beantwoord

Klacht over conducteur

• 2 augustus 2020
  • 55 reacties
  • 1214 Bekeken

Hallo allemaal,

Zaterdag rond 21:45 uur zat ik in de trein richting Roosendaal. Ik had mijn mondkapje op mijn kin omdat ik aan het eten was. Vlak na vertrek vanaf station Dieren kwam de conducteur aangelopen en vroeg waarom ik mijn mondkapje niet ophad, waarop ik antwoordde dat ik aan het eten was. Vervolgens zei meneer dat dat niet is toegestaan (wat dus wel zo is). Ik vertelde dat dat wel zo is en hij zei toen: "Maar IK ben de conducteur en dit is MIJN trein en IK zeg dat dat niet is toegestaan. Eten doen we buiten de trein, en in de trein eten en drinken we niet. En omdat je je mondkapje niet op hebt besmet je mij nu dus.”

Ik heb mijn mondkapje maar gewoon weer opgedaan omdat ik geen boete wil.

Ik vraag mij dus ook af of een HC zijn/haar eigen regels mag bedenken en handhaven?

Gr,

icon

Beste antwoord door Pieter-jan1974 2 augustus 2020, 12:05

Als mij dit zou overkomen zoals Guitje2001 beschrijft zou ik de NS klantenservice bellen en een klacht indienen over de houding en de antwoorden van de conducteur, en dat hij zelf regels verzint en handhaaft. Dit hoeven ze bij mij niet te proberen. Ik moet op mijn werk ook altijd vriendelijk zijn ook al heb ik mijn dag niet, of heb ik irritaties, of slecht geslapen.

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een mondkapje is verplicht in het OV en in de trein moet je de aanwijzingen van het treinpersoneel opvolgen.

Ik weet niet wat je aan het eten was, maar 21.45 uur is in Nederland geen etenstijd. Over iets kleins of een slokje drinken wordt meestal niet moeilijk gedaan. Maar ik was er niet bij en ken de omstandigheden niet.

Reputatie 5

De regels en handhaving ervan zijn niet helemaal duidelijk. Wel schijnt het zo te zijn dat je mondkapje heel even af mag om iets te drinken. Ik denk dat het een andere zaak wordt als je het mondkapje langdurig af doet omdat je een compleet menu van de gele M aan het nuttigen bent. Overigens zijn etenstijden niet aan tijd gebonden!

Het mondneuskapje @Guitje2001 moet juist gedragen worden tijdens de gehele reis. Iets eten mag zeker, doe het kapje dan even zeer kortstondig naar beneden en gelijk weer correct op.

Mondneuskapje naar beneden houden is niet toegestaan. Het nuttigen van een grotere maaltijd moet buiten de trein.

De conducteur heeft dus zeker goed gehandeld in deze.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo allemaal,

Zaterdag rond 21:45 uur zat ik in de trein richting Roosendaal. Ik had mijn mondkapje op mijn kin omdat ik aan het eten was. Vlak na vertrek vanaf station Dieren kwam de conducteur aangelopen en vroeg waarom ik mijn mondkapje niet ophad, waarop ik antwoordde dat ik aan het eten was. Vervolgens zei meneer dat dat niet is toegestaan (wat dus wel zo is). Ik vertelde dat dat wel zo is en hij zei toen: "Maar IK ben de conducteur en dit is MIJN trein en IK zeg dat dat niet is toegestaan. Eten doen we buiten de trein, en in de trein eten en drinken we niet. En omdat je je mondkapje niet op hebt besmet je mij nu dus.”

Ik vraag mij dus ook af of een HC zijn/haar eigen regels mag bedenken en handhaven?

Gr,

De vraag is of u echt aan het eten was of dit alleen pretendeerde. Er zijn mensen die een gevulde koek op het tafeltje neerleggen en denken dat ze dan zonder mondkapje mogen reizen. Het zou beter zijn eten en drinken in de trein tijdelijk te verbieden dan heb je geen discussies.

Reputatie 7

Personeel kan toch geen eigen regels en eigen handelingsvisie maken hieromtrent. Eten en drinken is gewoon toegestaan (zie topic elders op de community). Het is zeker reëel om mensen erop aan te spreken geen complete maaltijden te nuttigen maar ik neem aan dat @Guitje2001 dat niet deed om 21.45 uur. Ik heb trouwens al maanden niemand complete maaltijden zien eten in het OV, wel sommigen wat kleine dingen of een beker koffie. Geen probleem. Gebruik je gezond verstand.

Waarom zet NS de omgangsregels mbt dit onderwerp niet duidelijk op hun website. Dan voorkom je discussies en ergernis. 

Reputatie 4

Deze conducteur wil niet dat er iemand in zijn trein eet, en heeft dit dus naar zijn eigen mening verboden. Vooral tijdens lange treinreizen is het vervelend als je niks mag eten of drinken. Eten in de trein is toegestaan, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om hele maaltijden te eten. In het openbaar vervoer moeten we de aanwijzingen van het personeel opvolgen. Maar er is helaas ook personeel die aan de regels op een eigen manier invulling geeft, er regels bij verzint omdat ze een slecht humeur hebben en hun dag niet hebben.

