beantwoord

Kleinerend gedrag door conducteurs

• 15 februari 2020
  • 92 reacties
  • 2635 Bekeken

Twee conducteurs kwamen langs en schreven een boete uit in verband met de voeten van mijn vriendin die pijn deden, die ze op de bank had gelegd. We waren bewust eerste klas gaan zitten en hadden daar extra voor betaald. Als het nu zo was dat ze er niks onder had gelegd, had dit terecht mogen zijn. Maar zonder verdere waarschuwing werd een boete uitgedeeld, moesten we de conducteur als meneer aanspreken en met u omdat je en jongen te beledigend zou zijn. Deden we dit niet en zou ik als de vriend nog een keer mijn mond open trekken dan zou ik ook een boete krijgen. In trein 1173 vermelde de beide mannen dat zij het gezag hadden en wij gewoon moesten luisteren en dat wij anders nog een extra boete zouden krijgen. Mijn vriendin overstuur en wij beide vol ongeloof en een boete van 90 euro rijker. Wij zijn gekleineerd en zonder waarschuwing of empathisch vermogen beboet. Pijnlijk moment, en met een negatieve indruk rijker stap ik zo uit de trein.

icon

Beste antwoord door Loes 16 februari 2020, 11:00

Foto's maken van ID's is door beide partijen niet toegestaan. Legitimatie vragen aan de persoon die je bekeurd, is wettelijk geregeld, ook van die legitimatie mag geen foto gemaakt worden.

Dan de bekeuring voor voeten op de bank. Volgens de wet hoeven wij geen waarschuwing te geven. We doen het vaak wel. Deze bekeuring loopt verder niet via NS en de klantenservice kan weinig aan deze boete doen. Deze bekeuring gaat via her CJIB en ook daar kan een klacht worden ingediend. 

Over het gedrag van het betreffende treinpersoneel kan er wel via NS een klacht worden ingediend en dan zal men zorg dragen voor behandeling van die klacht.

Ik ben ook niet bij deze situatie geweest en ga hier verder geen oordeel over maken. 

Bekijk origineel

92 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zonder waarschuwing? Staat gewoon in de huisregels dat je geen voeten op de stoelen mag.

Reputatie 3

We waren bewust eerste klas gaan zitten en hadden daar extra voor betaald. Als het nu zo was dat ze er niks onder had gelegd, had dit terecht mogen zijn.

Heel goed dat u de klassewissel heb gedaan maar uit uw verhaal maak ik een paar dingen op, (let op ik ben er niet bij geweest) u probeerd hier het feit dat uw vriendin haar voeten op de stoel legt te sugarcoaten door de eerste klas te noemen en dat u hiervoor MEER heb betaald, sorry maar irrelevant. En ook met iets eronder niet toegestaan.

Maar zonder verdere waarschuwing werd een boete uitgedeeld,

Zie het commentaar van@MoDe

moesten we de conducteur als meneer aanspreken en met u omdat je en jongen te beledigend zou zijn.

Is logisch toch? Ik zou het ook niet op prijs stellen als u mij zou tutoyeren terwijl ik aan het handhaven ben is immers een serieuze zaak.

Deden we dit niet en zou ik als de vriend nog een keer mijn mond open trekken dan zou ik ook een boete krijgen. In trein 1173 vermelde de beide mannen dat zij het gezag hadden en wij gewoon moesten luisteren en dat wij anders nog een extra boete zouden krijgen.

Hoe is de situatie? hoe waren uw emoties? Was het een dialoog?

Mijn vriendin overstuur en wij beide vol ongeloof en een boete van 90 euro rijker. Wij zijn gekleineerd en zonder waarschuwing of empathisch vermogen beboet. Pijnlijk moment, en met een negatieve indruk rijker stap ik zo uit de trein.

