klacht: conducteuren

Toon eerste bericht

46 reacties

Badge +3
Er is wel eens sprake geweest van het inzetten van 'mystery guests' om het werk van conducteurs te beoordelen. Toen de vakbonden daar lucht van kregen en dreigden met langdurige stakingen is dat idee weer snel van tafel gegaan.
Reputatie 6
Badge
Dus eigenlijk is er niemand die checkt of ze wel hun best doen? En moeten we ze allemaal maar geloven als ze zeggen dat ze dat doen? Om te huilen...

Dus eigenlijk is Dumpert de enige manier om erachter te komen, maar dat geldt alleen voor agressieve conducteurs. Is dat niet wat naar?
Reputatie 3
@Landrsthrn

Bedankt voor de je waardering!

Ik meen me te herinneren dat HC's worden gecontroleerd door middel van de railpocket; het aantal ov-registraties, hoeveelheid UvB's, teammanagers die trein mee op gaan of reizigers die klachten hebben.
Reputatie 7
HC's worden gecontroleerd inderdaad door railpocket en aantal UvB's. Verder door Ipsos (omroep) en door reizigersonderzoek (rondetijd). Dan kan een ieder een melding maken (personeel en reiziger) en gaan er inderdaad nog wel eens teammanagers mee.

Wat betreft het uniform, ikzelf heb het colbertje nooit aan maar dat nieuwe jasje, zullen jullie vast wel eens gezien hebben. In combinatie met een koppelriem, ziet dat er al heel anders uit ;)

Om nog even op Tinus in te haken:
Misschien als ze gewoon dagelijks de kaartjes controleren op alle trajecten, orde handhaven in stilte coupes en trein zelf, reizigers van juiste informatie voorzien ook als een trein stil staat, of ergens op wacht, rokers buiten de rookvierkanten bekeuren, reizigers een veilig gevoel geven als ze met de trein reizen, professionele uitstraling hebben (niet gamen, whatsappen in de trein, uitgebreid kletsen met andere NS medewerkers in eerste klas)
Eens, maar houd er rekening mee dat zowel stiltecoupé lastig handhaven is (heb ik al vaker op dit forum besproken - dit i.v.m. rumoer die er altijd is als we binnenkomen en iedereen snel stil is als we er zijn) en het rookverbod ook. Als ik op het perron sta, heb ik vaak geen tijd om te bekeuren, omdat mijn trein er dan aan komt, of ik in de trein zit die een korte haltering heeft. Gaat die persoon dan met mijn trein mee dan kan het, maar iemand die ik een overtreding zie maken kan er mee wegkomen. Ik kan er wel tijd voor maken, maar dat betekend een vertraagde trein.