De officiële regels laten ruimte over voor een zekere handelingsvrijheid van het personeel.

Het mondneuskapje moet ten alle tijden juist worden gedragen. Iets eten mag.

Als een personeelslid vind dat het ene niet ruimt met het ander kan deze een aanwijzing geven in het belang van de veiligheid. Deze dient een reiziger gewoon op te volgen.

Reputatie 4

De officiële regels laten ruimte over voor een zekere handelingsvrijheid van het personeel.

Als een personeelslid vind dat het ene niet ruimt met het ander kan deze een aanwijzing geven in het belang van de veiligheid. Deze dient een reiziger gewoon op te volgen.

Dus met andere woorden je mag het mondkapje even omlaag doen om iets kleins te eten of te drinken. En dat mag van de ene conducteur wel en de andere weer niet, en waarom? dat is dan in belang veiligheid. Maar het kan ook zomaar zijn dat de reiziger pech heeft gehad en een conducteur tegen kwam die zijn dag niet had.

Maar een zekere ruimte voor handelingsvrijheid voor personeel brengt ook weer willekeur en eigen invulling van de regels mee, waarbij we als reiziger ook de dupe kunnen zijn van personeel dat slecht humeur heeft. Maar goed, eten en drinken in een volle trein lijkt me niet wenselijk, maar ik kan me niet voorstellen dat die trein vol zat.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een grijs gebied wanneer er ruimte is voor interpretatie. Het zou duidelijker zijn om eten en drinken geheel te verbieden in deze coronatijden. Maar dat is niet vol te houden tijdens langere treinreizen. Het lijkt erop dat de conducteur in dit topic de regels erg streng uitlegt.

maar ik kan me niet voorstellen dat die trein vol zat.

Of de trein wel of niet vol zit veranderd niets aan de regels. Verder, wat is de bron voor je veronderstelling ?

Regelgeving laat altijd enige ruimte voor een eigen interpretatie in dit soort situaties.

De ene agent geeft gelijk zonder discussie een boete voor fietsen zonder licht, van de ander moet je gaan lopen, de derde rijdt gewoon voorbij.

Zo is het ook bij de conducteur, de ene zal binnen de regelgeving net iets anders reageren dan de ander binnen de kaders van de interne regelgeving, het handelingperspectief.

Hou je gewoon je mondneuskapje op tijdens de reis dan zal geen medewerker daar moeite mee hebben....…

Wil je iets eten, schuif het kapje zeer kortstondig opzij.

Reputatie 5

Op de website van NS staat eigenlijk niks over eten in de trein. Wel wordt er verwezen naar een link van de overheid waarin o.a. staat dat eten en drinken zoveel mogelijk voor en na de reis gedaan moet worden.

Reputatie 4

Dat die trein vol of niet vol is is geen aanname maar iets wat ik me niet voor kan stellen want ik was er niet bij. Ik denk wel dat er bij eten en drinken in een volle trein meer risico's zijn. 
Ik heb in het ov een mondkapje op volgens de regels, die ik even kort af doe om iets te drinken. Eten doe ik niet in de trein. Ik heb een hekel aan van de mag wel en van de ander mag het niet.

Het mondneuskapje @Guitje2001 moet juist gedragen worden tijdens de gehele reis. Iets eten mag zeker, doe het kapje dan even zeer kortstondig naar beneden en gelijk weer correct op.

Mondneuskapje naar beneden houden is niet toegestaan. Het nuttigen van een grotere maaltijd moet buiten de trein.

De conducteur heeft dus zeker goed gehandeld in deze.

Ik zat geen maaltijd te eten, maar gewoon een klein tussendoortje als een pakje koek.

Hallo allemaal,

Gr,

De vraag is of u echt aan het eten was of dit alleen pretendeerde. Er zijn mensen die een gevulde koek op het tafeltje neerleggen en denken dat ze dan zonder mondkapje mogen reizen. Het zou beter zijn eten en drinken in de trein tijdelijk te verbieden dan heb je geen discussies.

Nee, ik was actief aan het eten en dat zag hij.

Een mondkapje is verplicht in het OV en in de trein moet je de aanwijzingen van het treinpersoneel opvolgen.

Ik weet niet wat je aan het eten was, maar 21.45 uur is in Nederland geen etenstijd. Over iets kleins of een slokje drinken wordt meestal niet moeilijk gedaan. Maar ik was er niet bij en ken de omstandigheden niet.

Ik zat een paar koekjes naar binnen te werken.

Reputatie 7
Badge +3

De regels en handhaving ervan zijn niet helemaal duidelijk. Wel schijnt het zo te zijn dat je mondkapje heel even af mag om iets te drinken. Ik denk dat het een andere zaak wordt als je het mondkapje langdurig af doet omdat je een compleet menu van de gele M aan het nuttigen bent. Overigens zijn etenstijden niet aan tijd gebonden!

Je hebt gelijk, tegenwoordig wordt er de hele dag door gegeten. Maar ik denk dat een conducteur soepeler zal zijn op tijden dat meestal ontbeten, geluncht of gedineerd wordt.

