beantwoord

Klacht over conducteur

• 8 november 2014
  • 15 reacties
  • 708 Bekeken

vrijdag 7 nov. 2014 / Keuzedag met vertrek vanuit Tilburg met bestemming Alphen aan den Rijn / reden familiebezoek.

Op het laatste moment stappen we rond 10.20 uur over in Rotterdam en horen dat de trein rechtstreeks naar Schiphol gaat en dat we supplement moesten betalen, We twijfelden, maar uitstappen kon niet meer, omdat de trein begon te rijden.

Enkele minuten daarna kwam kaartcontrole. Bij het lezen van ons abonnement met keuzedag trok de controleur meteen zijn boekje en begon op luide toon te roepen of we geen oren hadden, waarop wij begonnen uit te leggen dat we als geen ervaren treinreizigers op het nippertje waren.

De controleur ging door met het maken van denigrerende opmerkingen en zei, en ik citeer: “weet U wat U moet doen, U moet terug naar school gaan!” Ons verzoek hoe we in toch in Alphen aan de Rijn kunnen komen werd genegeerd. Nu begonnen medereizigers zich ermee te bemoeien en riepen moet dat zo vijandig allemaal. Hij zei ik haal de marechaussee erbij , waarop wij reageerden: dat is prima dan kunnen wij meteen een klacht deponeren. Mijn man opende zijn fototoestel en wilde een foto van hem maken, hij haalde flink uit en stompte mijn man op zijn borst!! Luisroepend: hier wordt geen foto gemaakt. Nu had hij alle aandacht van de medereizigers. Een jonge collega die achter hem stond nam het over en heeft de briefjes verder ingevuld met de boete. Achter hem stond een vrouwelijke collega mee luisterde.
Deze 2 collega’s hebben ons keurig geholpen en hebben de genante vertoning een beetje gesust

Klacht en gegevens:
De behandeling door deze controleur is schandalig, het betreft treinnummer 919 die op Vrijdag 7 november vanuit Rotterdam vertrok richting Schiphol / tijd 10.20 uur Getuigen: twee collega’s van de controleur en 1 medereiziger die bereid is te getuigen.

vraag: waar kunnen we terecht met een klacht over deze kaartcontroleur ??
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 november 2014, 12:16

Welkom op het forum roykalkhove!

Ik kan me goed voorstellen dat je niet blij bent met de manier waarop deze medewerker je te woord heeft gestaan. Ongevraagd foto's maken van NS medewerkers is niet toegestaan, maar de daaropvolgende reactie van deze conducteur is buitenproportioneel te noemen. Kan je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, e-mailadres en telefoonnummer? Dan ga ik je klacht voor je noteren.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

15 reacties

Welkom op het forum roykalkhove!

Ik kan me goed voorstellen dat je niet blij bent met de manier waarop deze medewerker je te woord heeft gestaan. Ongevraagd foto's maken van NS medewerkers is niet toegestaan, maar de daaropvolgende reactie van deze conducteur is buitenproportioneel te noemen. Kan je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, e-mailadres en telefoonnummer? Dan ga ik je klacht voor je noteren.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Ik heb je laatste post verwijderd i.v.m. je privacy. Als je op mijn gebruikersnaam klikt, kan je via de blauwe knop 'Stuur bericht' deze gegevens in een privébericht sturen.
Op het laatste moment stappen we rond 10.20 uur over in Rotterdam en horen dat de trein rechtstreeks naar Schiphol gaat en dat we supplement moesten betalen, We twijfelden, maar uitstappen kon niet meer, omdat de trein begon te rijden.

Dat heb ik ook nooit begrepen, waarom NS-conducteurs nog de moeite nemen om om te roepen waar de trein heen gaat na het sluiten van de deuren. Ze zouden dat of zo ruim van tevoren moeten doen dat je nog uit kunt stappen, of het anders helemaal achterwege laten. Alleen als de perronborden verkeerde informatie tonen, roepen ze het soms wel tijdig om, zo is mijn ervaring.

Dat heb ik ook nooit begrepen, waarom NS-conducteurs nog de moeite nemen om om te roepen waar de trein heen gaat na het sluiten van de deuren. Ze zouden dat of zo ruim van tevoren moeten doen dat je nog uit kunt stappen, of het anders helemaal achterwege laten. Alleen als de perronborden verkeerde informatie tonen, roepen ze het soms wel tijdig om, zo is mijn ervaring.

Hoi Pe_pe,

Ik ga proberen het uit te leggen. Het doel is dat er inderdaad wordt omgeroepen voor vertrek, maar dit lukt vaak niet door onze werkzaamheden bij de trein. De HC wordt geacht op het perron te staan voor vragen van reizigers, bekijken of er bijzonderheden zijn aan de trein of reizigers (denk aan minder validen) en moet het sein en de punctualiteit in de gaten houden. Tegenwoordig kies ik er zelf voor, mits de tijd het toelaat, ruim van te voren (5 min) al om te roepen, zodat mijn andere taken niet in gedrang komen. Als het me niet lukt, dan doe ik het direct na vertrek. De reden dat we het na vertrek toch doen, heeft met de afspraken te maken, die NS heeft. Dan denken we maar, beter laat dan niets.
Als de CTA bakken (borden op het perron verkeerd staan) dan kiezen we er vaak voor wat vertraging op te lopen om goed te informeren. Die keuze is lastig, want punctualiteit weegt erg zwaar, maar goede informatie natuurlijk ook. We kiezen dus telkens tussen twee kwaden en dat is niet fijn. Daarom zijn de automatische omroepen handig, die roepen 1 minuut voor vertrek om en hebben wij daar geen omkijken naar.

