Klacht: volle ov-chipkaart. Toch trein uitgezet met 2 jonge kinderen

• 21 oktober 2014
  • 9 reacties
  • 749 Bekeken

Beste NS,

Het is mij helaas afgelopen zondag weer pijnlijk duidelijk geworden waarom ik liever in de file sta dan met de trein reis. Er moet mij wat van het hart. Met 2 kinderen zondag jl. de SpoorParade bezocht. Vooraf toegangskaarten via spoordeelwinkel gekocht. Voordeel niet gekregen aangezien je kennelijk een code via het blad Spoor zou hebben moeten invullen. Dit was niet/onduidelijk op de website gecommuniceerd maar dat kan gebeuren (netjes door klantenservice geholpen, mag ook wel eens gezegd worden). Uiteraard gezorgd voor voldoende saldo op mijn chipkaart + 2 railrunners aangeschaft. Leuke leerzame dag gehad waarbij de NS zich zeer positief presenteerde. Terugreis, allemaal keurig ingecheckt. Dachten we.... Want wat schetste mijn verbazing: conductrice constateerde onvoldoende saldo. Dus in overtreding: foei! Ik wees haar nog op het feit dat chipkaart toch echt was opgeladen en dus kennelijk zomaar van 30€ naar onder de 10€ Was gezakt. Dit terwijl het een heenrit van Utrecht naar Amersfoort was dus dan was volgens mij onmogelijk. Verder bleek er niet te zijn ingecheckt met de railrunners. Ik reis zelden met de trein maar ik begrijp toch echt wel dat je tegenwoordig jezelf moet inchecken en heb voldoende "piepjes " bij de poortjes gehoord. Helaas was de conductrice, in een goed bezette trein, onverbiddelijk: u moet de trein uit. Daar stond ik dus op 1 halte voor de eindbestemming met 2 jongens van 5 jaar die er helemaal niets meer van snapten. Ik heb dat als erg vernederend ervaren. Dus de kaart maar weer met 20€(!!!) opgewaardeerd. Tuurlijk moet je de regels hanteren maar ik snap werkelijk niet dat er bij sommige medewerkers totaal geen gevoel/inlevingsvermogen bestaat. Sterker nog als je dat niet hebt ben je ongeschikt voor een prachtig conducteurs vak. Jammer dus dat je na zo'n leuke promotie dag geconfronteerd wordt met een chagrijnige onvermurwbare conductrice.

Wat ik ook totaal niet begrijp: hoe kan het saldo ineens beneden de 10€ was. Wie o wie kan mij dit uitleggen? Ik heb gewoon in- en uitgeklokt. En vervolgens in Amersfoort, voor de terugreis, weer ingecheckt. En hoe krijg ik nou het geld terug dat van mijn chipkaart is verdwenen? Ik durf eigenlijk helemaal niet meer met zo'n kaart te reizen. Voor ik het weet is het saldo weg en moet ik constant opwaarderen.

Wie o wie kan mij helpen? De NS misschien?

9 reacties

U reist weinig met de trein. Incidenteel had u op uw eigen anonieme ov chip kaart minimaal 20 € erop moeten zetten. Als u iets meer vaker zou reizen dan is een abonnement handiger en dan had u dan ook het Kids Vrij erbij kunnen
nemen. Maar zeker als je haast nooit met de trein reist, is dit de valkuil. U moet maar blij zijn dat u dit keer gematst werd. Want voor hetzelfde geldt had u nog eens 35 € boete plus de ritprijs erbij gekregen. Maar het ov chip kaart is voor mensen die nooit of weinig mee reizen nodeloos ingewikkeld.
Ik vermoed dat u op de terugweg in Amersfoort hebt ingecheckt bij een paaltje van Connexxion. Die zien er hetzelfde uit als die van NS, maar dan met iets blauws erop in plaats van iets geels. De NS-conducteur ziet dan alleen dat u niet bij NS bent ingecheckt en dat er onvoldoende saldo op staat, omdat dan door Connexxion het borgbedrag is afgeschreven.
Badge
Hoi Willem, vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. Indien je met een OV-chipkaart reist zonder abonnement, dan moet er altijd minimaal € 20.00 opstaan. Het kan zijn wat Pe_pe aangeeft, dat je per ongeluk hebt ingecheckt bij Connexxion. Dat ziet de conducteur niet en dan wordt er bij hun op dat moment ook een bedrag ingehouden. Ik wil je kaart wel even controleren of er iets misgegaan is bij NS. Zou je via een privébericht je naw- gegevens en je OV-chipkaartnummer willen sturen? Hopelijk is je volgende ervaring beter. Vriendelijke groet, Leny
Ps: welkom op het forum Willem en ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'.
Dank voor je reactie Pe_pe. Tjee als dat echt zo is dan word je als consument ook nog eens keihard misleid. Misschien iets voor Rover om onder de aandacht te brengen. Maar ja als ik het nieuws een beetje volg hebben die al een dagtaak aan andere klachten. Ik heb trouwens op de heenweg op Amersfoort CS uitgecheckt bovenaan de roltrap. En toen ik weer terug naar huis ging ook weer net voordat ik het perron op gaat. Wel raar als Connexxion daar dan ook een paal neerzet. Daar heeft dan ook iemand zitten slapen....