Ik snap jullie reacties zeer zeker. Oprecht waren wij rustig en gaven we aan dat als de schoenen op een jas liggen niet genoeg is dat we ervoor zorgen dat ze haar schoenen van mijn jas en dus van de bank af zouden halen. Ze lagen dus niet direct op de bank. En ze deed dit, omdat ze na een dag lang staan last had van haar voeten. Ik heb ooit eens enkel problemen gehad en toen aan een conducteur gevraagd of als het rustig is mijn voeten op de bank mogen met iets eronder. Dat mag, net zoals een hond die klein is op de bank mag met een kleed eronder. Een van de mannen was onze leeftijd en wij werden met je aangesproken daarom dat wij dat ook deden. Op het moment van aangeven zijn wij ook meteen naar u en meneer geswitchd. Het gaat ons om het principe en gebrek aan empathie en we willen het in ieder geval kenbaar maken voor eventuele toekomstige klachten bij de desbetreffende conducteurs. Juist om het reizen te verbeteren. 

Reputatie 4

Zou even de NS bellen hierover, die kunnen wel achterhalen welke conducteurs het moeten zijn geweest. Hier zitten alleen maar NS fanboys die niets voor je kunnen betekenen.

Boete krijgen als je de conducteur niet met “meneer” aanspreekt riekt erg naar machtsmisbruik. Niet ongebruikelijk binnen NS, de V&S lui hebben daar ook een handje van. Wordt tijd om in de opleiding hier meer aandacht aan te besteden.

Reputatie 3

Ik heb ooit eens enkel problemen gehad en toen aan een conducteur gevraagd of als het rustig is mijn voeten op de bank mogen met iets eronder. Dat mag

ah daar is die :) de vraag aan de conducteur! Het "mag" inderdaad als je het van tevoren vraagt en de hc in kwestie dit expliciet toestaat, niet gevraagd? Is het automatisch een nee.

Reputatie 3

Hier zitten alleen maar NS fanboys die niets voor je kunnen betekenen.

Serieus..., Fanboys? Maakt u dit dan een NS Hater? Want ik zie nooit echt iets zinnigs van u dan negativiteit? 

Boete krijgen als je de conducteur niet met “meneer” aanspreekt riekt erg naar machtsmisbruik.

Nogmaals als ik aan het handhaven ben wil ik ook niet met jongen of whatever worden aangesproken en ben ik ook heel duidelijk hierin wel is het de toon die de muziek maakt natuurlijk.

Niet ongebruikelijk binnen NS, de V&S lui hebben daar ook een handje van. Wordt tijd om in de opleiding hier meer aandacht aan te besteden.

Misschien een carrièreswitch naar opleider binnen NS?

Reputatie 7
Badge +3

@CLWCHRIS Wanneer je van te voren vraagt of je vanwege een blessure je voet op een bank mag leggen en je krijgt daar toestemming voor, dan betekent dat niet dat het altijd mag. Volgens de huisregels mag het niet, ook niet met iets er onder.

Een klein hondje op een kleed op een bank mag ook niet. Een kleine hond mag gratis mee in een mandje of tas, anders mag hij alleen aangelijnd met een honden kaartje onder de bank liggen.

Een conducteur is de baas in de trein. Over het algemeen spreek je een meerdere met u aan. Net als je een oudere met u aanspreekt. Dat heet beleefdheid.

Verder ben ik er niet bij geweest dus ik kan niet oordelen over uw gedrag of die van de conducteurs.

@CLWCHRIS 

Hier zitten vrij veel NS fanboys. Je zal hier op dit forum weinig steun krijgen in je betoog. Persoonlijk vind ik dat jullie slecht behandeld zijn, zeker wanneer je een kaartje hebt en bewust de voeten niet direct op de bank hebt gelegd. Dit geprobeerd uit te leggen en zo’n powertripper je wel even komt corrigeren. 
Helaas denk ik dat je niet veel kan doen dan de klantenservice bellen, maar ook daar zal je moeilijk door de eerste lijns kunnen komen met dit verhaal. beter zie je het als een goede les, neem in de toekomst conversaties stiekem op wanneer je het gevoel krijgt wanneer ze dreigen te ontsporen, maak foto’s van hun ID kaart. Laat zien dat je je niet zomaar in een hoekje laat duwen. Jammer dat de verhuftering en de verharding van de samenleving alle redelijkheid weg neemt. 

