klacht: onterrecht beschuldigd van zwartrijden

• 6 augustus 2016
  • 70 reacties
  • 2399 Bekeken

Toon eerste bericht

70 reacties

Reputatie 4
@paulush, Thom heeft het volgens mij over reizigers die al in de trein zitten en dan vragen om mee te reizen/zomaar naast iemand gaan zitten.

De enkeling (2a 3 per jaar)die vriendelijk vraagt om mee te reizen op het station, daar heb ik zelf geen enkele moeite mee, af en toe heb je dan best leuke gesprekken in de trein.
Persoonlijk vind ik de discussie over hetzelfde in check station een beetje gezeur. Vroeger ging er een stempel op en klaar is kees. Dankzij de OVchipkaart is er helaas toch een stuk bureaucratie ontstaan voor de betalende reiziger.
Reputatie 4
Badge
Het meereiskaartje is een sympathieke actie maar je moet wel voorkomen dat reizigers ongevraagd worden geconfronteerd met bedelreizigers die er oneigenlijk gebruik van maken. Het is helaas ook vaak niet het prettigste volk bij een afwijzing en ik zie om me heen dat men het dan maar toestaat, uit angst voor nare reacties.

Het antwoord op de vraag "mag ik meereizen om gebruik te kunnen maken van korting?" is heel simpel (als je niet "nee, daar ben ik niet van gediend" wilt verkopen):

"nee, ik heb een kaartje waarbij dat niet mogelijk is"

of, meer specifiek,

"ik reis met een actiekaartje en daar kan dat niet bij".

De persoon in kwestie zal dan wel afdruipen.
Reputatie 1
Ik kom geregeld reizigers tegen die het eerste stuk met A reizen en daarna met B.
Dan is men met de reiziger A ingechecked van bv Maastricht naar Utrecht CS en daar zoekt men een nieuwe reiziger, nl B. Dat vind ik dus niet ok. Dat is voor mij niet na te gaan.

De volgende voorwaarde zou ik er graag op zien staan:

U reist samen met de reiziger met een geldig vervoersbewijs en u reist ofwel vanaf hetzelfde incheckstation samen of komt later op de route erbij. Is dit niet het geval, voldoet u niet aan de voorwaarden en is de meereiskaart niet geldig.

Mis ik nog iets of geeft het meer onduidelijkheid of juist niet?

100% mee eens dat dit vermeld moet staan op het meereiskaartje om zo verwarringen te voorkomen.

Tijdens de terugreis is het lastig te controleren of de betalende hoofdreiziger dezelfde persoon is als op de heenreis (Het is wel te controleren met inchecktijd of uitchecktijd van elkaar te vergelijken, maar in feite worden meestal de datum en vertrekstation gecontroleerd)
Mogelijk dat het toegestaan is om met reiziger A de heenreis te maken en met reiziger B de terugreis.

Ik ben van mening dat de volgende regels op het kaartje moet worden staan:

-Vertrekstation en eindbestemming moet dezelfde zijn als de betalende hoofdreiziger.
-Meereizen mag slechts met 1 hoofdreiziger op de heenweg en 1 betalende hoofdreiziger op de terugweg (of inclusief goed controleren door de conducteur) zowel op de heenweg als terugweg met 1 dezelfde betalende hoofdreiziger die zowel op de heenweg als op de terugweg met u reist.

-U mag als meereiziger de heenreis en/of de terugreis met 2 verschillende betalende reizigers maken.
Beide reizigers ontbreken namelijk op 1 traject van uw reis. Reiziger A is niet aanwezig tijdens het 2e deel van u reis terwijl reiziger B niet aanwezig is tijdens het 1e deel van uw reis.

-Later instappen en/of eerder uitstappen dan de hoofdreiziger is toegestaan.
Voorbeeld:
Betalende reiziger: Nijmegen - Utrecht Centraal
Meereiziger: Arnhem Centraal - Utrecht Centraal

Betalende reiziger: Utrecht Centraal - Nijmegen
Meereiziger Utrecht Centraal - Arnhem Centraal

-eerder instappen en/of later uitstappen dan de hoofdreiziger is NIET toegestaan, dit omdat er op een deel van het traject (begin of eind) niet samen met u reist.
Dus: NIET op een of meer stations eerder dan de betalende hoofdreiziger instappen en NIET een of meer stations later uitstappen.

*Deze tekst kan bijv. op de achterzijde vermeld staan.
Reputatie 3
Op zich heb je helemaal gelijk en is dat duidelijker, maar het lijkt mij vrij simpel, de conducteur moet gewoon kijken of degene met het meereiskaartje meereist op moment van controle met een reiziger met een geldig kaartje.

Het lijkt mij de bedoeling dat NS klanten wil trekken die wellicht anders niet met NS reizen en met al dat gezeur en onduidelijkheden bereik je dat niet.

Misschien wil iemand van NS eens uitleggen waarom de medereiziger perse de hele reis samen met 1 reiziger zou moeten maken met dezelfde in en uitcheck ?