Ik heb inmiddels een prive berichtje naar Leny NS gestuurd. Fijn dat ze het gaan uitzoeken zodat ik hopelijk mijn zuurverdiende centen snel terug kan krijgen.

Ik vermoed dat u op de terugweg in Amersfoort hebt ingecheckt bij een paaltje van Connexxion. Die zien er hetzelfde uit als die van NS, maar dan met iets blauws erop in plaats van iets geels. De NS-conducteur ziet dan alleen dat u niet bij NS bent ingecheckt en dat er onvoldoende saldo op staat, omdat dan door Connexxion het borgbedrag is afgeschreven.
Ja duidelijk is het niet, ik moest daar ook goed kijken op Amersfoort.
IK VIND DE OV CHIPKAART EEN ECHTE SHITKAART
IK RIJ VEEL, MAAR IK VOND 'T VEEL GEZELLIGER TOEN DE CONDUCTEUR LANGS KWAM
EN IK GEWOON EEN WOORDJE MET 'M KON HEBBEN
SOMS HAD IE 'T NOG WEL 'NS OVER Z'N VROUW EN KINDEREN, MAAR NU KOMT IE MET ZO'N RAAR GROOT APPARAAT AAN
HOUDT IE TEGEN MIJN KAART AAN
EN LOOPT IE WEER DOOR
Hoi Willem, vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. Indien je met een OV-chipkaart reist zonder abonnement, dan moet er altijd minimaal € 20.00 opstaan. Het kan zijn wat Pe_pe aangeeft, dat je per ongeluk hebt ingecheckt bij Connexxion. Dat ziet de conducteur niet en dan wordt er bij hun op dat moment ook een bedrag ingehouden. Ik wil je kaart wel even controleren of er iets misgegaan is bij NS. Zou je via een privébericht je naw- gegevens en je OV-chipkaartnummer willen sturen? Hopelijk is je volgende ervaring beter. Vriendelijke groet, Leny
Ps: welkom op het forum Willem en ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'.

Ik ben heel benieuwd hoe deze situatie nu verder is afgewikkeld, misschien kan de topicstarter hier eens uit de doeken doen wat er is fout gegaan?
Reputatie 1
Badge
Hoi Willem, vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS.. Het kan zijn wat Pe_pe aangeeft, dat je per ongeluk hebt ingecheckt bij Connexxion. Dat ziet de conducteur niet en dan wordt er bij hun op dat moment ook een bedrag ingehouden. Leny
.

Dat ziet de conducteur/trice inderdaad niet meteen-maar op zijn/haar railpocket kan hij/zij WEL met wat meer drukken andere schermen ophalen waar dat wel op moet staan.
Kan NS ook zijn eigen personeel eens goed instrueren?
Sinds de komst van de OV-chipkaart ben ik de trein steeds meer gaan mijden. Alleen al het idee dat je met een volle portemonnee, wel willend bent te betalen, enorme boetes kunt verwachten jaagt mij de angst aan. inmiddels heb ik mijn NS abonnement opgezegd aangezien dat ding straks alleen maar met de chipknip kan, zie ik het nut er niet meer van in.

Reageer