klacht: onterrecht beschuldigd van zwartrijden

• 6 augustus 2016
  • 70 reacties
  • 2398 Bekeken

Vandaag reisde ik van Dordrecht naar Venlo met mijn 1e klas weekend vrij abonnement. Ik nam vanaf Breda een vriend mee met een
meereiskaart. Tussen Helmond en Horst-Sevenum kwam de condecteur vervolgens vroeg hij aan die vriend. Met wie reis je mee hij zij dus met mij vervolgens
wordt gezegd tegen die vriend je reist zwart terwijl hij gewoon was ingecheckt met meereiskaart. Wij vragen waarom reden was jij bent in dordrecht ingecheckt en je medereiziger vanaf breda dat is verboden want dat staat op het kaartje volgens hem op een zeer nare toon alsof we een stel criminelen of kleuters waren. Je moet allebei hetzelfde station inchecken . je stapt zo uit of je krijgt een boete! Gelukkig bleef de trein even staan dus hebben we snel op horst sevenum uit en ingecheckt zodat hij ons daarmee niet meer kon lastigvallen. Als dit niet gelukt zou ik een uur later op mijn bestemming zijn en mijn medereiziger ook aangezien we naar het buitenland op weg waren. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt ben heel erg boos! Het betrof de trein van 9.02 vanaf dordrecht. Treinstel 4088

Mvg peter

70 reacties

Je moet op het perron al een geldig vervoersbewijs hebben, dus formeel gezien kan je niet halverwege instappen met een meereiskaart want degene met wie je meereist is er dan niet bij. Alleen als je het letterlijk bekijkt reis je dus niet zwart, want alleen op het perron is je vervoersbewijs niet geldig, en op het perron reis je niet maar wacht je op de trein. Je bent dus een zwartwachter, als dat woord bestaat :? 😳
Reputatie 7
Zoals op het kaartje beschreven, de hele reis samen, dus niet allebei op een ander station, maar echt alles samen.

Dat haal ik er niet uit. Ik zie het toch echt anders en dat betekend dat de tekst blijkbaar nog duidelijker moet.

In dit geval is Peter met een volwaardig, betaald vervoersbewijs ingecheckt in Dordrecht. Hij reist dus alleen op zijn eigen kaart.
Zijn medereiziger stapt 1 station later op en gaat mee naar dezelfde eindbestemming. Ik zie nu echt de meerwaarde niet dat beide reizigers niet de hele reis samen reizen. Voor de meereiskaart gaat dat zeker op. Hij zit vanaf Breda de hele reis met dezelfde reiziger samen.

Andersom zou ik ook niet hebben goedgekeurd, lijkt me logisch en ook niet de reizigers die meerdere reizigers vragen en dan niet omchecken. Daar heb ik grote problemen mee.

Eerste constructie gaat ook op voor de Samenreiskorting. Ik zit op een mobiel nu, maar deze discussie is al eerder gevoerd op dit forum en kwam uit dat dit gewoon is toegestaan.
Beste Peter91,

Welkom op het NS Serviceforum. Zoals je ziet in de post van Slidetops zijn dit echt de voorwaarden van de meereiskaart. De beschuldiging van de conducteur was dus terecht en jullie hadden geluk dat je de tijd had om nog opnieuw in te checken.
@Brian

Dat staat er niet. We hebben hier al zo vaak discussie over gehad.
In de tekst staat dat degene die met de meereiskaart reist de gehele reis samen moet zijn. Dat kun je niet zomaar omdraaien als in dat degene met wie je mee reist ook de gehele reis samen moet zijn. Wel is het zo dat de reis volgens de NS begint bij de poortjes, dus formeel gezien moet je degene opwachten bij de poortjes op het station en niet pas op het perron of in de trein.
Reputatie 3
Dan moet NS er op zetten dat je medereiziger bij hetzelfde station moet inchecken als de hoofdreiziger.

De medereiziger reist heel de reis mee, want zijn reis begint waar hij incheckt., nu interpreteer ik het zo dat de meereiskaart niet geldig is als de medereiziger slechts de halve reis meereist, waarna de hoofdreiziger de trein verlaat (waarna de meereiskaart dus niet meer geldig is voor de medereiziger die zijn reis vervolgt)
@Slidestops en Brian

Er staat:

Alleen geldig als u de hele reis met iemand meereist die 12 jaar of ouder is en een geldig vervoersbewijs 1e klas of 2e klas heeft. U reist samen in dezelfde klasse.

Peter reist met al een geldig vervoersbewijs vanaf Dordrecht en zijn medereiziger stapt in Breda in. Hij voldoet aan de regel.

Er staat niet dat men ingecheckt moet zijn op hetzelfde incheckstation. Ik zou dat er graag op terugzien, ivm misbruik, maar het staat er niet. Ik zou dan ook deze constructie erin terug willen zien overigens. Peter klaagt mijn inziens terecht en het feit dat HC het verschillend toepassen is een slechte zaak.
Reputatie 3
Beste Peter91,

Welkom op het NS Serviceforum. Zoals je ziet in de post van Slidetops zijn dit echt de voorwaarden van de meereiskaart. De beschuldiging van de conducteur was dus terecht en jullie hadden geluk dat je de tijd had om nog opnieuw in te checken.

Nee dat staat er niet, de medereiziger moet de hele reis samen reizen en dat doet hij met iemand met een geldig kaartje.

Deze discussie is al eerder gevoerd hierover.
Zoals de tekst nu is opgesteld kun je inderdaad niet onomstotelijk vaststellen dat zowel hoofdreiziger als meereiziger dezelfde check-in moeten hebben. Wel kun je uit het feit dat je op het perron een vervoersbewijs nodig hebt opmaken dat de hoofdreiziger zijn meereiziger bij de poortjes moet ophalen en afzetten, als de meereizer op de terugreis eerder uitstapt en er is toevallig uitgangscontrole kom je daar niet doorheen als de hoofdreiziger in de trein is blijven zitten.

