beantwoord

Klacht indienen over ipsos.

Kan ik ergens een klacht indienen over een ipsos medewerker. Ik weigerde net vriendelijk, met een glimlach en een "nee dankuwel" , de enquete. Nadat hij overigens niks uitlegt maar alleen 'kaartje alstublieft' zegt. Zegt de man "ik dacht dat de jeugd de toekomst was tegenwoordig maar dat zal dan wel niet. Valt me tegen" en loopt vervolgens z'n beklag over me te doen bij andere mensen in de coupé.

Dat lijkt me niet de bedoeling.
icon

Beste antwoord door Slidestops 2 februari 2017, 18:17

Nee inderdaad, helemaal niet de bedoeling.

Ipsos:

020 60 70 707
info@ipsos-nederland.nl
Bekijk origineel

120 reacties

Goedenavond nht210, goed dat je hierover contact over opneemt.

Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat het zo gaat, zo'n onderzoek is op vrijwillige basis en dat mag je gewoon weigeren. Zou je me misschien een privébericht kunnen sturen, waar je aangeeft welke trein je in zat en hoe de persoon eruit zag? Ik heb dan graag je traject, en je vertrektijd. Dan ga ik de klacht voor je neerleggen bij Ipsos.

Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken.
Reputatie 3
Hoor wel vaker verhalen hierover van anderen, Ipsos is vaak erg opdringerig. Als je weigert i.v.m. privacy, lopen sommigen zelfs naar de conducteur toe, omdat ze dan denken een zwartrijder te hebben. Erg jammer allemaal, zo kweekt men geen vertrouwen. Omroep hoor je hier ook nooit over, ook een puntje van verbetering!
Reputatie 7
Badge +3
Voortaan ga ik aan Ipsos melden dat ik zwart reis. Wie doet met me mee?
Goed idee.

De laatste keer dat ik zo'n Ipsos-figuur tegenkwam, zat ik in een stiltezone. Het enige wat ik gedaan heb was met mijn wijsvinger het bekende stitlegebaar maken. Daar keek meneer wel van op maar liep vervolgens zonder te praten verder.
Ik moet bekennen dat ik ben gestopt met telkens in discussie gaan, juist omdat ik graag in de stiltecoupe zit en daarmee uiteindelijk ook alleen maar anderen stoor. De software doet niks meer dan kaartsoort registreren, dus ik geef tegenwoordig _altijd_ m'n ns bc. Of ik die gebruik of niet. Scheelt een hoop frustratie.
Reputatie 6
Gistermiddag werd me tijdens het ritje van Rotterdam Centraal naar Alexander door een medewerker van Ipsos om de OV-chipkaart gevraagd voor een reizigersonderzoek.

Op de vraag wat hij precies onderzocht, antwoordde de man dat hij aantal reizigers moest meten, verder niets. Waarom heeft u daar mijn OV-Chipkaart voor nodig, vroeg ik hem. U kunt toch gewoon het aantal reiziger tellen? Dat gaat toch veel sneller? Volgens de man was het echt nodig de OV-Chipkaart te scannen en stond er bijna op, dat ik hem mijn OV-Chipkaart gaf. Ik bleef erbij, dat ik dat vreemd vond en hij bitste hij me "dan niet" toe. Ik wenste hem een fijne dag met veel werkplezier toe.

Daarna kreeg mijn reisgenote hetzelfde verzoek. Zij antwoordde eerlijk en oprecht: Sorry, ik heb geen OV-Chipkaart. Voor die paar keer dat ik met het openbaar vervoer ga, vind ik hem te duur en te ingewikkeld.

Zichtbaar geïrriteerd en moppelend beende hij weg, bij het uitstappen wapperde mijn reisgenote vrolijk naar de ipsos man met haar keurig netjes uitgeprinte e-ticket ?

Leuk, zo'n baan ?
Reputatie 7
Badge
Gezeik? De reiziger maakt zelf wel uit of ze meewerken aan een lullig onderzoekje zonder sterk doel, dat is absoluut geen gezeik maar goed recht.

Oke, maar mag ik daar alsjeblieft een andere mening over hebben?
Reputatie 7
Badge
Dat heeft in zoverre met Ipsos te maken dat wanneer NS beseft dat ze Ipsos nutteloze onderzoeken laten doen, ze Ipsos niet meer zullen inhuren en wij die 'onderzoekers' niet langer tegenkomen (of door ze worden lastiggevallen).

