klacht: conducteuren

wat is t nut van de conducteur, die zelden tot nooit kaartjes controleert, aan t gamen, appen door de coupes lopen. sparren op het perron? weten niet de reisinformatie, wordt dit niet een overbodig beroep? dit kan vast een stuk strakker en professioneler.

46 reacties

Reputatie 6
Badge
Dat kan zeker, ook ik vind het maar een lui beroep. Maar hoeveel extra geld ben jij bereid te betalen voor betere conducteurs? Ja, dan heb je opeens liever de huidige groep.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is wel een beetje erg generaliserend. Conducteurs zijn net mensen, je hebt goede en minder goede ...
Reputatie 4
Ik denk dat Tinus wel een punt heeft. Het is waarschijnlijk een beroep zoals de postbode wat langzaam gaat verdwijnen uit de maatschappij.
de goede conducteurs zijn dan wel zwaar in de minderheid 🙂
Dat kan zeker, ook ik vind het maar een lui beroep. Maar hoeveel extra geld ben jij bereid te betalen voor betere conducteurs? Ja, dan heb je opeens liever de huidige groep.

ik ga daar niet voor betalen, de overheid geeft de NS al genoeg geld, laat ze t zelf opknappen.
Persoonlijk vind ik het jammer om te lezen dat er weer een beeld is dat conducteurs niets doen. Ik ben na elke dienst redelijk gesloopt, omdat er veel verwacht wordt van een conducteur. Wat vaak verkeerd gezien wordt, zijn de machinisten die meereizen om elders een trein op te halen. Machinisten hebben in de trein zelf weinig te zoeken en ogen dan als luie conducteurs, terwijl ze dat niet zijn. Ik heb toch echt de hoop dat het beeld over ons beroep weer eens wat positiever wordt. Wat mrfreeze terecht opmerkt, er zijn hard werkende en minder hard wermende, maar dat zie je in elke beroepsgroep helaas.
Laatst kreeg ik het verwijt dat reizigers al voor de 3e keer gecontroleerd werden op hun reis. Even de omgekeerde wereld. We doen het nooit goed.
Reputatie 7
Badge +4
Toch wel hoor Loes, ik kom zelden een onredelijke conducteur tegen, wel vaak onredelijke reizigers met een moreel omkeringsprobleem.

Toch gek, ik reis al decennialang met de trein en heb nooit last.

Er zou wat mij betreft meer gecontroleerd mogen worden maar verder heb ik groot respect voor deze beroepsgroep. Ik zou gek worden van al die leugens. Dat ik als betalende reiziger het domme geklets moet aanhoren van het fraudevolk met een redeneerniveau van reaguurdersfora, is al erg genoeg.

De eisen waaraan je moet voldoen in een dergelijke baan zijn fors als het gaat om het menselijk inzicht.
Badge +3
Ik kom ook zelden onvriendelijke conducteurs tegen. Maar dat komt vooral omdat ik zelden of nooit een conducteur tegenkom. :D

Voorbeeld. Afgelopen zaterdag zijn we met de IC van Hilversum naar Amsterdam Centraal gereisd. Vanwege werkzaamheden was er een pendelende ICMm4 tussen beide stations (non-stop). Op de heen- noch te terugreis hebben we de Hc gezien.
Mijn theorie is dat je de Hc op dergelijke trajecten niet ziet vanwege de gesloten poortjes in Hilversum. Iedere instapper in Hilversum moet inchecken. Dus gaat de Hc er vanuit dat iedereen wel betaald zal hebben. Hetzelfde geldt voor de terugreis. Iedereen die in Hilversum uitstapt zal wel betaald hebben want anders kun je niet door de poortjes naar buiten.

Stelling: gesloten poortjes verminderen de kans om een conducteur te treffen met minimaal 90%.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de poortjes gesloten waren zag je ook slechts hoogst zelden een conducteur.
Wat vaak verkeerd gezien wordt, zijn de machinisten die meereizen om elders een trein op te halen. Machinisten hebben in de trein zelf weinig te zoeken en ogen dan als luie conducteurs, terwijl ze dat niet zijn. Ik heb toch echt de hoop dat het beeld over ons beroep weer eens wat positiever wordt.

Het zou een stuk duidelijker worden als de machinisten weer een rood uniform zouden dragen.
@iMark

Je theorie over de gesloten poortjes hoor ik ook vaker. Toch schrijf ik veel voor deze stations. Om eerlijk te zijn vind ik de ingangscontrole fijn, het filtert toch een deel probleem reizigers eruit, maar ondanks dat blijf ik controleren. Kom genoeg tegen wat niet correct is helaas.
Reputatie 7
Badge +3
@WillemSoestdijk
Ik vind dat conducteurs wel wat meer autoriteit mogen uitstralen. Bij de S&V uniformen heb je het gevoel dat er echt iemand binnenkomt, de conducteurs uniformen vind ik teveel softie jaren 70.
De rol van een conducteur lijkt mij een andere dan die van V&S medewerkers. De conductrice die mij op de heenweg controleerde kwam prettig over en de wat oudere conducteur op de terugweg zou zich waarschijnlijk niet prettig voelen in een soort van V&S pakje. Het uniform stond hem goed en paste bij zijn rol.
Reputatie 4
Ik vind de VenS uniformen juist 3x niks, zie ze liever in rode securail achtige uniformen rondlopen.

