beantwoord

Klacht: vieze trein, geen controles

• 19 februari 2021
  • 17 reacties
  • 400 Bekeken

Onderweg op 19/02/21 via Intercity tussen Rotterdam-Vlissingen. Reizen met eerste klas voor extra comfort en wat rust om te werken.

Echter, naast mij type louche zwartrijder met vieze schoenen op de bank languit voor hem uit, luid bellend.

Hele reis geen controle. Vieze coupé en voorzieningen.

Als de NS de slag met de wagen en het vliegtuig, bijvoorbeeld, willen redden dan moeten ze voor mij toch echt —veel— beter doen dan dit.

Waarom betaal ik hier zoveel extra voor?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 19 februari 2021, 20:42

Het is natuurlijk wel een aanname dat de persoon aan het zwart rijden was, MichielKop. Je zou de persoon aan kunnen spreken op zijn gedrag. Hoe dan ook, als er wel een controle is, dan riskeert deze persoon een boete.

Wat betreft een vieze coupé, dit kan je het beste doorgeven via onze social kanalen, zodat we daar een melding van kunnen maken. Dan wordt de trein extra onder handen genomen bij de volgende schoonmaakbeurt. 

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6

Helaas is dat de gewone gang van zaken tegenwoordig. De hufters hebben vrij spel.

Badge

Onderweg op 19/02/21 via Intercity tussen Rotterdam-Vlissingen. Reizen met eerste klas voor extra comfort en wat rust om te werken.

Echter, naast mij type louche zwartrijder met vieze schoenen op de bank languit voor hem uit, luid bellend.

Als de NS de slag met de wagen en het vliegtuig, bijvoorbeeld, willen redden dan moeten ze voor mij toch echt —veel— beter doen dan dit.

Ach op het traject Rotterdam - Vlissingen zie ik niet zo snel concurrentie van het vliegtuig komen. :rofl:

Daarnaast maak je iemand bij voorbaat al voor zwartrijder uit terwijl je daar behalve uiterlijk totaal geen bewijs van hebt. 

En wat betreft de treinen, die zijn momenteel wat viezer van binnen dan gebruikelijk wat vooral veroorzaakt is door de winterse periode en het inlopen van zout/zand wat op de perrons gestrooid is.  Dit is bekend en er wordt hard gewerkt om de treinen weer schoon te krijgen alleen is dat niet in 1 nachtje gebeurt. Dit betekend namelijk veel meer en intensief werk voor de schoonmaak en daar is niet even een blik mensen voor open te trekken.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ook al weet je niet of iemand een zwartrijder is, het is niet de bedoeling om met de schoenen, of die nu vies zijn of niet, op de stoel tegenover hem te liggen. 

Ach op het traject Rotterdam - Vlissingen zie ik niet zo snel concurrentie van het vliegtuig komen. :rofl:

Daarnaast maak je iemand bij voorbaat al voor zwartrijder uit terwijl je daar behalve uiterlijk totaal geen bewijs van hebt. 

En wat betreft de treinen, die zijn momenteel wat viezer van binnen dan gebruikelijk wat vooral veroorzaakt is door de winterse periode en het inlopen van zout/zand wat op de perrons gestrooid is.  Dit is bekend en er wordt hard gewerkt om de treinen weer schoon te krijgen alleen is dat niet in 1 nachtje gebeurt. Dit betekend namelijk veel meer en intensief werk voor de schoonmaak en daar is niet even een blik mensen voor open te trekken.

Jammer dat dit incident weer wordt gebagatelliseerd in plaats van er serieus mee om te springen. De organisatie leert niet erg van de vele fouten in het verleden. 

Ik denk dat TS zeer waarschijnlijk gelijk heeft in zijn constatering. Tussen Rotterdam en Vlissingen lijkt mij er ook ruim voldoende tijd te zijn om een controle uit te voeren. 

Edit; onwaarheden

Badge

@Pingpongik bagataliseer helemaal niets in mijn reactie. Ik geef wel duidelijk aan dat je aan iemands uiterlijk niet kunt opmaken of de persoon wel of niet een 1e klas kaartje is. Dat is puur een vooroordeel die TS hier uit en dat is ongepast.

Verder is het verhaal van de controles inmiddels wel bekend in deze COVID periode, dus daar hoef ik geen woorden aan vuil te maken daar zijn al genoeg topics over vol geschreven.

En ik ben niet de organisatie NS, ik ben slechts 1 van de vele mensen die bij de NS werkt en ik spreek namens mezelf en niet namens de NS. Dus die opmerking slaat nergens op.

Verder heb ik TS gewoon uitgelegd waarom de treinen momenteel smerig zijn en daar bagataliseer ik ook helemaal niets mee.

Ik vind je reactie derhalve ongepast.

Het is natuurlijk wel een aanname dat de persoon aan het zwart rijden was, MichielKop. Je zou de persoon aan kunnen spreken op zijn gedrag. Hoe dan ook, als er wel een controle is, dan riskeert deze persoon een boete.

