beantwoord

klacht passagiersgedrag

Zitten wij vandaag in de trein, met familie uit Australië, na een dagje Amsterdam, reizen wij 1e klas zodat we rustig kunnen zitten en praten met elkaar komt er een groep jongelui ook de 1e klas in, wetende dat het 1e klas is en zij daar niet voor betaald hebben (ze praatten daarover met veel bravour) en hebben de hele reis (een uur lang) zitten klieren, schreeuwen en bier zitten drinken. Totdat ik het zat was en ze erop heb aangesproken dat er nog meer mensen in de coupe zaten en dat zij zich bevonden in een ruimte waar ze niet thuishoorden.
Grof taalgebruik waardoor er ook al 2 dames weer vertrokken uit de 1e klas.
Dat ze last zouden veroorzaken was bij het instappen van de trein al duidelijk omdat ze toen al de uitstappen passagiers hinderden. 1 passagier had 2 koffers bij zich en werd er niet fatsoenlijk doorgelaten.
Ik loop met een kruk en een getapde enkel en mijn man liep achter mij want de heren zouden mij bij instappen ook al opzij drukken om voor ons in de coupe een zitplaats te kunnen veroveren.
Vreselijk onbeschoft en onbehoorlijk gedrag was wat wij bij ons hadden in de 1e klas waar wij betaald hadden voor een rustige zitplaats om relaxed te reizen en met elkaar te praten.
Het is misschien een optie om de 1e klas coupees beter te controleren op het feit dat er zich mensen bevinden die daar niet horen...op de heenweg hadden wij ook al 2x dat er mensen zaten die voor 2e klas hadden betaald. Anders hoeft er geen onderscheid te worden gemaakt in 1e en 2e klas toch??
graag hoor ik wat de ns hieraan en hiermee gaat doen...ik ben zeer teleurgesteld over het feit dat wij betaald hebben voor een service die wij niet hebben gekregen.
icon

Beste antwoord door Chiel NS 14 juli 2017, 10:51

Goedemorgen jojo54, en welkom op het NS Serviceforum!

Ik snap dat het heel vervelend is dat je reis verstoord is. Het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling dat mensen de reis voor medereizigers verpesten, of ze nou in de eerste of in de tweede klasse zitten. Ik hoop wel dat je begrijpt dat het soms lastig is voor de conducteur om precies te weten wat er allemaal aan de hand is in de trein. Ze maken steekproefsgewijs een ronde om kaartjes te controleren, als er dan merkwaardig gedrag opvalt zullen ze daar over het algemeen ook wat over zeggen. Ze patrouilleren echter niet eindeloos door een trein heen.

Nogmaals, ik snap goed dat je baalt van de verstoring. Maar het is lastig voor mij om een klacht over een reiziger door te zetten.
Bekijk origineel

77 reacties

Dit ken ik,
Dat is de reden waarom ik mijn 1ste klas omgezet heb.
vervelend.
Badge +3
Het is lastig om hierover een klacht in te dienen, anders dan meteen een conducteur zoeken en het melden.

Meer controles (of service-rondes, dus even door de trein lopen) is zeker welkom, daar zijn al veel topics aan besteed. Maar conducteurs hebben ook andere taken (waarom vroeger dan wel bijna altijd 100% controle en tegenwoordig zo goed als niet meer, ze hadden toen echt niet twee of drie keer zo veel tijd, of veel minder dingen te doen? Okee, het aantal reizigers is wel explosief gegroeid.. maar zet dan ook meer personeel in, met name in de trein, en niet een 'geel hesje' op het station!)

Hoe dan ook, zeker tegenover buitenlandse gasten zou de NS een visitekaartje moeten zijn voor reizen met het openbaar vervoer. Zeker als je ervoor kiest 1e klas te reizen, en daar grif voor betaalt.

Zal wel gevalletje 'sign of the times' zijn. 😞 en voor zover het uitmaakt schaam ik me met u en uw gasten mee...
Reputatie 7
Badge +3
Waar was de conducteur?
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Het aantal reizigers is helemaal niet explosief gegroeid bij NS. Gemiddeld was de groei over de laatste 10 jaar ongeveer 1% per jaar.
Goedemorgen jojo54, en welkom op het NS Serviceforum!