@Loes het imago van BOA's in het algemeen is vrij slecht. Het klassiek voorbeeld is denk ik het stadstoezicht, ondanks hun steeds autoritairdere uitstraling nog steeds het het melkertbaan imago, en worden ze over het algemeen weinig serieus genomen door de burger.
De conducteur heb ik geen idee waardoor dat beeld is ontstaan.
Over wat een conducteur wel en niet doet kunnen diverse forumleden een goed antwoord geven, maar ik wil graag melden dat ik het jammer vind dat zo'n beeld hebt van ons personeel Tinus. De diverse meningen lees je verder al in dit topic.
Reputatie 6
Badge
Natuurlijk zijn er goede conducteurs, daar geef ik iedereen hier absoluut gelijk in. Maar het spijt mij te moeten zeggen dat ik vaker slechte conducteurs zie die hun beroep niet waard zijn.
Het is maar wat je wilt zien...
Reputatie 3
Hoewel ik best kritisch ben op NS kom ik in de trein eigenlijk nooit slechte conducteurs tegen.
Enig minpunt is het soms als ik nog wil instappen pal voor mijn neus wegrijden maar ook dat schijnt beleid van hogerhand te zijn. En de conducteur dus nauwelijks aan te rekenen.

Wat vaak verkeerd gezien wordt, zijn de machinisten die meereizen om elders een trein op te halen. Machinisten hebben in de trein zelf weinig te zoeken en ogen dan als luie conducteurs, terwijl ze dat niet zijn. Ik heb toch echt de hoop dat het beeld over ons beroep weer eens wat positiever wordt.

Het zou een stuk duidelijker worden als de machinisten weer een rood uniform zouden dragen.

Ja super idee voor alle machinisten een nieuw rood pak aanschaffen zodat wantrouwende reizigers zich niet meer ergeren aan een luie conducteur die eigenlijk een machinist is. Dat is de investering zeker waard!
Reputatie 3
Sinds ik bij de treinschoonmaak werk, zijn er verschillende mogelijkheden geweest om dichterbij NS te komen en dé conducteur te leren kennen. Sindsdien is mijn waardering voor conducteurs nog meer gegroeid. Vaak zie je de conducteur maar heel even bij bijvoorbeeld controle of serviceronde, misschien net te kort om een goed beeld te krijgen. Volgens mij zijn het ook juist steeds de negatieve ervaringen die een heel beeld vertekenen. Net die ene conducteur waardoor alle conducteurs zo lijken te zijn. En helaas zijn er ook echt rotte appels in de kist.
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging Bezemsteel!
Badge +3
@iMark

Je theorie over de gesloten poortjes hoor ik ook vaker. Toch schrijf ik veel voor deze stations. Om eerlijk te zijn vind ik de ingangscontrole fijn, het filtert toch een deel probleem reizigers eruit, maar ondanks dat blijf ik controleren. Kom genoeg tegen wat niet correct is helaas.

Ik geloof ogenblikkelijk dat je veel onregelmatigheden tegenkomt wanneer je controleert. Ik kan alleen maar afgaan op mijn eigen ervaringen. Hilversum is het station waar mijn meeste reizen beginnen. Sinds de poortjes daar gesloten zijn ben ik voor zover ik me kan herinneren nooit meer gecontroleerd in een IC richting Amsterdam Zuid of Amsterdam Centraal. Iets anders kan ik er echt niet van maken.
Reputatie 6
Badge
Ik heb minstens zoveel waardering voor Bezemsteel als voor de Hoofdconducteurs. Schoonmaken is een belangrijk en zwaar beroep waar ik alleen respect voor kan tonen.
@WillemSoestdijk
Ik vind dat conducteurs wel wat meer autoriteit mogen uitstralen. Bij de S&V uniformen heb je het gevoel dat er echt iemand binnenkomt, de conducteurs uniformen vind ik teveel softie jaren 70.

helemaal mee eens 🙂
Over wat een conducteur wel en niet doet kunnen diverse forumleden een goed antwoord geven, maar ik wil graag melden dat ik het jammer vind dat zo'n beeld hebt van ons personeel Tinus. De diverse meningen lees je verder al in dit topic.

Misschien als ze gewoon dagelijks de kaartjes controleren op alle trajecten, orde handhaven in stilte coupes en trein zelf, reizigers van juiste informatie voorzien ook als een trein stil staat, of ergens op wacht, rokers buiten de rookvierkanten bekeuren, reizigers een veilig gevoel geven als ze met de trein reizen, professionele uitstraling hebben (niet gamen, whatsappen in de trein, uitgebreid kletsen met andere NS medewerkers in eerste klas), dan zou ik meer respect voor ze hebben ja. Laat eerst zelf het goede voorbeeld zien, dan reizigers maar alles laten accepteren.
Reputatie 6
Badge
@Tinus621 amen. @NS, Bestaan er eigenlijk mensen die de werkzaamheden van individuele conducteurs controleren? Volgens mij een zelden gestelde, maar wel zeer goeie vraag...

Reageer