@CLWCHRIS

Hier zitten vrij veel NS fanboys. Je zal hier op dit forum weinig steun krijgen in je betoog. Persoonlijk vind ik dat jullie slecht behandeld zijn, zeker wanneer je een kaartje hebt en bewust de voeten niet direct op de bank hebt gelegd. Dit geprobeerd uit te leggen en zo’n powertripper je wel even komt corrigeren. 
Helaas denk ik dat je niet veel kan doen dan de klantenservice bellen, maar ook daar zal je moeilijk door de eerste lijns kunnen komen met dit verhaal. beter zie je het als een goede les, neem in de toekomst conversaties stiekem op wanneer je het gevoel krijgt wanneer ze dreigen te ontsporen, maak foto’s van hun ID kaart. Laat zien dat je je niet zomaar in een hoekje laat duwen. Jammer dat de verhuftering en de verharding van de samenleving alle redelijkheid weg neemt. 

En ik heb het niet over zwart rijden want dat is van een compleet andere orde dan deze communicatieve fout.

Reputatie 7
Badge +3

@bosschebol Jij was er bij?

@CLWCHRIS Kan een klacht indienen via de klantenservice als hij vindt dat ze onheus zijn behandeld.

Foto's maken van ID's is door beide partijen niet toegestaan. Legitimatie vragen aan de persoon die je bekeurd, is wettelijk geregeld, ook van die legitimatie mag geen foto gemaakt worden.

Dan de bekeuring voor voeten op de bank. Volgens de wet hoeven wij geen waarschuwing te geven. We doen het vaak wel. Deze bekeuring loopt verder niet via NS en de klantenservice kan weinig aan deze boete doen. Deze bekeuring gaat via her CJIB en ook daar kan een klacht worden ingediend. 

Over het gedrag van het betreffende treinpersoneel kan er wel via NS een klacht worden ingediend en dan zal men zorg dragen voor behandeling van die klacht.

Ik ben ook niet bij deze situatie geweest en ga hier verder geen oordeel over maken. 

@MoDe 

Ik zeg wat ik persoonlijk vind afgegaan op de feiten (klant heeft betaald, voeten op de bank met jas eronder)

Je lijkt te ontkennen dat powertrippende medewerkers een probleem voor de NS zijn.

Jouw woorden (“Een conducteur is de baas in de trein. Over het algemeen spreek je een meerdere met u aan.”) helpt het probleem die de reiziger heeft overigens niet verder

Het zou NS sieren als een medewerker deze betalende reiziger (op 1,2,3) zou helpen en pro actief de boete zou verscheuren :-)

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ik zeg wat ik persoonlijk vind afgegaan op de feiten (klant heeft betaald, voeten op de bank met jas eronder)

Je lijkt te ontkennen dat powertrippende medewerkers een probleem voor de NS zijn.

Jouw woorden (“Een conducteur is de baas in de trein. Over het algemeen spreek je een meerdere met u aan.”) helpt het probleem die de reiziger heeft overigens niet verder

Het zou NS sieren als een medewerker deze betalende reiziger (op 1,2,3) zou helpen en pro actief de boete zou verscheuren :-)

Feit is dat voeten op een bank in de trein niet mag. Dat er wat onder ligt maakt daarbij niets uit.

Dat jij vind dat NS medewerkers powertrippers zijn is geen feit maar jouw persoonlijke mening.

Hallo CLWCHRIS, welkom op de NS Community. 

Ik kan me voorstellen dat jullie flink zijn geschrokken van de situatie van gisteren. Zoals aangegeven is de boete terecht, maar als je een klacht over het gedrag van de betreffende collega's wilt indienen dan kan dat via onze klantenservice

Boete krijgen als je de conducteur niet met “meneer” aanspreekt riekt erg naar machtsmisbruik. Niet ongebruikelijk binnen NS, de V&S lui hebben daar ook een handje van. Wordt tijd om in de opleiding hier meer aandacht aan te besteden.

Het is dat het geld kost, maar als iemand dreigt mij een boete te geven als ik diegene geen “meneer” noem, dan mag ‘ie er meteen 10 uitschrijven.

