beantwoord

Klacht indienen over ipsos.

Toon eerste bericht

120 reacties

https://forum.ns.nl/de-trein-11/reizigersonderzoek-33912
Jup, maar ik twijfel dus over #3, de vraag of de Ipsos-medewerker het ook kan zien in z'n MCL-like applicatie. Ik wil in ieder geval niet opgehangen worden aan mijn eigen uitspraken dat het niet in beeld komt, als straks wel blijkt dat het inmiddels veranderd is.
Ik zal het de volgende keer nogmaals vragen als ik er weer eentje tegenkom in de trein.
Reputatie 2
Aha, zo ziet de rode jas van een ipsos-medewerker uit.
Reputatie 1
Ik zeg al sinds 9 jaar no respons en dan IS het goed. Dat is hun eigen code no respons en dan tja. Alleen de hc mag mijn kaart zien en S & V
V&S mag mijn kaart ook controleren. Echt vaak komt dat niet voor en ik vraag mij daadwerkelijk af hoe een dag, week of maand van zo'n medewerker eruitziet. Wordt het niet tijd dat een V&S medewerker zich meldt op dit forum. Beetje off topic misschien..
Reputatie 7
V&S mag mijn kaart ook controleren. Echt vaak komt dat niet voor en ik vraag mij daadwerkelijk af hoe een dag, week of maand van zo'n medewerker eruitziet. Wordt het niet tijd dat een V&S medewerker zich meldt op dit forum. Beetje off topic misschien..
Binnekort 😉
Helaas moet ik meedelen dat het gedrag van Ipsos medewerkers niet veranderd is. In de stoptrein van Den Haag naar Utrecht kwam er een tweetal Ipsos'sers op mijn pad. Bij mijn medereizigers vroegen ze doodleuk om het vervoersbewijs. Toen ik vroeg waar Ipsos voor stond kreeg ik als antwoord "wij controleren de vervoersbewijzen, mogen we die van u hebben aub?". Als ik nu dit verhaal lees zakt mijn broek af. Dit is bijna onacceptabel gedrag. Als ze hadden aangegeven dat het voor onderzoek was, hadden ze mijn kaart ook gekregen. Maar nu voel ik me toch heel erg in de zeik genomen. Teleurstellend..
Reputatie 5
Ik ben ook wel eens benieuwd naar de resultaten van Ipsos. Enige wat ik zie is dat ze kaartjes controleren. Wat gaan ze met de resultaten doen dan?
De ipsos medewerker mag wettelijk niet eens vervoersbewijzen controleren dit omdat het geen boa of medewerker van de spoorwegpolitie is.
Echter als je dit weigerd dan wordt je inderdaad gezien als zwartrijder.
Maar als dan een boa of een spoorwegagent naar je toekomt kun je deze wel je vervoersbewijs tonen.
Dit om een boete te voorkomen.
@Heuvelman
Een Ipsos medewerker mag mij niet eens inseinen als er een reiziger is zonder kaartje of verkeerd vervoersbewijs of bij een weigering. Ipsos meet alleen maar en doen inderdaad geen controle uitvoeren.
Ik vind de medewerkers van ipsos ook vaak onverzorgd overkomen. Ik weet inmiddels dat het voor een onderzoek is maar in mijn ervaring wordt dat nooit kenbaar gemaakt en wordt er alleen ‘vervoersbewijs alstublieft’ gezegd. Net niet eens en werd er alleen een hand uitgestoken, ik vind het niet nodig om mee te werken aan een onderzoek dat op zo een manier gebracht wordt maar vaak heb je het gevoel dat dat geen optie is (ondanks dat ik weet dat dat wel kan)
In wezen heb je ook geen keus niet mee te werken. Als je je kaart niet geeft scannen ze dat evengoed. Weigering is dus niet eens een weigering voor het onderzoek.
Met andere woorden je bent gedwongen deelnemer. Ook als je nee hebt gezegd tegen deelname.
Zou goed zijn als ze eindelijk eens uitschijnen met die onzinnige rondjes ipsos.
Als je weigert, telt men je wel als reiziger. Reizigers tellen lijkt me niet echt een probleem. Als een reiziger niet wil meewerken, wordt er niets gescand, alleen dus geteld. Als hoofdconducteur voer ik ook tellingen uit. Vaak werk ik met percentages, maar ik doe het wel. Ik begrijp het probleem van tellen dus niet helemaal. Ms dat ik iets mis?
Het is absoluut niet verplicht om mee te werken aan een onderzoek in de trein. Laat ik dat nogmaals benadrukken. We stellen het wel op prijs.
Badge +3
Dat je niets verplicht bent wist ik. Dat je dan (in hun eigen jargon) 'no respons' kan zeggen i.p.v. een discussie is handig.

Vorige keer toen ik "nee bedankt" zei werd er nogal nors gemompeld "geen vervoersbewijs...". Of ze dat ook zo registreren geen idee, maar is dan in feite een onjuiste registratie.

De HC erbij halen (waar ik natuurlijk wél voor moet opstaan en mijn tas uit het rek pakken) vind ik kinderachtig, want dan kunnen ze alsnog zien hoe ik reis.

Als ik toevallig een (anoniem) actiekaartje in mijn borstzak heb zitten vind ik het overigens niet zo'n probleem...
Ze mogen de HC er niet bijhalen als iemand weigert mee te werken. Laat daarover (ook) geen misverstand bestaan.
Reputatie 5
Hoe zit het dan als ze zich samen met de hc door de trein begeven?

Het het een keer gehad tussen Zoetermeer en Den Haag, die ipsos-persoon en de hc liepen samen door de trein, waarbij de ipsos-medewerker om de vervoerbewijzen vroeg.

Toen ik aan de beurt was heb ik mijn vervoerbewijs maar gelijk aan de conducteur gegeven.
Dat kan een optie zijn voor de HC. Waarschijnlijk zodat de reiziger niet twee keer 'gestoord' wordt tijdens de reis. Maar ook dan mag je weigeren en je kaart alleen aan de conducteur tonen. Ik snap dat er zich wat vervelende situaties kunnen voordoen, maar het is echt toegestaan om medewerking te weigeren.
Ik beaam wat Klaas-Jan hier zegt. Ik weet nu ook dat de huidige software waar Ipsos mee werkt, men ook niet meer kan zien of je wel of niet bent ingecheckt of dat je bv verkeerd zit. Bij zichtkaarten is dat wel te zien.
Een HC die de kaart doorgeeft aan de Ipsos medewerker is niet toegestaan nee. Andersom wel.
Zelf loop ik er altijd wel bij, maar ik neem de vragen voor mijn rekening. Als een reiziger bv erg vervelend tegen de Ipsos medewerker is, dan ga ik er wel wat mee doen, maar ik kan dus beamen wat Klaas-Jan hier zegt dat het zo ook bij ons bekend is.
Een ander punt is, is dat Ipsos medewerkers bij een vervoerbewijs uitgeschreven door ons, het direct als UVB noteren, terwijl ik ooit kosteloos had uitgeschreven. Hoorde later dat deze medewerker niet gekeken had wat voor soort het was. Ook dat gebeurd, we zijn net mensen zullen we maar zeggen.

Reageer