beantwoord

klacht boete in trein

• 11 januari 2020
  • 32 reacties
  • 1068 Bekeken

In de maand december. In de trein van Amsterdam centraal naar enkhuizen in de laatste trein. Ik zat per ongeluk in de 1e klasse, en ineens stonden er 6 conducteurs voor mijn neus en in plaats van een waarschuwing krijg ik gelijk een boete van 57 euro. Schande vind ik het!

icon

Beste antwoord door Thom 11 januari 2020, 17:37

U had geen geldig kaartje en dan is de conducteur verplicht u daarvan te voorzien. Een kaartje kopen in de trein is vijftig euro duurder. Iedereen kan wel roepen dat het per ongeluk is, maar dat doet niet ter zake. Het is geen schande, en zeker niet naar de correct betalende reizigers toe. Klaarblijkelijk reisde u onbetaald voor de eerste klas en ging u er van uit dat u eerst wel een waarschuwing zou krijgen. Denkt u echt dat een waarschuwing helpt als er maar zelden dezelfde conducteur in de trein zit?  We moeten er ernstig rekening mee houden dat rond Amsterdam naar West-Friesland mogelijk niet alle zwartrijders daarvan onder de indruk zullen zijn.

Ik reis al decennialang met de trein, maar ineens zes conducteurs naast me maakte ik nooit mee. Als er meerdere zijn, weet u zeker dat uw opstelling daar niet mee te maken had?

Het is eerder een schande dat u niet betaalde voor uw kaartje en nog verontwaardigd bent ook. Geen geldig kaartje is gewoon een boete. Het verhaal dat u erbij heeft, maakt al helemaal niets uit. Denkt u nu echt dat u dit een verhaal, dan wel met een rotsmoes, uw kaartje kunt betalen? De boete is zonder meer terecht, en op zijn plaats. Dan moet u het maar niet doen.

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U had geen geldig kaartje en dan is de conducteur verplicht u daarvan te voorzien. Een kaartje kopen in de trein is vijftig euro duurder. Iedereen kan wel roepen dat het per ongeluk is, maar dat doet niet ter zake. Het is geen schande, en zeker niet naar de correct betalende reizigers toe. Klaarblijkelijk reisde u onbetaald voor de eerste klas en ging u er van uit dat u eerst wel een waarschuwing zou krijgen. Denkt u echt dat een waarschuwing helpt als er maar zelden dezelfde conducteur in de trein zit?  We moeten er ernstig rekening mee houden dat rond Amsterdam naar West-Friesland mogelijk niet alle zwartrijders daarvan onder de indruk zullen zijn.

Ik reis al decennialang met de trein, maar ineens zes conducteurs naast me maakte ik nooit mee. Als er meerdere zijn, weet u zeker dat uw opstelling daar niet mee te maken had?

Het is eerder een schande dat u niet betaalde voor uw kaartje en nog verontwaardigd bent ook. Geen geldig kaartje is gewoon een boete. Het verhaal dat u erbij heeft, maakt al helemaal niets uit. Denkt u nu echt dat u dit een verhaal, dan wel met een rotsmoes, uw kaartje kunt betalen? De boete is zonder meer terecht, en op zijn plaats. Dan moet u het maar niet doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis al decennialang met de trein maar ineens zes conducteurs naast me maakte ik nooit mee.

In een laatste trein rond Amsterdam verbaast me dat eerlijk gezegd niet :slight_smile:

Wat me wel verbaast is hoe je “per ongeluk” eerste klas kunt zitten.

Reputatie 7
Badge +3

In de maand december. In de trein van Amsterdam centraal naar enkhuizen in de laatste trein. Ik zat per ongeluk in de 1e klasse, en ineens stonden er 6 conducteurs voor mijn neus en in plaats van een waarschuwing krijg ik gelijk een boete van 57 euro. Schande vind ik het!

Ik vind het eerder een schande dat er dagelijks juist allerlei reizigers heel bewust 1e klas gaan zitten en of niet gecontroleerd worden of alleen maar naar de 2e klas verwezen en geen boete (UvB) krijgen. Deze reizigers hebben dan ook vaak het smoesje dat ze niet wisten dat het 1e klas was of dat je tich gewoon in de 1e klas mag zitten wanneer de 2e klas vol is. Als u echt geheel per ongeluk in de 1e klas bent gaan zitten dan is het pech dat er juist bij u (terecht) een boete wordt berekend en niet bij al de bewuste zwartrijders. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben met je eens dat gezamenlijk optredend personeel een goed idee zou zijn voor de veiligheid in de trein. Het publiek geeft er kennelijk aanleiding toe. Een conducteur wil de volgende dag ook zonder bijgekleurde ogen aan de boerenkool zitten.