En zelfs dan is het mogelijk om op de terugreis weer met iemand anders mee te reizen, wat dus ook niet zou mogen volgens NS.
Het is vooral denk ik het stuk dat er van medereiziger naar medereiziger wordt gehopt om zo met een meereiskaartje op je eindbestemming te komen terwijl je dus eigenlijk geen medereiziger bent.
Reputatie 3
Je bent dan wel medereiziger natuurlijk.

Maar dat zal de reden wel zijn alleen ik geloof niet dat dit heel vaak voorkomt.

Misschien kan de conducteur dan beter vragen of de medereiziger de naam kent van de ander bij twijfel.
Wij komen echt allerlei soorten situaties tegen van een reiziger die alleen reist op een meereiskaart (makkelijk vast te stellen als deze reiziger helemaal alleen in de coupe zit) tot reizigers die inderdaad aan het hoppen zijn. Wat ik altijd heb begrepen en het zal ongetwijfeld al eerder zijn aangegeven, is dat NS reizigers een mooie actie wil geven om kennis te maken met de trein. Tegenwoordig gaat men ervan uit dat er van dit soort acties zijn. Ik krijg zelfs de vraag of ik dit soort meereiskaartjes opa zak heb om uit te delen. Ik vraag eigenlijk altijd wel met wie men samenreist. Ik vind het zelf erg prettig als er 1 reiziger is, die beide kaartjes overhandigt, dan weet je zeker dat ze bij elkaar horen.
Reputatie 4
Badge
Tot enkele jaren geleden werd ik regelmatig aangesproken door mensen die met mij wilden meereizen. Dat ging dan niet om een gratis meereiskaartje, maar om meereiskorting. Sinds het beëindigen van de verkoop van papieren kaartjes met korting heb ik nooit meer de vraag gehad of iemand met mij mee mocht reizen met korting. De drempel om een OV-chipkaart te kopen en daarop samenreiskorting te laden, in te checken en dan een medereiziger te zoeken, is blijkbaar te groot. Vroeger kon je gewoon voor jouw traject een kaartje met korting uit de automaat halen. Die vorm van parasitair reizen lijkt grotendeels te zijn verdwenen.
Als bijna dagelijkse treinreiziger (meestal bij NS) op veel verschillende trajecten heb ik ook al tijden niet meer mee te maken gehad met reizigers die met een meereiskaartje wilden meereizen. Ook de afgelopen weken niet, terwijl er blijkbaar heel wat gratis meereiskaartjes zijn verstrekt, heb ik niks gemerkt.
Niemand wil met mij meereizen... 😞 Blijkbaar oog ik niet zo aantrekkelijk als sommige anderen op dit forum. :D
Maar ik heb ook niet gezien dat een andere reiziger werd benaderd.
Ik vraag me werkelijk af hoe groot het probleem van de "parasitaire" meereizigers nog is voor de reiziger. Als ik Loes lees, is het voor de conducteur anders, maar ik vraag me af of je dat ondervangt met lange teksten voorwaarden.
Dat alles laat onverlet dat NS wel heldere voorwaarden moet formuleren. Maar zolang er de enorme huidige wirwar aan kaartjes en voorwaarden bestaat, waarbij steeds weer nieuwe varianten worden verzonnen, kan ik het NS-personeel en de reizigers niet kwalijk nemen, als zij dat allemaal niet kunnen bijhouden. Dan is het ook veel lastiger om bij meereizigers die niet op de juiste wijze gebruik maken van het kaartje onderscheid te maken tussen mensen die te goeder trouw zijn en zij die op oneigenlijke wijze van het aanbod profiteren.
Meer in het algemeen. Ik denk dat NS de agressie in de treinen (die vaak gaat over het niet hebben van een geldig kaartje) verder kan verminderen door de tarievenstructuur en de bijbehorende voorwaarden aanzienlijk te versimpelen en te uniformeren. Minder kans op misverstanden, minder aanleiding voor discussie en minder kans op escalatie.
Ik zit nog eens te kijken bij de voorwaarden maar kom er niet uit.

Samenreiskorting voor de terugreis

Reist u ook weer samen terug, kies dan voor aanvang van uw heenreis op de NS-kaartautomaat bij de knop 'kies aantal' voor 2 x laden. Reist uw medereiziger alleen verder? Dan moet hij Samenreiskorting van zijn kaart verwijderen. Dit kan bij de NS-kaartautomaat. 35 minuten na het uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch.

Hier maak ik b.v. op dat je niet per se op hetzelfde station moet in- of uitchecken. Of kun je alleen bij de NS-kaartautomaat komen als je eerst uitcheckt?

Deze website maakt het helemaal bont:

Alleen geldig in combinatie met een medepassagier die samen hetzelfde traject afleggen.