Wat betreft een vieze coupé, dit kan je het beste doorgeven via onze social kanalen, zodat we daar een melding van kunnen maken. Dan wordt de trein extra onder handen genomen bij de volgende schoonmaakbeurt. 

Reputatie 1

Niet aan te raden.. voordat je het weet heb je een mes tussen je ribben als ik zie wat voor volk er soms de trein in stapt.

Reputatie 7

Ik snap TS wel - je krijgt niet wat je wel verwacht. Zelf aanspreken zou ik ook niet doen. Ik zou dan zelf maar naar een andere 1e klascoupé gaan om gezeur of agressie te voorkomen. De omgekeerde wereld. Blijkbaar moet het beeld van wat 1e klasbeleving inhoudt tegenwoordig worden bijgesteld. Nee ik kan nooit 100% zeker weten dat iemand geen 1e klas vervoerbewijs heeft, maar mensenkennis heb ik wel gekregen in de loop der jaren en gedrag kan je ook vaak wel "lezen". Maar daarom verwacht je ook controle, zeker in de 1e klas. Dat hoort toch ook bij een serviceverlenende functie? Ik kan maar niet begrijpen dat controle allang geen hoofdtaak meer is. Velen profiteren hiervan, uit ervaring wetende dat de controlekans toch heel klein is. Poortjes zeggen heel weinig. Heb al zovaak mensen eroverheen zien springen of zien tailgaten.

Zelf ook al lang niet meer gecontroleerd, met uitzondering van 2x een reis tussen Breda en Amsterdam (met IC Brussel) met controle door een Belgische conducteur vorige week. Het kán wel.

Reputatie 6
Badge

Gisteren een volle eerste klas door de inzet van een enkel treinstel tussen Utrecht en Rotterdam. Gok dat 60 tot 70 pct geen geldig vervoersbewijs had. Dat kun je afleiden uit: geen mondkapje op, voeten op de stoel, luide gesprekken onderling en telefoneren zonder oortjes.

NS heeft dit forum geopend zodat we (o.a. deze ergernis) therapeutisch van ons af kunnen schrijven. Ben toevallig vorige week nog een keer gecontroleerd, de tweede keer dit jaar. We weten ook dat NS er niets mee doet: wel of geen corona doet qua controle-frequentie eigenlijk nauwelijks ter zake.

Denk dat de hierboven genoemde NMBS-medewerker(s) vrij hoog in de top 10 van best controlerende ‘NS-medewerkers’ in Nederland staan- en dan staan ze nog geen eens op de loonlijst van NS…. :joy:

Reputatie 7

Ook vanmorgen weer afgevraagd wat er van de 1e klas nog overblijft. Een groepje luide pubers van een jaar of 15 en twee jongens die iedere blik ontweken en hun capuchons ver over hun hoofd getrokken hadden. Voetjes op de stoel, rapmuziekje aan. Ik ben wederom gaan verzitten in een ander 1e klas deel. Fijn is anders na een nacht werken. Dan kan ik net zo goed 2e klas reizen. Conducteur niet gezien, wel gedetailleerd alle overstapmogelijkheden horen omroepen die ook overal op de schermen staan.....

Ook vanmorgen weer afgevraagd wat er van de 1e klas nog overblijft. Een groepje luide pubers van een jaar of 15 en twee jongens die iedere blik ontweken en hun capuchons ver over hun hoofd getrokken hadden. Voetjes op de stoel, rapmuziekje aan. Ik ben wederom gaan verzitten in een ander 1e klas deel. Fijn is anders na een nacht werken. Dan kan ik net zo goed 2e klas reizen. Conducteur niet gezien, wel gedetailleerd alle overstapmogelijkheden horen omroepen die ook overal op de schermen staan.....

NS hanteert nu al zo'n beetje 2 jaar de complete struisvogelpolitiek m.b.t. klachten op het forum over de weinige controles. Ik denk zelf dat er binnenkort wel een conducteur/conductrice zal zijn die een jaar lang geen controles heeft uitgevoerd. (vanwege covid natuurlijk). Ik snap aan de ene kant wel dat je hier bang voor bent maar er zijn bijvoorbeeld ook supermarktmedewerkers die voor een veel slechter loon veel meer risico lopen. 

Het is toch eigenlijk van de zotte dat je als betalende 1e klas reiziger maar moet gaan verzitten om al het grijs-/zwartzittende volk te ontlopen.

Deze opmerking van Rizana is wat betreft natuurlijk ook weer treffend:

Het is natuurlijk wel een aanname dat de persoon aan het zwart rijden was, MichielKop. Je zou de persoon aan kunnen spreken op zijn gedrag. Hoe dan ook, als er wel een controle is, dan riskeert deze persoon een boete.