De rotsmoezen om onbetaald eerste klas te kunnen reizen zijn talloos, ervoor betalen komt bij de categorie die ze hanteren niet voor.

Iedereen mag een eersteklaskaartje kopen, maar voor sommigen is dat klaarblijkelijk  een onoverkomelijke intellectuele inspanning.

Reputatie 7
Badge +3

Per ongeluk in de 1e klasse???

Reputatie 5

Hulde voor die zes conducteurs. Niet meer dan terecht dat mensen die zogenaamd onbewust 1e klasse reizen met een 2e klasse plaatsbewijs meteen beboet worden. 

Reputatie 7

Er komen soms mensen de trein die al kwekkend en lachend met elkaar gewoon op de eerste de beste stoel gaan zitten. Zo heb ik meegemaakt dat zo'n groepje na een poosje zich pas realiseert dat ze verkeerd zitten en alsnog gaan verhuizen. Was er gecontroleerd en waren ze beboet, helemaal terecht want het is hun eigen verantwoordelijkheid immers. Maar veruit de meesten weten heus wel vanaf dat ze plaatsnemen, waar ze zitten.

Helaas blijft het meestal bij een vriendelijk doch dringend verzoek om de 1e klas te verlaten. 

Een paar dagen geleden ging er in Breda iemand zitten die druk ging bellen in een mij onbekende taal. Hij had een hele tas vol bier en stonk behoorlijk. Ik "wist"  gewoon dat hij geen 1e klas vervoerbewijs had. Hij vroeg aan mij in zeer gebrekkig Nederlands of deze trein naar Den Bosch ging, nee, juist naar Roosendaal. Vlak voor Etten- Leur controle, wat bleek hij had helemaal geen vervoerbewijs. Hij werd gesommeerd de trein in Etten-Leur te verlaten en daar een kaartje uit de automaat te halen en de eerstvolgende trein terug te nemen. Hij stapte uit, druk bellend. Boete? Nee. De trein had ruim 5 min. vertraging en de conducteur had misschien geen tijd hiervoor? 

Reputatie 2

Ik reis op abonnement altijd 1e klas, als je niet bereid bent meer te betalen, blijf dan in de 2e klas, het zijn ook vooral de mensen die met die goedkope kaartjes van b.v. kruitvat enz reizen, en irritant dat gebler van de kinderen en de ouders laten het maar zo, totaal geen opvoeding gehad

Als je ergens geen ervaring mee hebt dan let je extra goed op, toch? Ik wel tenminste. De boete is terecht, ongeacht hoe ervaren de reiziger is. De hoeveelheid conducteurs is wellicht wat intimiderend geweest, maar dat lijkt mij een non-issue.

Reputatie 7
Badge +4

Per ongeluk in de 1e klasse???

Ze zitten per ongeluk in de eerste klas en als ze uitstappen hebben ze perrongeluk omdat ze weer eens niet gepakt zijn.:innocent:

Hulde aan het zestal, echte conducteurs in de trein en geen gelukkig geen ‘gastheren’ die niet bekeuren. 

Ik vraag me trouwens af of de term gastvrouw in deze wel zo gelukkig gekozen is voor de vrouwelijke conducteur. Daar ben je toch niet blij mee als vrouw, imho.

De hoeveelheid conducteurs is wellicht wat intimiderend geweest, maar dat lijkt mij een non-issue.

Natuurlijk is het volstrekt irrelevant. Hij bedoelde wellicht dat hij nu zelf niet meer kon intimideren 😉 Gemeen zeg, zonder enige oorzaak met zijn zessen tegen een heldhaftige zwartrijder die het een schande vindt als hij een wegens financieel benadelen van NS een terechte boete krijgt. Tegen één conducteur kun je nog normaal verbale of andere agressie uiten, of niet meewerken, maar tegen zes? Die andere vijf kwamen ongetwijfeld spontaan intimiderend aanlopen. Welk een onrecht!

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind het prima als er conducteurs in de eerste klas gaan zitten. Het lijkt een contradictie maar dan wordt het soms rustiger. Mensen die ‘per ongeluk’ in de eerste klas zitten, moeten dan soms ineens weg. :innocent:

Badge

Laatste trein naar Enkhuizen dan is het niet vreemd als er meer treinpersoneel op aanwezig is omdat dit echt een eindpunt is op het spoor, zo zitten er op de treinen vanaf of naar eindstations wel vaker meer personeelsleden in de trein te passagieren naar hun eerste dienst of vanaf hun laatste dienst.

