klachten over DDAR, dit is niet normaal! | NS Community

klachten over DDAR, dit is niet normaal!

  • 12 August 2019
  • 85 reacties
  • 5537 Bekeken

Reputatie 4
Dit is een topic om onvrede over de DDAR te uiten.
Een aantal klachten.

1. Geen airco
2. Maakt te veel lawaai
3. Bankjes zitten niet lekker
4. Geen gelijkvloerse instap
5. Geen stopcontacten
6. Geen wifi
7. Ouderwetse toiletten
8. Onfris interieur
9. Versleten verf
10. Ouderwets gespoten
11. 1e klas in de meeste gevallen nep 1e klas
Vul me nog aan als je meer klachten hebt

85 reacties

Reputatie 2
Naar mijn mening stinkt het ook heel vaak in de DDAR...
Ja het is een jaren 80 trein en toen was er nog geen wifi. En ja ook geen mobiele telefoons en veel minder elektrische apparaten en dus geen stopcontacten. Ja en toen hadden we ook nog geen klimaatverandering en dus geen airco.

DDAR wordt veelal op kleine reisstukjes ingezet en ik zit er bijna dagelijks in (sneltrein Haarlem Alkmaar).

Alleen die dag dat het buiten 37 graden was, was het inderdaad niet te harden. Ik zou zeggen ga bijvoorbeeld eens naar Belgie. Daar rijden nog treinen waarmee de DDAR vergeleken een luxe vervoermiddel is en die bij NS al lang ergens in het spoorwegmuseum staan..
Reputatie 7
Badge +3
Ze voorzien voorlopig nog wel in de broodnodige zitplaatsen en en binnen niet al te lange tijd zijn ze verleden tijd.

En tussen Haarlem en Alkmaar rijdt geen DDAR maar DDM, vergelijkbaar maar net niet helemaal hetzelfde.
Reputatie 2
Trouwens voor de kleine stukjes is het overigens geen slecht materieel vind ik persoonlijk....
Dit is een topic om onvrede over de DDAR te uiten.
Een aantal klachten.

1. Geen airco
2. Maakt te veel lawaai
3. Bankjes zitten niet lekker
4. Geen gelijkvloerse instap
5. Geen stopcontacten
6. Geen wifi
7. Ouderwetse toiletten
8. Onfris interieur
9. Versleten verf
10. Ouderwets gespoten
11. 1e klas in de meeste gevallen nep 1e klas
Vul me nog aan als je meer klachten hebt

U zult het er toch nog een paar maanden mee moeten doen in Rijssen.
Dat je je daar nu nog druk over kan maken terwijl ze binnenkort steeds minder ingezet zullen worden en vervangen worden door andere sprinter treinstellen. Zo gaat vanaf a.s. zaterdag in de 5600 elke zaterdag 1 compositie SNG rijden met reizigers als test voor de vervanging van de DDAR vanaf 2 september op dit traject.

De DDM-1 daarvan zag ik iets voorbij komen dat er al een laatste rit voor dat materieel gepland gaat worden dus die zal dan ook niet lang meer rond rijden verwacht ik. De uitfasering van de DDAR en DDM-1 stond gepland voor december 2019 en dat is het al bijna.

De NS heeft een enorme investering gedaan t.b.v. nieuw materieel wat de DDAR, DDM-1 en SGM treinstellen gaat vervangen, helaas is de instroom van de SNG stellen iets trager geweest dan de planning waardoor de introductie op sommige lijnen wat later is dan eerst gepland maar geduld is een schone zaak.

Daarnaast zal dit topic geen effect hebben op de planning tot uitfaseren en ook niet op mogelijke upgrade van deze treinen en dan vraag ik me af wat je nog probeert te bereiken met dit topic behalve nogmaals je onvrede over die trein op jouw traject te uiten zoals je reeds in andere topics ook al gedaan hebt.

En helaas heb ik nog geen verdere (nieuwe) info voor je omtrent de eventueel vervangende trein op jouw traject behalve de eerder gemelde SGM treinstellen.

@De activist daarvoor kun je ook al in Roosendaal gaan kijken, daar staat ook geregeld een heel oud treinstel van de Belgen.
Reputatie 2
Wanneer word de DDAR vervangen op traject Enschede - Deventer weet iemand dat toevallig 😅
Reputatie 7
Badge
Maakt het veel uit, laten we zeggen binnen een jaartje, zitten "we" altijd goed 😀
Gelukkig niet weer het verhaal dat deze treinen "mensonwaardig" zijn, wat eerder voorbij is gekomen, want dan doe je de gehele mensheid voor ~2005 echt tekort.

