Klachten over SNG, dit is niet normaal!

• 24 juni 2020
  • 29 reacties
  • 839 Bekeken

Reputatie 3

Dag, een topic om bij de NS serieus genomen te worden. Dit zijn de issues:

1. De stoelen hebben een onmogelijke houding en zijn een straf om op te zitten

2. Schud heftig op volle snelheid

3. Hoekige ramen

4. De stem heeft logopedie nodig (dit wordt opgelost)

5. Te klein tafeltje bij een 4 zit

6. Het gebrek aan klaptafeltjes in de 2e klas

7. Een te klein klaptafeltje in de 1e klas

8. Hoog ventilatiegeluid

9. Weinig klapstoelen

10. Nul of een middenleuningen ipv twee 

11. Storende toon bij afremmen

Dit staat tegenover:

1. Het uiterlijk is mooi

2. Goede reisinformatie op het scherm (als deze het doet, in deze trein wel)

3. De sfeerverlichting (al kan deze gemist worden en zijn de meningen verdeeld)

4. Ruim, mooi toilet

5. Presteert goed

6. Wifi

7. Gelijkvloerse instap

8. Grote, gescheiden afvalbakken

9. Hoge topsnelheid

10. Airco

11. Stopcontact + USB

12. Frisse stijl

13. Ruikt normaal (ook het toilet)

Conclusie: Een trein die redelijk is, beter dan zijn vroege voorgangers, maar nog lang niet op niveau wat je mag verwachten op middellange afstanden zoals de in Zwolle startende sprinters. Een trein die verbeterd moet worden.

29 reacties

Ik kan hier heel kort over zijn: Aan 4 en 8 wordt gewerkt, de rest zijn wat mij betreft non-issues en die zie ik niet zo snel veranderen.
Een sprinter is een heel ander type trein dan een echte intercity, met andere eisen aan het materieel en ook andere eisen aan het comfort.

Reputatie 6
Badge

Wat wil je zeggen met 'hoekige ramen'?

Reputatie 3

Ik kan hier heel kort over zijn: Aan 4 en 8 wordt gewerkt, de rest zijn wat mij betreft non-issues en die zie ik niet zo snel veranderen.
Een sprinter is een heel ander type trein dan een echte intercity, met andere eisen aan het materieel en ook andere eisen aan het comfort.

Er zijn SNG-reizigers die langer in de trein zitten dan sommige IC-reizigers. Zo is Meppel - Groningen langer dan IC Direct Adam - Rdam

Wat wil je zeggen met 'hoekige ramen'?

De ramen van de SNG zijn minder/niet afgerond in de hoeken, in tegenstelling tot ouder materieel.

Er zijn SNG-reizigers die langer in de trein zitten dan sommige IC-reizigers. Zo is Meppel - Groningen langer dan IC Direct Adam - Rdam

Het zijn twee verschillende producten. De meeste dingen die je noemt zijn dan ook ontwerpkeuzes die bij de productformule ‘sprinter’ horen, of die simpelweg onderdeel zijn van het aangeboden ontwerp van de fabrikant.
De gemiddelde reistijd die mensen in een sprinter afleggen is een stuk korter dan die in een intercity. Zoals met alle gemiddelden betekent het dat er ook mensen zijn die langer, maar ook korter in een sprinter zullen zitten dan die gemiddelden.

Reputatie 7
Badge +3

Het verschil is dat de reizigers met de IC Direct het hele stuk Amsterdam-Rotterdam reizen, de reizigers Meppel-Groningen reizen zelden het hele stuk.

Het gaat er niet om hoe lang het hele traject van de trein is maar om hoe lang de gemiddelde reiziger in de trein zit. 

Badge

Dit is niet normaal ?  Waar ligt dan vastgelegd wat het normaal is?  Elke trein is anders en elke trein heeft zijn voors en tegens.  Een sprinter is gebaseerd op korte tijd dat mensen in een trein zitten en dat is over het algemeen ook zo.  Ook op het traject Meppel - Leeuwarden is dat nu zo omdat de IC er achteraan rijdt en mensen dus op verschillende momenten kunnen overstappen op de IC.