Je mag best weten dat dit in meer gevallen zo is. Je kiest soms voor een waarschuwing of iets dergelijks, om gelijk door te kunnen, ook in het geval van een UvB. Natuurlijk wil je iedereen "aanpakken", maar meestal lijden de mensen met goed gedrag eronder (missen een overstap oid.)
We maken een beslissing en moeten soms kiezen uit 2 kwaden.
Dat is volgens mij helemaal juist Bezemsteel, maar de HC's op dit forum kunnen dat beter beamen. Iedereen mag hier zo zijn/haar eigen mening hebben, dat is het mooie van dit forum. Maar ik wil aangaande dit onderwerp toch echt een ander geluid laten horen. Binnen ieder groot bedrijf zijn er werknemers die misschien de kantjes er aflopen en wat minder zichtbaar zijn, zo ook bij oNS. Maar het overgrote deel van mijn collega's op de trein hebben een groot hart voor de zaak. Momenteel is veiligheid op en rond de trein absoluut prioriteit nummer één. Dat betekent niet alleen veilige vertrekprocedures, maar ook wordt rijdend personeel helaas nog te vaak geconfronteerd met zwartrijders, bedelaars of anderszins situaties die hun aandacht vragen. Controle is dan net even minder belangrijk. Maar de conducteur is er zeker op iedere trein, alleen hij/zij kan niet in iedere coupé tegelijk zijn. Dat de ervaring van enkelen leert dat de HC te weinig zichtbaar is, is een waardevol signaal en ik zal overleggen wat we daarmee moeten doen. We krijgen bij klantenservice echter ook relatief veel complimenten over ons personeel binnen. De HC's hier actief op het forum zijn geen uitzondering in het tonen van grote betrokkenheid bij het bedrijf en haar klanten. Alleen doet een ieder het op zijn eigen manier. Ik heb veel respect voor mijn collega's op de trein en op de stations. Wanneer er klachten zijn moeten die adequaat worden afgehandeld, maar ik kan niet meegaan in de beeldvorming die hier neergezet wordt. Dat zegt uiteraard niet dat we deze niet serieus nemen.
Reputatie 6
Badge
Hoe vaak moeten conducteurs eigenlijk servicerondes lopen? Ik heb dit in 1,5 jaar tijd namelijk pas 1 keer meegemaakt.
Reputatie 7
Hoe vaak moeten conducteurs eigenlijk servicerondes lopen? Ik heb dit in 1,5 jaar tijd namelijk pas 1 keer meegemaakt.
De richtlijn is om ons 1x per 45 minuten te zien.
@iMark

Ik wilde je theorie over de gesloten poortjes en minder controle niet onderuit halen overigens. Ik overleg vaak met collega's als we met bv zijn 2-en op de trein zitten en dan hoor ik helaas deze theorie ook. Ik sta er dus niet achter.
@Bezemsteel

Ook ik heb groot respect voor jullie als schoonmaker.
Reputatie 6
Badge
@Slidestops, verzorgt de NS ook loterijen? Want dan doe ik mee.
Reputatie 7
@Slidestops, verzorgt de NS ook loterijen? Want dan doe ik mee.
Die richtlijn haal je zeker niet op een dubbeldekker in de spits. Ik had laatst Zwolle -> Roosendaal (2u 43m).
Zwolle direct begonnen met controleren en pas in Nijmegen klaar met mijn eerste ronde (1u 16m).
Tijdens de rit 5 UvB's, 1 Pv, 1x overdracht V&S. Ik ben dus echt druk bezig geweest.
Maar iemand die instapt in Wijhe (1e station na Zwolle) op een plek waar ik net geweest ben, kan dus inderdaad heel lang reizen zonder een conducteur te zien. Dit gebeurt mij best vaak. En als ik dan zo lang bezig ben geweest, dan ga ik inderdaad ook even zitten voor ik weer begin.

Nu is dit natuurlijk niet voor elke situatie of elke conducteur. Er zijn er ook die want minder controleren of lopen. Maar toch om even een beeld te schetsen van onze kant.
Reputatie 6
Badge
Dit beeld herken ik verschrikkelijk in de sprinters. Daar controleert men vaak van achteren naar voor, en als je dan op een station helemaal achteraan instapt wanneer de conducteur daar net geweest is, kan het inderdaad goed voorkomen dat je niet gecontroleerd wordt. Ik maak dit bijna altijd mee op Rotterdam Noord - Gouda.

Bedankt voor je verhaal Slidestops, dat geeft een mooi beeld van een tijdsinvulling zoals hij hoort.
Zeer herkenbaar Slidestops 😉.
Reputatie 1
Als HC lees ik regelmatig mee op dit forum. Dit forum is voor mij één van de manieren om er achter te komen wat reizigers belangrijk vinden, wat er goed gaat en wat er beter kan. Na het lezen van een aantal berichten toch besloten om m'n reactie te plaatsen. :)

Zoals anderen al hebben gezegd zullen er bij 'ons' vast ook wel mensen zijn die er de kantjes vanaf lopen, zoals je deze in elk bedrijf hebt. Ik vind het alleen vervelend dat mensen dan gelijk alle HC's over één kam scheren terwijl er genoeg mensen bij ons in het bedrijf zitten die elke dag hun stinkende best doen om mensen zo goed mogelijk te helpen.