Je zult toch maar eens een half uur zonder airco en wifi moeten leven. Smelt je ook als het regent?
Reputatie 7
Dit is een topic om onvrede over de DDAR te uiten.
Een aantal klachten.

1. Geen airco
2. Maakt te veel lawaai
3. Bankjes zitten niet lekker
4. Geen gelijkvloerse instap
5. Geen stopcontacten
6. Geen wifi
7. Ouderwetse toiletten
8. Onfris interieur
9. Versleten verf
10. Ouderwets gespoten
11. 1e klas in de meeste gevallen nep 1e klas
Vul me nog aan als je meer klachten hebt


Ruilen ?

Bij ons komt de deze nog regelmatig voorrijden.
Zoeven in de DDM (Haarlem-Alkmaar) stond de kachel vol te blazen. Kijk dat vind ik nu ook weer een beetje overdreven, maar goed het was maar voor 10 minuten.
Reputatie 7
Badge
@Ferdinand Delasoie wat heeft dit met dit topic te maken ?
Hier in de tweede klasse der SNG is het overigens prima van temperatuur 😀
@Ferdinand Delasoie wat heeft dit met dit topic te maken ?


Alles lijkt mij. Het geeft aan dat we in Nederland wel heel erg verwend zijn met ons NS materieel en dat het wensenlijstje van TS misschien wel een tikkeltje overdreven is. Je kan niet verwachten dat NS elke 10 jaar zijn hele materieel vernieuwd. Zoals ik al eerder zei, ga eens over de grens en kijk wat daar allemaal rijdt.
Reputatie 7
Badge +3

Alles lijkt mij. Het geeft aan dat we in Nederland wel heel erg verwend zijn met ons NS materieel en dat het wensenlijstje van TS misschien wel een tikkeltje overdreven is.

Wel meer dan een tikkeltje

4. Geen gelijkvloerse instap

Heeft ICM, VIRM en DDZ ook niet. (En SGM, maar die gaat er binnen niet te lange tijd uit)

5. Geen stopcontacten

Heeft SLT ook niet en veel IC's alleen in de 1e klas, al gaat dat wel veranderen met de revisie van de volgende VIRM serie en de nieuwe ICNG's. En in de SNG waar ze wel zitten heb ik tot nu toe slechts 1 keer gezien dat iemand het stopcontact gebruikte.

7. Ouderwetse toiletten

So what, kun je niet kakken op een ouderwetse pot? Er zijn nu juist klachten over de nieuwerwetse toiletten, de manier waarop die met knoppen sluit.

8. Onfris interieur
9. Versleten verf
10. Ouderwets gespoten

Tja, staat misschien niet zo netjes maar dit vind ik echt non-issues. De trein rijdt er echt niet minder goed door.

11. 1e klas in de meeste gevallen nep 1e klas

In eigenlijk alle sprinters die nu rondrijden verschilt de 1e klas niet of maar heel weinig met de 2e klas, dus wanneer de DDAR wordt vervangen door een nieuwe(re) sprinter dan zal dit niet veranderen.


Eigenlijk vind ik alleen het ontbreken van de airco en de niet lekker zittende bankjes terechte klachten.
Reputatie 2
Ohja de WC van de, DDAR stinkt vaak, ook als ze er schoon uitzien!

Alles lijkt mij. Het geeft aan dat we in Nederland wel heel erg verwend zijn met ons NS materieel en dat het wensenlijstje van TS misschien wel een tikkeltje overdreven is.

.....
11. 1e klas in de meeste gevallen nep 1e klas
In eigenlijk alle sprinters die nu rondrijden verschilt de 1e klas niet of maar heel weinig met de 2e klas, dus wanneer de DDAR wordt vervangen door een nieuwe(re) sprinter dan zal dit niet veranderen.


Eigenlijk vind ik alleen het ontbreken van de airco en de niet lekker zittende bankjes terechte klachten.



Nep eerste klas, in de nieuwe sprinters mag je gewoon voor een paar euro extra vlak bij de machinist of bij de Hc zitten, dat is toch ook wel wat waard. 😉 😂🤣

Vandaag weer een hele hoop enthousiaste kinderen langs het spoor zien zwaaien naar o.a. mijn trein, die kinderen snappen dat het gewoon om de machinist draait. 🤣😂
Reputatie 7
Badge
Vandaag weer een hele hoop enthousiaste kinderen langs het spoor zien zwaaien naar o.a. mijn trein, die kinderen snappen dat het gewoon om de machinist draait.