Dus met andere woorden je mag het mondkapje even omlaag doen om iets kleins te eten of te drinken. En dat mag van de ene conducteur wel en de andere weer niet, en waarom? dat is dan in belang veiligheid. Maar het kan ook zomaar zijn dat de reiziger pech heeft gehad en een conducteur tegen kwam die zijn dag niet had.

Maar een zekere ruimte voor handelingsvrijheid voor personeel brengt ook weer willekeur en eigen invulling van de regels mee, waarbij we als reiziger ook de dupe kunnen zijn van personeel dat slecht humeur heeft. Maar goed, eten en drinken in een volle trein lijkt me niet wenselijk, maar ik kan me niet voorstellen dat die trein vol zat.

Ja deze conducteur had zeker zijn dag niet, was te merken aan zijn houding en manier van praten.

Ook zat ik als enige in de 1e klas, dus als de trein "vol" zit zal ik daar niet echt gauw wat van merken.

Reputatie 4

Als mij dit zou overkomen zoals Guitje2001 beschrijft zou ik de NS klantenservice bellen en een klacht indienen over de houding en de antwoorden van de conducteur, en dat hij zelf regels verzint en handhaaft. Dit hoeven ze bij mij niet te proberen. Ik moet op mijn werk ook altijd vriendelijk zijn ook al heb ik mijn dag niet, of heb ik irritaties, of slecht geslapen.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een grijs gebied wanneer er ruimte is voor interpretatie. Het zou duidelijker zijn om eten en drinken geheel te verbieden in deze coronatijden. Maar dat is niet vol te houden tijdens langere treinreizen. Het lijkt erop dat de conducteur in dit topic de regels erg streng uitlegt.

Bij langere treinreizen zou je de reis even kunnen onderbreken om iets te eten. Is ook fijn als je niets wilt eten, om even geen mondkapje op te hebben. Ik zal zeker mijn lange reis in stukjes gaan knippen.

Nogmaals wij waren er niet bij en weten de omstandigheden niet.

Reputatie 7
Badge +3

De discussie of iets mag of niet zou eigenlijk niet gevoerd moeten hoeven worden, dat moet gewoon duidelijk zijn. Mag je wel of niet eten/drinken? Moet je tussen elke hap/slok het kapje weer opzetten of mag je 'm langere tijd afdoen? Enz.
De volgende vraag is dan in hoeverre er strikt op gehandhaafd moet worden als iemand iets doet dat niet mag, en dat laat natuurlijk wel ruimte voor interpretatie aan de conducteur, die de omstandigheden kan laten meewegen. Maar dat is met andere zaken zoals zwartrijden, voeten op de bank, enz. ook altijd al zo.
Die interpratie-vrijheid zou dus niet moeten zijn of iets wel of niet mag, maar alleen of en hoe streng er op overtredingen gehandhaafd wordt.
De Rijksoverheid maakt het het NS-personeel lastig door er niet 100% duidelijk over te zijn en dan krijg je dus dit soort discussies.

Ik had mijn mondkapje op mijn kin omdat ik aan het eten was. Vlak na vertrek vanaf station Dieren kwam de conducteur aangelopen en vroeg waarom ik mijn mondkapje niet ophad

Prima dat "beste antwoord", maar hier ging het dus al fout @Guitje2001 Je had geen mondneuskapje op, en dat moet nou juist wel.

Duidelijk is aangegeven hoe te handelen als je iets in je mond wil stoppen, daaraan voldeed je dus niet.

Reputatie 5

Het wordt eigenlijk ook wel een ander verhaal als je een pak koekjes opentrekt en ze een voor een op je gemak opeet terwijl al die tijd je mondkapje op je kin blijft. Ik kan me voorstellen dat er conducteurs zijn die er wat van zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan ik me ook heel goed voorstellen. Maar ik kan me tegelijk voorstellen dat de reiziger zegt “Ja, maar ik mag toch eten? Ik eet toch? Wat doe ik dan fout?”

Daarom zouden die regels ook gewoon niet voor meerdere uitleggen vatbaar moeten zijn.

Daarom zouden die regels ook gewoon niet voor meerdere uitleggen vatbaar moeten zijn.

Dat zijn ze ook niet.…

Mondkapje moet altijd op zijn. Om iets in je mond te doen mag deze kortstondig even opzij. Dat reizigers graag de mazen van het net opzoeken is bekend.

Dat een conducteur @Guitje2001 zijn dag niet heeft lijkt me onjuist, denk dat deze na een maand uitleg geven over de mondneuskapjes er wel klaar mee is, en gewoon handhavend optreedt, in andere topics wordt daar bij herhaling om gevraagd door medereizigers!

Reputatie 7
Badge +3

Mondkapje moet altijd op zijn. Om iets in je mond te doen mag deze kortstondig even opzij.

Ik kan de regel van het opzij mogen nergens vinden. Kun je me helpen? Of is dat je eigen interpretatie? Waar staat dat-ie wel opzij mag, maar niet omlaag?

Dat reizigers graag de mazen van het net opzoeken is bekend.

Daarom moet je ook zorgen dat er (zo goed als) geen mazen zijn.

Reageer