Klacht over niet stoppen bij station Lelystad hedenmorgen

Vanmorgen om 8.45 uur zat ik samen met mijn man in de Intercity van Schiphol naar Lelystad. We hadden onze koffers vast bij de uitgang gezet want we zouden er zo uit moeten. De Oostvaardersplassen en de eerste huizen van Lelystad hadden wij al gezien.
Tot onze verbazing minderde de trein echter geen snelheid maar reed met hoge snelheid station Lelystad binnen. De machinist probeerde nog te remmen maar het was te laat.
Door de luidspreker werd beweerd dat de machinist door de mist het station gemist had. Klinkklare onzin en gewoon een leugen!
Het mistte inderdaad enigszins maar het zicht was zodanig dat WIJ WEL de Oostvaardersplassen en de bebouwing van Lelystad duidelijk hadden gezien. De Intercity reed door naar Dronten waar, na contact met de verkeersleiding, gestopt werd en waar we gelukkig opgehaald zijn door een vriend. Door de handicap van mijn man en de koffers die wij bij ons hadden was het ons onmogelijk de trein die enkele minuten later van Dronten naar Lelystad vertrok te halen.
Ik ben met name boos over het feit dat er door de luidspreker gemeld werd dat de mist de oorzaak was. De oorzaak ligt mijns inziens bij een niet oplettende machinist en niet bij de mist. Hopelijk ziet deze persoon wel een rood sein!!! Zo niet dan is hij een gevaar op het spoor.
Door dit voorval hebben wij ook extra kosten moeten maken. Tenslotte is Schiphol-Dronten duurder dan Schiphol-Lelystad.

😠

21 reacties

Ook heeft een machinist meestal een groen sein bij Lelystad waardoor hij gewoon met 140 km per uur door het station heen kan rijden.

Ik weet niet hoe bekend je bent bij station Lelystad Centrum Treinspotter123, maar met uitzondering van goederentreinen stoppen (muv treinen die naar opstelperron voorbij Lelystad gaan) alle treinen bij dit station!:@

En dan even een opmerking richting het kantoor personeel van de NS; Weersvoorspelling van morgen ochtend wordt ook mist voorspeld. Dus schut de machinisten die morgen ochtend dienst hebben op de Flevolijn/Hanzelijn even flink wakker voordat ze vertrekken! Want het is niet de eerste keer dat een station overgeslagen:@ wordt op deze lijnen!

En nee: De reizigers op deze lijnen zitten niet meer op standaard antwoorden te wachten maar op daden!
Reputatie 6
Badge +1
Rode seinen zul je in mist niet zo snel missen, want enerzijds valt dat licht ook in mist nog altijd op en anderzijds gaat aan een rood sein altijd een geel sein vooraf en ik geloof ook dat dat gepaard gaat met een geluidssignaal in de cabine (maar wellicht dat een machinist hier dat kan bevestigen).

Ik ben geen machinist, maar heb wel eens voorin de cabine gezeten.
Het klopt inderdaad dat het laatste sein voor een rood sein altijd geel is. Naast een geluidssignaal dat de snelheid verminderd moet worden krijgt de trein ook een remming als de machinist niet reageert. Dat is voor de veiligheid. Maar als het waar is dat de machinist vol doorreed was er in deze situatie waarschijnlijk geen sprake van een rood sein bij Lelystad.
Reputatie 7
Badge
Even voorop gesteld: ik ben er niet bij geweest en heb vanmorgen ook niet gereden.

Dat gezegd hebbende, kan het zo zijn dat deze machinist door de mist zijn oriëntatiepunt gemist heeft. Uit ervaring kan ik zeggen dat je met 140 km p u en mist gedesoriënteerd kunt raken.
Alle treinen stoppen daar wel, maar worden 'veilig door' gezet, wat betekent dat alle seinen zowel voor als op het station groen tonen. Je kunt tegenwoordig met 140 door Lelystad rijden, dat is nu dus helaas ook gebeurd.
Kan u wel vertellen dat deze machinist wat uit te leggen heeft aan zijn/haar manager. Dit soort dingen hoort gewoon niet te gebeuren, dat moge duidelijk zijn.

Alle treinen stoppen daar wel, maar worden 'veilig door' gezet, wat betekent dat alle seinen zowel voor als op het station groen tonen. Je kunt tegenwoordig met 140 door Lelystad rijden, dat is nu dus helaas ook gebeurd.

Enige oplossing is dan bij slecht weer bij elk station seinen op rood zodat de machinisten het station (ongeacht wel of niet moeten stoppen) deze niet kunnen missen! Met dank aan de machinisten die rode seinen missen!
Dat kan niet overal, want niet alle seinen kunnen op rood gezet worden. Bij veel stations op de vrije baan staan namelijk automatische seinen, daar heeft de treindienstleider geen invloed op, die gaan automatisch op groen zodra het baanvak vrij is.

