beantwoord

Knipperende verlichting in dubbeldekker

• 23 november 2018
  • 10 reacties
  • 325 Bekeken

Reputatie 1
Ik zie geen containertopic voor dit soort puntjes, het is ook niet meer dan klein leed, maar ik wil het toch even melden.

De wagonverlichting in wagon 7510, treindienst Zwolle - Roosendaal knippert soms, en gaat soms een tijdje uit. Ik heb het al meerdere malen (op een hand te tellen) ervaren.

Misschien iets om bij een naloopsessie op dit punt te checken.
icon

Beste antwoord door Anonymous 23 november 2018, 14:21

Rijp bovenop de bovenleiding heeft weinig invloed, wel als het er aan hangt. Klein verschil maar totaal andere gevolgen.

Voor de duidelijkheid, het boordnet is het laagspanningsnet van een trein. Elke trein heeft dit, immers bv de verlichting brand niet rechtstreeks op 1800 volt.
Het laagspanningsnet wordt normaal gevoed uit de statische omzetter, vroeger werd vaak een motorgenerator gebruikt.
Stopt de statische omzetter dan wordt er automatisch omgeschakeld op batterij voeding.
Duurt dit wat lang, dan knippert de verlichting.
Zzoals @Slidestops al aangeeft heeft meer materieel er soms last van.
Zo duidelijk @ferd ?
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge
Dit type trein (DDZ) kent het euvel helaas wel vaker. Als de trein over een stroomloze brug rijdt, valt de verlichting kortstondig uit of als de trein van rijrichting wisselt (kopmaken in jargon) gebeurt hetzelfde. Het is typisch voor dit materieel. Ander intercitymaterieel (bijvoorbeeld type ICM) heeft wel last van een uitvallende ventilatie en verlichting boven de zitplaatsen, maar niet van algehele uitval van alle verlichting. Het kan overigens geen kwaad, maar kan soms even schrikken zijn.
Nu heb je tussen Zwolle en Roosendaal geen stroomloze bruggen, maar het verschijnsel ontstaat als er wordt omgeschakeld op het boordnet, met een door de trein zelf opgewekte spanning voor verlichting, ventilatie enz naar batterijvoeding. Gaat dit te traag, dan valt de verlichting of een deel ervan uit.
De ventilatie draait eigenlijk altijd niet op de batterijen, dus die ze valt altijd uit als hoogspanning weg valt.
Reputatie 7
DDZ heeft er ook heel veel last van als er rijp op de bovenleiding ligt
Reputatie 1
Dank jullie voor jullie reacties, het geeft mij wat referentiekader. Voor zover ik het kan terughalen trad het niet bij de oversteek van de IJssel op, maar verder in het traject tussen Zutphen en Arnhem.

Ijzel op de bovenleiding lijkt plausibel, het is er koud en vochtig genoeg voor. Met de timing, iets na 7uur vanmorgen klopt dit ook wel. De temperatuur is dan nog laag en weinig treinen hebben dat baanvak en richting dan nog gepasseerd. Vanuit die optiek snap ik dan ook het bestaan van een boordnet, wat dan een meer stabiele stroomvoorziening zou moeten kunnen bieden. Dit boordnet is dan blijkbaar toch niet ingeschakeld geweest vanmorgen. Het knipperen en uitval duurden net te lang dat ik het een een omschakelcyclus zou toeschrijven.
Rijp bovenop de bovenleiding heeft weinig invloed, wel als het er aan hangt. Klein verschil maar totaal andere gevolgen.

Voor de duidelijkheid, het boordnet is het laagspanningsnet van een trein. Elke trein heeft dit, immers bv de verlichting brand niet rechtstreeks op 1800 volt.
Het laagspanningsnet wordt normaal gevoed uit de statische omzetter, vroeger werd vaak een motorgenerator gebruikt.
Stopt de statische omzetter dan wordt er automatisch omgeschakeld op batterij voeding.
Duurt dit wat lang, dan knippert de verlichting.
Zzoals @Slidestops al aangeeft heeft meer materieel er soms last van.
Zo duidelijk @ferd ?
Reputatie 1
@Stoomman Ja hoor, duidelijk. Ik zal mijn neiging onderdrukken om teveel over de technische details te willen weten.

Vanmorgen heb ik dit gedurende enkele minuten ervaren, best lang voor het ompolen van de energietoevoer. Om die reden leek mij dat niet zo waarschijnlijk als oorzaak. Maar toch blijkbaar. Zonder details te hoeven weten, heeft onderhoud op een dergelijk systeem nog een positieve invloed, of is het issue meer structureel van aard en heeft het met de opzet van die schakeling te maken?
Zoals al aangegeven heeft het ene materieel type er meer last van dan het andere, het zal wel een combinatie zijn van een bepaald type schakeling en/of de afstelling van de analoge relais zijn.

En verder @ferd, vragen staat vrij.
Reputatie 1
Dank je @Stoomman , voor je antwoorden. Voor dit topic denk ik dat mijn vragen wel voldoende zijn beantwoordt. Een van je antwoorden heb ik net even gemarkeerd.

Dat doorvragen zal ik verder wel blijven doen vermoed ik, noem dat maar technische beroepsdeformatie 🙂
Reputatie 2
DDZ heeft een trage omschakeling. Zo traag dat de lampen even uitgaan als bijvoorbeeld op het eindpunt de stuurstroom wordt uitgezet en het boordnet overschakeld. Voor zo ver heeft alleen het oude DDZ materieel hier last van. de nieuwere versie (VIRMm) heeft dit niet.
DDZ en VIRM zijn natuurlijk compleet andere materieeltypen, lijken technisch gezien geheel niet op elkaar. Ook de het laagspanningsnet werkt dus anders.

Reageer