Ik snap dat het heel vervelend is dat je reis verstoord is. Het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling dat mensen de reis voor medereizigers verpesten, of ze nou in de eerste of in de tweede klasse zitten. Ik hoop wel dat je begrijpt dat het soms lastig is voor de conducteur om precies te weten wat er allemaal aan de hand is in de trein. Ze maken steekproefsgewijs een ronde om kaartjes te controleren, als er dan merkwaardig gedrag opvalt zullen ze daar over het algemeen ook wat over zeggen. Ze patrouilleren echter niet eindeloos door een trein heen.

Nogmaals, ik snap goed dat je baalt van de verstoring. Maar het is lastig voor mij om een klacht over een reiziger door te zetten.
Reputatie 7
Badge
Dit is inderdaad een heel vervelend probleem.
Ik wil er zelf graag ook even bij melden dat er zich in de trein soms mensen bevinden die voor heel veel overlast zorgen, ik heb het zelf ook al een aantal keren meegemaakt.
Dit is eigenlijk best een serieus probleem.

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/vandalen-in-de-trein-37353
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben gisteren tussen Brugge en Roosendaal drie keer gecontroleerd, zowel heen als terug. Niks steeksproefgewijs, niks bezig met andere zaken.

Wat er op de Beneluxlijn loos, is weten we allemaal wel en daardoor is de controle ook intensiever, maar er is niks mis mee met controle tussen twee grotere steden, zoals in dit geval Brugge, Gent en Antwerpen. Het reist een stuk prettiger, ook in de eerste klas.
Reputatie 7
Badge
@Robert B
Het aantal reizigers is helemaal niet explosief gegroeid bij NS. Gemiddeld was de groei over de laatste 10 jaar ongeveer 1% per jaar.

Jawel. Het is echt duidelijk drukker geworden.
Reputatie 7
Badge
Overlast door reizigers begind een groot probleem te worden. Het word tijd dat dit aangepakt gaat worden.
Erg storend inderdaad Jojo54, zo zot heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk wel dat als me dit overkomt ik de confrontatie aanga dan wel op zoek naar de conducteur. Een tip voor de NS kan zijn een bordje in de coupe's ophangen waar men dit soort gedrag kan melden (telefoonnummer)zodat er adequaat actie ondernomen kan worden. Het is immers wel zo dat je flink extra betaald voor deze service en als je dan niet krijgt waarvoor je betaald hebt....
Reputatie 7
Badge
Erg storend inderdaad Jojo54, zo zot heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt,

Nou ik wel hoor. Soms zo erg dat ik ruzie kreeg.
Reputatie 5
Jawel. Het is echt duidelijk drukker geworden.
Heb je cijfers of is dat alleen maar weer een gevoel ?
Reputatie 7
Badge +3

De enkele keren dat ik 1e klas reisde heb ik steeds te maken gehad met storend gedrag van grote groepen, die veelal geen 1e klaskaartje hadden maar voor de 1e klas kozen omdat ze zo gezellig bij elkaar konden zitten. En dat was echt heel storend en a-sociaal gedrag. En als dat elke keer zo is, is dat geen toeval meer, net als dat het toevallig steeds op hetzelfde traject gebeurde en er nooit controle op dat traject is.
Er is dan nooit controle omdat het personeel het ook heel goed weet welke groepen er reizen en bang is om te controleren.
Reputatie 7
Badge +4
Dat tekent dan wel het niveau van intimidatie van deze groepen.

Wie voor tirannen zwicht..... het eindigt met: Dan dooft het licht.

Bedenk wel dat dit een maatschappelijk probleem is. Het doet zich dus ook voor bij NS.

Tja wat doe je als conducteur met groepen agressieboerende reizigers op reaguurdersniveau? Wie een held is, mag het zeggen.
Een optie is om de v&s medewerkers die rondhangen bij de Hema rookworstenbar wat vaker in te zetten. Gevoed en wel zouden ze wat vaker kunnen meereizen. Misschien dat ik de afgelopen 10 ritten één keer controleerd ben door een HC. Controle door v&s hoogstens één keer het afgelopen jaar.

En wat je doet als conducteur met lastige reizigers is 'omgaan' en handelen. En als dat niet lukt moet je gewoon als conducteur een toontje lager zingen en de gorillaploeg het werk laten doen. Moeten ze zich natuurlijk wel wat beter verdelen over het land, want anders zijn ze (te) laat op bestemming.

