de honderden collega's tekort die elke dag met veel passie en hart voor de zaak weer zoveel mogelijk mensen helpen. 🙂
Mijn reactie is dus weer weggeploeft Pffff.Opnieuw dus maar weerl

Wil absoluut niet iedereen op 1 hoop gooien en dat heb ik bewust ook niet gedaan. Dit omdat ik ook zeker conducteurs tegenkom, die naar mijn maatstaven, uitstekend hun werk doen. Bovendien realiseer ik mij heel goed dat de conducteur in heel vervelende situaties terecht kan komen en dat de functie, vandaag de dag, hoge eisen stelt aan de sociale en communicatieve vaardigheden.

Maar voor zover de controle aan de randen niet afdoende is, zal meer controle (sowieso in de 1e klas) zeer op prijs worden gesteld. Denk dat men daarvoor graag zou afzien van het gastheer/- gastvrouwschap.

Het wringt zo te zien daar waar NS/vakbonden/conducteurs prioriteit verlenen aan zichtbaarheid (dat, zoals eerder aangegeven, soms ook nog tegenvalt) en de betalende klanten graag bovenal controle wensen.



Sowieso lijkt het me goed als mensen een opmerking of klacht hebben dat dit kenbaar gemaakt wordt, of dat nou via telefoon, twitter, e-mail, via een servicemedewerker of op dit forum gebeurd.


De ervaring leert helaas dat het melden van meer algemene problemen via diverse kanalen bijzonder weinig zin heeft. De klachten stromen de organisatie binnen, raken de weg kwijt en komen er vervolgens nooit meer uit. Daar zijn op dit forum legio voorbeelden van te vinden.

Maar laten wij terug gaan naar de functie van de conducteur en dan vooral naar zijn controlerende taak. Wij zijn het eens over het feit dat menig conducteur op een uitstekende wijze zijn functie vervult. Anderzijds valt hier te constateren dat er een breed voorkomend ongenoegen bestaat over het gebrek aan controle en dan vooral in de 1e klas.

Hoe kun je nu als klant een effectieve bijdrage leveren, zodat de niet-controlerende conducteur weer aan het controleren raakt ?

Het zou vandaag de dag niet al te moeilijk zijn om statistieken bij te houden en te rapporteren, al dan niet voorzien van rugnummers. Hoewel het niet ongepast en ongewoon is om als klant geleverde prestaties te beoordelen, daar word je immers voortdurend om gevraagd, vind ik het toch niet een bijzonder sympathiek idee.

Maar wat dan wel ?
Badge +3
Goh!

Twitter onplofte er al over (inclusief de Directeur Communicatie NS die hem graag 200 uur taakstraf aan wilde smeren), en daarna veel dingen over privacywetgeving en portretrecht en zo.

Maar het heeft toch resultaat gehad...

De 'jongeheer' van het Dumpert-filmpje heeft zich inmiddels bij ons gemeld. Daarom hebben we voorgaande tweet hierover verwijderd. Dank voor het meezoeken.

Ik hoop dat degene die het filmde ook erbij gelapt wordt (en mee mag lappen)... 😆
Goh!

Twitter onplofte er al over😆

En in België mogen we ook mee"genieten".
https://www.hln.be/bizar/nederlandse-spoorwegen-zoeken-jongen-die-trein-onderplast-onbegrijpelijk-dat-je-dit-doet~a428d259c/#comments
Badge +3
Ongeacht het tijdstip en de drukte zien we allemaal hetzelfde dus. Weinig tot geen controle.

Rond Gouda/Woerden wat extra aandacht soms, want dat is een bekend traject waar 'zwartrijders' de overhand hebben. En met name Gouda - Alphen a/d Rijn zonder conducteurs (af en toe V&S inzet)..

Maar ja, de poortjes houden ze wel tegen toch? 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb wel 2 of 3 keer gezien in de trein die ik 's morgens op De Vink neem dat er in het voorste stel een aantal V&S heren bezig waren met controle, maar waar ik sta te wachten kom ik altijd in het 2e stel uit (en dan hopelijk op Laan dicht bij de trappen uitsappen als de SNG machinist tenminste niet weer veel te ver doorrijdt, donderdagdagochtend stond de achterste cabine al niet eens meer onder de overkapping, fijn met je SNG7 bij de 8 stoppen).
En blijkbaar hadden de heren het achterste stel al gehad, dus geen controle meer.
@Cornelis van den Berg

Ik vrees dat het inderdaad zo gaat, zoals je omschrijft 😞.
@Cornelis van den Berg

Ik vrees dat het inderdaad zo gaat, zoals je omschrijft 😞.



Dat is wel een hele trieste constatering.
Reputatie 7
Badge
@egeerling

Dat is het zeker, ik behoor gelukkig toch nog steeds bij de actievelingen.


Je bedoelt vast, je doet gewoon je werk.
Niets mis mee, maar ook niet heel bijzonder.
Badge +3
Denk dat de goedwillenden meer last/hinder hebben van poortjes dan de kwaadwillenden.

Vandaag weer op Twitter... Ingecheckt (eerst voldoende saldo laden), uurtje koffie en lunch met vriendin die op doorreis was.. bij uitchecken €10 kwijt!

Tja, bij langer dan 60 minuten is dat natuurlijk zo. En bij inchecken en meteen weer uitchecken (gratis) zit je 'opgesloten' binnen de poortjes, en bovendien zonder geldig vervoerbewijs...

Of ze dan bij de SOS/Info zuil je verhaal geloven (en je naar buiten laten) is dan ook maar de vraag. Zoek het maar uit, extra werk dus voor jezelf én voor de klantenservice!
Reputatie 7
Badge +3
Meelopen, opentrappen, ik heb eens iemand er overheen zien gaan a la Epke Zonderland, handjes op de zijkanten en hup de beentjes er over heen.
En dan nog, niet alle stations hebben (gesloten) poortjes.


't Zal best een enkele, incidentele, niet-te-stoere zwartrijder tegenhouden. Zoals mij lang geleden 😉 Stoptrein van Houten naar Utrecht, degene die niet stopt in Lunetten, en dan in het andere treinstel stappen dan de conducteur. Ach, je bent 14. Maar ik weet nog dat ik de hele rit alleen maar bang om me heen zat te kijken :)
Ja, als er toen poortjes waren zou ik er niet aan denken om ze open te trappen o.i.d.

Maar dat zijn niet dezelfde types die ook de agressie tegen personeel vertonen. En dat zijn bij uitstek natuurlijk de mensen die je buiten de trein wil houden. Enige oplossing blijft gewoon zorgen dat de pakkans zo groot is, dat het het niet meer waard is. Controleren dus. En als dat teveel tijd kost, gewoon door de trein lopen en iedereen groeten. Je pikt ze er zo tussenuit.

Reageer