Behalve dat het wennen is aan het zitten op de stoelen omdat deze meer rechtop staan kan ik me niet vinden in de aanmerkingen.  Tafeltjes zijn er om wat te drinken op te zetten in een sprinter en meer niet, wil je een klaptafel hebben dan zul je moeten kiezen voor de 1e klas, dan heb je de meerwaarde van een klaptafel.

Het schudden van de trein heeft niet te maken met de bouw van de trein maar met de spoorligging die helaas op veel trajecten niet is wat wij als machinist en reiziger graag zouden willen. Maar dit voldoet dan nog aan de normen zoals Prorail ze hanteert dus klachten daar deponeren hoe meer hoe beter. Misschien als genoeg reiziegrs direct daar lagen dat ze de norm eens gaan aanpassen.

En te weinig klapstoeltjes, alsof die beter zitten dan een volledig stoel. Wil je meer klapstoelen dan had dat ten kostte gegaan van de gewone stoelen.

De topsnelheid is niet anders dan bij alle andere treinen op het hoofdrailnet met uitzondering van de SGM,

Reputatie 4

Ik heb een paar keer in deze treinen gezeten, de stoelen hebben een vorm waar ik na 3 minuten zitten rugpijn van krijg. Ik hoef helemaal geen overbodige luxe, maar wel goed en zonder pijn kunnen zitten.  Alle overige punten kan me niet meer herinneren en ervaar ik niet als storend. 

Ook deze nieuwe sprinters zijn bedoeld voor korte afstanden. Maar wat wordt er bedoeld met een korte afstand? Als ik van Tilburg Universiteit naar Nijmegen zou reizen dan zou ik volgens de reisplanner met de sprinter moeten reizen. Reisduur: 1 uur en 4 minuten. Dat is volgens mij geen korte reistijd. Ik moet er niet aan denken om zolang in deze nieuwe sprinters te moeten reizen. 

Reputatie 6
Badge +1

Ook deze nieuwe sprinters zijn bedoeld voor korte afstanden. Maar wat wordt er bedoeld met een korte afstand? Als ik van Tilburg Universiteit naar Nijmegen zou reizen dan zou ik volgens de reisplanner met de sprinter moeten reizen. Reisduur: 1 uur en 4 minuten. Dat is volgens mij geen korte reistijd. Ik moet er niet aan denken om zolang in deze nieuwe sprinters te moeten reizen. 

Je haalt nu twee verschillende treinen door elkaar. De SNG rijdt niet in het zuiden van Nederland, maar enkel in de randstad en in het noorden.

De ritten in het zuiden worden door de FLIRT's uitgevoerd. Beide treinen hebben verschillende type stoelen van verschillende fabrikanten en persoonlijk vind ik het zitcomfort van de FLIRT's veel beter dan die van de SNG.

Mocht je toch niet met een sprinter van Tilburg Universiteit naar Nijmegen willen, kan je ook op Tilburg overstappen op de Intercity naar Zwolle. Je komt dan 9 later aan in Nijmegen. 

Reputatie 7
Badge +4

De stoelen zitten wel heel erg slecht en dat is geen kwestie van persoonlijke smaak. Jammer, want de treinen zien er prachtig uit. Ik reisde er alleen mee als het echt niet anders kon, en op sommige trajecten is dat helaas zo. Ze zijn ook niet geschikt voor de korte afstanden, op het traject Bilthoven-Utrecht bijvoorbeeld, is het al bijna een marteling. Ik reis al vijftig jaar met de trein, maar zo beroerd heb ik nog nooit gezeten. Ik heb normaal echt nooit rugklachten.

De stoelen moeten worden vervangen.

Het zal wel geen prioriteit hebben in de huidige omstandigheden.