En ook wel personeel welke op een andere standplaats werkt maar op weg is naar huis of naar het werk gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Personeel wat na een laatste dienst aan het passagieren is zal zich toch niet bezig houden met controle? Gaan die niet lekker onderuitgezakt zelf in de 1e klas zitten na een dag werken? Misschien wel beschikbaar mocht de dienstdoende collega hulp nodig hebben bij trammelant.  Maar op zich maakt het niet uit of er nu 1 of 6 conducteurs waren, de boete blijft terecht. Mogelijk zou wel 1 HC alleen eerder coulant zijn en iemand slechts naar de 2e verwijzen en met 6 bij elkaar eerder geneigd zijn wel die UvB uit te schijven. 

En waren het wel conducteurs en geen V&S team? Die zijn wel met meer en wat onverbiddelijker.

Reputatie 6

Op dit traject wordt doorgaans een Intercitydubbeldekker ingezet. De eersteklas stoelen zijn dan over het algemeen rood, versus de blauwe stoelen van de tweede klas. Ook in de coupe, en bij de trappen naar de coupes toe, staat het cijfer 1. Bij een gereviseerde dubbeldekker VIRM staat de klasse ook nog in relief op de trapleuning. Aan de buitenkant van de trein staat dan een 1, en is er over de volledige lengte van de eerste klas aan de buitenkant een extra blauwe streep aangebracht. Tot slot staan de stoelen in een 1x2 opstelling, versus de 2x2-opstelling in de tweede klas.

Reputatie 7
Badge +4

Het vereist natuurlijk wel het - haast niet voor te stellen - abstractieniveau om een   ‘1’ van een  ‘2’  te kunnen onderscheiden.

Badge +3

Ik herinner me ook nog een keer in een gewone IC (Utrecht-Nijmegen) dat er een meisje zat die haar e-ticket niet uitgeprint had (dat moest toen nog).

Stonden ook ineens 3 (drie!) conducteurs omheen. Waar die ineens vandaan kwamen? Geen idee! Waar moet je naar toe? Arnhem...

Na wat welles/nietes gehakketak waren ze het eens en mocht ze blijven zitten. Bleek om een internationaal kaartje te gaan… als PDF op telefoon :joy:

Reputatie 5

In de wet staat dat onbekendheid met de wet nooit een reden kan zijn waardoor je je niet een bepaalde regels zou moeten houden. Wat mij betreft mag dat wat breder getrokken worden. De mensen die niet de moeite doen om zichzelf op de hoogte te brengen van de regels zouden anders immers daar ook nog voor beloond worden!

Als een bepaald vervoermiddel (of andere faciliteit) nieuw is voor je, dan zorg je dus éérst dat je op de hoogte bent van alle regels, dan weeg je voor jezelf af of je je aan die regels kunt en wilt houden en dan pas, eventueel maak je er gebruik van.

Ik word zo moe van die laksheid dat mensen vinden dat iedereen zich maar aan hen moeten aanpassen.

Reputatie 5

Een balkon in de eerste klas? Lijkt me onwaarschijnlijk maar is inderdaad niet 100% duidelijk. Kan NS hier uitsluitself over geven? Staat dat dan ook aangegeven? Ik reis zelf vooral in SLT en SNG en daar is die situatie compleet afwezig, er zijn geen balkons in de eerste klas, maar ik weet niet hoe dat bij VIRM en ICM/ICR is?

Reputatie 7
Badge +4

Er is een soort lounge in de eerste klas van een DDZ,een dubbeldekker, maar de rest van de coupé is heel duidelijk te herkennen als eerste klas. Rode stoelen, drie op een rij enz. Verder staat er een 1 vermeld en dat duidt toch echt op de eerste klas. De loungestoelen zijn smal, maar het is toch echt eerste klas.

Badge

Personeel wat na een laatste dienst aan het passagieren is zal zich toch niet bezig houden met controle? Gaan die niet lekker onderuitgezakt zelf in de 1e klas zitten na een dag werken? Misschien wel beschikbaar mocht de dienstdoende collega hulp nodig hebben bij trammelant.  Maar op zich maakt het niet uit of er nu 1 of 6 conducteurs waren, de boete blijft terecht. Mogelijk zou wel 1 HC alleen eerder coulant zijn en iemand slechts naar de 2e verwijzen en met 6 bij elkaar eerder geneigd zijn wel die UvB uit te schijven. 