Om iemand bij de poortjes op te halen en af te zetten hoef je zelf niet door de poortjes heen, dus een conducteur kan op deze manier niet zien dat jij degene daadwerkelijk hebt opgehaald. Niet dat het de conducteur iets uit zou moeten maken, hij controleert of je in zijn trein een geldig vervoersbewijs hebt, niet of je dat op het perron al had. Maar als de NS dat toch per se wil, dan moet men duidelijk op het kaartje zetten dat je opnieuw moet inchecken als je onderweg iemand oppikt.
Naar mijn mening is wat loes zegt ook het geval want die vriend heeft zijn gehele reis met mij samengereisd zoals op dat kaartje staat. De telefonische klantenservice heeft mij ook gelijk gegeven . wel is gevraagd een schriftelijke klacht in te dienen. Kan dit via het forum?
Beste Peter91,

Er staat nota bene in oranje omcirkeld dat de conducteur het bij het verkeerde eind had! "Alleen geldig als u (de meereiziger dus, red.) de hele reis (van de meereiziger dus, red.) met iemand meereist die 12 jaar of ouder is en een geldig vervoersbewijs 1e klas of 2e klas heeft."
Reputatie 7
Moet je nagaan dat het intern nog niet eens duidelijk is...
Gewoon afschaffen, bij alles wat gratis is wordt er voor mijn gevoel, als ik het forum zo lees, meer problemen van gemaakt als dat er plezier van komt. (Mensen die geen printer hebben, 1e klas kaartjes combineren wat niet mag, het meereiskaartje)
Reputatie 3
Waarom afschaffen ? De voorwaarden zijn vrij duidelijk hier, alleen NS medewerkers weten zelf niet hoe te handelen.

Degene met het meereiskaartje moet zijn hele reis samen maken met de hoofdreiziger.

En als het zo bedoeld is dat beiden hetzelfde station in moeten checken (wat naar mijn mening weinig zin heeft) moet dat duidelijk worden aangegeven.
Ik kom geregeld reizigers tegen die het eerste stuk met A reizen en daarna met B.
Dan is men met de reiziger A ingechecked van bv Maastricht naar Utrecht CS en daar zoekt men een nieuwe reiziger, nl B. Dat vind ik dus niet ok. Dat is voor mij niet na te gaan.

De volgende voorwaarde zou ik er graag op zien staan:

U reist samen met de reiziger met een geldig vervoersbewijs en u reist ofwel vanaf hetzelfde incheckstation samen of komt later op de route erbij. Is dit niet het geval, voldoet u niet aan de voorwaarden en is de meereiskaart niet geldig.

Mis ik nog iets of geeft het meer onduidelijkheid of juist niet?
Reputatie 7
Ik kom geregeld reizigers tegen die het eerste stuk met A reizen en daarna met B.

Heel veel, of in hun eentje met het kaartje..

U reist samen met de reiziger met een geldig vervoersbewijs en u reist ofwel vanaf hetzelfde incheckstation samen of komt later op de route erbij. Is dit niet het geval, voldoet u niet aan de voorwaarden en is de meereiskaart niet geldig.

Misschien nog iets in de richting van u kunt niet alleen reizen op deze kaart.
Verder op de voorkant misschien iets van:

LEES EERST DE VOORWAARDEN!!

(doelend op: geen actie kaarten, niet combineren met 1e klas tickets)

Verder ziet jouw tekst er stukken beter uit:D
Ik heb veel minder combinaties die niet mogen dan een aantal jaar geleden. Het gaat de goede kant op, maar moet beter.

Lees eerst de voorwaarden, dit voorkomt een wettelijke verhoging van 50 euro inclusief de ritprijs!

Die mag er voor mij ook zeker opkomen.
Reputatie 7
Dat mag wat mij betreft de eye catcher zijn, die regel moet ineenkeer zichtbaar zijn en opvallend.
@Peter

Een klacht kan worden ingediend via het forum, zodra een moderator ziet dat het idd niet goed is gegaan en een prive bericht vraagt. Helaas heeft Brian niet meer gereageerd, ik verwacht tzt nog wel een andere reactie van een moderator.
@Slidestops
Een meereiskaart is ook geldig in de eerste klas als de betalende reiziger een geldig eersteklas vervoerbewijs heeft dat geen actiekaartje is.
Reputatie 7
@Slidestops
Een meereiskaart is ook geldig in de eerste klas als de betalende reiziger een geldig eersteklas vervoerbewijs heeft dat geen actiekaartje is.

Dat weet ik, dat staat er ook op:)
Volgens mij heb je het over een vorige post, daar bedoel ik de van 2 naar 1 upgrade kaart.
Reputatie 1
Wat is eigenlijk de reden van die voorwaarde dat alles samen moet ?
Ik vind het bizar dat bij zo'n grootschalige actie die inmiddels toch alweer geruime tijd meerdere keren per jaar plaatsvindt er nog steeds onduidelijkheid is bij conducteurs en klantenservice over de voorwaarden ervan. Tijd voor wat bijscholing?
Reputatie 7
Badge +3
@MFW Voorkomen van misbruik. Je krijgt anders van die mensen in de trein die komen leuren of ze met je mogen meereizen.
@Slidestops
Oké mijn excuses. Ik kan niet quoten op mijn mobiel. Het ging over het niet combineren met eerste klas tickets. Maar ik snap nu wat u bedoelt.

Reageer