Wat is de definitie van "traject"? In de voorwaarden vind ik die nergens. Een deeltraject is ook een traject en alle medepassagiers reizen (per definitie?) natuurlijk over hetzelfde traject. Maar wat nog vreemder is, er staat nergens dat je moet meereizen met een betalende passagier. Je kunt dus volgens deze regel ook meereizen met een zwartrijder.
Dit is dan wel niet de NS-website, maar mensen zien dit niet en kopen kaartjes op basis van deze informatie. Vervolgens krijg je misschien te maken met een boze conducteur die vindt dat je de kleine lettertjes in het woud aan officiële voorwaarden had moeten vinden.
Het probleem geven jullie duidelijk weer. Er zijn altijd reizigers die niet lezen. Daar doe je weinig tegen, maar alle verschillende voorwaarden maakt het er absoluut niet duidelijker op nee.

Ander voorbeeld waar ikzelf bijna de boot mee inging. De upgrade van 2-1 van de spoordeelweken zijn alleen geldig in het weekend. Uit coulance vanuit bv rijdend personeel kunnen ook andere overgangen 2-1 worden gegeven en die zijn doordeweeks na 09.00 uur geldig en in het weekend. De twee kaartjes zien er nu niet meer hetzelfde uit, maar de fout is zo gemaakt.

Om het duidelijker te maken duidelijke en eenduidige voorwaarden ben ik zeker voorstander van. Ik denk dat een pakkende tekst erop wat als het niet goed wordt gebruikt tot welke sanctie kan leiden (kan op veel manieren) zal bijdragen aan het lezen van voorwaarden.

Als HC zien wij veel reizigers, het valt me wel op dat het minder vaak verkeerd gaat qua combinaties, dan stemt mij iig positief.
Reputatie 4
Ik denk dat je een groot deel van het meereis-hoppen op kunt lossen door de laatste vier cijfers van het OV-chipkaartnummer (van de hoofdreiziger) in te laten vullen op de meereiskaart. Zo kan er maar met één persoon meegereisd worden, en of dat dan de hele reis is of een deel dat maakt niet uit.

Op die manier kan tante Truus (met Dal Vrij) uit Enschede gewoon samen met haar oude buurvrouw Bep (met meereiskaart en normaal nooit met de trein reizend) uit Hengelo naar Amsterdam reizen. Daar is het kaartje ten slotte voor bedoeld lijkt me.
Reputatie 6
Badge +2
Tijdens de terugreis is het lastig te controleren of de betalende hoofdreiziger dezelfde persoon is als op de heenreis (Het is wel te controleren met inchecktijd of uitchecktijd van elkaar te vergelijken, maar in feite worden meestal de datum en vertrekstation gecontroleerd)
Mogelijk dat het toegestaan is om met reiziger A de heenreis te maken en met reiziger B de terugreis.

De meereiskaart is geldig voor een onbeperkt aantal reizen per dag, dus de begrippen ''heenreis'' en ''terugreis'' zijn niet aan de orde, en sowieso mag je op iedere reis met iemand anders meereizen, zelfs in de strengste van de besproken varianten van de regels. Een reis definieer ik hier als durend van inchecken tot eerstvolgende uitchecken, ook al is dat voor de hoofdreiziger in het kader van langeafstandskorting en urenkortingcategorie geen aparte reis. bijdragevandennis 201608
Het feit dat je met iemand meereist dwingt niet af dat je vanaf hetzelfde station vertrekt. Ik kan iemand toch onderweg oppikken als diegene met mij mee wil reizen? Je legt dan de gehele reis met mij af op exact hetzelfde traject. Conform de voorwaarden dus.
Voor als dit nog niet duidelijk was. Als hiervoor boetes worden uitgedeeld dan is dit fout en zullen wij die kwijtschelden.
Fijn dat er nu duidelijkheid is, is het een idee om ook nog een keer intern een bericht naar de HC's te sturen. Deze discussie alleen al waarin ook een HC in eerste instantie aangaf dat het niet mocht, geeft al aan dat het niet bij iedereen even duidelijk is.
Heb ik intern ook aangegeven Marv.
Heb ik intern ook aangegeven Marv.
thanks
Reputatie 6
Badge +2
Je moet op het perron al een geldig vervoersbewijs hebben, dus formeel gezien kan je niet halverwege instappen met een meereiskaart want degene met wie je meereist is er dan niet bij. Alleen als je het letterlijk bekijkt reis je dus niet zwart, want alleen op het perron is je vervoersbewijs niet geldig, en op het perron reis je niet maar wacht je op de trein. Je bent dus een zwartwachter, als dat woord bestaat :? :$
Blijkbaar (#63 hierboven) mag dit wel. bijdragevandennis 201608
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn dus eindelijk perronkaartjes. 😃
@iMark
Inderdaad een leuke manier om binnen de geldigheid nog een keer treinen te spotten op een station.
Reputatie 3
Goed dat er eindelijk duidelijkheid is en dat de medereiziger niet op hetzelfde station hoeft in te checken !!

Reageer