Die mensen komen maar 5 keer per jaar langs ofzo, is dat nou echt zo´n big deal?
Reputatie 7
Badge +3
Ze willen juist niet weten met welke trein jij hebt gereisd, want dan kijken ze wel naar de gegevens.
Interessanter is het om te weten, waar het drukker is, waar mensen met abonnement zitten, welke worden gebruikt, hoeveel actiekaartjes worden gebruikt, welk abonnement het goed doet in de spits, in de dal. etc etc.

Uit deze gegevens kunnen abonnementen worden aangepast, sommige meer gepromoot, sommige acties meer gepromoot etc.

Het gaat er dan ook niet om dat bekend is met welke trein ik gereisd heb. Het gaat erom dat NS nu al weet hoeveel mensen er rond 12.20 uur in Hilversum zijn ingecheckt en hoeveel mensen er met een incheck uit Hilversum rond 12.47 uur zijn uitgecheckt in Amsterdam Zuid. Dan weet NS bijna precies hoeveel reizigers er in trein 11638 gezeten hebben.
Al die gegevens zijn al bekend door de in- en uitcheckregistraties. Zo weet NS ook dat ik met een Voordeelurenabonnement reis.

Kortom, ik ben niet overtuigd dat Ipsos-onderzoek enig nut heeft. Het geeft alleen maar overlast.
Ik zal eens een poging wagen.

Wij als conducteur controleren of je een geldig vervoersbewijs hebt. Dat wil zeggen, goede check-in, kaart in orde, persoonsgegevens kloppen, tarief klopt, richting klopt en dergelijke. Als we een ov-chipkaart scannen komt er persoonlijke informatie tevoorschijn die wordt uitgelezen door ons apparaat. We controleren dus individueel en "meten op de man". Hiervoor zijn wij toezichthouder vanuit NS en BOA in het geval iets niet in orde is.

Een persoon die voor IPSOS "controleert" doet metingen.
Vooraf is voor deze persoon precies bekend waar gemeten moet worden, ze krijgen letterlijk op hun briefje: Tussen Utrecht en 's 's-Hertogenbosch heb je een VIRM 6+4, in het voorste 4'tje moet je op dat traject de voorste 3 bakken meten. Voor een conducteur is dit sowieso simpelweg niet haalbaar, omdat hij ook andere werkzaamheden heeft naast controleren. IPSOS heeft dus de vrijheid om wel daar te komen waar het "moet".

Verder is een meting van IPSOS anoniem. De medewerker krijgt niets van je te zien. Alleen een groen vinkje als de kaart succesvol is gescand. Zij kunnen niet zien of je ingecheckt bent, mogen niet controleren en zeer zeker niet handhaven. Zij zijn ook geen toezichthouder voor NS en hebben geen controle-bevoegdheid. Hun onderzoek is dus op basis van vrijwillige medewerking. Zij meten dus niet op de man, maar kijken naar de statistiek, die anoniem verwerkt wordt zonder persoonsgegevens. Iets wat bij een HC niet kan.

Nu, waarom meten ze.

Het is voor de NS interessant en handig om te weten waar de mensen in de trein zitten, met welke abonnementen er gereisd, met welke acties en dergelijke. Om een beeld te krijgen van hoe een rit precies gaat. Iedere trein wordt een aantal keer per jaar gemeten. Incheck-gegevens worden hier niet voor gebruikt en zijn ook niet accuraat. Het systeem kan een redelijke prognose geven, maar weet niet exact welke treinen je zou nemen, waar je zit en dergelijke. Ook hier zou het dan op de man gemeten worden en niet anoniem.

Er wordt dus gekozen om géén gebruik te maken van persoonsgegevens en mensen zelf de keuze te geven hieraan mee te werken in de trien.

Nogmaals - je bent het absoluut niet verplicht.

Dit gaat dus helemaal niet over het onderwerp van deze thread.

Vraag is nogmaals : wat gaat de NS doen aan ongepast gedrag van IPSOS medewerkers die namens de NS onderzoek doen?
Reputatie 2
Aha, zo ziet de rode jas van een ipsos-medewerker uit.
Ze mogen de HC er niet bijhalen als iemand weigert mee te werken. Laat daarover (ook) geen misverstand bestaan.
Reputatie 7
Nee inderdaad, helemaal niet de bedoeling.