Ik hoop het wat te hebben verduidelijkt in ieder geval.
@Loes

Dank voor je reactie. Tot zover kon ik het zelf ook nog aardig invullen. Het raadselachtige blijft waarom jullie de instructie krijgen om het dan na vertrek alsnog te doen, terwijl de procedure het eigenlijk nooit toelaat om het voor het sluiten van de deuren al om te roepen. De reizigers kunnen pas weer iets met die informatie bij het naderen van het volgende station.
Reputatie 4
Badge
Wanneer je direct na vertrek te horen krijgt dat je verkeerd zit kun je gelijk een nieuwe reisplanning maken om te zien hoe je het snelst alsnog op je bestemming komt en of je moet rennen voor een aansluiting terug of niet. Wanneer je dat pas vlak voor aankomst te horen krijgt is er geen tijd meer om te bepalen of omreizen of uitstappen en terugreizen sneller is.

En reizigers die juist in de goede trein zijn ingestapt krijgen direct een bevestiging waardoor ze ontspannen kunnen gaan zitten en niet naar buiten hoeven te loeren om te zien of de trein de goede kant uitgaat.
bedankt voor de tip Gert-Jan, maar wij zijn onervaren reizigers (leeftijd 72 en 75), zonder smartphone. Denk dat we maar moeten sparen voor zo'n handig apparaat. We hadden het trouwens ook kunnen vragen aan jonge medereizigers 😉. Maar daar was geen tijd voor, want bromsnor stond al voor ons. we hebben inmiddels een klacht ingediend bij NS over zijn vijandig optreden.
Reputatie 4
Badge
De tip van reisadvies opvragen per telefoon was meer een reactie op de vraag waarom er in hemelsnaam na vertrek nog omgeroepen wordt waar de trein heen gaat omdat je dan toch al opgesloten zit. Bromsnor had trouwens ook een apparaat van de zaak om voor u te bepalen hoe u het beste verder kunt reizen.
Zucht ik begrijp dat ouderen wel degelijk moeite mee hebben in de moderne technologie en ook dat vooral voor de conducteur of bromsnor moeite mee zou hebben met ouderen zodat de ouderen niet weten waar ze aan toe zijn en de valkuil is vooral dat ouderen bij sommige dingen tegen problemen aanlopen zoals bijvoorbeeld de ov chip kaart. Ik werk zelf in een Verzorgingshuis en ik heb wel een beetje ervaring met ouderen. De conducteur had meer respect voor ouderen moeten nemen. Dit is niet normaal
Reputatie 3
Badge
Ik heb me daarover in een ander topic[ ook al over verbaasd. De uitleg van Loes (toen ook al gegeven) is heel plausibel,

Mijn vraag zou nu zijn of de HC in zo'n geval niet zou kunnen zeggen: "Als u nu ontdekt dat u in de verkeerde trein zit, kunt u zich bij mij melden of bij het volgende station uitstappen. Als u dat niet doet en ik tref u zonder geldig vervoerbewijs aan, dan moet ik een UvB uitschrijven."
Reputatie 6
Indien uw man op de borst gestompt is lijkt hier sprake te zijn van openlijke geweldpleging en / of (poging tot) mishandeling. Het lijkt me zaak dat in deze aangifte gedaan wordt tegen de betreffende conducteur, dit soort elementen horen niet op de trein thuis.

Mijn vraag zou nu zijn of de HC in zo'n geval niet zou kunnen zeggen: "Als u nu ontdekt dat u in de verkeerde trein zit, kunt u zich bij mij melden of bij het volgende station uitstappen. Als u dat niet doet en ik tref u zonder geldig vervoerbewijs aan, dan moet ik een UvB uitschrijven."

Hoi IskOV,

Dat zou zeker een optie zijn geweest, ware het niet dat Schiphol in dit geval het eerst volgende station is en daar alleen de toeslag voor geldt. Ik had het denk ik anders opgelost, ik zou men niet de keuze geven om het volgende station uit te stappen (heeft helaas geen zin in dit geval), maar ik zou wel de kans geven om zich te melden door aan te geven waar ik me bevindt. Dan zou je meteen wel de controleronde kunnen inzetten, want reizigers die je zoeken, komen je toch tegemoet lijkt me.
Ik ben het in deze zeer met je eens dat die mogelijkheid gegeven kan worden en als je dan blijft zitten, is een boete terecht lijkt mij.
Wat lees ik nou? Weegt punctualiteit zwaar? Nog nooit gemerkt, er rijdt werkelijk NIETS op tijd.
Klopt, het meeste rijdt op elektrische energie, de rest op diesel.
Het overkomt mij ook wel dat ik in een trein plaatsneem, dat er omgeroepen wordt "iedereen uitstappen, dit treinstel wordt ontkoppeld" en dat voordat ik kan reageren de deuren dichtgegooid worden. Nogal onbeschoft. En nee, op het perron staat niet dat er niet ingestapt mag worden.

Ik ben als ervaren reiziger ook wel eens in een trein gestapt die de verkeerde richting op ging, ook door incomplete informatie van de NS, ik hoop dat de betreffende conducteur op zijn gedrag aangesproken wordt.

Reageer