Reputatie 3

Aan de stoelen en de tafels moet hoognodig iets worden gedaan. De rest (behalve de stem en de ventilatie, wat inmiddels NS heeft bereikt) is een eventuele aanpassing, wat wel wordt verwelkomt door de reiziger.

Reputatie 4

Je haalt nu twee verschillende treinen door elkaar. De SNG rijdt niet in het zuiden van Nederland, maar enkel in de randstad en in het noorden.

De ritten in het zuiden worden door de FLIRT's uitgevoerd. Beide treinen hebben verschillende type stoelen van verschillende fabrikanten en persoonlijk vind ik het zitcomfort van de FLIRT's veel beter dan die van de SNG.

Mocht je toch niet met een sprinter van Tilburg Universiteit naar Nijmegen willen, kan je ook op Tilburg overstappen op de Intercity naar Zwolle. Je komt dan 9 later aan in Nijmegen. 

Ik bedoel dus dat als de SNG ingezet gaat worden in plaats van de flirt hier in Brabant dan ga ik met de bus naar centraal station en neem ik daar de intercity. In de flirt kan ik wel goed en zonder pijn zitten.

Reputatie 3

Snel de stoelen en tafels vervangen

Reputatie 6

JaJa, die stoelen zijn echt belabberd: veel te rechtop en veel te smal. Dat je geen IC-product krijgt voorgeschoteld snap ik, maar dit is toch echt een blunder.

Reputatie 5

En ik neem aan dat jij daar dan ook op z’n minst flink aan gaat meebetalen?

Het is altijd zo makkelijk om commentaar te hebben als je niet zelf hoef te betalen…

Er zijn echt wel dingen waar men bij SNG de “boot” gemist heeft, maar de meeste zaken zijn heel goed mee te leven.

Bijv.

• de stoelen; als die meer onderuit zouden staan, dan zou je telkens ruzie hebben met de knieeen van je tegenligger of de stoel tegenover je. De enige oplossing daarvoor is een grotere steek en dat betekent minder zitplaatsen en daar hangt dan weer een prijskaartje aan.
  • “hoekige ramen” hoe heb je daar precies “last” van?
  • tafeltjes? zie opmerking over stoelen: tafeltjes = ruimte = minder zitplaatsen
  • “storende toon bij afremmen". Welkom in de digitale wereld. Wat je hoort is de motorsturing. Die hoor je ook bij optrekken. Alle treinen met elektronische motorsturing hebben dat in min of mindere mate, inclusief SGMm, (V)IRM, SLT en een deel van ICM. De eerste al in 1978, dus dat is niet iets van “nu opeens”.

Ik ben wel met je eens dat de luchtbehandeling wel erg veel herrie maakt, veel meer dan die van SLT, dus kennelijk is het niet echt nodig dat het zo’n herrie maakt. En ook de loop is niet zo rustig, de SLT heeft een rustigere loop, dus ook dat kán echt beter.

En overigens is volgens mij de SGMm (die nu uitgefaseerd wordt) het enige treintype die nog schuifraampjes heeft (en dus geen luchtbehandeling). Alle andere types hadden dat ook al jaaaaaren.

Badge +3

Voor wat betreft de tafeltjes (in de vierzitjes), daar had @Slidestops ooit een verhaal over.

Ging om veiligheid dus sowieso afgeronde hoeken en door het formaat minimaal ‘gevaar’ als je bij een aanrijding (geen noodstop) bij degene die tegenover je zit op schoot gelanceerd zou worden. Dan wil je geen tafeltje tegenkomen.

Wat betreft de klaptafeltjes (in de stoel voor je), geen idee maar volgens mij was het idee inderdaad dat het om sprinters ging en de noodzaak er niet echt is/was wegens de korte ritjes? Tja, dan zit je inderdaad met je koffie in je hand en je laptop op schoot… 

En overigens is volgens mij de SGMm (die nu uitgefaseerd wordt) het enige treintype die nog schuifraampjes heeft (en dus geen luchtbehandeling).

