klachten over DDAR, dit is niet normaal!

  • 12 August 2019
  • 85 reacties
  • 5544 Bekeken

Reputatie 4
Dit is een topic om onvrede over de DDAR te uiten.
Een aantal klachten.

1. Geen airco
2. Maakt te veel lawaai
3. Bankjes zitten niet lekker
4. Geen gelijkvloerse instap
5. Geen stopcontacten
6. Geen wifi
7. Ouderwetse toiletten
8. Onfris interieur
9. Versleten verf
10. Ouderwets gespoten
11. 1e klas in de meeste gevallen nep 1e klas
Vul me nog aan als je meer klachten hebt

85 reacties

Gelukkig niet weer het verhaal dat deze treinen "mensonwaardig" zijn, wat eerder voorbij is gekomen, want dan doe je de gehele mensheid voor ~2005 echt tekort.

Je zult toch maar eens een half uur zonder airco en wifi moeten leven. Smelt je ook als het regent?
Dat je je daar nu nog druk over kan maken terwijl ze binnenkort steeds minder ingezet zullen worden en vervangen worden door andere sprinter treinstellen. Zo gaat vanaf a.s. zaterdag in de 5600 elke zaterdag 1 compositie SNG rijden met reizigers als test voor de vervanging van de DDAR vanaf 2 september op dit traject.

De DDM-1 daarvan zag ik iets voorbij komen dat er al een laatste rit voor dat materieel gepland gaat worden dus die zal dan ook niet lang meer rond rijden verwacht ik. De uitfasering van de DDAR en DDM-1 stond gepland voor december 2019 en dat is het al bijna.

De NS heeft een enorme investering gedaan t.b.v. nieuw materieel wat de DDAR, DDM-1 en SGM treinstellen gaat vervangen, helaas is de instroom van de SNG stellen iets trager geweest dan de planning waardoor de introductie op sommige lijnen wat later is dan eerst gepland maar geduld is een schone zaak.

Daarnaast zal dit topic geen effect hebben op de planning tot uitfaseren en ook niet op mogelijke upgrade van deze treinen en dan vraag ik me af wat je nog probeert te bereiken met dit topic behalve nogmaals je onvrede over die trein op jouw traject te uiten zoals je reeds in andere topics ook al gedaan hebt.

En helaas heb ik nog geen verdere (nieuwe) info voor je omtrent de eventueel vervangende trein op jouw traject behalve de eerder gemelde SGM treinstellen.

@De activist daarvoor kun je ook al in Roosendaal gaan kijken, daar staat ook geregeld een heel oud treinstel van de Belgen.
@Ferdinand Delasoie wat heeft dit met dit topic te maken ?


Alles lijkt mij. Het geeft aan dat we in Nederland wel heel erg verwend zijn met ons NS materieel en dat het wensenlijstje van TS misschien wel een tikkeltje overdreven is. Je kan niet verwachten dat NS elke 10 jaar zijn hele materieel vernieuwd. Zoals ik al eerder zei, ga eens over de grens en kijk wat daar allemaal rijdt.
Reputatie 7
Dit is een topic om onvrede over de DDAR te uiten.
Een aantal klachten.

1. Geen airco
2. Maakt te veel lawaai
3. Bankjes zitten niet lekker
4. Geen gelijkvloerse instap
5. Geen stopcontacten
6. Geen wifi
7. Ouderwetse toiletten
8. Onfris interieur
9. Versleten verf
10. Ouderwets gespoten
11. 1e klas in de meeste gevallen nep 1e klas
Vul me nog aan als je meer klachten hebt


Ruilen ?

Bij ons komt de deze nog regelmatig voorrijden.
Reputatie 6
Waarom zijn er mensen die van alles en nog eisen? Al die extra's kosten geld en kunnen stuk gaan. Dan kan men weer klagen dat er iets stuk is. Zoeken ze de luxe die ze thuis niet hebben bij de NS?
Ik vraag me altijd af of die mensen wel in een huis wonen waar de ramen niet open kunnen en een stuk elektronica voor verse lucht en temperatuurregeling zorgt...
Reputatie 7
Badge
Dat gezeur met wifi altijd. Sorry niet om lullig te zijn. Maar de trein is geen internetcafé.
Ik raad trouwens 4G aan. Veel sneller, kost niks meer, en je komt niet als middelbare scholier over als je er over zeurt.
Of België. De Duitse S-Bahn komt overeen maar dient een andere rol. Dwz de treinen zijn hetzelfde, maar de afstanden zijn langer. De Regionalbahn, bij ons de sneltrein, zit in de meeste regio's een stap boven onze standaard. Wij hebben de Sprinter; de andere landen gaan nog steeds uit van het idee stoptrein of sneltrein. Denk Mat '64, DDM, DD-AR. Ik zie niet in wat het onze beter maakt.

Wat betreft comfort is SNG sowiezo het allerlaagste. Het verschil tussen SLT, FLIRT en SNG is niet groot maar de SLT is met de nieuwe stoelen zeker verbeterd. Ze rijden deze week als Intercity tussen Den Haag, Leiden en Schiphol en voldoen best aardig.
WiFi is een extra, climate control is een extra, (USB) oplaadpunten zijn extra's, infoschermen zijn extra's. Dat kan allemaal stuk en zoals we hier kunnen zien, wordt daar ook al aardig over geklaagd.
Climate control is gewoon industriestandaard anno 2019. WiFi en infoschermen niet, dat is optioneel.

met een loc er voorHet mooie is dat de loc ook aan de achterkant kan rijden, hij duwt dan de trein.

