Klacht: geen conducteurs ´s avonds / ´s nachts

• 2 augustus 2014
  • 4 reacties
  • 912 Bekeken

Ik heb in de afgelopen paar weken meerdere keren een late trein (rond 23/24 uur) en een nachttrein genomen op het traject Den Haag - Amsterdam en geen enkele keer heb ik conducteurs in de trein gezien. Niet alleen werd er niet op kaartjes gecontroleerd, maar ook liepen de conducteurs niet door de trein heen. Dit terwijl er wel telkens dronken en agressieve mensen bij mij in de coupé zaten. Voor een gevoel van veiligheid is het dan prettig om te weten dat er conducteurs in de trein zijn voor het geval de situatie uit de hand loopt. Ook kan het rondlopen van een conducteur een preventieve werking hebben op een agressief persoon. Ik zou me veiliger voelen als ik weet dat er op zulke tijdstippen een conducteur aanwezig is in de trein om op te treden als dat nodig is.

4 reacties

Reputatie 6
Het kan zijn dat u geen conducteur in de trein hebt gezien, omdat de belangrijkste taak van de conducteur het zorgen voor de veiligheid is.

In de eerste plaats is dit de veiligheid bij het vertrek.

Daarnaast zijn ze ook vaak druk met het zorgen van de veiligheid van de machinist in de cabine of de veiligheid in de 1e klasse en soms ook de veiligheid in de achteroplopende cabine (zo ook gisteren, de machinist van trein 9867 had tussen Gvc en Ypb kennelijk hulp nodig bij het waarnemen van de seinen, want de conducteur was continu bij de mcn in de cabine).

Het is dus helaas fysiek onmogelijk dat een conducteur in zijn eentje continu in de hele trein aanwezig is...
Reputatie 4
Badge
Hoewel de cynische reactie van wsm de mijne niet is, is het inderdaad jammer dat conducteurs zo weinig zichtbaar zijn in de avond- en nachttreinen. Gezien het brutale gedrag van sommige reizigers vertonen zij zich daarom soms maar niet in die treinen.Met als gevolg dat men denkt dat men zich onbeschoft kan gedragen, omdat er toch geen toezicht is. Zo is het cirkeltje rond.
Overigens kan men als reiziger(s) ook een medereiziger aanspreken op gedrag.

Op treinen na 22 uur horen m.i. standaard twee conducteurs te zijn.
Beste Francesca,
Het kan inderdaad zo zijn dat de conducteurs met andere werkzaamheden bezig zijn, zoals wsm zegt. Als je een conducteur wilt spreken kun je op tussenstations zien waar deze zich bevindt door even naar buiten te stappen en te zien waar de conducteur zich bevindt op het perron. Natuurlijk is het ook nodig dat een conducteur op eigen initiatief zo af en toe de trein doorloopt. Kun je aangeven om welke trein het precies ging?
Ik heb vroeger toen ik puber was ook in de nachttreinen gezeten. Toen had je ook een rook coupe. In de rook coupe ging men weleens een jointje blowen. Ik voelde mij toen niet echt senang. Het aantal conducteurs die er toen ook destijds waren, hielpen niet om het tegen te gaan. Het was toen nog in de gabbertijd. Na het uitgaansleven kunnen mensen stoint en of dronken zijn. Dit brengt vooral overlast met zich mee! Ga in een coupe zitten waar meer gewone en vertrouwde mensen in zitten. Alleen Conducteurs is niet voldoende, zeker niet in de nachttreinen. Meer politie steun zal ook vooral goed zijn om de overlast in de nachttreinen te beperken. Je kan ook zelf de politie bellen, ze zijn 24 uur per dag en nacht bereikbaar op het nummer 0900-8844. Je betaalt het lokaal gesprek tarief.

Reageer