Daarnaast mag je niet van iedereen verwachten dat ze de regels kennen. Vooral als die regels niet even vanzelfsprekend zijn.

Reputatie 7

Over de onzin van de rest van je post ga ik verder niets zeggen, maar NS kan niets met deze boete daar ie via justitie loopt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is dat het geld kost, maar als iemand dreigt mij een boete te geven als ik diegene geen “meneer” noem, dan mag ‘ie er meteen 10 uitschrijven. 

Daarnaast mag je niet van iedereen verwachten dat ze de regels kennen. Vooral als die regels niet even vanzelfsprekend zijn.

Ik ben het inhoudelijk met je eens, maar dit taalgebruik is dan ook weer niet nodig.

Overigens zul je echt geen boete krijgen voor het niet aanspreken met “meneer". Onder welk artikel zou dat moeten vallen? En mocht dat toch gebeuren, dan zal een eventuele rechter daar natuurlijk gelijk gehakt van maken.

Badge

Jouw reactie zegt meer over jezelf dan over de conducteur in kwestie. 

Het is toch niet meer dan normaal dan dat je respect toont naar iemand en dat begint bij het fatsoenlijk aanspreken van iemand met u en niet met je en/of jongen.  Als je als persoon correct behandeld wilt worden zul je je zelf ook correct op moeten stellen naar de ander toe.

En hou er rekening mee dat je te maken hebt met een ambtenaar in functie en dat je risico loopt op een boete als je deze beledigt. Recent zijn er om beledigingen in de richting van Hc’s verschillende keren boetes opgelegd door de rechter.

Reputatie 6

NS is daar zelf niet bijzonder consequent in. Overal wordt je, voor zover ik het kan bekijken, helaas met je aangesproken m.u.v. de aankondiging van de factuur.

Reputatie 7
Badge +3

NS is daar zelf niet bijzonder consequent in. Overal wordt je helaas met je aangesproken m.u.v. de factuur. 

Dat is inderdaad de reden dat ik tegenwoordig ook hier op het forum standaard “je” gebruik. Op NS.nl kom je “u” bijna niet meer tegen.

Reputatie 7
Badge +3

En hou er rekening mee dat je te maken hebt met een ambtenaar in functie en dat je risico loopt op een boete als je deze beledigt. Recent zijn er om beledigingen in de richting van Hc’s verschillende keren boetes opgelegd door de rechter.

Belediging is iets anders dan “geen meneer zeggen". Dan moet er dus iets anders gezegd zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een boete geven alleen omdat iemand geen “meneer” zegt lijkt me ook niet juist, maar vaak is er dan ook al ander taalgebruik wat niet wenselijk is. En het is dan eigenlijk altijd bij een boete of UvB waarbij een reiziger er tegenin gaat, meestal op een niet erg vriendelijke toon.

Reputatie 6

Zou @Jeroen zeker steunen indien hij een campagne opzet om het fatsoenlijk aanspreken met de u-vorm weer de standaard te laten worden bij NS.

Repect begint inderdaad bij het fatsoenlijk aanspreken ! Kom op meneer Jeroen !

Badge

Een boete geven alleen omdat iemand geen “meneer” zegt lijkt me ook niet juist, maar vaak is er dan ook al ander taalgebruik wat niet wenselijk is. En het is dan eigenlijk altijd bij een boete of UvB waarbij een reiziger er tegenin gaat, meestal op een niet erg vriendelijke toon.

Ik bedoelde ook niet dat ‘je’ ipv ‘u’ een belediging is.  Maar aangeven dat de Hc de tering kan krijgen dat zou wel als belediging opgevat kunnen worden en voor vergelijkbare uitspraken zijn dus boetes opgelegd.  Eindelijk lijkt er dus weer wat gedaan te worden aan het onfatsoen in de maatschappij tegen gezagdragers waar de BOA ook onder valt.  In mijn optiek had dit al veel eerder moeten gebeuren zodat het respect naar gezagdragers er nog steeds was geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Dat “de tering krijgen” is precies een voorbeeld van wat ik bedoel met ander taalgebruik wat niet wenselijk is. 

Reageer