En waren het wel conducteurs en geen V&S team? Die zijn wel met meer en wat onverbiddelijker.

Ik passagier ook wel eens op dit traject en dan gaan ze gerust om en om de deuren sluiten, ieder een coupe controleren e.d.  Net even een andere aanpak/samenwerking dan je elders wel ziet in het land.

Het zou mij dus niet verbazen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik passagier ook wel eens op dit traject en dan gaan ze gerust om en om de deuren sluiten, ieder een coupe controleren e.d.  Net even een andere aanpak/samenwerking dan je elders wel ziet in het land.

Het zou mij dus niet verbazen.

Om en om deuren sluiten of ieder een coupe controleren is wel even wat anders dan dat er opeens 6 HC's tegelijk in dezelfde 1e klas coupe zich bezighouden met de controle van 1 reiziger die zich in de verkeerde coupe bevind. Ik vraag me dan af of het niet meer een kwestie was of TS door de dienstdoende HC werd controleerd en bij constateren van deze “vergissing” iets te fel protesteerde waardoor mogelijk 5 passagierende andere HC's te hulp schoten. Het zou niet de eerste keer zijn dat een zwartrijder (verbaal) aggressief werd. 

Maar maakt op zich niet veel uit, het verandert niets aan het feit dat TS gewoon terecht een boete heeft gekregen voor reizen in de 1e klasse zonder een daarvoor geldig vervoerbewijs. Of er nu 1 HC was of 6, al waren het er 20 (wordt dan alleen wel erg vol in die 1e klas). 

Reputatie 4

Ik vind het heel vreemd dat iemand per ongeluk 1e klas gaat zitten, de kleuren in de eerste klas zijn anders dan in de 2e klas, het staat in de coupe aangegeven in welke klasse men zich bevind. En er staan klasse aanduidingen op de buitenkant van de trein. Ik heb tientallen jaren ook in het weekend 2e klas gereisd. Maar ik heb altijd goed opgelet dat ik niet met een 2e klas kaartje in de eerste klas zit. En als ik eens een keer door de week met de trein reis dan reis ik 2e klas maar ik let wel heel goed op. Zes conducteurs tijdens een kaart controle in de trein heb ik nog nooit gezien. 

Reputatie 7
Badge +4

Je wordt geacht de wet te kennen. Dat is natuurlijk een kapstokartikel maar maakt wel dat je je er nooit op kunt beroepen dat je het niet wist. Niet weten dat je moet betalen in de trein is natuurlijk ook niet serieus te nemen. Zo dom kun je niet zijn en als je dat dan zogenaamd wel bent, moet je maar betalen. ;-)

Deze mensen voelen zich het centrum van het universum waar alles draait om de realisering van hun eigenbelang.

Het is een maatschappelijk probleem, maar NS zou het in ieder geval in de trein makkelijk tegen kunnen gaan. Het beleid van vermijden van agressie met deze types leidt tot opgekropte agressie bij de niet a-sociale reiziger. Maar ja, die agressie uit zich niet of anders en is veel minder bedreigend.

Reputatie 6

Ik heb onlangs op zo’n half-open tussenbalkon gezeten met een zeteltje van vier. Smal, onduidelijk kunstleer, vlakbij de deuren, herrie…

Maar goed…  prima voor 10 minuten treinen.

Bij vertrek ging het mededelingenscherm aan en na drie minuten van alle info en nog wat kwam er een dia voorbij: “Welkom in de eerste klas.”

Oei… tijd om te verhuizen. Dan ben ik toch maar doorgelopen en tegen de tijd dat ik een echte coupé met schuifdeur had gevonden, was dat nog de tweede klasse ook. Iedereen blij.

Om maar even aan te geven: ‘per ongeluk’ kan wel degelijk.

Reputatie 3

Het probleem is dat Nederland ruim 17 miljoen koningen en koninginnen telt, en ja, de KONING moet toch wel eerste klas reizen. En als andere Koningen zich er aan storen, dan ga je gewoon met een eenmansleger er op af en versla je het andere Koninkrijk, toch? Of als er een Koning komt die de Koningen moet handhaven, dan laat je je Koningschap toch niet van je af? Dan beroep je je weer op je eenmansleger.

Of met list en bedrog, zoals TS.

Reageer