De SGMm heeft wel geforceerde ventilatie, maar geen airco in de reizigersafdeling.

Reputatie 6

JaJa, die stoelen zijn echt belabberd: veel te rechtop en veel te smal. Dat je geen IC-product krijgt voorgeschoteld snap ik, maar dit is toch echt een blunder.

Je vraagt je bijna af waar je voor betaalt, met deze zeer slechte stoelen. En het kan ook zeker met gemak een graad of 10 naar achter worden versteld want er is meer dan genoeg beenruimte. Snel de huidige stoelen eruit slopen, inderdaad, en waarom zouden de matige klaptafeltjes er niet ook gewoon in de 2e klas in zitten? Als de 1e klas in deze treinen al zo slecht is, wil ik niet weten wat voor een ellende de 2e klas reizigers meemaken.

Reputatie 7
Badge +4

De rode eersteklasstoelen zitten even rot, want er is alleen een andere kleur bekleding. 

Ik ben voor echte herinvoering van de eerste klas. Deze stoelen vervangen, ik kan me niet voorstellen dat ze getest zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop binnenkort een keer in een SNG te zitten, ben inmiddels zo benieuwd naar die stoelen :slight_smile:

Reputatie 6

Doe dat zeker, en let even op de pijnpunten die hier minder benoemd zijn. De 1e klas zit grotendeels bovenop een as waar het rijgeluid veel luidruchtiger is en je vaak ook meer door elkaar wordt geschud. De laatste keer dat ik het privilege had om in zo'n kreng te zitten kon ik mijn muziek op het normale volume bijna niet meer horen boven het luidruchtige gedreun van de trein.

Nogmaals, het argument korte ritjes gaat op korte ritjes wel op, maar dit zijn dezelfde treinen die onder andere tussen Zwolle en Groningen en tussen Amersfoort en Zwolle rijden. Er zijn gewoon mensen die hier twee keer per dag drie kwartier tot een uur in moeten zitten, dan kan je dit niet maken.

Reputatie 3

De stoelen: Ik hoef geen fauteuil die specaal voor mij is aangepast of zo iets, gewoon een degelijk product zoals SLT stoelen.

De tafels: Ook hier hoef ik geen bureau, maar een klaptafeltje van het formaat wat Blauwnet ook heeft en bij de vierzits een tafelje ter grootte van wat SGMm heeft.

Reputatie 3

@NS Community kunnen deze stoelen en tafeltjes zsm worden vervangen door beter (denk aan stoelen van SLT, klaftafeltjes van blauwnet FLIRT en vierzitstafeltjes van SGMm)

Wat ook word verwelkomt in andere treinen is:

DDZ - VIRMm Nieuwe stoelen en grotere tafeltjes

SLT en FLIRT Grotere tafeltjes en klaptafeltjes

Reputatie 5

Ik ben bang dat dat alleen gaat gebeuren als jij dat gaat betalen (+ gemiste inkomsten doordat er minder zitplaatsen zijn).

Reputatie 7
Badge

@NS Community kunnen deze stoelen en tafeltjes zsm worden vervangen door beter (denk aan stoelen van SLT, klaftafeltjes van blauwnet FLIRT en vierzitstafeltjes van SGMm)

Wat ook word verwelkomt in andere treinen is:

DDZ - VIRMm Nieuwe stoelen en grotere tafeltjes

SLT en FLIRT Grotere tafeltjes en klaptafeltjes

Je zult het misschien gemist hebben, maar we moeten enorm bezuinigen en er moeten 2500 mensen uit. Voor een project als jij voorstelt, is simpelweg géén geld.

Reputatie 7
Badge +3

Ook al zou NS niet hoeven te bezuinigen, er is vaker aangegeven dat de stoelen en tafeltjes niet worden vervangen. Dus je kunt wel blijven zeuren maar it ain't gonna happen, so deal with it. 

Reageer