Wat ook een optie is, is om je als conducteur wat vaker te laten zien. Ik reis graag tweede klas omdat ik dan de verhalen van de hc's niet hoef aan te horen en lekker ongestoord kan slapen. 🆒
Reputatie 7
Badge

Heb je cijfers of is dat alleen maar weer een gevoel ?

Ik bezit geen exacte cijfers, maar ik zie gewoon dat het de laatste tijd een stuk drukker geworden is. Het is iig drukker dan 20 jaar terug.
Een optie is om de v&s medewerkers die rondhangen bij de Hema rookworstenbar wat vaker in te zetten. Gevoed en wel zouden ze wat vaker kunnen meereizen. Misschien dat ik de afgelopen 10 ritten één keer controleerd ben door een HC. Controle door v&s hoogstens één keer het afgelopen jaar.

En wat je doet als conducteur met lastige reizigers is 'omgaan' en handelen. En als dat niet lukt moet je gewoon als conducteur een toontje lager zingen en de gorillaploeg het werk laten doen. Moeten ze zich natuurlijk wel wat beter verdelen over het land, want anders zijn ze (te) laat op bestemming.

Wat ook een optie is, is om je als conducteur wat vaker te laten zien. Ik reis graag tweede klas omdat ik dan de verhalen van de hc's niet hoef aan te horen en lekker ongestoord kan slapen. 🆒

Dit, gewoon controleren, boetes uitdelen en bij problemen politie bellen en trein stilzetten desnoods bij station en deuren dichthouden tot de politie er is.

Ik kom zelden conducteurs tegen die controleren..
Reputatie 7
Badge

De enkele keren dat ik 1e klas reisde heb ik steeds te maken gehad met storend gedrag van grote groepen, die veelal geen 1e klaskaartje hadden maar voor de 1e klas kozen omdat ze zo gezellig bij elkaar konden zitten. En dat was echt heel storend en a-sociaal gedrag. En als dat elke keer zo is, is dat geen toeval meer, net als dat het toevallig steeds op hetzelfde traject gebeurde en er nooit controle op dat traject is.

Weetje, je hebt helemaal gelijk. Dit begind nu echt een groot probleem te worden.

Ik heb het zelf ook gezien in de 1e klas. Deze avond nog had ik het gezien toen ik daar doorheen moest lopen om naar de andere coupe te komen. Van die irritante gangster type´s met zo´n stomme pet en dure merk kleding enzo, ik kon duidelijk aan ze zien dat ze geen 1e klas ticket hadden.
En ze maakte ook veel kabaal en het kon ze ook helemaal niks schelen, en dat terwijl ik duidelijk kon zien dat de andere mensen die daar zaten er echt last van hadden.

Dit soort overlast gebeurd meestal in de avond. Ik denk dan ook dat er (juist) in de avond meer gecontroleerd moet worden.
@Trein-D,
Dat jij kunt zien of reizigers wel of niet over een 1e klas ticket beschikken is een gave en misschien kun je er iets mee in de toekomst en is dit iets voor jou https://werkenbijns.nl/vacatures/teammanager-hoofdconducteurs-amsterdam/
Reputatie 7
Badge
@Trein-D,
Dat jij kunt zien of reizigers wel of niet over een 1e klas ticket beschikken is een gave en misschien kun je er iets mee in de toekomst en is dit iets voor jou https://werkenbijns.nl/vacatures/teammanager-hoofdconducteurs-amsterdam/

Hey dat is leuk! Is dit niet iets voor jou beste Nooduitgang? 😃 Jij bent toch altijd zo goed in het commanderen van andere mensen? Dan past deze functie dus precies bij jou 😉 Leuk!
Nee joh, heb een prima baan, maar als aansturen je een beetje ligt kan je eventueel ook doorgroeien.

Commanderen? Doe niet zo gek...

Oké, dat is dan weer niet zo handig. Agressie vermijden lijkt mij beter.
Teammanager, lol. Ik heb ook nog wel een paar suggesties dan... Zit je wel met mij opgescheept :8

Reputatie 7
Badge

Oké, dat is dan weer niet zo handig. Agressie vermijden lijkt mij beter.

Natuurlijk, dat is ook zo. Maar op een gegeven moment word het soms zo irritant dat je er toch wat van gaat zeggen. En zo begind dan dus een ruzie.

Reageer