Overigens vind ik het missen van Lelystad erg slordig, ook in de mist zijn er genoeg herkenningspunten dat je Lelystad nadert, als eerste het ongebruikte station Lelystad Zuid, en vervolgens zijn de geluidsschermen langs het spoor ook een goede indicatie dat je in de bewoonde wereld zit. Maar goed, machinisten zijn ook mensen, alleen moet je niet de mist de schuld geven in dit geval.
Dat kan niet overal, want niet alle seinen kunnen op rood gezet worden. Bij veel stations op de vrije baan staan namelijk automatische seinen, daar heeft de treindienstleider geen invloed op, die gaan automatisch op groen zodra het baanvak vrij is.

Overigens vind ik het missen van Lelystad erg slordig, ook in de mist zijn er genoeg herkenningspunten dat je Lelystad nadert, als eerste het ongebruikte station Lelystad Zuid, en vervolgens zijn de geluidsschermen langs het spoor ook een goede indicatie dat je in de bewoonde wereld zit. Maar goed, machinisten zijn ook mensen, alleen moet je niet de mist de schuld geven in dit geval.

Het probleem is dat de NS te makkelijk over de Flevolijn/Hanzelijn denkt. Eigen citaat bij een andere topic: Deze lijnen zijn berucht m.b.t. het overslaan van stations langs deze lijnen!

En zolang de NS daar niet van wil leren, moeten ze maar eens op de blaren gaan zitten! En niet de passagiers!
Reputatie 4
Hola hola, Hendrik-Jan. Het missen van een station is niet goed te praten, maar blijf het in perspectief zien. Er worden geen stations doelbewust vergeten.
Reputatie 3
Ik heb dit ooit ook een keer gehad. Is het als je merkt dat de trein bij het binnenrijden niet afremt verstandig om aan de noodrem te trekken? Het kan nl. ook zijn dat de machinist onwel is geworden of in slaap is gevallen.
Reputatie 7
Dat is niet de bedoeling van de noodrem. Dus niet doen 😉 het kan ook zijn dat op last van de politie niet gestopt mag worden en dit pas laat gecommuniceerd wordt en dus niet omgeroepen is. (Even een voorbeeldje)

In de trein zit een dodeman. Een pedaal dat de machinist iedere 30(? Zoiets ongeveer) seconden moet induwen. Doet hij dat niet dan volgt een snelremming. Dit dus bij in slaap vallen/onwelwording. Je hoeft je daar dus geen druk om te maken
Hola hola, Hendrik-Jan. Het missen van een station is niet goed te praten, maar blijf het in perspectief zien. Er worden geen stations doelbewust vergeten.

De problemen (daarbij heb ik niet alleen over het missen van maar ook de andere problemen zoals sein/wissel storing bv.) op de 2 lijnen (Flevolijn/Hanzelijn zijn nog (in totaal) 3 maanden al niet meer op 2 handen (10 vingers dus) te tellen!

En bij een andere topic al eerder een overzicht van de afgelopen jaren gegeven! Dus hoeveel bewijs wil je nog hebben?
Reputatie 6
Badge
Hoe krijgen ze het in hemelsnaam voor elkaar om een NS Standplaats én beginstation over te slaan? Nog even en de IC Direct slaat Schiphol over.
Reputatie 4

De problemen (daarbij heb ik niet alleen over het missen van maar ook de andere problemen zoals sein/wissel storing bv.) op de 2 lijnen (Flevolijn/Hanzelijn zijn nog (in totaal) 3 maanden al niet meer op 2 handen (10 vingers dus) te tellen!

En bij een andere topic al eerder een overzicht van de afgelopen jaren gegeven! Dus hoeveel bewijs wil je nog hebben?

Dan nog, dat het vaker gebeurt mag je inderdaad NS op aanspreken. Dat wil nog steeds niet zeggen dat het met opzet gebeurt.
Voor de meelezers: Ik heb de situatie van Majogodo bekeken, en op basis van de Geld terug bij Vertraging regeling een vergoeding uitgekeerd. Daar heb je ook recht op als een machinist door een fout of probleem een station overslaat.
Hallo Chiel,
Bedankt voor de toegezegde vergoeding. Fijn dat het zo wordt opgelost.
Ga morgen weer met vertrouwen de trein nemen. :D
Groet, Majogodo
Reputatie 6
Badge
De extra kosten zal NS waarschijnlijk wel vergoeden. Verder was er nu sprake van een half uur vertraging, waardoor je ook daar recht op hebt. Kaartjes even bewaren mochten het eenmalige chipkaarten zijn. Waarschijnlijk meldt een moderator zich. Anders even de klantenservice bellen.
Reputatie 2
Machinisten moeten al ruim voor een station de remming inzetten om op tijd stil te kunnen komen. Een trein op snelheid heeft immers een grote remweg.
Hierdoor staan er 1,5km voor station zogenaamde 'verkenborden' die aangeven dat voor het volgende station de remming ingezet moet worden.
Op deze foto zie je een verkenbord

Bij mist loop je het risico dat je dat bord niet goed kan zien, omdat het weg lijkt te vallen in de dan vrij witte achtergrond.

