Kleuren van de InterCity Nieuwe Generatie

• 3 oktober 2017
  • 17 reacties
  • 8064 Bekeken

Beste NS,
Vandaag was het eindelijk zo ver, het innerlijk en uiterlijk van de nieuwe intercity voor de NS werd bekend gemaakt. De binnenkant vind ik schitterend, de buitenkant iets minder. Na wat op internet te hebben gelezen ben ik er achtergekomen dat ik niet de enige ben. Waarschijnlijk moeten velen nog wennen aan het uiterlijk, dit alles bracht mij echter op een idee.

Omdat de productie nog moet beginnen, is het waarschijnlijk nog mogelijk om de kleuren van de buitenkant te veranderen. Zou het daarom misschien een idee zijn om mensen hun eigen ontwerp in te laten sturen? Dat vervolgens jullie een aantal mogelijkheden uitkiezen en dat daarna publiekelijk gestemd kan worden voor het definitieve ontwerp. Zo wordt de reiziger nog meer bij de trein betrokken en kan iedereen zijn mening geven over de nieuwe trein. Ik heb zelf wel een paar ideeën voor aanpassingen (hieronder beschreven) waarvan ik denk dat de trein er beter uit gaat zien en misschien vinden wel meer mensen dat een goed idee of hebben zij zelf goede aanpassingen?

Ik zou het heel leuk vinden als jullie bij de NS dit kunnen laten gebeuren!

Ik zou zelf de voorkant geheel geel maken, behalve de lampen, die blijven zo zoals ze nu zijn, en het middelste raam, daar zou ik het zwart laten lopen zoals dat met donker grijs gedaan wordt bij de coradia van SNCF. Vervolgens zou ik een blauwe halve maan (in de vorm van de kop) aan de zijkant maken, waar ongeveer de machinist deur zit, de blauwe streep van de ramen loopt hier dan in over. Tevens maak ik die streep ietsjes breder en wordt de bovenste blauwe streep ook geel. Als laatste wil ik de deuren met blauw laten omlopen.

17 reacties

Reputatie 7
Hallo W.Doelman, wat fijn dat je meedenkt over het ontwerp van de nieuwe trein.

Hoe ver de beslissingen zijn omtrent het ontwerp en het kleurenpalet van de nieuwe Intercity's is mij onbekend. Ik verwacht dat er goed wordt nagedacht over het ontwerp en de inrichting van de trein. Of dit vastligt, durf ik je niet te zeggen, maar ik ga kijken of ik hier achter kan komen. Jouw concept is zo gek nog niet, maar de beslissing om het ontwerp openbaar bespreekbaar en veranderlijk te maken ligt niet bij mij. Daarvoor zal ik moeten schakelen met de desbetreffende afdeling. Ik laat van mij horen.

Tot die tijd lijkt het mij goed om het over deze nieuwe Intercity te hebben. Wat waren jullie bevindingen (forumgebruikers) en waar slaat NS volgens jullie de plank gedeeltelijk of compleet mis? Het is goed om dit soort geluiden direct door te spelen, zodat de reiziger ook inspraak krijgt in mogelijke veranderingen en vernieuwingen. Ik lees graag terug wat jullie van de ICNG vinden, zoals deze op dit moment gepresenteerd is. Hier vind je een korte introductie wat betreft deze Intercity en kun je goed zien wat er op dit moment al staat.
Reputatie 4
Dat de kop van de trein mooier zou zijn met kleine wijzigingen (iets langere neus, mogelijk boegdeuren en andere frontlampen/seinen), ja. Maar het gele ontwerp en de overloop van zwart naar blauw (misschien iets langer uittrekken) vind ik juist het meest geslaagd. Ramen hebben rubbers, welke altijd zwart zijn. Hoe hoger de snelheid, de hoger de druk die ze moeten kunnen doorstaan, de dikker de rubbers worden. Het huidige ontwerp verbloemt deze rubbers volledig met het zwart voorop en deels met het donker blauw aan de zijkanten. Het huidige design probeert een gestroomlijnder uiterlijk te creëren van een toch wat stomp ontwerp.
Tevens hoop ik dat men met de indeling van interieur rekening houd met de raamzuilen/pilaren zodat men niet net zoals bij de VIRMm renovatie zitplekken creëert die volledig bij zon'n pilaar uitkomen of exact tegen het rubber van een noodraam aankijken.
@Thomas NS
Hier mijn mening over de nieuwe intercity:

Mijn mening over het uiterlijk staat hier boven al beschreven.

De verschillende compartimenten zijn wat klein, maar dat lijkt me juist wel goed. Ik denk dat dat wel redelijk rust gaat geven. De ruiten tussen de compartimenten zijn wel goed uitgevoerd.

De 2e klas stoelen zien er goed uit, al lijken de armleuningen wel wat kort. Ik vind persoonlijk de armleuningen in de ICD en ICM treinen het fijnst, lekker breed en lang. De armleuningen in DDZ en nieuwe VIRM vind ik niks, veel te klein en je glijdt er vanaf. Verder lijken de stoelen erg comfortabel. De tafeltjes zijn ook een goed nieuw iets, al lijken ze me een beetje overbodig. Ze zijn goed om op te eten of iets dergelijks maar als 2 tegenover elkaar zittende mensen allebei willen werken op een laptop gaat dat niet. Ook denk ik dat de tafeltjes er voor zorgen dat je minder makkelijk op je plek komt en daardoor zijn waarschijnlijk de armleuningen ingekort.

