Knoppen voor openen deuren erg onduidelijk | NS Community
beantwoord

Knoppen voor openen deuren erg onduidelijk

  • 27 March 2014
  • 11 reacties
  • 14861 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
De knoppen voor het openen van de deuren in de trein vind ik erg onduidelijk. Er staat geen tekst "openen" bij, alleen maar de kleur grijs en geel. Wel staat er een teken bij die niet erg duidelijk is.
Daarnaast zijn die knoppen erg inconsequent bij de ene coupe staan de knoppen voor het openen aan de linker en dan weer aan de rechter zijde.
Kunnen deze knoppen ook consequenter en duidelijker, minimaal met het woord "open" erbij?
icon

Beste antwoord door Loes 28 March 2014, 01:43

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi Henk, welkom op het NS Serviceforum. Ik heb je post verplaatst naar categorie 'in de trein' om de vindbaarheid te vergroten. Knoppen voor het openen van de treindeuren zitten aan beide kanten van de coupé, om zo aan de beide kanten de deuren te kunnen openen. Inderdaad staat er geen specifiek openen of sluiten bij, maar doorgaans is de reiziger bekend met het openen van de treinen. Als er inderdaad een grotere wens is dit te verduidelijken, kan dit ongetwijfeld bekeken worden.
Groet, Bart
Klopt, de knoppen zitten inderdaad aan beide zijden van de coupé. Maar aan de ene zijde zit de "open" knop links en aan de andere kant van dezelfde coupe zit deze knop rechts. Dit is toch onlogisch?
Ik zie veel mensen eerst kijken welke knop ze moeten gebruiken en ikzelf wen er ook nooit aan.
De precieze positionering van de knoppen in de trein ken ik niet, maar indien je het verwarrend vindt zou ik je aanraden puur op de kleur van de knoppen te letten. Zoals je aangeeft gaat de deur met de geelgoude knop open, en sluit de deur met de grijsblauwe knop.
Klopt, de knoppen zitten inderdaad aan beide zijden van de coupé. Maar aan de ene zijde zit de "open" knop links en aan de andere kant van dezelfde coupe zit deze knop rechts. Dit is toch onlogisch?
Ik zie veel mensen eerst kijken welke knop ze moeten gebruiken en ikzelf wen er ook nooit aan.


Dat de knoppen aan de ene kant links zitten en aan de andere kant rechts, dus eigenlijk vlak achter elkaar is mijn conclusie, zou eenvoudig weg te maken kunnen hebben met de bedrading.
Die komt nu waarschijnlijk uit op 1 punt waar precies de achterkanten (met de aansluitingen) van beide knoppen zitten, dus er slechts 1 kabeltje nodig is van beide knoppen naar de techniek van de deuropening.


EDIT: In deze reactie ben ik uitgegaan van elekrisch bediende deuren tussen compartimenten en coupés in de trein zelf.
In de volgende reactie benadert Loes de situatie met betrekking tot de in- en uitstapdeuren, dus de die op de balkons.
De precieze positionering van de knoppen in de trein ken ik niet, maar indien je het verwarrend vindt zou ik je aanraden puur op de kleur van de knoppen te letten. Zoals je aangeeft gaat de deur met de geelgoude knop open, en sluit de deur met de grijsblauwe knop.

Behalve bij de SLT Bart, daar zit de knop Openen op de deur en krijgt een groene kleur als die geopend kan worden en de knop sluiten zit altijd rechts, donkerblauw.

Ik zal proberen ff een lijstje te maken vanuit mijn geheugen waar de knoppen zitten:

Mat'64 > altijd rechts gepositioneerd
SGM > kan zowel linkerkant als rechterkant, weet daar nu even geen logica in te vinden.
SLT > altijd op de deur zelf
VIRM > Bij de trap omhoog, kan dus links of rechts zijn, let maar op de trap
DDZ > Beide kanten, kijk naar het ijzeren ding in de deur, daar waar het zilveren, metalen ding het dichts bij de kant staat, zijn de knoppen aan de andere kant te vinden
ICM > Beide kanten mogelijk, zie even geen logica
ICR > Beide kanten mogelijk, zie even geen logica

Ik zal op deze treinen eens opletten of ik logica zie. Dan laat ik het nog wel even weten.
Gewoon OPEN op of boven de knop zetten is wel zo handig, ook voor toeristen die de Nederlandse trein niet kennen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb net nog gekeken naar de knoppen bij de deuren naar buiten in de VIRM, maar de goudgele openknop zit steeds rechts van de blauwe sluitknop, en ze zitten aan de kant van de trap (zoals Loes al zei, alleen kan het zowel de trap naar boven als naar beneden zijn), dus niet aan de kant van de overgang naar het volgende rijtuig (daar is vaak geen ruimte door een kast of een glazen wand). Gezien van de trappen zit dus aan de rechterkant van de trein de blauwe knop bij de deur, en aan de linkerkant van de trein de goudgele knop.
Bij de DDZ zitten ze ook richting de trappen en te zien aan het ijzeren ding, zoals ik al eerder schreef. Dit even ter aanvulling op mijn eerdere lijstje. 😉
Reputatie 6
Badge +2
En er staan plaatjes bij van deuren met pijltjes (zie https://commons.wikimedia.org/wiki/File:TrainNL.JPG), maar inderdaad, gewoon een duidelijk woord OPEN zou gemakkelijker zijn voor wie de kleurconventie niet kent.
Nu je het zegt inderdaad, kwam ik ook net achter toen ik de trein uitstapte.. Die plaatjes zijn er lang niet altijd overigens, ze slijten ook, en soms zitten ze er helemaal niet.

Nu kan het nog altijd erger hoor, de deuren openen van de Duitse IC Berlijn rijtuigen blijkt voor heel veel mensen moeilijk te zijn, bijna elke keer zie ik iemand prutsen bij die deur..
http://www.youtube.com/watch?v=1ehasJ0Da4Y

lijkt niet zo moeilijk!

Reageer