Ook kunnen machinisten navigeren waar ze zijn d.m.v. hectometerbordjes. Deze zijn vergelijkbaar met de hectometerbordjes langs de weg, alleen zijn ze wit aan staan ze doorgaans aan de bovenleidingportalen vast (op de foto zie je linksboven er eentje. Het ronde witte bordje geeft ook een hectometeraantal aan, maar dat is de positie van de overweg die nadert, maar die heb je niet op de Flevolijn). Deze hectometerbordjes zijn dus nog kleiner, waardoor je ook die soms kan missen.

Met mist wordt het dus weldegelijk moeilijker voor een machinist om zich te navigeren. Zelfs als je huizen nog wel kan zien, kan een mist dus soms al erg genoeg zijn om dergelijke borden niet op te merken.

Rode seinen zul je in mist niet zo snel missen, want enerzijds valt dat licht ook in mist nog altijd op en anderzijds gaat aan een rood sein altijd een geel sein vooraf en ik geloof ook dat dat gepaard gaat met een geluidssignaal in de cabine (maar wellicht dat een machinist hier dat kan bevestigen).
Reputatie 3
Machinisten moeten al ruim voor een station de remming inzetten om op tijd stil te kunnen komen. Een trein op snelheid heeft immers een grote remweg.
Hierdoor staan er 1,5km voor station zogenaamde 'verkenborden' die aangeven dat voor het volgende station de remming ingezet moet worden.
Op deze foto zie je een verkenbord

Bij mist loop je het risico dat je dat bord niet goed kan zien, omdat het weg lijkt te vallen in de dan vrij witte achtergrond.

Ook kunnen machinisten navigeren waar ze zijn d.m.v. hectometerbordjes. Deze zijn vergelijkbaar met de hectometerbordjes langs de weg, alleen zijn ze wit aan staan ze doorgaans aan de bovenleidingportalen vast (op de foto zie je linksboven er eentje. Het ronde witte bordje geeft ook een hectometeraantal aan, maar dat is de positie van de overweg die nadert, maar die heb je niet op de Flevolijn). Deze hectometerbordjes zijn dus nog kleiner, waardoor je ook die soms kan missen.

Met mist wordt het dus weldegelijk moeilijker voor een machinist om zich te navigeren. Zelfs als je huizen nog wel kan zien, kan een mist dus soms al erg genoeg zijn om dergelijke borden niet op te merken.

Bewijs dat rondjes rond de kerk een goed idee is. Als je een traject goed kent rij je ook bij mist geen station meer voorbij.
Goedemiddag Majogodo, ik snap dat je ontzettend baalt van zo'n situatie.

Ik hoop ook dat een machinist nog even meeleest, ik heb zelf nooit in een cabine gezeten dus ik kan moeilijk oordelen over de situatie. Ik ga er namelijk niet vanuit dat een machinist liegt over zo'n situatie.

Ik ga graag even met je kijken naar de kosten voor deze reis. Je hebt natuurlijk meer betaald, dat kan je sowieso vergoed krijgen. Ik wil ook even kijken of de geld terug bij vertraging regeling ook voor jou geldt. Stuur je me even een privéberichtje door op mijn naam te klikken? Ik ontvang graag je volledige naam, geboortedatum en postcode+huisnummer, en ook je OV-chipkaartnummer om de reis er even bij te pakken.
Reputatie 2
Nadeel is alleen dat machinisten daardoor minder goed gaan opletten en juist een afwijking in de verwachtingen (denk aan seinbeelden) daardoor kunnen missen.
Bij Lelystad staan volens mij geen verkenborden. Ook heeft een machinist meestal een groen sein bij Lelystad waardoor hij gewoon met 140 km per uur door het station heen kan rijden. De machinist moet dus zelf weten waar hij moet gaan remmen voor station Lelystad en dat is vanochtend blijkbaar niet gelukt.
Reputatie 3
Nadeel is alleen dat machinisten daardoor minder goed gaan opletten en juist een afwijking in de verwachtingen (denk aan seinbeelden) daardoor kunnen missen.

Machinisten die minder goed gaan opletten op bekende trajecten zijn niet geschikt voor hun vak. Bovendien heeft vermoedelijk ieder traject wel een aantal gevaarlijke punten (b.v. gevaarlijke overgangen). Dan is het een voordeel als een machinist daarmee bekend is. Iets soortgelijks geldt voor conducteurs m.b.t. notoire zwartrijders.

Reageer