De klap stoelen waar je ook op kan leunen als er meer mensen in de trein moeten zijn een goed idee, maar waarschijnlijk gaat niemand opstaan om op de stoelen te leunen als ze al zitten.

De ramen in de trein zijn wel wat klein wat er helaas weer voor zorgt dat het lijkt alsof je in een blikje zit.

Bij de toiletten zou ik graag nog een extra haakje zien. Ik zou graag m'n jas en tas willen ophalen want de vloer wordt toch wel heel erg vies. Ook zou ik graag een kleine dispenser willen zien om de bril met een toilet papiertje schoon te maken. Ook, klopt het dat in het kleine toilet geen urinoir zit? Zou ik ook daar wel graag willen zien. Verder vind ik print op de muren helemaal niks. Maar naast dat alles zien de toiletten er heel erg mooi en goed uit!

Dat is wat mij allemaal opviel in het filmpje van de trein 🙂
Ik kan in ieder geval een paar vragen beantwoorden.

In het toilet zit ook een klein urinoir, dus die is zeker aanwezig!

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de stoelen verbazingwekkend goed zitten, ook 2e klasse. Voor mij persoonlijk waren de armleuningen wel aan de lage kant, iets dat steeds vaker lijkt voor te komen.

Verder over de kleine compartimenten: dit is puur een mockup waarin zoveel mogelijk verschillende dingen opgesteld staan, zoals beide typen toiletten met zowel de rolstoelplaatsen als een klein stukje 1e klas met de loungebank. Daardoor worden er vanzelf kleine compartimentjes gecreëerd. In de uiteindelijke trein heb je een hele andere indeling en zijn de foto's van het tweede klas gedeelte meer representatief.

Ik verwacht echter niet dat het design echt nog grote wijzigingen zal krijgen. Dit ontwerp is al vanaf het begin zo vormgegeven (zie ook het kleine schetsje dat in eerdere nieuwsberichten werd gebruikt).
Reputatie 6
Badge
Even een schopje van dit topic. Misschien is mijn vraag iets te voorbarig, maar zou er al bekend zijn welke nummer-reeks deze treinen zullen krijgen? Ik vermoed zelf een plaatsje in de 4xxx reeks?

46xx en 47xx misschien? (gezien 48xx toebehoort aan de Fyra, waar misschien nog administratief gegevens aan hangen)
Reputatie 7
Badge
46xx sowieso niet, dat zijn de ICE's 😉
Ik heb de vraag even uitgezet, maar ik kan niet beloven in hoeverre die info al gedeeld mag worden. Maar nee heb je, ja kan je krijgen.
Sowieso weet je het aan het einde van dit jaar als de eerste treinen naar Velim gaan 🙂
Reputatie 6
Badge
Weet @Julian al meer? Of zullen we anders maar even afwachten? :)
Ik wou namelijk de treinstelnummers alvast in de lijsten op mijn site plaatsen.
Oh sjips, helemaal vergeten een reactie te geven, sorry. Ik heb het helaas niet kunnen achterhalen.
Reputatie 7
Badge
Zijn de ICNG treinen onderhand ook al compleet in elkaar gezet met motor en al? 🙂
Op dit moment worden de eerste treinen in elkaar gezet. Eind dit jaar moeten de eerste testkilometers op het testtraject in Velim (Tsjechië) gereden gaan worden. Volgend jaar komen ze ook naar Nederland voor tests en de toelatingsprocedure. Als die doorlopen is moet NS ook nog een hoop testen en gaan de opleidingen voor het personeel ook van start.
Eind 2020 moeten de eerste treinen werkelijk met reizigers gaan rijden.
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor de info.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor de informatie.
Reputatie 4
Inmiddels al nieuws geweest op NOS Journaal. Gisteren maakte NS het officieel bekend:
https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS5j2g2hceBUAjQw0AopQ;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1550382198/RO=10/RU=https%3a%2f%2fnieuws.ns.nl%2f/RK=2/RS=YenRnGPTp9NQhgD_hFh1RR.lXso-

Eerst statische testritten in Salzgitter. Een vestiging van Alstom in Duitsland. Daarna testritten in Velim. Wanneer de ICNG in de klimaatkamer in Wenen getest wordt is nog niet bekend. En dan de testritten in Nederland door Alstom. Zien wanneer deze IC overdag getest wordt.
Reputatie 6
Badge
Hier staat wat duidelijker vermeld wat de tests allemaal inhouden:

http://treinenweb.nl/news/7610
Reputatie 4
Hier staat wat duidelijker vermeld wat de tests allemaal inhouden:

http://treinenweb.nl/news/7610

Bedankt. Weer wat details over de nieuwste IC.
Reputatie 4
Kleuren van de nieuwe Intercity:

https://twitter.com/hashtag/ICNG

Reageer