De kans op controle is inmiddels denk ik beneden de 5% als ik zo naar mijn treinreizen in het afgelopen jaar kijk. Voor elk ander bedrijf zou dat denk ik een trigger zijn om eens serieus naar de bedrijfsvoering te gaan kijken.

NS legt elke kritiek tot op heden ter zijde. Ik vind het treurig.

De klachten over vieze treinen werden hier al 6 jaar geleden geuit in het artikel “Schoonmaak NS treinen”. En zoals toen, word dit probleem ook nu weer gebagatelliseerd door de NS medewerkers op dit forum. En natuurlijk de duidelijke zwartrijder, die krijgt het voordeel van de twijfel, daarmee ontloopt men de discussie over, wat doet de NS daar nu echt aan. De NS lijkt steeds meer op een in zichzelf gekeerd bedrijf, dat alle kritiek categorisch ontkend, en hier onlangs op dit forum denk ik terecht als een sektarische club werd omschreven. Over enkele weken zijn de verkiezingen, en wellicht moeten vele would be treinreizigers zich afvragen, of het stemmen op partijen die het eigen vervoer (auto) willen terug dringen wel zo verstandig is.    

Reputatie 6

Als je de problemen ontkent dan zijn er geen problemen. Toch?

Reputatie 5

Dat de afgelopen tijd de treinen wat groezelig waren door naar binnen gelopen zout en zand zou iedereen moeten kunnen begrijpen. De bussen hadden het zelfde probleem, vieze vloeren en ondoorzichtige ramen. Als je niet op de vloer gaat zitten lijkt me dat geen probleem. 
Dat er reizigers zijn die er vanuit gaan dat je aan uiterlijk of gedrag kan zien of iemand zwartrijder is vind ik erg. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is geldt voor sommige mensen dus niet. Wat de ene persoon als overlast ervaart vindt een ander geen probleem. 
Ik krijg het idee dat er mensen zijn die graag zien dat er coupe's te reserveren zouden zijn zoals in de TGV. Of ze ervoor willen betalen?????

Dat de afgelopen tijd de treinen wat groezelig waren door naar binnen gelopen zout en zand zou iedereen moeten kunnen begrijpen. De bussen hadden het zelfde probleem, vieze vloeren en ondoorzichtige ramen. Als je niet op de vloer gaat zitten lijkt me dat geen probleem. 
Dat er reizigers zijn die er vanuit gaan dat je aan uiterlijk of gedrag kan zien of iemand zwartrijder is vind ik erg. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is geldt voor sommige mensen dus niet. Wat de ene persoon als overlast ervaart vindt een ander geen probleem. 
Ik krijg het idee dat er mensen zijn die graag zien dat er coupe's te reserveren zouden zijn zoals in de TGV. Of ze ervoor willen betalen?????

Als ik in de 1e klas zit en er zitten daar ook 3 jongelui in die constant schichtig om zich heen kijken en zo af en toe ook naar de deur lopen, dan weet ik inderdaad genoeg. Dan constateer ik aan dit gedrag dat deze mensen in ieder geval grijs rijden. 

Badge

65plusreiziger gaat liever glijdend de trein in dan dat er wat gedaan wordt aan de gladheid op de perrons.  Met alle risico's van dien als mensen glijdend op het spoor komen en dat er net op dat moment de trein aan kwam, of als we niet weg kunnen omdat we 1e hulp verlenen aan een gevallen reiziger waardoor de trein weer niet verrtrekt.  Helaas doen sommige bedrijven het nooit goed omdat we niet voldoen aan de eisen van de klant maar de klant ook niet bereid is meer te betalen zodat het bedrijf wel aan die eisen kan voldoen.

Groot nadeel is dat dit zout en zand inderdaad overal in de treinen terug te vinden is en het een hoop werk is om dat in elke trein schoon te krijgen gezien de beperkte tijd dat treinstellen niet gebruikt worden.  Sommige treinstellen staan bij ons bijvoorbeeld maar krap 2 uur binnen om schoongemaakt te worden in de nacht.

Reputatie 1

65plusreiziger gaat liever glijdend de trein in dan dat er wat gedaan wordt aan de gladheid op de perrons.  Met alle risico's van dien als mensen glijdend op het spoor komen en dat er net op dat moment de trein aan kwam, of als we niet weg kunnen omdat we 1e hulp verlenen aan een gevallen reiziger waardoor de trein weer niet verrtrekt.  Helaas doen sommige bedrijven het nooit goed omdat we niet voldoen aan de eisen van de klant maar de klant ook niet bereid is meer te betalen zodat het bedrijf wel aan die eisen kan voldoen.

Groot nadeel is dat dit zout en zand inderdaad overal in de treinen terug te vinden is en het een hoop werk is om dat in elke trein schoon te krijgen gezien de beperkte tijd dat treinstellen niet gebruikt worden.  Sommige treinstellen staan bij ons bijvoorbeeld maar krap 2 uur binnen om schoongemaakt te worden in de nacht.

Nóg meer? Het is al stervensduur.

Reageer