Het mooiste is toch echt met de loc voorop Abbeyroad.
Reputatie 7
Badge
Iedereen sterkte gewenst die de komende hete dagen weer met DD-AR moet reizen.

Misschien wel voor de laatste keer deze sensatie meemaken, bij de volgende hittegolf zitten de reizigers wel koel, maar krap en recht boven op elkaar.
Er wordt nu al volop over geklaagd, als alle 200 SNG rijden gaat het helemaal los, immers ze rijden nu nog in relatief rustige treinen en de dikke winterjassen zijn nog niet aan.
Reputatie 7
Badge
Persoonlijk zit ik liever in een DDAR, of nog beter DDM, dan een SNG.
Vooral de banken van de DDM kan ik erg waarderen.
Nog even en dan wordt het topic:
"Klachten over SNG, dit is niet normaal meer" geopend 😀
Reputatie 7
En daarnaast een Powerbank en je hebt alles zelf in de hand.
Ja het is een jaren 80 trein en toen was er nog geen wifi. En ja ook geen mobiele telefoons en veel minder elektrische apparaten en dus geen stopcontacten. Ja en toen hadden we ook nog geen klimaatverandering en dus geen airco.

DDAR wordt veelal op kleine reisstukjes ingezet en ik zit er bijna dagelijks in (sneltrein Haarlem Alkmaar).

Alleen die dag dat het buiten 37 graden was, was het inderdaad niet te harden. Ik zou zeggen ga bijvoorbeeld eens naar Belgie. Daar rijden nog treinen waarmee de DDAR vergeleken een luxe vervoermiddel is en die bij NS al lang ergens in het spoorwegmuseum staan..
Reputatie 2
Trouwens voor de kleine stukjes is het overigens geen slecht materieel vind ik persoonlijk....
Reputatie 7
Badge
maar ik bedoel daarmee dat de DDAR het allerslechtste is en andere treinen dus beter zijn. Slechter dan de DDAR kan iets niet zijn, bedoel ik dus.

Het geeft mooi aan dat je nog weinig ervaring hebt in het reizen per trein. DDAR is misschien niet luxueus en zeer comfortabel, maar dat is een SLT en zeker een SNG ook niet.
Vergeleken wat er bijvoorbeeld in Zwitserland en Oostenrijk anno 2019 rondrijdt in de stoptrein dienst is het allemaal erg basic hier.
Reputatie 7
Badge
Ik snap ook echt niet wat er mis is met DD-ar. Naar mijn mening zijn het prima treinen. Alleen geen wifi en Aicro nou Boooehoooe😭
Gelukkig blijft de DDZ nog wel een tijdje rijden in ieder geval. Die zijn ook prima. Alleen helaas zie ik ze niet zo veel meer rijden in mijn omgeving. Dus dat is wel weer wat minder.
DDM1 en DD-ar lijken dan ook wel erg veel op elkaar hoor. Ik kan ze bijna niet uit elkaar houden hoor.
De DDAR heeft 4 rijtuigen met een loc er voor en heeft in de 2e klasse groene bekleding, de DDM-1 heeft 3 rijtuigen met een loc er voor en heeft rode bekleding.
Reputatie 5
Badge
@Jeroen DD-AR heeft drie bakken en DDM1 vier. 😉
Reputatie 7
Badge
met een loc er voor

Het mooie is dat de loc ook aan de achterkant kan rijden, hij duwt dan de trein.
Reputatie 7
Badge
Wielen zijn geen extra's, stoelen zijn geen extra's, motoren zijn geen extra's.
WiFi is een extra, climate control is een extra, (USB) oplaadpunten zijn extra's, infoschermen zijn extra's. Dat kan allemaal stuk en zoals we hier kunnen zien, wordt daar ook al aardig over geklaagd.

Daar geef ik Philned dan ook wel gelijk in.
Helaas reed vandaag weer volop DD-AR-3 in de 7000... Het zal vast een fijne trein zijn om te rijden, maar maak er dan van binnen ook wat van. Alles zit onder de graffiti/stift/vieze plekken. En ze zijn nooit (goed) schoon. Al meerdere keren aangegeven.
Ik moet zeggen dat de SGMm of ander materieel die af en toe invalt er van binnen een stuk beter verzorgd is. Ook op andere trajecten.

Was beter dan klote sng

Reputatie 7
Badge

Je moet respect hebben voor heilige treinen


Maar dat heb jij zelf ook niet echt. Jij loopt nu toch ook te klagen over een trein die zichzelf al wijt en zijt bewezen heeft?
SNG is pas net nieuw en moet zichzelf nog maar bewijzen vind ik. En het begint al slecht vind ik....door die stoelen.
Reputatie 4
Inmiddels is het september en nóg DDAR🤬
Telkens word dan en dan gezegd, en telkens is er weer DDAR

Reageer