Door het onweersachtige weer zijn er veel vliegende miertjes in de lucht, stonden ze die niet gewoon te verjagen ?
Reputatie 7
Badge +3

Nep eerste klas, in de nieuwe sprinters mag je gewoon voor een paar euro extra vlak bij de machinist of bij de Hc zitten, dat is toch ook wel wat waard. 😉 😂🤣

En als je pech hebt met een SNG-3 dan heb je net de 1e klas aan de andere kant. Dan kun je zonder die paar euro extra gewoon in de 2e klas vlak bij de machinist zitten. 🤣


Vandaag weer een hele hoop enthousiaste kinderen langs het spoor zien zwaaien naar o.a. mijn trein, die kinderen snappen dat het gewoon om de machinist draait. 🤣😂


Je hebt toch wel netjes terug gezwaaid?

Nep eerste klas, in de nieuwe sprinters mag je gewoon voor een paar euro extra vlak bij de machinist of bij de Hc zitten, dat is toch ook wel wat waard. 😉 😂🤣En als je pech hebt met een SNG-3 dan heb je net de 1e klas aan de andere kant. Dan kun je zonder die paar euro extra gewoon in de 2e klas vlak bij de machinist zitten. 🤣

Dat zien we dan gewoon als pure mazzel 😉 🤣



Vandaag weer een hele hoop enthousiaste kinderen langs het spoor zien zwaaien naar o.a. mijn trein, die kinderen snappen dat het gewoon om de machinist draait. 🤣😂Je hebt toch wel netjes terug gezwaaid?

Uiteraard, ik vind dat prachtig mits ik de kids natuurlijk wel tijdig spot op de stations of langs de baan. Toch ook wel 1 van de leuke dingen onderweg.
Reputatie 6
Ik ben net als @momo benieuwd wat TS voor een ENORME vooruitgang verwacht vanaf DD-AR naar SNG. Ik ben bang dat het nog wel eens flink zou kunnen tegenvallen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb persoonlijk geen probleem met de stoelen in de SNG. Heb er ruim een half jaar dagelijks in gereisd, vanaf de eerste proefritten met reizigers in november in de sprinter Den Haag - Haarlem.
Ja, de leuning is rechter dan in andere treinen en dat is even wennen. Stoelen zijn ook wat smaller maar dat vind ik nog minder een punt van kritiek dan de leuning.
Van de stoelen krijg ik helemaal geen rugklachten zoals anderen zeggen. Ik ben zelf wel vatbaar voor rugklachten, maar juist door het rechtop zitten heb ik het niet, ik krijg het juist door onderuit gezakt zitten en dat kan bij deze stoelen niet.

Grote voordeel van de SNG is de airco en dat de trein mooi schoon en fris is. De "nieuwgeur" zoals in de eerste week van inzet in november is er intussen wel vanaf.
Je kunt ook vanaf de voorkant zo in één keer door de trein naar achter lopen. Bij de SGM die ik daarvoor vaak had kon dat wel maar ik deed dat meestal toch door de deuren bij de bakovergangen en dat je dan door de 1e klas heen banjerde.
De wifi en stopcontacten kunnen me gestolen worden, maak ik geen gebruik van, maar voor anderen is dat een groot voordeel. Toiletten zijn ook mooi, groot en schoon, al heb ik die ook nog nooit gebruikt.
Reputatie 6
Maar ook die toiletten zullen op enig moment wel wat minder schoon worden...
Ik ben zelf wel vatbaar voor rugklachten, maar juist door het rechtop zitten heb ik het niet, ik krijg het juist door onderuit gezakt zitten en dat kan bij deze stoelen niet.
Klopt. Zelf rugklachten en dan zijn rechte stoelen juist beter.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ook die toiletten zullen op enig moment wel wat minder schoon worden...
Vast wel, maar nu nog niet. Dus laten we daar pas over gaan klagen wanneer dat zo, pas over hopelijk heel wat jaren.
Reputatie 4
Gelukkig niet weer het verhaal dat deze treinen "mensonwaardig" zijn, wat eerder voorbij is gekomen, want dan doe je de gehele mensheid voor ~2005 echt tekort.

Je zult toch maar eens een half uur zonder airco en wifi moeten leven. Smelt je ook als het regent?


Sja @MJL een half uur naar je werk, half uur terug naar huis. Doe dat maal 5 werkdagen dan zit je dus al 5 uur per week in zo'n ding. Bovendien betaal je ook nog eens flink voor je kaartje want je reist in de spits.
Echt stuitend hoe snel het ongemak dat anderen ervaren hier altijd weggebagatelliseerd wordt.
Je argument van vroeger is uiteraard een drogreden.

Reageer