Eén van de problemen is, naar mijn gevoel, dat er niet altijd een goed beeld bestaat van onze werkzaamheden en dat als wij hierdoor niet zichtbaar zijn er gelijk wordt gedacht dat we dan ook niet veel doen. Voorbeeld:
Eergisteren heb ik één van de Intercities van Rotterdam naar Utrecht gereden. Dit waren 6 bakken VIRM en al direct na vertrek uit Rtd komt er een meneer naar me toe die vraagt om een UVB. Tegen de tijd dat we bij R'dam Alexander (Rta) aankomen heb ik de UVB afgerond en heb ik tegelijkertijd ook wat informatie opgezocht voor een tweetal oudere dames. Na Rta begin ik met controleren. Na 2 'bakken' aan de onderkant gecontroleerd te hebben krijg ik van reizigers te horen dat ik bedelaars aan boord heb. Doormiddel van een omroep geef ik dit aan aan de reizigers en tegelijkertijd geef ik het zelf ook door aan 'onze' veiligheidscentrale. Vervolgens loop ik de trein door om te kijken of ik ze tegenkom. Vlak voor Gouda heb ik er eentje gevonden. Helaas geen heterdaad op bedelen maar ik kan wel een uvb-tje schrijven vanwege geen Vvb. Na vertrek uit Gouda kom ik op een balkon terecht waarbij er een veiligheidsglasje (is dit een woord?) boven de deur manco is. Na dit doorgegeven te hebben aan 'onze' technische dienst (MBN) ga ik verder met controleren. Een minuutje of 10 voordat ik Utrecht binnen ga rijden wordt ik gebeld over een verloren voorwerp. Gelukkig weet ik de tas in kwestie te vinden en kan ik dit direct doorbellen zodat de eigenaar dit zo spoedig mogelijk hoort. Hierna rijden we al 'de brug' bij Utrecht CS over en begin ik met m'n omroep. Na aankomst bij Utrecht zoek ik m'n opstappende collega HC op en stap ik de roltrap op om de eerder gevonden tas af te geven.

Nu ben ik de hele tijd heel druk bezig geweest met mijn taken maar heb ik door omstandigheden een groot deel van de trein niet kunnen zien, hierdoor kan er het beeld onstaan dat we daarom ook niet veel uitvoeren terwijl dit juist het tegenovergesteld is en juist onze stinkende best doen om de treinreis zo aangenaam mogelijk te maken voor de mensen. Omdat ik wat aspiranten HC's aan boord heb, al passagierend tussen de normale reizigers, die onderweg zijn voor hun opleiding in Amersfoort wordt het negatieve gevoel ook nog eens versterkt omdat deze worden aangezien als 'hét treinpersoneel wat niets uit zit te voeren'.

Qua werkzaamheden heeft Loes een keer een mooie opsomming van onze taken gemaakt waarvan ik helaas even niet de link beschikbaar heb, maar deze zal desnoods vast wel te vinden zijn.
Badge +3
@iMark

Ik wilde je theorie over de gesloten poortjes en minder controle niet onderuit halen overigens. Ik overleg vaak met collega's als we met bv zijn 2-en op de trein zitten en dan hoor ik helaas deze theorie ook. Ik sta er dus niet achter.

Dan zijn we het eens. Helaas is de theorie praktijk aan het worden. Blijkbaar is het onvermijdelijk dat mensen gaan denken dat de techniek de controle wel kan overnemen.