Ipsos:

020 60 70 707
info@ipsos-nederland.nl
Voor de meelezers:

Ik heb de klacht van nht210 bij Ipsos neergelegd. Als ik hier meer van hoor laat ik het weten.
Reputatie 7
Officieel mogen ze het niet eens bij de conducteur melden ;)

Omroep snap ik, doe het alleen als ze het willen, want soms moeten ze maar 1 bak van de 12 doen, waardoor je de andere 11 bakken voor niets informeert 😉
Misschien toch een idee om te stoppen met Ipsos? Het is allemaal hartstikke leuk bedoeld, maar ik erger me mateloos aan die 'onderzoekers' die voor conducteur gaan spelen. Ik had afgelopen zondag bijvoorbeeld voor de tweede keer een kleine aanvaring met dezelfde persoon in de Benelux van Rotterdam 17:03 naar Amsterdam. Een aantal maanden geleden had ik deze meneer ook al een keer. Bij het weigeren van meedoen aan het onderzoek krijgt de reiziger een preek waarom hij/zij wel mee moet doen. Bij de preek afkappen wordt inderdaad de conducteur erbij gehaald. NS, deze personen in rode jassen lopen rond in jullie treinen en storen jullie reizigers. Doe er alsjeblieft wat aan. Dit is inmiddels al de zoveelste klacht. Gaat het dan nooit duidelijk worden dat Ipsos als zwaar irritant wordt ervaren? Voortaan ga ik aan Ipsos melden dat ik zwart reis. Wie doet met me mee?
Ik probeer altijd in de buurt van deze onderzoekers mee te lopen en ik roep het altijd om, ongeacht het aantal bakken. De railcateraar roep ik ook om en die haalt het ook niet altijd om de hele trein te hebben gehad. In de omroep meld ik altijd dat het vrijwillig is en we hopen op medewerking. Ik heb wel eens reizigers zien weigeren en dan zagen ze mij en wilde hun kaart meteen aan mij geven ter controle. Ik controleer dus niet, ook de weigeraars niet. Is een eigen keuze.
@Loes
Dat is een perfecte manier van handelen. Ik heb oprecht het idee dat jij dé voorbeeld-hc bent, niet alleen kijkend naar deze situatie 🙂 Mijn complimenten. Ik ga je in werkelijkheid niet zomaar herkennen, want veel van je collega's beoefenen hun beroep ook voortreffelijk. En controle door een hc of v&s: alleen maar goed. Alleen achter een Ipsos medewerker vind ik jouw manier van handelen beter dan controleren. En ik denk dat ik dat niet vaak zal zeggen. Zoals ik al zei, zie ik namelijk graag zoveel mogelijk controles. Is toch beter voor de sociale veiligheid.
@Treinspotter123

Bedankt voor het compliment 🙂
Reputatie 6
Badge
Ik vertel ze altijd direct dat het niet verplicht is, en daarna pas dat ik dus niet mee wil doen. Als ze moeilijk doen, zeg ik, tot hun teleurstelling: "doe wat je niet laten kan: ik ben op de hoogte van de regels" en dan druipen ze flink af. Prachtig 😃
Reputatie 5
Als je nou nog eens een resultaat van die onderzoeken (?) zag in het nieuws of op de NS site ... het motiveert niet echt om mee te werken als je er eigenlijk nooit iets over hoort (ik niet tenminste).
Overigens zie ik ze zelden meer, de spits-sprinter is waarschijnlijk te druk om je doorheen te wurmen (daar is geen onderzoek voor nodig).
Reputatie 6
Wat onderzoekt Ipsos nu eigenlijk? En wat is het achterliggende doel?

Ik heb het laatst eens gevraagd maar de - overgens zeer vriendelijke dame - kon het niet echt uitleggen.
Ze meten het aantal reizigers op een bepaald traject en dat via een vast systeem, 5x per jaar. Zo kan men ook de spreiding van reizigers in de trein zien. Daarnaast meten ze met welk soort vervorsbewijs men reist, denk aan abonnement, e-ticket, eenmalige chipkaart etc.
Reputatie 5
Maar niet tijdens de spits als ook de gangpaden en balkons vol staan, vermoed ik ?
Reputatie 7
Dan ook 🙂
Dan geven ze aan dat dat gedeelte te druk is om te meten. Daar hebben ze richtlijnen voor.

Reageer