beantwoord

Klacht over conducteur

• 6 mei 2019
  • 7 reacties
  • 630 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hallo,

Ik weet niet goed waar ik terecht kan met een klacht over een conducteur, dus dan maar hier. Ik zat vandaag in de stiltecoupé van een intercity toen een conducteur kaartjes kan controleren. Dit deed hij al op zeer luide toon voor een stiltecoupé, maar goed. Hij wilde het kaartje controleren van een man, maar de man reageerde niet op de vraag of de conducteur zijn kaartje even mocht zien. De conducteur begon vervolgens hard op het raam te bonzen en hard te roepen tegen de man of die hem wel verstond en of het wel goed ging. De conducteur gaf op en controleerde de rest van de coupé. Toen hij weg was zei de jongen die niet reageerde tegen een andere reiziger dat hij aan het bidden was en daarom niet reageerde, en omdat de conducteur zo respectloos tegen het raam begon te bonzen. Een tijdje later kwam de conducteur terug en toen de jongen aangaf dat hij net aan het bidden was zei hij: "Dat is niet mijn probleem, bidden doe je thuis maar". Ik vond dit een erg respectloze en enigszins rascistische behandeling van een reiziger. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 mei 2019, 16:50

Goedemiddag 13579 en welkom bij de NS Community!

Zoals je kunt lezen in de reacties van de andere gebruikers zitten er twee kanten aan dit verhaal. Zoals correct aangegeven is de reiziger verplicht om zijn of haar vervoerbewijs te tonen wanneer de conducteur hierom vraagt. Dat de reiziger op dat moment iets anders aan het doen is, is irrelevant. Dat geeft de reiziger niet ineens een vrijkaartje op de regels.

Dat gezegd hebbende waren geen van ons erbij. We kunnen dus niet oordelen over hoe de conducteur zijn houding exact was bij dit voorval en in hoeverre dit buiten proporties was. Als je alsnog graag een klacht zou willen indienen daarover, mag je mij een privébericht sturen met een vertrektijd en -station van deze trein, het tijdstip van het voorval en een een uiterlijke omschrijving van de conducteur.

Edit: Ik heb de gevraagde gegevens ontvangen in een privébericht en heb een klacht geregistreerd. Dit zal verder opgepakt worden door de supervisor van de conducteur.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het getuigt niet van veel respect wanneer je je kaartje niet laat zien wanneer een conducteur om de vervoerbewijzen vraagt.
Reputatie 5
Als de conducteur je kaartje wil zien dan toon je het, zo simpel is.
Reputatie 2
Eerst een algemene opmerking: sinds wanneer is bidden in de trein een reden om je kaartje niet te hoeven tonen?
Maar ok, als de conducteur in tweede instantie inderdaad zo gereageerd heeft als beschreven dan is dat inderdaad niet in de haak. Maar er is natuurlijk wel iets aan vooraf gegaan... Als je gevraagd wordt om je vervoersbewijs te tonen en je geeft totaal geen sjoege, dan roep je het ook wel een beetje over je af. Hoe had de conducteur kunnen weten dat die persoon aan het bidden was? Waarschijnlijk had die zijn ogen dicht en dacht de conducteur dat hij sliep dan wel zich slapende hield. Ik neem aan dat het op het raam bonzen dan één van de manieren is die conducteurs gebruiken om iemand wakker te maken. Hoezo is dat dan respectloos?
Reputatie 7
Badge +3
Je bent als reiziger verplicht om op eerste verzoek direct je vervoersbewijs te tonen. De smoes "ik was aan het bidden" gaat dus niet op. De conducteur heeft gewoon gelijk als hij zich niet laat ringeloren door een weigerachtige passagier.
Goedemiddag 13579 en welkom bij de NS Community!

Zoals je kunt lezen in de reacties van de andere gebruikers zitten er twee kanten aan dit verhaal. Zoals correct aangegeven is de reiziger verplicht om zijn of haar vervoerbewijs te tonen wanneer de conducteur hierom vraagt. Dat de reiziger op dat moment iets anders aan het doen is, is irrelevant. Dat geeft de reiziger niet ineens een vrijkaartje op de regels.

Dat gezegd hebbende waren geen van ons erbij. We kunnen dus niet oordelen over hoe de conducteur zijn houding exact was bij dit voorval en in hoeverre dit buiten proporties was. Als je alsnog graag een klacht zou willen indienen daarover, mag je mij een privébericht sturen met een vertrektijd en -station van deze trein, het tijdstip van het voorval en een een uiterlijke omschrijving van de conducteur.

Edit: Ik heb de gevraagde gegevens ontvangen in een privébericht en heb een klacht geregistreerd. Dit zal verder opgepakt worden door de supervisor van de conducteur.
Reputatie 7
Badge +4
Tweeduizend jaar geleden ging een Joodse rabbi al hevig tekeer tegen deze vormen van schijn -heiligheid. Bidden behoort tot de private levenssfeer en dient niet op een dergelijke wijze ingezet te worden. Het lijkt me zelfs eerder ont-heiliging.

Hoedaifah (ra) antwoordde: "Oh Omar, leider van de gelovigen, hij was een van de schijnheiligen." Omar (ra) zei toen: "Ben ik ook zo iemand?" Hij (ra) zei: "U bent geen hypocriet, echter na u kan niemand meer vertrouwd worden."
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou de klacht niet eens in behandeling nemen. De reiziger had alle problemen en ergernis kunnen voorkomen door gewoon zijn kaartje te laten zien. De reactie van de Hc is wellicht wat aan de lompe kant geweest maar staat in geen verhouding tot het gebrek aan respect dat de reiziger toonde.

Wie zelf respect toont zal met respect behandeld worden.

Reageer