Vandaag overigens gecontroleerd in de Sprinter tussen Bussum Zuid en Amsterdam Zuid. Het was een aangename verrassing.
Reputatie 7
@Wes C. Addle mooie beschrijving, zeer herkenbaar 😉
Reputatie 6
Duidelijk verhaal. Naar mijn idee was er echter " vroeger" (20 jaar geleden in mijn studententijd) veel meer daadwerkelijke controle en zichtbaarheid conducteur. Ik liet mijn mooi groene, kartonnen, gelamineerde studentenOV met fotootje veel vaker zien dan nu mijn chipkaart wordt uitgelezen. Is het takenpakket flink uitgebreid, of zijn er juist veel meer reizigers? Een combinatie hiervan denk ik?
Reputatie 7
Duidelijk verhaal. Naar mijn idee was er echter " vroeger" (20 jaar geleden in mijn studententijd) veel meer daadwerkelijke controle en zichtbaarheid conducteur. Ik liet mijn mooi groene, kartonnen, gelamineerde studentenOV met fotootje veel vaker zien dan nu mijn chipkaart wordt uitgelezen. Is het takenpakket flink uitgebreid, of zijn er juist veel meer reizigers? Een combinatie hiervan denk ik?

Takenpakket is denk ik niet persé uitgebreid. De diensten zijn wel voller en krapper geworden, maar dat maakt voor de werkzaamheden op de trein zelf niet zoveel uit.

Er zijn natuurlijk veel meer reizigers gekomen, veel meer treinen gaan rijden en veel langere treinen. Dit icm met minder conducteurs op de trein en dan wordt het lastiger.
Voorbeeld de VIRM (dubbeldekker) met 6 rijtuigen, was altijd dubbel bemenst, tot een aantal jaar geleden. Nu loop je in je eentje in die trein. Trein is ongeveer 160m lang en er kunnen 600 mensen zitten ruwweg. Als je dat alleen moet doen ipv met zijn 2'en is het natuurlijk logisch dat alles langer duurt en de trefkans minder is.

Op enkeldeks treinen valt het mee (werd vroeger meer mee gereden, mat 64/icr/icm etc), daar heb je maar 1 verdieping en ben je dus veel sneller zichtbaar. Tegenwoordig rijd DDZ en VIRM het overgrote deel van de Intercity diensten (dubbeldekkers dus)
Badge +3

Ik heb sterk het idee dat er veel meer onregelmatigheden zijn dan een jaar of twintig/dertig geleden. En de verwerking van onregelmatigheden is veel ingewikkelder dan vroeger. Toen kon je tegen betaling van een toeslag van NLG 3,50 een kaartje bij de conducteur kopen. Dus: kaartje uitschrijven, afrekenen en klaar.

Nu moet er een UVB worden uitgeschreven met identiteitscontrole. Dat kost veel meer tijd per reiziger zonder of met het verkeerde kaartje. Hierdoor kunnen er per saldo minder mensen worden gecontroleerd.

In de loop der jaren is in Nederland een systeem gegroeid waarbij de pakkans relatief laag is en de boetes relatief hoog zijn. Datzelfde geldt overigens voor verkeers- en andere overtredingen. Hierdoor kan er bezuinigd worden op het aantal controleurs maar blijft de opbrengst van boetes ongeveer gelijk door ze steeds te verhogen. Het werkt wel het gevoel van onrechtvaardigheid in de hand bij burgers. Wanneer voor een kleine overtreding hoge boetes worden uitgedeeld, wordt dat niet altijd begrepen. En omdat de pakkans zo laag is, gaat er ook geen afschrikwekkende werking van uit.
Reputatie 7
@iMark ook een goeie inderdaad 😉
Reputatie 6

In de Goede Oude Tijd konden die veel sneller door de coupé heen gaan. Even naar het kaartje kijken of er een gaatje in knippen: dat gaat veel sneller dan met de chipkaart.
Dit weekeinde nog een Belgische treinbegeleidster in actie gezien: die kan dat heel snel. Het traagste kaartje was dat van mij: mijn zoontje mocht het knippen met haar tang.

Reageer